• 0

vraag: emigreren als dga

Hallo allemaal,

 

Eerder heb ik uit discussies op dit forum begrepen dat bij emigratie (in dit geval naar Turkije) van een dga de bv fiscaal gezien meeverhuist als de bv ook daadwerkelijk vanuit het buitenland geleid gaat worden. Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is wat fiscaal meeverhuizen precies inhoudt. Betekent dit dat er ook een Turkse bv moet worden opgericht, of moet de Nederlandse bv gewoon volgens Turkse boekhoudregels gaan werken en belasting afdragen?

 

Alvast bedankt!

 

J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien de zetel van de Nederlandse BV naar Turkije wordt verplaatst, is de BV zowel in Nederland (op grond van een wetsfictie) als in Turkije (omdat daar het bestuur zetelt) belastingplichtig. Aangezien er sprake is van een dubbele vestigingsplaats, wordt op grond van het Belastingverdrag Nederland-Turkije bepaald welk land er terugtreedt. Ik ken het Belastingverdrag niet, maar dit zal vermoedelijk Nederland zijn. Dus ja, boekhouding en belastingheffing cf de Turkse regels.

 

Binnen de EU wordt de Nederlandse BV als rechtsvorm overal erkent, maar ik weet niet of dit ook voor Turkije ook opgaat.

 

Wellicht is het toch verstandig om de Nederlandse BV om te zetten in de Turkse variant, want een BV blijft in principe in Nederland aangifteplichtig (ook al wordt er htl geen winst meer gemaakt) en wellicht moet de BV ook gewoon in Nederland blijven publiceren (dit laatste weet ik niet zeker, maar andere HL-ers wellicht wel).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.