• 0

btw over 'bijkomende diensten'

Hallo,

 

Ik hoop écht dat iemand mij kan helpen. Ik heb hier op het forum gezocht. Veel wijzer geworden,maar niet het antwoord op mijn vragen gevonden. Zojuist de Belastingdienst gebeld, maar dat klonk niet erg vertrouwenswekkend. Ik had het vermoeden dat ze het zelf ook niet wist...

 

Ik heb een trainingsbureau en geeft dus trainingen aan cursisten. Ik heb een aantal vragen over de BTW. Om een en ander een beetje overzichtelijk te houden zal ik mijn vragen 'per vraag' vermelden:

 

1. Over het algemeen bestaat de vergoeding uit een trainingsvergoeding, studiemateriaal en een arrangement. Ik zie collega trainingsbedrijven die adverteren met één prijs voor de training (inclusief arrangement en boeken) en het geheel belasten met 19% BTW. De boeken en het arrangement (koffie/thee/lunch) worden dan niet eens apart vermeld op de factuur.

Ook zie ik trainingsbedrijven die het geheel wél splitsen op de factuur. Zij vermelden dus een apart bedrag voor de training, een apart bedrag voor de boeken en een apart bedrag voor het arrangement. Het geheel belasten ze vervolgens ook gewoon met 19% BTW.

En tot slot zie ik ook trainingsbedrijven die het geheel uitsplitsen op de factuur, maar verschillende BTW percentages vragen. Zij rekenen dus 19% over de training en 6% over de boeken en 6% over het arrangement...

 

Je raadt mijn vraag waarschijnlijk al. Wat is nu de juiste manier?

 

2. Mijn tweede vraag is gerelateerd aan bovenstaande vraag. Stel nu dat het toegestaan is om het geheel als één bedrag te nemen en hier 19% over te rekenen, maar dat het ook toegestaan is om het geheel te splitsen en verschillende percentages te rekenen. Voor een bedrijf is het dan voordeliger om een factuur te sturen met één bedrag waar alles bij inzit en daar 19% over te rekenen. Zij kunnen dan die 19% aftrekken als voorbelasting. Voor een particulier die sowieso geen BTW in aftrek kan brengen is het voordeliger om het geheel uit te splitsen en verschillende BTW percentages te rekenen. Over de boeken en het arrangement reken ik dan maar 6% BTW en dan is het totaalbedrag dus lager.

 

Voorbeeld voor het bedrijf:

Training d.d. xx-xx-xx 1000

BTW 19% 190

Totaal incl BTW 1190

 

Voorbeeld particulier:

Training d.d. xx-xx-xx 800

Studiemateriaal 100

Arrangement 100

BTW 19% over 800 152

BTW 6% over 200 12

Totaal incl BTW 1164

 

Mijn vraag is of deze werkwijze úberhaupt mag? En of dit ook mag binnen dezelfde training? Dus voor één en dezelfde training de ene cursist factuur a 1190 sturen en de andere cursist de factuur a 1164?

Ik ben heel benieuwd!

 

3. Tot slot mijn laatste vraag. Deze heb ik gisteren ook gesteld, maar doordat het één geheel is met de andere vragen stel ik 'm hier ook nog even.

Het Business Center stuurt mij een factuur voor zaalhuur met 19% BTW en voor de arrangementen met 6% BTW. De BTW over de zaalhuur kan ik gewoon als voorbelasting aftrekken. Dat begrijp ik. Maar hoe om te gaan met de arrangementen?

Deze arrangementen belast ik, zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, door aan de cursist. In principe kun je de BTW over zgn. horecabestedingen niet aftrekken. Maar het zo toch te gek voor woorden zijn als ik het arrangement 'alleen maar doorbelast' en zelf wel BTW moet rekenen over het arrangement maar de aan mij berekende BTW niet mag aftrekken. Dan wordt er dubbel BTW betaald over het arrangement!

Voorbeeld:

 

Business Center stuurt mij een factuur voor de zaalhuur en arrangementen. In totaal 10 arrangementen à 10 euro=100 euro. Dit wordt belast met 6% BTW dus 6 euro BTW, totaal 106 euro.

