• 0

Importeren van diverse producten met lage waarde

Hallo,

 

Mijn vriendin heeft intensief contact met een vrouw in een derde wereld land die zij enige tijd geleden ontmoet heeft. Deze vrouw heeft het niet al te breed en maakt o.a. sieraden en dergelijke om haar gezin te onderhouden. Nu speelt mijn vriendin al enige tijd met het idee om een webwinkel te beginnen in allerlei accessoires en wil daar in de komende weken nadrukkelijk werk van gaan maken.

 

Omdat ze zeer gecharmeerd is van de sieraden van die vrouw wil ze, naast producten die ze hier in Nederland gaat inkopen, ook de producten van die vrouw gaan kopen om haar financieel te kunnen ondersteunen, maar ook om de producten te gaan verkopen via haar website. De bedoeling is dit voorlopig twee keer per jaar te gaan doen. Ook zal deze vrouw andere producten waaronder textiel en dergelijke gaan inkopen van het geld dat ze krijgt en met de sieraden mee opsturen naar Nederland.

 

Ik ben zelf ondernemer en ondersteun mijn vriendin waar ik dat kan, maar van import en dergelijke heb ik geen kaas gegeten. De producten zullen verstuurd worden per luchtpost in een hele grote doos en hiervoor zal de eerste keer een bedrag, inclusief verzenden, van omgerekend 100 - 300 euro betaald worden, afhankelijk van de producten die naast de sieraden nog meegezonden worden. Dat bedrag kan bij een tweede bestelling natuurlijk hoger uitvallen, als de producten hier goed verkocht kunnen worden. De vrouw heeft geen bedrijf, maar kan natuurlijk wel een stuk papier meezenden waarop staat wat de doos bevat en hoeveel daarvoor betaald is. De doos bevat géén edelmetalen (ik ben bekend met de wetgeving rond edelmetalen dankzij een van mijn klanten).

 

Nu heb ik dus geen flauw idee hoe dit in z'n werk gaat. Zeker omdat dit een startend bedrijf is wil ik hier geen dingen over het hoofd zien die later weer op ons bord terecht kunnen komen. Doel is aan de ene kant natuurlijk het genereren van een bepaald inkomen voor mijn vriendin, maar aan de andere kant zouden we ook graag deze vrouw helpen. Met 100 euro kan haar hele gezin enkele maanden rondkomen. Als we haar zo een opstapje kunnen bieden naar een beter leven snijdt het mes gewoon aan twee kanten. Maar aan de andere kant, als het een enorm moeilijk verhaal blijkt te zijn willen we natuurlijk niet iemand blij maken met een dode mus.

 

Er zijn nogal wat vragen die door ons hoofd spoken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af hoe het importeren zelf in zijn werk gaat. En als het geïmporteerd is, kunnen we het dan gewoon verkopen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de BTW? Die vrouw zal nog nooit met belastingen te maken hebben gehad, maar hoe kunnen wij daarmee te maken krijgen? Wellicht voorziet iemand nog mogelijke struikelblokken die wij hier over het hoofd lijken te zien? Even afgezien van het vertrouwen dat wij in deze vrouw hebben, want dat risico kennen we en dat is ook de reden dat we met een klein bedrag willen beginnen.

 

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jackie,

 

Allereerst, welkom op HL en mooi van je dat je dit initiatief wilt nemen.

 

Over pakketpost-invoer heb ik navraag gedaan (zie de bovenste post in de rubriek internationaal handelen: 'Tips over invoerbelastingen')

 

Voor wat betreft de verkoop hier is me iets nog niet helemaal duidelijk. Wordt jij de eigenaar van die spullen of ben je tussenpersoon. Mijn advies zou zijn: koop die spullen zelf. Mocht je dat niet willen, dan kun je ook een fiscaal vertegenwoordigerschap met algemene vergunning overwegen. Zie voor alle info www.belastingdienst.nl

 

Tenslotte, er bestaat een kleine kans dat de sieraden als kunst worden gezien, onder meer afhankelijk van het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Als dat zo is vallen de spullen onder het verlaagde tarief van 6 % BTW. Zie hieronder de limitatieve opsomming in de Uitvoeringsbeschikking OB, bijlage J

 

 

1. kunstvoorwerpen:

a.

schilderijen, collages en dergelijke decoratieve platen, schilderijen en tekeningen geheel van de hand van de kunstenaar, met uitzondering van bouwtekeningen en andere tekeningen voor industriële, commerciële, topografische en dergelijke doeleinden en van met de hand versierde voorwerpen alsmede van beschilderd doek voor theatercoulissen, voor achtergronden van studio's of voor dergelijk gebruik (GN-code 9701);

b.

