• 0

Nep ondernemers.

Ik wordt helemaal moe van wat in mijn ogen nep-ondermeners zijn. Van die goedbedoelende nit-wits die als leuke vrijetijdsbestedeing op hun studeerkamertje webwinkels beginnen zonder het oogmerk deze te laten uitgroeien tot een echte onderneming. Door de lage kosten en het gebrek aan de wil tot winst zijn dit meestal marktverstoorders pur-sang. Ik heb mij dan ook voorgenomen leveranciers aan dit soort "bedrijfjes" alleen nog mijn klandizie te gunnen als het echt niet anders kan. Ook zou ik willen voorstellen op topics van dergelijke niet-ondernemers niet te reageren, daar zij niets met ondernemen te maken hebben.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Dit is wel heel erg interessant, dus eigenlijk stel je dat je niet zo druk moet maken om de klanten die toch op prijs shoppen omdat op langere termijn deze klanten terugkeren en dan een "trouwe klant" worden wat de verliezen op die korte termijn sales dus compenseert?

 

Je zou het bijna vergelijken met die onderzoeken die aantonen dat downloaders meer CD's kopen dan de gemiddelde muziekliefhebber. ;)

 

De wereld verandert, en de manier om zaken te doen dus ook.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk idd dat het zo werkt uitgezonderd van bepaalde segmenten natuurlijk. Een wasmachine koop je 1 x in de 20 jaar. (Miele)

maar een cdtje, of een broodje bij de bakker, of een gewoon brood bij de supermarkt dit koop je vaak weer.

Ik ben zelf natuurlijk veel cd's nodig voor mijn dj zaken. Ook ik ga wel eens zoeken naar goedkopere winkels, maar telkens kom ik bij dezelfde weer terug.

Die waar alles klopt. De Service, het aanbod, en het drankje wat je bij de grote cd boer niet krijgt!

Link naar reactie
  • 1

Het gaat natuurlijk niet alleen meer om de langere trend waarbij kleine ondernemers met een "eigen zaak" dus winkel het moeilijk hebben. Eerst kwam de bedreiging van de groot warenhuizen die hele marktsegmenten de doodsteek toebrachten door dump prijzen dmv grote inkoop. Dit heeft al geleid tot een verschraling van aanbod EN mogelijkheden unieke produkten te kopen (denk aan de IKEA en Leenbakken huisinrichtingen). Niemand maakt zich hier blijkbaar druk om maar deze verschraling is denk ik geen vooruitgang. Maar nu wordt het vuur nogmaals aan de schenen gelegd voor de kleine ondernemer door internet shops die op prijs wederom een marktsegment wegnemen.

 

Ik heb een beetje te doen met die kleine ondernemer, natuurlijk iedereen moet "mee" gaan met nieuwe ontwikkelingen maar hier is denk ik geen kruid tegen gewassen. Een echte oplossing is er ook niet, je kunt mensen niet verbieden zaken te doen op eigen wijze natuurlijk.

 

Ik heb niets tegen webshops, maar nogmaals, het zijn vaak niet briliante ideeen of nieuwe produkten die worden aangeboden, Men ziet kansen waar anderen het goed in doen en op prijs wordt er geconcurreerd. Voor elk produkt is er een markt en ik denk ook niet dat webwinkels alles kunnen overnemen. Een USB stick, zeker, een auto, misschien niet zo snel.

 

Misschien zitten we in een fase naar het nieuwe ondernemen waar een aantal takken het onderspit gaan delven en dat is vrij natuurlijke gang van zaken. Waar denk ik op gelet moet worden zijn de grotere implicaties en gevolgen die deze trend zal voortbrengen. Misschien als mensen zouden weten hoe Nederland er uit ziet zonder kleine ondernemers, met enkel grote warenhuizen en internetshops dat ze dan andere keuzes maken.

 

Op dit moment staart iedereen zich denk ik blind op de aanschaf prijs zonder duidelijk het hele plaatje te zien. En er zijn hier op HL denk ik te weinig ondernemers met een "eigen zaak" t.o.v. de internet ondernemers om een echt debat te voeren. Eigelijk is dat jammer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paul,

 

Dat is juist het hele probleem, er zitten te weinig ondernemers met een "eigen zaak" op internet.

 

Jarenlang hebben brancheverenigingen geadviseerd te wachten met e-commerce totdat de e-commerce volwassen zou worden.

De e-commerce is al jaren volwassen alleen zag men alleen maar de "zolderkamer webshops" en hoopte dat die langzaam zouden verdwijnen, nu is er onderzoek geweest dat die betreffende ondernemingen na een jaar of 2 weer ophouden alleen is de aanwas groter dan de stoppers.

 

Nog steeds hoor ik dat een website laat staan een webshop onzin is en vaak zijn dat de ondernemers die klagen.

 

Zolang een groot deel van de detailhandel zich niet wil aanpassen aan e-commerce blijft de huidige situatie bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel heel erg interessant, dus eigenlijk stel je dat je niet zo druk moet maken om de klanten die toch op prijs shoppen omdat op langere termijn deze klanten terugkeren en dan een "trouwe klant" worden wat de verliezen op die korte termijn sales dus compenseert?

 

Je zou het bijna vergelijken met die onderzoeken die aantonen dat downloaders meer CD's kopen dan de gemiddelde muziekliefhebber. ;)

 

De wereld verandert, en de manier om zaken te doen dus ook.

 

Ik ben het wel met je eens. Maar je stapt wel erg gemakkelijk over het feit dat een winkelier zijn winkel-systeem niet zo gemakkelijk kan veranderen. En dan heb ik het idd niet over de ketens. Die kunnen zich handhaven of gaan gewoon naar de kl^ten. Maar de kleine detailhandelaar, die zo'n mooi winkeltje had op zo'n mooi punt in de stad. Ik heb het dus niet over een keten als Kruidvat e.d., want die wekelijkse/maandelijkse zaken kun je idd ook gemakkelijk via online thuis laten komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het wel met je eens. Maar je stapt wel erg gemakkelijk over het feit dat een winkelier zijn winkel-systeem niet zo gemakkelijk kan veranderen. En dan heb ik het idd niet over de ketens. Die kunnen zich handhaven of gaan gewoon naar de kl^ten. Maar de kleine detailhandelaar, die zo'n mooi winkeltje had op zo'n mooi punt in de stad. Ik heb het dus niet over een keten als Kruidvat e.d., want die wekelijkse/maandelijkse zaken kun je idd ook gemakkelijk via online thuis laten komen.

 

Juist de kleine winkelier kan zich beter aanpassen aan de huidige omstandigheden alleen moeten zij daar niet mee wachten als b.v. een hype al op zijn hoogtepunt is maar gewoon meteen instappen.

De "kleine" winkelier heeft vaak een goede band met zijn klanten en weet waar er behoefte aan is, en als dat een lagere prijs is dan zal hij/zij op zoek moeten gaan voor een goedkoper alternatief naast zijn huidige aanbod.

 

Niets eenvoudiger een webshop naast je winkel te draaien immers de voorraden en kennis zijn er al.

Van de grote spelers kan je het niet winnen maar van al die "zolderkamer" prijsstunters wel.

 

Link naar reactie
  • 0

Kennis (niet: klant- of productkennis) is toch wel een hiaat bij een grote groep achterblijvende winkeliers, naast hoge huren en hoge inhuurkosten van internetpartijen i.r.t. omzetten. Hier wordt weinig kritisch mee om gesprongen. Een pluspunt is dat ze een meer of minder centraal gelegen aflever- en ophaaladres hebben. Tijd in de loze uren kan inderdaad ingezet worden voor webactiviteiten en kennisvergaring.

 

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar je stapt wel erg gemakkelijk over het feit dat een winkelier zijn winkel-systeem niet zo gemakkelijk kan veranderen. En dan heb ik het idd niet over de ketens. Die kunnen zich handhaven of gaan gewoon naar de kl^ten. Maar de kleine detailhandelaar, die zo'n mooi winkeltje had op zo'n mooi punt in de stad.

 

Tja, de markt kan keihard zijn. Maar het is wel een gevolg van de vrije markt economie. We hebben ook geen steenkolenhandelaren, paard-en-wagens, gaslantaarnopstekers en kruideniers meer.

 

Dit op een kunstmatige manier in stand willen houden zal niet gaan werken, hooguit in een Volendam / Marken achtige omgeving voor toeristen.

 

Dus winkelier: of je aanpassen aan de veranderende markt, of tenonder gaan. 'What's it gonna be boy, yes or no?'

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Ik ben het wel met je eens. Maar je stapt wel erg gemakkelijk over het feit dat een winkelier zijn winkel-systeem niet zo gemakkelijk kan veranderen.

 

Als aanvulling op Fred's reaktie, waar ik het volledig mee eens ben: het is natuurlijk niet zo dat webshops pas sinds kort bestaan. Als je dat als winkelier jarenlang ziet gebeuren en pas na gaat denken over een eventuele koersverandering op het moment dat je in de problemen raakt, dan ben je daar rijkelijk te laat mee.

 

De sterkste overleeft, niet degene die zijn kop het diepst in het zand weet te steken.

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt helemaal moe van wat in mijn ogen nep-ondermeners zijn. Van die goedbedoelende nit-wits die als leuke vrijetijdsbestedeing op hun studeerkamertje webwinkels beginnen zonder het oogmerk deze te laten uitgroeien tot een echte onderneming. Door de lage kosten en het gebrek aan de wil tot winst zijn dit meestal marktverstoorders pur-sang. Ik heb mij dan ook voorgenomen leveranciers aan dit soort "bedrijfjes" alleen nog mijn klandizie te gunnen als het echt niet anders kan. Ook zou ik willen voorstellen op topics van dergelijke niet-ondernemers niet te reageren, daar zij niets met ondernemen te maken hebben.

 

Dit klinkt meer als een ondernemer die bang is voor concurrentie, dan is de vraag eerder; wie is de nep ondernemer?

 

Je noemt het marktverstoorders, maar dit vind ik onzin.

Ze hebben minder overheadskosten, daarin zijn ze dus gewoon goed bezig.

Maar grotere bedrijven hebben inkoopvoordeel, zijn die dan ook niet 'marktverstoorders'?

 

 

Je voorstel is echt te belachelijk voor woorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leve de marktwerking. Als die nitwitters zonder winstoogmerk succesvol zijn gaan ze aan hun succes ten onder. Want wie kan er nou dag en nacht bezig zijn en niks verdienen. ;D

Hoeveel succesverhalen zijn er wel niet van mensen die in de garage of op het zolderkamertje begonnen zijn. Wie zegt dat ze niet willen doorgroeien of geen ambitie hebben? Wie is Rien om ze nep ondernemers te noemen? ::)

 

www.simpel-webdesign.nl We houden webdesign simpel. Betaalbaar maatwerk voor starters, zzp-ers, freelancers en kleine zelfstandige ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Toch wordt de markt meestal ingedeeld in "stereotypen", die trends volgen en waarvan een groot deel trouw achter moeders aansjokt en de boodschappen draagt...... Ik zie nog niet zo snel de ontwikkeling komen dat het echtpaar nou eens "gezellig" samen achter het beeldscherm gaat zitten om de boodschappen uit te zoeken. Maar misschien heb ik het mis. ;)

Link naar reactie
  • 0

ik heb een tijd terug in de winkel zo een leuke ervaring gehad...

 

kom winkel binnen opzoek naare en bepaald product.

zie het product daar maar gewoon 30% duurder als wat ik op internet gezien heb.

loop dus alweer weg, komt de verkoper achter me aan met of hij wat voor me kan doen.

 

Ik vraag dus waarom dat product zo duur is bij hem..

Antwoord van hem op norse toon... ja... zeker op internet goedkoper gezien he...

 

Ik ja inderdaad.

 

Winkelier... hmmm als er dan wat stuk is moet je hem via het postkantoor opsturen, als je bij mij koopt kan je hem bij mij langsbrengen.

 

Ik: postkantoor zit 5 minuten bij me vandaan, uw shop ruim een half uur.

 

Winkelier... grmmm als je er zo over denkt....

 

Tja... 30% duurder en dan nog de geintereseerde als oud vuil benaderen.... zeker een winkel waar ik in de toekomst zelfs niet eens meer ga kijken, ook niet als ik het perse in een winkel wil halen.

 

 

 

Andere ervaring:

 

produc t in winkel 10% duurder wat ik aan verkoper aangeef.

Verkoper... internet... ja heeft u gelijk in, wij kunnen helaas kwa prijs daarmee niet concureren.

Maar als ik u nu eens iets tegemoed kom en het verschil halveer en dan breng ik het vanavond na mijn werk even bij u thuis.

Ik: goh dat is wel fijn, heb ik het snel in huis. doet u mij het artikel maar.

 

Was dus wel iets duurder uit maar verkoper kwam me tegemoed, behandelde me vriendelijk en gaf nog wat extra service...

Het gevoel was goed en ik gunde deze winkelier de omzet dus kocht ik het daar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe ontwikkelingen zorgen ook voor nieuwe gaten in de markt en niet alleen webshops.

 

Blijkbaar heeft productinformatie en productvoelen nog wel waarde. Want blijkbaar gaat niemand zomaar iets op internet kopen. Ze willen eerst nog ff 'voelen'. Als je als ondernemer dat nu in een verdienmodel kan gieten....