Vervolgens belast ik het arrangement door aan de cursist. Als ik de btw niet mag aftrekken als voorbelasting, belast ik 10,60 euro door per cursist. Maar hier moet ik vervolgens ook weer BTW over rekenen....

Het zou toch te bizar voor woorden zijn als ik de BTW over het arrangement niet als voorbelasting mag aftrekken én hier vervolgens zelf ook nog eens BTW over moet afdragen.

De dame van de Belastingdienst geeft aan dat dit de manier is hoe het hoort. Afgezien van het feit dat zij twijfelend klonk, kan ik me daar niets bij voorstellen. Maar ja, hoe zit het dan wel?

 

Alle hulp is welkom!

 

Groeten en bedankt,

 

Lennard Minneboo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Lennard,

 

Je stelt exact dezelfde vraag als gisteravond. Je hebt daar ook antwoord op gekregen.

 

Aangezien er geen sprake is van eindverbruik in de horeca, ben ik nog steeds van mening dat je de BTW volledig kan aftrekken, ook de BTW op de spijzen en dranken. Verder blijf ik van mening dat de zaalverhuurder niet juist factureert. Hij verricht 1 dienst nl het ter beschikking stellen van zaalfaciliteiten. Daarover is een tarief van 19% verschuldigd.

 

Ik volg jaarlijks ook diverse cursussen, maar zie eigenlijk nooit dat de koffie en broodjes apart worden gefactureerd. Dat is gewoon bij de prijs inbegrepen.

 

Aan uitlatingen van de Belastingtelefoon kun je geen enkel vertrouwen ontlenen (hierover is ook jurisprudentie), dus dergelijke vragen zou ik niet aan de Belastingtelefoon voorleggen.

 

Als dit een voor jou zo belangrijke vraag is, dan adviseer ik een BTW-deskundige in te schakelen die het één en ander voor je zwart op wit op papier zet. Kost wel een paar knaken, maar dan heb je ook zekerheid.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

In principe zijn beide opties gewoon goed. Je biedt diensten aan die belast zijn met 19% en levert deze inclusief andere zaken in één pakket. Het hoofdzakelijke deel is de training, dus kun je over het totaalbedrag 19% rekenen.

 

De verschillende dingen opsplitsen met verschillende prijzen kan ook. Het desbetreffende BTW percentage bereken je dan over de verschillende diensten/producten.

 

In principe ben je gewoon een wederverkoper in arrangementen, dus naast de trainingen ben je eigenlijk een soort van "horeca-ondernemer". De BTW kun je dus gewoon terugkrijgen over die inkoop, aangezien het onkosten zijn die benodigd zijn om je dienst aan te bieden. Als de arrangementen voor jezelf of personeel waren zou het een ander verhaal zijn.

 

Edit: Blijkbaar was iemand me al voor ;D

Link naar reactie
  • 0

Trainingen aan cursisten. Wat voor trainingen en wat voor cursisten? Dit zou ook zomaar onder de onderwijsvrijstelling van 11, 1, o Wet OB kunnen vallen.

 

@ Lennard: je schrijft wel een heel lang verhaal, maar ik mis de juiste info om met zekerheid te antwoorden.

Wat voor arrangementen, hoezo BTW terugvragen op eten en drinken? Organiseer je weekendjes-weg ofzo?

 

Geef even aan wat je precies doet, wie je afnemers zijn en wat het doel van de cursussen is. Dan komen we verder dan met al die berekeningen. M.a.w. eerst je fiscale status vaststellen en daarna komen de getallen wel.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

 

@ John: Het betreft trainingen op het gebied van management, sales en communicatieve vaardigheden. Over het algemeen zijn het bedrijven die deelnemers inschrijven, maar het komt ook voor dat 'een particulier' zich op eigen initiatief inschrijft. Als voorbeeld: morgen geeft ik een training 'gesprekstechnieken' aan 8 mensen. 7 mensen komen namens een bedrijf, dat wil zeggen dat de factuur naar een bedrijf gaat en 1 iemand komt 'als particulier' (rekening naar zijn huisadres).

 

Onze trainingen mogen inderdaad onder de onderwijsvrijstelling vallen. Vooralsnog is deze beslissing vanwege EU regels uitgesteld en mag het trainingsbureau kiezen of de training met of zonder btw wordt geleverd. Doordat veruit het grootste gedeelte van onze klanten bedrijven zijn leveren wij de trainingen vooralsnog met BTW. Dan kunnen we de BTW over de kosten (zaalhuur, acteurs e.d.) als voorbelasting aftrekken en is de training per saldo voordeliger.

 

Wat betreft de arrangementen: stel dat een training van een dag wordt gegeven aan 10 cursisten. Ik huur dan een zaal met een dagarrangement voor 10 mensen. Voor de prijs van dit dagarrangement verzorgt het Business Center koffie/thee, lunch, frisdrank etcetera. Vervolgens ontvang ik van het Business Center een factuur voor de zaalhuur en arrangementen. Over de zaalhuur wordt 19 % btw gerekend en over de arrangementen 6%.

 

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben :) Heb in ieder geval mijn best gedaan ;)

Link naar reactie
  • 0

stel dat een training van een dag wordt gegeven aan 10 cursisten. Ik huur dan een zaal met een dagarrangement voor 10 mensen. Voor de prijs van dit dagarrangement verzorgt het Business Center koffie/thee, lunch, frisdrank etcetera. Vervolgens ontvang ik van het Business Center een factuur voor de zaalhuur en arrangementen. Over de zaalhuur wordt 19 % btw gerekend en over de arrangementen 6%.

Je verkoopt de arrangementen door, dan betaal je belasting over de toegevoegde waarde. M.a.w. je trekt de BTW af als voorbelasting en rekent BTW over de verkoop. Als het bij de prijs van de cursus inbegrepen zit, dan is het precies hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Hoi lennard,

 

je maait me wel 't gras voor de voeten weg met je kennis. ;) Bedankt!

 

Voor wat betreft de BTW ben ik het met Odeon en R-C-D-M eens.

 

Je voorbelasting op zaalhuur en eten/drinken is aftrekbaar en jij belast je opleidingsdienst met 19 % door aan de cursisten.

 

Mss een voorbeeld voor de duidelijkheid: Een web-winkelier in PC's maakt een verkoopprijs die grofweg bestaat uit z'n inkoopprijs (19%), reiskosten in NL om z'n afzetmarkt te verkennen (6 %), zakelijke vliegreis naar Japan (0%) en een winst marge. Bij verkoop van de PC rekent hij gewoon 19 %, draagt die af aan de fiscus en trekt z'n voorbelasting af.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Thanks! Uiteraard ook RCDM en Odeon voor de antwoorden!

Het is me grotendeels duidelijk geworden. Bedankt ook voor het voorbeeld, dat maakt het inzichtelijker!

 

Jullie zijn het allemaal eens dat ik de BTW over de ingekochte arrangementen kan aftrekken. Dat is duidelijk en blijf ik ook gewoon doen! (Ondanks de mevrouw van de BD die het tegenovergestelde beweert). Ik trek jullie deskundigheid niet in twijfel, maar wil ook graag begrijpen hoe het zit. Ik begrijp het commentaar van RCDM dat je BTW betaalt over de toegevoegde waarde. Mijn concrete vraag is echter waarom ik in dit geval de BTW over drank en voedsel (want dat is het arrangement) WEL afgetrokken kan worden. Het blijft immers drank/voedsel en als ik bijvoorbeeld een zakenlunch heb kan ik hier de BTW niet van aftrekken.

 

Ik begrijp uit jullie antwoorden dat de 'bij-diensten' (zoals het arrangement) het BTW tarief van de hoofddienst (trainingen, 19%) moeten volgen. Ik moet dus ook over het arrangement 19% rekenen. Voor zover ik van John begrijp MOET ik alles tegen 19% factureren. Volgens RCDM MAG ik echter ook opsplitsen. Dit is dus tegenstrijdig.

Persoonlijk lijkt het me vreemd als ik zelf mag bepalen waar ik 'zin in heb'. Bij een bedrijf alles onder één noemer zodat ze de BTW kunnen aftrekken en bij een particulier opsplitsen zodat het uiteindelijk bedrag inclusief BTW zo laag mogelijk is.

 

Voorbeeld voor het bedrijf:

Training d.d. xx-xx-xx 1000

BTW 19% 190

Totaal incl BTW 1190

 

Voorbeeld particulier:

Training d.d. xx-xx-xx 800

Studiemateriaal 100

Arrangement 100

BTW 19% over 800 152

BTW 6% over 200 12

Totaal incl BTW 1164

 

Er moet toch één vaste werkwijze zijn, want het zou een beetje vreemd zijn om twee cursisten van dezelfde training een verschillende factuur uit te reiken...Concrete vraag is dus; MOET ik bijkomende kosten zoals arrangement factureren tegen 19% of MAG ik dit splitsen op de factuur en 6% rekenen over het arrangement.

 

Puur een vraag uit interesse; als ik alles onder de noemer 'training' factureer en verder niet refereer aan het arrangement, dan kan de klant alle BTW in aftrek brengen. Als ik echter de bedragen specificeer en dus een bedrag 'training' aangeef en een bedrag 'arrangement', kan de klant dan de BTW over het arrangement nog steeds terugvorderen? Als ik John goed volg, dan moet ik over het totale bedrag, dus ook over het arrangement, 19% BTW in rekening brengen. 19% over het arrangement kan aardig oplopen. Het zou vervelend zijn als de klant dit niet kan terugvorderen omdat het voedsel/drank is met een consumptief karakter. Dan kan ik beter het arrangement laten opgaan onder de noemer 'training'... ???

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom het arrangement afgetrokken kan worden: Je verkoopt het door en behoort tot je complete diensten aanbod. Is te vergelijken met het verkopen van een printer, hier wordt vaak een usb kabel bij verkocht, anders is het niet compleet

 

Zakenlunches zijn een heel ander verhaal, de Belastingdienst ziet dit namelijk niet als relevante onkosten om je onderneming draaiende te houden.

 

Als je de cursus + arrangement in één pakket levert, met één prijs dan kun je gewoon 19% rekenen. Als je voor alles een aparte prijs specificeert moet je voor de cursus 19% rekenen en het arrangement 6%.

 

Hoe je het zelf dus al aangaf qua factureren is gewoon juist en hier kun je mee doorgaan. Opsplitsen is op zich niet zo vreemd en ook niet in het geval dat je het vaak als één geheel aanbiedt.

 

Wanneer bedrijven de arrangementen apart gespecificeerd krijgen op de factuur, kunnen ze deze BTW volgens mij niet terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0


Thanks RCDM :).

Opsplitsen is op zich niet zo vreemd en ook niet in het geval dat je het vaak als één geheel aanbiedt.

Kun je aangeven wat je daarmee bedoelt? Bedoel je dat, zelfs wanneer we adverteren met een all-in prijs van bijvoorbeeld 700 euro, het vaak voorkomt dat de uiteindelijk factuur wordt opgesplitst in training, literatuur en arrangement?

 

Puur uit interesse: stel nu dat ik de factuur uitsplits (training, arrangement, literatuur). MOET ik dan de BTW percentages ook uitsplitsen, dus 19% training, 6% arrangement etcetera of mag ik uitsplitsen en ALLES tegen 19% factureren vanuit de gedachte dat de 'ondersteunende diensten' het BTW percentage volgen van de hoofddienst (training).?

 

Ben benieuwd. Bedankt! :)

Link naar reactie
  • 0

Als je het zo op je factuur zet dan is het prima:

 

Training inclusief literatuur en arrangement 700,-

BTW 19%: 133

Totaal: 833,-

 

Uitsplitsen kan op deze manier (wel duidelijk vermelden welk product/dienst welk percentage heeft op de factuur):

Training 500

Literatuur 100

Arrangement 100

BTW 6%: 12

BTW 19%: 95

Totaal: 807,-

 

BTW percentages mogen dus ook uitgesplitst worden, zijn allemaal aparte diensten/producten dus vandaar.

