Op het moment dat ik dit schrijf zit ik thuis op de bank met mijn been omhoog. Operatie ondergaan aan mijn linkermeniscus. Laptop voor het telewerken onder handbereik.
Thuis zitten als anderen werken is relatief nieuw voor mij. Behalve de stilte die overdag heerst in de Vinexwijk waar ik woon, is vooral de wereld van de overdag-televisie een openbaring. Veel herhalingen, teleshop- en feel good programma's. Maar ook is daar RTL Z. Een zender die van 's ochtend 9 tot 's avonds 5 nieuws uitzendt, met relatief veel aandacht voor de economie in al haar facetten.
RTL Z volgend vanaf de bank word ik steeds weer bevestigd in het idee dat ondernemen meer en meer een mondiale aangelegenheid wordt. Nu wist ik dat natuurlijk wel, ik ben niet voor niets al jaren actief in de exportbevordering, maar toch ben ik steeds weer verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich voltrekken. Voor met name de financiële wereld bestaan er nauwelijks nog grenzen. De kredietcrisis die de huidige economische crisis veroorzaakte bewijst dit nog maar eens.
Beïnvloed door wat ik op de televisie zag liet ik mijn gedachten gaan over hoe een kleine onderneming zich kan wapenen tegen de gevolgen van een zich mondialiserende economie in een crisis. Eén uitgangspunt staat, in ieder geval voor mij, buiten kijf: een passieve opstelling leidt tot stagnatie en achteruitgang. Pas in actie komen als je buitenlandse concurrent zich manifesteert op jouw thuismarkt is dodelijk. Een proactieve houding is een absolute noodzaak.
Maar hoe doe je dat als kleine onderneming? De risico's die het ondernemen in het buitenland met zich brengt kunnen groot zijn. Soms onverantwoord groot. Natuurlijk kun je expertise en ondersteuning inkopen of inhuren. Maar dan moet je als onderneming wel behoorlijk draagkrachtig zijn. En wat als je als techneut een prachtige vinding hebt gedaan maar geen of te weinig middelen kunt mobiliseren om die vinding te vermarkten? Zeker als de Nederlandse markt voor die vinding te klein is zodat je meteen internationaal moet gaan?
Dat betekent volgens mij dat je moet weten wat je wilt bereiken door het stellen van realistische doelen. Ook van doorslaggevend belang is dat je planmatig te werk gaat. Hoe zo'n plan er uit moet zien kun je op verschillende internetsites vinden. Het lijkt me ook essentieel dat je dat plan toetst bij iemand die jou de vragen stelt, die je misschien helemaal niet wil horen…
Er zijn verschillende organisaties die de ondernemer willen helpen bij het opstellen van zo'n plan. De bekendste is ongetwijfeld de Kamer van Koophandel. Maar ook andere organisaties, commercieel of niet commercieel, zijn in te schakelen. De overheid heeft zelfs een regeling waarbij het kleinere MKB begeleid een nieuwe buitenlandse markt kan betreden door middel van een adviestraject waar zelfs een financiële subsidie aan verbonden is. Deze regeling heet prepare2start (zie www.evd.nl/prepare2start).
Sinds kort is de EVD (de organisatie achter prepare2start) ook actief op dit forum. Ik zou zeggen: benut Higherlevel om met elkaar discussies aan te gaan over het zakendoen op buitenlandse markten en de risico's die dat met zich brengt. Zo leren ondernemers van ondernemers. Een welkome steun in deze economisch woelige tijden!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans Vlot
Hans Vlot
Op het moment dat ik dit schrijf zit ik thuis op de bank met mijn been omhoog. Operatie ondergaan aan mijn linkermeniscus. Laptop voor het telewerken onder handbereik.
Thuis zitten als anderen werken is relatief nieuw voor mij. Behalve de stilte die overdag heerst in de Vinexwijk waar ik woon, is vooral de wereld van de overdag-televisie een openbaring. Veel herhalingen, teleshop- en feel good programma's. Maar ook is daar RTL Z. Een zender die van 's ochtend 9 tot 's avonds 5 nieuws uitzendt, met relatief veel aandacht voor de economie in al haar facetten.
RTL Z volgend vanaf de bank word ik steeds weer bevestigd in het idee dat ondernemen meer en meer een mondiale aangelegenheid wordt. Nu wist ik dat natuurlijk wel, ik ben niet voor niets al jaren actief in de exportbevordering, maar toch ben ik steeds weer verbaasd over de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich voltrekken. Voor met name de financiële wereld bestaan er nauwelijks nog grenzen. De kredietcrisis die de huidige economische crisis veroorzaakte bewijst dit nog maar eens.
Beïnvloed door wat ik op de televisie zag liet ik mijn gedachten gaan over hoe een kleine onderneming zich kan wapenen tegen de gevolgen van een zich mondialiserende economie in een crisis. Eén uitgangspunt staat, in ieder geval voor mij, buiten kijf: een passieve opstelling leidt tot stagnatie en achteruitgang. Pas in actie komen als je buitenlandse concurrent zich manifesteert op jouw thuismarkt is dodelijk. Een proactieve houding is een absolute noodzaak.
Maar hoe doe je dat als kleine onderneming? De risico's die het ondernemen in het buitenland met zich brengt kunnen groot zijn. Soms onverantwoord groot. Natuurlijk kun je expertise en ondersteuning inkopen of inhuren. Maar dan moet je als onderneming wel behoorlijk draagkrachtig zijn. En wat als je als techneut een prachtige vinding hebt gedaan maar geen of te weinig middelen kunt mobiliseren om die vinding te vermarkten? Zeker als de Nederlandse markt voor die vinding te klein is zodat je meteen internationaal moet gaan?
Dat betekent volgens mij dat je moet weten wat je wilt bereiken door het stellen van realistische doelen. Ook van doorslaggevend belang is dat je planmatig te werk gaat. Hoe zo'n plan er uit moet zien kun je op verschillende internetsites vinden. Het lijkt me ook essentieel dat je dat plan toetst bij iemand die jou de vragen stelt, die je misschien helemaal niet wil horen…
Er zijn verschillende organisaties die de ondernemer willen helpen bij het opstellen van zo'n plan. De bekendste is ongetwijfeld de Kamer van Koophandel. Maar ook andere organisaties, commercieel of niet commercieel, zijn in te schakelen. De overheid heeft zelfs een regeling waarbij het kleinere MKB begeleid een nieuwe buitenlandse markt kan betreden door middel van een adviestraject waar zelfs een financiële subsidie aan verbonden is. Deze regeling heet prepare2start (zie www.evd.nl/prepare2start).
Sinds kort is de EVD (de organisatie achter prepare2start) ook actief op dit forum. Ik zou zeggen: benut Higherlevel om met elkaar discussies aan te gaan over het zakendoen op buitenlandse markten en de risico's die dat met zich brengt. Zo leren ondernemers van ondernemers. Een welkome steun in deze economisch woelige tijden!
EVD Internationaal ondernemen en samenwerken
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag