• 0

Bokhouding: correcties voorafgaande jaren?

Sinds kort ben (ik noodgedwongen) mijn boekhouding weer zelf gaan doen. Nu blijkt dat mijn ex-boekhouder de afgelopen 2 jaar een aantal foutjes in de boekhouding heeft laten sluipen die ook dit jaar via de balans aanwezig zijn.

 

Mijn vraag is hoe moet ik de correcties boeken (welke tegenrekening)?

 

Bijvoorbeeld een energienota ad €300 werd in 2002 bij ontvangst als volgt geboekt:

 

Energiekosten (zakelijk) € 40,21

BTW Inkoop hoog € 7,64

Privé energieverbruik € 271,15

Aan Crediteruen € 319,00

 

Even later bij ontvangst van het bankafschrift is de boekhouder vergeten dat hij hiervan een factuur geboekt had en i.p.v. crediteuren af te boeken heeft hij de volgende boeking gemaakt:

 

Energiekosten (zakelijk) € 40,21

BTW Inkoop hoog € 7,64

Privé energieverbruik € 271,15

Aan Bank € 319,00

 

Welke correctieboeking moet ik nu maken, is de volgende correct (het gaat dus om een correctie van een voorafgaand)?

 

Crediteuren € 319,00

Aan Energiekosten (zakelijk) € 40,21

Aan BTW Inkoop hoog € 7,46

Aan Eigen vermogen € 271,15

 

Maar daarmee drukken die kosten van 2002 wel op het budget van 2003 en dat wil ik eigenlijk niet. Dus ik heb zo het vaag vermoeden dat ik helemaal verkeer zit ;-) Bovendien vraag ik me af of ook de rekening eigen vermogen gecorrigeerd moet worden aangezien het hier om een boekjaaroverschrijdende correctie gaat.

 

Hoe moet ik dit soort fouten corrigeren?

En klopt het dat ik de BTW gewoon in dit kwartaal alsnog met de fiscus moet verrekenen?

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik vrees dat ik voorlopig even geen boekhouder heb om te raadplegen.

 

Groetjes en alvast bedankt!

Maggy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maggy,

 

Er zijn twee manieren om dit te benaderen:

1. De theoretische manier

2. De praktische manier

 

Ad 1. Om het theoretisch correct te doen, zou je de jaarrekening van 2002 moeten herzien. Hierbij worden de energiekosten veminderd, die zijn namelijk twee keer geboekt. Een keer via bank en een keer via inkoopboek. Je crediteurensaldo zou dan omlaag gaan, omdat de opstaande energierekening al betaald was. Vervolgens moet je de jaarrekening herzien en de aangifte inkomstenbelasting (vennootschapsbelasting) herzien.

 

Ad 2. De praktische manier. Jouw correctieboeking uitvoeren in het lopende boekjaar. €40,21 is geen materieel bedrag en komt ten gunste van je winst; Je hebt in 2002 namelijk te veel kosten opgenomen (2 maal energiekosten debet).

 

Je journaalpost is correct, behalve dat je voor de correctie de rekening Privé energieverbruik gebruikt (i.p.v. Eigen vermogen). Het is namelijk niet gebruikelijk om gedurende een boekjaar te muteren op de rekening Eigen vermogen.

Overigens muteer je de rekening eigen vermogen indirect door de correctieboeking (2 keer zelfs).

1. Je vermindert de energiekosten, waardoor de winst hoger is over dit boekjaar. Deze (IB belaste) winst wordt aan het einde van het boekjaar aan het eigen vermogen toegevoegd.

2. Je muteert de rekening Prive energieverbruik. Dit wordt gezien als een privéopname en aan het einde van het jaar op je eigen vermogen in mindering gebracht.

 

De BTW heb je in 2002 teveel teruggevraag en moet inderdaad met de volgende aangifte weer afgedragen worden. De fiscus vindt het niet mooi dat er op deze manier geld van ze "geleend" wordt. De bedragen zijn echter minimaal en je hebt het niet met opzet gedaan, dus zullen ze er nooit een probleem van maken.

 

De gaan we er nu even tussenuit voor de reclame!

Voor een goede boekhouder hoef je alleen maar een mailtje sturen ;-)

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kun je ook (beter?) de volgende boeking maken:

 

Crediteuren (balans)

@ Prive (balans)

@ BTW hoog (balans)

@ Correcties voorgaande jaren (verlies&winst)

 

Zo houd je de verlies en winst rekening van het lopende jaar zo zuiver mogelijk:

 

Stel dat die ene factuur nu je volledige jaarkosten waren voor energie, dan zou dat er anders toe leiden dat het lijkt alsof je dit jaar helemaal geen energiekosten had (op een 'eventuele' prijsstijging na dan) omdat de correctie op vorig jaar net zo hoog is als je kosten voor dit jaar...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.