 

Bij de verkoop van condooms en glijmiddel reken ik ook gewoon 6% voor de condooms en 19% voor het glijmiddel, terwijl het glijmiddel ook een bijproduct is voor de condooms. Als ik het als set verkoop reken ik 6% (mits het hoofdproduct overheersend is qua waarde).

Bij trainingen is dat hetzelfde principe lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Over die splitsing nog even wat voorbeelden van de site van de Belastingdienst:

 

Splitsing 6%- en 19%-tarief

Bij het repareren of vervangen van fietsonderdelen of het aanbrengen van accessoires moet de fietsenmaker het in rekening gebrachte arbeidsloon (6%) afsplitsen van de geleverde onderdelen (19%). Als er naast de reparatiedienst een levering van materialen is te onderscheiden, valt de levering onder het 19%-tarief. Op deze splitsingsregel bestaat 1 uitzondering: het ondersteunend materiaal dat de fietsenmaker verbruikt bij het verrichten van reparaties aan fietsen. Bijvoorbeeld:

 

plakmateriaal dat wordt verbruikt bij het plakken van fietsbanden

olie en vet dat wordt verbruikt bij het smeren van een fietsketting

Dit materiaal gaat op in de reparatiedienst, en valt ook onder het 6%-tarief.

 

De reden staat er niet bij, maar volgens mij hangt 't af van de prijsverhouding tussen materialen en arbeidsloon, zie volgende quote:

 

Isolatiewerkzaamheden aan woningen ouder dan 2 jaar, vallen onder het 6%-tarief (tabel I, post b19). Dit tarief geldt alleen voor isolatiewerkzaamheden die gericht zijn op energiebesparing.

 

Het 6%-tarief is niet van toepassing op de geleverde (isolatie)materialen als de waarde daarvan meer bedraagt dan 50% van de waarde van de totale dienst. Als de waarde van de (isolatie)materialen 50% of minder bedraagt, dan valt de hele dienst (arbeidsloon en materialen) onder het 6%-tarief. Het is dus van belang om in de factuur een splitsing te maken tussen het arbeidsloon en de verstrekte (isolatie)materialen.

 

Het gaat hier weliswaar over leveringen en diensten, maar het doet m.i. niets af aan het principe.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo RCDM en John,

 

Bedankt! Dat zorgt voor duidelijkheid!

Het is me duidelijk hoe om te gaan met de BTW als voorbelasting en grotendeels ook met de door mij berekende BTW.

 

Ik las dit op de site van de BD:

Tarieven bij combinaties van prestaties

Het is bij combinaties van prestaties van belang hoe de ene prestatie zich verhoudt tot de andere. Hoe de prestaties zich verhouden tot elkaar is bepalend voor het tarief dat geldt voor die prestaties dan wel voor de combinatie van de prestaties als geheel. Er kan sprake zijn van een combinatie van:

 

goederen, waaronder verpakte goederen;

diensten;

leveringen en diensten.

Bij de beoordeling of in zo'n situatie sprake is van één dan wel verschillende prestaties is van belang of in de ogen van de modale afnemer sprake is van een kenmerkend, een essentieel element van de combinatie van de prestaties. Voorts moet bij deze beoordeling rekening moeten worden gehouden met alle omstandigheden waaronder de handelingen plaatsvinden. Als de combinatie van de onderdelen geen kenmerkend element kent zullen de verschillende onderdelen als een zelfstandige prestatie aangemerkt moeten worden.

 

Goederen die verpakt zijn, worden in het algemeen samen met de verpakking als één goed aangemerkt. De verpakking volgt daarbij het tarief dat van toepassing is op de goederen. Als verder een verpakkingsmiddel, bijvoorbeeld blik of trommel, blijvende gebruikswaarde heeft, ook wel zonder inhoud verkrijgbaar is en een geldswaarde vertegenwoordigt die mede gelet op de waarde van de inhoud niet onaanzienlijk is, kan dit ook een reden zijn om het verpakkingsmiddel afzonderlijk te belasten. Zijn de gegevens over de inhoud (soort, gewicht, samenstelling, barcode, en dergelijke) op onuitwisbare wijze op het verpakkingsmiddel aangegeven dan kan het ervoor worden gehouden dat aan het verpakkingsmiddel geen zelfstandige betekenis toekomt.