originele gravures, originele etsen en originele litho's, dat wil zeggen een of meer door de kunstenaar geheel met de hand vervaardigde platen die in een beperkte oplage rechtstreeks in het zwart of in kleuren zijn afgedrukt, ongeacht het materiaal waarop dit afdrukken is geschied en ongeacht de gevolgde techniek, met uitzondering van de mechanische en van de fotomechanische reproduktietechniek (GN-code 9702 00 00);

c.

originele standbeelden en origineel beeldhouwwerk, ongeacht het materiaal waarvan zij vervaardigd zijn, mits het werk geheel van de hand van de kunstenaar is; afgietsels van beeldhouwwerken in een oplage van maximaal acht exemplaren, die door de kunstenaar of diens rechthebbenden wordt gecontroleerd (GN-code 9703 00 00);

d.

tapisserieën (GN-code 5805 00 00) en wandtextiel (ex 6304), met de hand vervaardigd volgens originele ontwerpen van kunstenaars, mits er niet meer dan acht exemplaren van elk zijn;

e.

unieke voorwerpen van keramiek, geheel van de hand van de kunstenaar en door hem gesigneerd;

f.

emailwerk op koper, geheel met de hand vervaardigd tot maximaal acht genummerde en door de kunstenaar of het atelier gesigneerde exemplaren, met uitsluiting van sieraden, juwelen en edelsmeedwerk;

g.

foto's die genomen zijn door de kunstenaar, door hem of onder zijn toezicht zijn afgedrukt, gesigneerd en genummerd, met een oplage van maximaal 30 exemplaren voor alle formaten en dragers samen.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Jackie,

 

Allereerst, welkom op HL en mooi van je dat je dit initiatief wilt nemen.

 

Over pakketpost-invoer heb ik navraag gedaan (zie de bovenste post in de rubriek internationaal handelen: 'Tips over invoerbelastingen')

Heb ik gezien, maar ik kon er voor deze situatie niet echt wijs uit worden. Hetzelfde geldt voor de website van de Belastingdienst en de Douane.

 

Voor wat betreft de verkoop hier is me iets nog niet helemaal duidelijk. Wordt jij de eigenaar van die spullen of ben je tussenpersoon. Mijn advies zou zijn: koop die spullen zelf. Mocht je dat niet willen, dan kun je ook een fiscaal vertegenwoordigerschap met algemene vergunning overwegen. Zie voor alle info www.belastingdienst.nl

We kopen de spullen in om ze te verkopen. Het is zeker niet het idee om de spullen voor haar te verkopen: mijn vriendin neemt hierbij het risico dat er niets verkocht wordt natuurlijk volledig op zich. Dat is administratief ook stukken eenvoudiger denk ik, zeker omdat ze naast deze spulletjes ook veel hier gekochte spullen zal gaan verkopen.

 

Tenslotte, er bestaat een kleine kans dat de sieraden als kunst worden gezien, onder meer afhankelijk van het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Als dat zo is vallen de spullen onder het verlaagde tarief van 6 % BTW. Zie hieronder de limitatieve opsomming in de Uitvoeringsbeschikking OB, bijlage J

Bedankt, maar als ik eerlijk ben zijn de precieze tarieven voor ons van later zorg. Wat we precies moeten betalen en/of rekenen moeten we op een bepaald moment gaan inschatten en verrekenen in de prijs (de verkoopprijs zal hoogstwaarschijnlijk toch wel lager liggen dan wat je in Nederland voor dergelijke producten zal betalen).

 

Wat mij veel meer vraagtekens oplevert is hoe dat proces in zijn werk gaat. Wij vragen haar 50 kettinkjes op te sturen en nog wat kleding met een totaalwaarde van 250 euro. We maken dat geld naar haar over zodat ze spullen kan kopen om het te maken en de verzendkosten kan betalen en een maand later is zij klaar om dat op te sturen. Wat dan? Waar moet zij aan haar kant voor zorgen en waar moeten wij hier op rekenen?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 1

Jackie,

 

Quote:

Wat mij veel meer vraagtekens oplevert is hoe dat proces in zijn werk gaat. Wij vragen haar 50 kettinkjes op te sturen en nog wat kleding met een totaalwaarde van 250 euro. We maken dat geld naar haar over zodat ze spullen kan kopen om het te maken en de verzendkosten kan betalen en een maand later is zij klaar om dat op te sturen. Wat dan? Waar moet zij aan haar kant voor zorgen en waar moeten wij hier op rekenen?

 

Het gaat je dus om de vraag in de laatste zin!?

Waar zij voor moet zorgen weet ik niet. Ik ken de fiscale regels van de derde wereld niet en ik vraag me af of die er uberhaubt zijn. En waar jullie op moeten rekenen? Daar kan ik veel kanten mee op, maar ik heb al heel wat info gegeven die niet ter zake was, dus mss dat je die vraag een beetje kunt specificeren?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het importeren in zijn werk gaat. Importeren is een vaag begrip. We zouden haar die spullen kunnen laten opsturen en het "gewoon" gaan verkopen, maar het lijkt me sterk dat het zo simpel is, toch? Kunnen we verwachten dat de Douane het pakket openmaakt, kijkt wat er in zit en daar een invoerbelasting over gaat heffen, bijvoorbeeld? En zo niet, hoe gaat die heffing dan in zijn werk? Moeten we überhaupt een heffing verwachten voor zo'n laag bedrag? En zo niet, gaat de belastingdienst dan later geen vragen stellen als er zo'n kwitantie tussen de administratie zit?

 

Ik wil voorkomen dat mijn vriendin later met haar eenmanszaak in de problemen komt omdat we het nu slecht regelen. En ik heb -absoluut- geen verstand van het invoeren van producten.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Jackie,

 

Je kon geen wijs worden uit deze info van de Douane?

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk. etc.

 

Ik weet niet wat ik je qua invoer nog meer kan vertellen. Als jij een papier (zoals je het zelf noemde) hebt met daarop vermeld de goederen, de prijzen, datum, land van herkomst dan zal de Douane (als ze het onder ogen krijgen) mss invoerrechten berekenen en BTW. Als dat gebeurt, dan is de BTW op de BTW-aangifte aftrekbaar als voorbelasting.

Als je wat de Douane betreft meer wilt weten bijv. over wel of geen invoerrechten, zou ik ze ff bellen.

 

Ziet de Douane het niet, ook goed volgens mijn bronnen. Dan heb je in de adm. iig een inkoopbon (zonder BTW, dus ook geen aftrek voorbelasting, saldo blijft 0) en daar neemt de BTW-inspecteur genoegen mee.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, die informatie is duidelijk, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo eenvoudig is! Als ik het zo lees is een pakket dat aan de aandacht van de douane ontsnapt "legaal" geïmporteerd? Dat ik voor de hoogte van een eventuele heffing bij de douane moet zijn is duidelijk, die website werkt echter voor geen meter en, hoewel ik de tariefgroepen al heb uitgezocht, kan ik niet vinden op wat voor heffing we kunnen rekenen. Dat wordt dus toch even bellen.

 

Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je voor 250 euro importeert en de douane daar een heffing van 1000 euro over rekent of gaat het altijd om een percentage van de inkoopwaarde van de producten? En ben je vrij om producten die uit zo'n land komen hier weer te verkopen?

 

We moeten natuurlijk ook nog een transporteur gaan vinden, dat wordt ook nog een vervelende klus. DHL is te duur (250 dollar voor 10 kg), maar de goedkope alternatieven daar (10-20% van de prijs van DHL) zijn wel weer heel erg fishy volgens mij.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 1

Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je voor 250 euro importeert en de douane daar een heffing van 1000 euro over rekent of gaat het altijd om een percentage van de inkoopwaarde van de producten? En ben je vrij om producten die uit zo'n land komen hier weer te verkopen?.

Het zijn percentages: BTW + invoerrechten (dit is afhankelijk van het product). Invoerrechten staan op de website van de Douane gespecificeerd. Dit wordt over het hele bedrag gerekend, dus ook verzendkosten!

 

Daarnaast rekent de transporteur een klein bedrag voor de inklaring, dit is afhankelijk van de transporteur en is in principe te verwaarlozen. Kun je het beste even nakijken/vragen bij de transporteur als je exacte bedragen wil weten.

Link naar reactie
  • 0

Jackie,

 

Gaan we vrolijk verder: het officiële antwoord is alles aangeven bij de Douane, erbij zeggen dat het om verschillende producten gaat met verschillende tarieven (invoerrecht en wellicht BTW).

 

Mijn Douane-bronnen zeiden me dat dit niet de praktijk is. Dozen met spullen gaan in 99 % van de gevallen gewoon naar de afzender zonder fiscale gevolgen. Als tante Truus uit de VS 10 kg marshmellows (6 %) en 20 MJ-T-shirts (19 %) stuurt aan haar neefje in Rotterdam, wordt er ook niets gevraagd of opengemaakt.

 

Dus het is inderdaad 'that simple' . Niet volgens de regels, maar wel de praktijk.

 

Het feit dat er op mijn verhaal over die Tips ook geen andersluidende reacties zijn gekomen, bewijst m.i. dat het blijkbaar zo gaat en dat iedereen de ogen sluit als het om spullen van geringe waarde gaat.

 

Als de spullen in NL zijn, kun je ze inderdaad zo verder verkopen (met BTW uiteraard).