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af waar de ophef nou eigenlijk over gaat. Ik ben zelf met twee vrienden als student begonnen aan een onderneming. Ik was inderdaad niet afhankelijk van de inkomsten en als we een leuke opdracht binnenhaalden hing de vlag uit en gingen we naar de kroeg. Ja, wij konden het verschil maken in uurloon, maar er waren zo veel vlakken waar wij het verschil niet konden maken. Neem de schaalgrootte van onze onderneming: wij hadden toen niet de schaalvoordelen waar andere ondernemers wel mee te maken hadden. Wij konden indertijd ook lang niet de kwaliteit en klantenservice leveren die "echte" ondernemers wel konden leveren. Als "echte" ondernemer kun je en moet je daar je voordeel mee doen. Een winkelier moet zich differentiëren met service en persoonlijk contact. Sommige mensen zijn daar echt nog naar op zoek.

 

Nu ik financieel afhankelijk ben van mijn onderneming is die situatie natuurlijk anders. Het uurloon staat steeds meer vast en is nu bepaald a.d.h.v. een rekensom in plaats van uit de lucht gegrepen. Maar ik heb veel geleerd als student-ondernemer en heb toen ook ontdekt dat ondernemen mijn ding is. Ik had het echter nooit gedurfd als ik de zekerheid die ik had niet had gehad! Voor mij is die fase dus enorm belangrijk geweest. Nu staan service en persoonlijk contact hier ook centraal en dat kan nu ook echt.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik er overheen gelezen, excuses dan hiervoor, maar wat kunnen wij als ondernemer eigenlijk effectief doen tegen particulieren welke handel drijven op grote schaal? Zij vragen onmogelijke prijzen, betalen geen belasting, dragen geen winst af en steken dus elke euro direct in eigen zak.

 

Ik adverteer veel op marktplaats. Ik merk dat er een aantal particuliere verkopers zijn met 300 verschillende producten in de aanbieding. Het kan niet anders dan dat deze over de belastingsvrije marge gaan.

 

Zo heeft eentje bijvoorbeeld een webshop, zonder algemene voorwaarden, zonder KVK, niets. Verkoop direct vanuit huis en alle winst direct in de broekzak

De ander verkoopt van de slaapkamer. Biedt super veel aan, laat klanten ook aan huis afhalen. En wederom: alle winst in de broekzak.

 

Feitelijk is dit belastingsfraude en wellicht handelen ze ook tegen de gemeente-eisen een. Maar hoe kan je hier als ondernemer mee omgaan? Je probeert alles zo eerlijk mogelijk te doen, maar wordt in feite volledig onderuit gehaald door dit soort handelaren.

 

Natuurlijk zijn wij ook klein begonnen en ook als particulier. Maar wij zijn wel direct, toen alles iets groter werd, naar de KVK gegaan om de boel te regelen zoals het hoort. Een opstartfase hoort er natuurlijk bij (zie discussie vooraan deze topic). Maar deze personen zijn al een paar jaar aan het handelen, verdienen aardig wat geld, en zoals gezegd: alles in eigen broekzak.

Link naar reactie
  • 0

Dag danoontje

 

Je kunt ervoor kiezen te aanvaarden dat dergelijke handelaars er zijn. Ondernemen op deze manier is van alle tijden.

 

Wat je ook kunt doen is meld misdaad anoniem bellen.

 

En dat moet je niet doen omdat jij nooit zeker weet of degenen die jij verdenkt al dan niet hun belasting betalen. Het is niet alsof zij hun aangiftes online zetten ::)

 

Overigens kent de fiscus deze praktijken en plukken ze e van tijd tot tijd een van marktplaats af.

 

Focus op je eigen handel zou ik zeggen.

 

Gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost!

 

Je hebt gelijk met je afsluiter 'focus op de eigen handel'. Dit probeer je natuurlijk zo veel mogelijk. Maar het is gewoon super frustrerend; ik zie inkomsten flink dalen en kan niet tegen deze prijzen op. Sommige prijzen liggen nu dusdanig laag dat ik, na winst- en BTW-aftrek ik hier niks meer op verdien. Dit betekent gewoon stoppen met de handel uiteindelijk. En dat is gewoon super frustrerend :-(

Link naar reactie
  • 0

Danoontje,

 

Daar kun je eigenlijk niets tegen doen, en mijns inziens moet je dat ook niet proberen.

 

Als je een kunstje doet dat blijkbaar heel makkelijk kan worden nagedaan is het tijd om een nieuw kunstje te leren.

 

Bied meerwaarde! Dat heeft meer effect dan jezelf frustreren of hopen of bescherming van de overheid.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.