 

Een afzonderlijke regeling is getroffen voor de zogenoemde 'candy novelties'. Het gaat dan om een combinatie van goederen die onder het verlaagde tarief (meestal snoepgoed) vallen en goederen waarop het algemene tarief (meestal speelgoed) van toepassing is.

 

Let op!

 

De beoordeling of een dienst ondergeschikt is aan een levering, of omgekeerd, kan van belang zijn omdat er verschillende tarieven kunnen gelden voor de levering en de dienst. Ook kan de plaats van de levering of van de dienst van invloed zijn op het wel of niet belast zijn van de prestatie. Hierover bestaat veel jurisprudentie. Neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

 

Voorbeeld 1

 

Als een accountant een rapport uitbrengt aan een cliënt is er sprake van een dienst. Er is in dat geval geen afsplitsing van de levering van het rapport (een goed): de levering gaat op in de dienst.

 

Voorbeeld 2

 

Een horecaondernemer die bruiloften en partijen verzorgt, verricht één dienst. Deze dienst omvat het verstrekken van spijzen en dranken en de bediening door het personeel en het gebruik van de accommodatie.

 

Voorbeeld 3

 

Bij de verkoop door een reisbureau van reizen in combinatie met de verkoop van een reis- en annuleringsverzekering is sprake van afzonderlijke prestaties; de reis- en annuleringsverzekering is niet zodanig onbetekenend dat deze is opgegaan in de verkoop van de reis. De bijdragen voor de Stichting Garantiefonds Reisgelden worden in de ogen van de gemiddelde klant ervaren als een onderdeel van de reissom zodat deze garantie en bijbehorende bijdrage een onderdeel van de prestatie van de verkoop van de reis is.

 

Let op!

 

Als u een combinatie van prestaties afzonderlijk moet behandelen en u die combinatie voor één prijs aanbiedt, zult u de vergoeding moeten splitsen als op de afzonderlijke delen een verschillend tarief drukt. U splitst dan de vergoeding in verhouding tot de kostprijs of, als u de prestaties ook afzonderlijk aanbiedt, op basis van die prijzen.

 

Een heel verhaal... Naar mijn mening is het arrangement onlosmakelijk met de training verbonden en moet ik dus 19% over het arrangement rekenen. Aan de andere kant is het arrangement 'een los onderdeel' en bepaal ik vaak in overleg met de klant wat voor arrangement we kiezen (hoe uitgebreid).

Volgens mij kun je dus beide stellingen verdedigen, zoals RCDM ook schrijft. Is er iemand die hier 100% duidelijkheid in kan geven?

 

Tot slot nog een laatste vraag. Eigenlijk wil ik idealiter mijn bedrijfsmatige klanten een pakketprijs aanbieden en dit met 19% btw belasten. Het arrangement staat dan niet apart vermeld en de klant kan dus alle BTW aftrekken. Maar, mijn particuliere klanten wil ik het lieft een uitgesplitste factuur aanbieden. Zij kunnen de BTW toch niet terugvorderen en doordat er bij een uitsplitsing maar 6% rust op het arrangement, valt de factuur lager uit.

Echter lijkt het me dat je binnen één en dezelfde training voor één manier moet kiezen, dus of uitsplitsen of een pakketprijs. Volgens mij kun je niet verschillende facturen hanteren voor dezelfde training, als ik de bovenstaande info van de BD juist interpreteer.

Concreet is mijn vraag; kan ik binnen één en dezelfde training, waar zowel particuliere klanten als bedrijfs-klanten aan deelnemen, de particulieren een uitgesplitste factuur bieden en de bedrijfsklanten een pakketprijs?

Of dien ik, afgaande op de bovenstaande info, één keer te bepalen of het arrangement gezien kan worden als onderdeel van de training OF als los onderdeel. Aan de hand van deze zienswijze dien ik dan alle facturen altijd eender te behandelen?

 

Wie helpt met 'de puntjes op de i te zetten'. Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.