• 0

bv,s failliet wat nu

hallo ik heb e3 maanden geleden een bedrijfspand gekocht samen met 2 andere personen die een bv hebben.

IK ben daar een bedrijf aan het opstarten en ik woon in de bedrijfswoning van het pand.

Omdat er noch veel moest gebeuren aan het pand ben ik deze 3 maanden bezig geweest met het bedrijfsklaar maken van het pand en dat heeft me veel geld gekost.

Nu ben ik er echter achter gekomen dat mijn andere 2 eigenaren stiekem achter mijn rug om het pand proberen te verkopen.

Ook ben ik erachter gekomen dat ze flinke schulden hebben en dat hun bv dreigen failliet te gaan.

Na een gesprek met hen zijn er harde woorden gevallen en is er ruzie ontstaan.

Daarna hebben ze zonder mijn medeweten een makelaar ingeschakeld om het pand te verkopen.

Nu bekend is dat het pand te koop is kan ik geen contracten meer afsluiten met klanten om bv evenementen te organiseren.

Omdat deze ruimschoots van te voren worden gepland en ik niet de garantie kan geven dat het doorgaat.

Dus nu zit ik ook noch zonder inkomsten.

Kan iemand mij raad geven wat te doen en wat de eventuele gevolgen voor mij kunnen zijn.

bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij hebt hopelijk wel het één en ander op papier staan (gemaakte afspraken met de collega's)?

 

Als ik het zo lees lijkt mij de situatie dat jij hun moet afkopen wil je het pand behouden of jij eist jouw deel van de verkoop op.

Maar voorals nog ligt het eraan wat jij hebt vastgesteld aan afspraken met de betreffende collega's.

 

Overigens heb ik hier geen persoonlijke ervaring mee...

 

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

BV's zijn nog niet failliet heb ik begrepen, dus gaat het er nu om de verkoopakties te laten stoppen, zodat jij je aktiviteiten verder kunt ontplooien

 

Ik kan je op dit moment maar één advies geven:

 

Wijs de andere partners erop dat je een mondelinge overeenkomst hebt. Probeer zonodig met behulp van die getuigen een overeenkomst te reconstrueren en als dat allemaal niet lukt, haal er professionele juridische hulp bij.

Link naar reactie
  • 0

Staat het hele pand te koop bij die makelaar? Dan zou ik ook met hem even een stevig woordje gaan babbelen. De medeeigenaren kunnen op zich best hun aandeel in de onverdeelde eigendom verkopen, maar niet dat van jou.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Staat het hele pand te koop bij die makelaar? Dan zou ik ook met hem even een stevig woordje gaan babbelen. De medeeigenaren kunnen op zich best hun aandeel in de onverdeelde eigendom verkopen, maar niet dat van jou.

 

Klopt dit wel? Vujo is voor 1/3 mede-eigenaar van de BV waar het OG is ondergebracht. Dit maakt hem INDIRECT voor 1/3 eigenaar. Het draait denk ik om de afspraken die zijn gemaakt bij de oprichting van de BV. Maar als zij de meerderheid van stemmen hebben, tja!

 

John,

Link naar reactie
  • 1

Heren, hier is sprake van een gemeenschap als bedoeld in boek 3 BW.

 

M.i. kan zonder medewerking van de deelgenoten niet worden beschikt over een aandeel in de onroerende zaak. Oftewel, iedereen moet weewerken.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Waar zouden we zijn zonder Johan - zo beter?

 

Staat het hele pand te koop bij die makelaar? Dan zou ik ook met hem even een stevig woordje gaan babbelen. De medeeigenaren kunnen zouden op zich best hun aandeel in de onverdeelde eigendom kunnen verkopen als de gemeenschap als bedoeld in BW 3 dat niet al zou verhinderen, maar niet dat van jou.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Odeon, tnx voor de reus.

 

Wordt een mooi drama als het pand wel verkocht wordt, dat kan gewoon namelijk. Sterker nog, zelfs ik kan dat pand wel verkopen. Het wordt pas problematisch zodra het pand geleverd moet worden.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als ik een huis verkoop aan persoon x, wat - volgens een contract - niet van mij is, dan kan de bewoner van dit huis gewoon in zijn huis blijven wonen.

 

Er is een kans dat de mede-eigenaren naar de rechter stappen, maar normaal gesproken is het niet mogelijk om een (1/3e) deel van iets wat je niet hebt te verkopen. Ik zou even het contract door een jurist o.i.d. laten controleren, dan heb je zekerheid.

 

Als het pand daadwerkelijk geleverd wordt heb je in principe het recht deze personen te weigeren. Dan ontstaat dus het 'drama' en getouwtrek en het is dan kwestie om formeel stevig te staan.

E fructu arbor cognoscitur. De boom kan herkend worden aan zijn vruchten.

Link naar reactie
  • 0

wat me ook nog van belang lijkt...

 

Je woond zelf in de bedrijfswoning van het pand zeg je. Huur je die bedrijfswoning particulier? (oftewel: is er een huurovereenkomst met jou als prive).

Als particulier heb je namelijk huurbescherming en kan je niet zomaar je woning uitgezet worden bij een verkoop.

 

Maar de experts hier zullen even moeten aangeven of dat ook geld als je als particulier een bedrijfswoning huurt.

Link naar reactie
  • 0

wat zijn dan exact de problemen bij levering.

Kan ik mijn bedrijf dan noch voortzetten.

En moet ik dan de bedrijfswoning uit.

 

Redelijk simpel: de notaris zal constateren dat er meerdere eigenaren zijn en jou vragen om mee te tekenen. Dat wil je niet dus zullen de 'verkopers' wanprestatie plegen en schadeplichtig zijn (jij niet).

De vraag mbt de huurders kom je dus niet eens aan toe.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zoek een goede jurist en probeer ze over te halen om een keer een goed overleg te hebben, waarbij zij alles op tafel kunnen leggen wat zij willen.

 

Naar de rechter stappen kost alvast bakken met geld zonder dat daar iemand wijzer van wordt. Laat je daar overigens ook niet te hard door intimideren, rechters zitten ook niet te wachten om constant als scheidsrechter kleine kinderen uit elkaar te trekken. De kans is groot dat de rechter (je letterlijk) de rechtszaal uit schopt met de mededeling dat jullie er eerst maar eens samen uit moeten komen.

 

Zeg overigens nergens ja tegen op dit moment behalve een goed gesprek. Haastige spoed is zelden goed, helemaal als de belangen groter worden.

Link naar reactie
  • 0

Van het oveleggen en met elkaar en rond de tafel gaan zitten zal helaas niet van komen denk ik omdat ze alles proberen om de explotatie tegen te houden.

Ik heb nml al aangifte moeten doen van diefstal ,uitlokking tot geweld,en van mishandeling.

Mischien is het beter dat ik een schriftelijk voorstel doe.

Bovendien hebben ze in alles wat ze gedaan hebben nooit iets met mij overlegd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.