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt John. Uit je bericht blijkt ook een beetje dat het een beetje natte vinger werk zal worden. Zowel van mijn kant als van die van de douane. Het is meer dat ik wil voorkomen dat we een controle van de fiscus krijgen, die in onze administratie kijken en zeggen "hee, die producten komen uit het buitenland, dat had je moeten aangeven. Geen probleem, ik schrijf wel een naheffing uit!". Zoiets.

 

Als er BTW verschuldigd is over de zending, wordt dat dan door de douane bepaald? Of moeten we dat zelf aangeven voor de omzetbelasting? Als er BTW verschuldigd zou zijn gaat dat natuurlijk aan de andere kant direct van de aangifte af, maar ik weet uit ervaring dat het bij bijv. intracommunautaire levering toch verplicht is dit volledig te vermelden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 1

Dat snap ik en zou ik zelf ook hebben. Als de zaak echt gaat lopen moet je het ook zeker niet meer zo doen. Als de Douane zelf geen actie onderneemt, zou ik het aangeven.

 

In principe is bij invoer BTW verschuldigd, maar er gelden wel vrijstellingen (denk aan vakantie-prullaria e.d.). Die BTW komt voor rekening van degene voor wie de goederen bestemd zijn. Dat moet direct bij de invoer betaald worden, tenzij je groter bent gegroeid en je een invoervergunning hebt (schriftelijk aanvragen bij de eigen BTW-inspecteur). Dan verleg je de heffing van de BTW naar je aangifte en trekt die meteen weer af. Vergunning of niet, het saldo is in beide gevallen 0, alleen hoef je met een vergunning de BTW niet voor te financieren.

 

groet,

 

John

 

P.S. Kijk ook eens op de belastingsite bij kleine ondernemersregeling (KOR).

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik en zou ik zelf ook hebben. Als de zaak echt gaat lopen moet je het ook zeker niet meer zo doen. Als de Douane zelf geen actie onderneemt, zou ik het aangeven.

Dan doen we dat. Ik ben helemaal niet op zoek naar manieren om dit soort heffingen te ontduiken. Ik doe het liever eerlijk en goed dan dat ik straks moeilijkheden krijg. Ik ben wat dat betreft een a-typische ondernemer, ik háát onzekerheid ;D

 

In principe is bij invoer BTW verschuldigd, maar er gelden wel vrijstellingen (denk aan vakantie-prullaria e.d.). Die BTW komt voor rekening van degene voor wie de goederen bestemd zijn. Dat moet direct bij de invoer betaald worden, tenzij je groter bent gegroeid en je een invoervergunning hebt (schriftelijk aanvragen bij de eigen BTW-inspecteur). Dan verleg je de heffing van de BTW naar je aangifte en trekt die meteen weer af. Vergunning of niet, het saldo is in beide gevallen 0, alleen hoef je met een vergunning de BTW niet voor te financieren.

Dat zal nu nog niet zo gek veel uitmaken. Op 300 euro is dat makkelijk voor te schieten. In het eerste jaar zal mijn vriendin daarnaast waarschijnlijk binnen de marge van de kleine ondernemersregeling blijven zitten (zoals je zelf ook al aangeeft), want het wordt voor haar voorlopig absoluut geen fulltime baan. Eén fulltime ondernemer in huis is meer dan genoeg ;)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nu nog steeds niet of een tekst op de doos met waarde en het soort product voldoende is om te importeren en dat de douane zelf kijkt of daar invoerrechten en BTW over betaald moet worden. Of dat je nu zelf aan de douane moet melden dat je belasting moet betalen?:S

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken krijg je van je vervoerder een rekening gepresenteerd met daarop btw en invoerrechten.

 

Mocht je die niet krijgen, en gaat het niet over giga bedragen, dan geef je gewoon alles op voor btw (invoer buiten EU) en natuurlijk voor je inkomsten belasting. Invoerrechten staan dan, in principe, nog open, maar meestal zijn de kosten daarvan nogal laag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af, voor spullen uit India, Nepal, China, dat soort landen... is het dan verstandig om een pakket met een waarde van 200 dollar verzekerd te verzenden? We zijn via die vrouw aan het "shoppen" gegaan naar een vervoerder, maar de kosten van verzekerd verzenden zijn echt extreem hoog. Bestaat er in dat soort landen een groot risico op "kwijtrakende" pakketten? De kosten voor het verzenden liggen bij DHL namelijk hoger dan de waarde van het pakket. Ik wil best een risico van een paar procentjes nemen o.i.d., maar als diefstal daar buitensporig veel voorkomt weet ik het niet. De inhoud is uniek en kan niet zomaar nog een keer gemaakt worden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.