• 0

Nieuw initiatief van EZ voor onderzoek naar ondernemerskrediet: Kredietdesk

EZ heeft n.a.v. een onderzoek dat aangaf dat, ondanks alle rooskleurige verhalen van de banken, de banken wel degelijk minder kredieten verstrekken aan ondernemers een speciale kredietdesk in het leven geroepen..

Zie onderstaande linken.

http://www.bizz.nl/6621-kredietdesk-ez-helpt-ondernemers-bij-financiering.html?utm_source=nieuwsbrief_bizz&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Nieuwsbrief_bizz

http://www.sra.nl/algemeen/persberichten/Pages/Kredietverlening-mkb-blijft-zorgwekkend.aspx

http://www.ez.nl/dsresource?objectid=170202&type=PDF

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb je titel even wat verduidelijkt René, omdat het hier niet gaat om een nieuwe financieringsregeling, maar om een onderzoeks- en ondersteunings(?)organisatie:

De kredietdesk zal meer zicht bieden op wat de aard en omvang is van de problemen die zich in de praktijk voordoen bij het verstrekken van leningen van banken aan bedrijven.

De kredietdesk gaat de klachten over de kredietverlening door banken registreren en analyseren. Ook kan het contact opnemen met de desbetreffende bank om de klacht te bespreken. Daarnaast dient de kredietdesk als vraagbaak voor de het bedrijfsleven bij het (voorbereiden van) aanvragen van leningen.

Link naar reactie
  • 0

Kredietdesk: oude wijn in nieuwe zakken?

Weer een initiatief dat volgens mij voorbij gaat aan de werkelijke redenen van het kredietprobleem.

In alle publicaties/artikelen tot nu toe lees ik in allerlei one-liners dat er door de banken geen kredieten (meer) verstrekt worden. Nergens lees ik wat de motivatie van de betreffende banken is geweest om krediet te weigeren. Nergens hoor ik ondernemers aangeven waarom hun of hun bedrijf een krediet is geweigerd.

Zo lees ik in de Update Financieringsmonitor MKB van september 2009 dat de Financieringssituatie MKB zorgelijk blijft. Maar dat weten we toch al lang? Ook in deze update mis ik een gedegen analyse van de achtergronden, de reden dat banken minder toeschietelijker zijn met het verstrekken van kredieten.

Wat is de opdracht van de kredietdesk:

De kredietdesk zal meer zicht bieden op wat de aard en omvang is van de problemen

die zich in de praktijk voordoen bij het verstrekken van leningen van banken aan

Bedrijven. Door de klachten over de kredietverlening door banken registreren

en analyseren.

Aard en omvang !!!

Ik vrees dat ook de resultaten van deze kredietdesk weer zullen uitmonden in mooie one-liners.

Aard en omvang van de kredietproblematiek vind ik eigenlijk niet zo belangrijk omdat het beschrijft wat de gevolgen zijn! We willen toch dat aan ondernemers kredieten worden verstrekt ? Dan zal het toch duidelijk moeten zijn of worden wat de dieperliggende oorzaken zijn van de klachten over de kredietverlening door banken.

Laat men dat nu eens onderzoeken, laat men nu eens inzichtelijk maken wat de werkelijke redenen zijn dat de financieringssituatie van het MKB zorgelijk blijft.

Wat zijn nu de werkelijke redenen dat banken minder (makkelijk) krediet verstrekken:

? Een aangescherpt verstrekkingsbeleid. En wat is dan de reden van deze aanscherping.

? Een slechte performance van kredietvragende partijen en wat is dan de reden van deze slechte performance.

? of is het een combinatie van verstrekkingsbeleid en performance.

In mijn opinie is het enige voordeel van een kredietdesk, dat voor afgewezen kredieten of kredietverhogingen nu een steunpunt is waar de ondernemer zijn klacht kan deponeren, dus zijn zeer begrijpelijke frustratie kwijt kan.

Maar ook dat is niet onbelangrijk!

Link naar reactie
  • 0

Overigens, nu ik er twee seconden naar kijk: een goede naam die ze hebben gekozen zeg. Dit gaat absoluut geen verwarring opleveren... Ik denk overigens dat kredietdesk.nl er ook wel blij mee is, levert ze vast weer een hoop nieuwe klanten op ;)

WHOEHAAA LOL! Je zou toch denken dat juist EZ daar dubbel over zou nadenken. Misschien hadden ze beter een oproepje in het topic "bedrijfsnamen" kunnen plaatsen. Niet handig, dit...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar