• 0

mogelijkheid controle goederen voor betaling

Goede avond forumleden,

 

Het volgende speelt zich af:

 

Ik wil graag een container waren (garnalen) importeren uit India. De vorige geimpoteerde container bleek voor een groot gedeelte niet aan de kwaliteitseisen te voldoen, waardoor ik een behoorlijke verlies heb geleden. Nu sta ik op het punt een nieuwe lading te importeren en wil een zekerheidselement inbouwen, zodat mij niet hetzelfde overkomt.

 

Ik vraag mij af hoe ik een zekerheidselement kan inbouwen zodat ik pas tot betaling over ga nadat de producten ofwel door mijzelf ofwel door een onafhankelijke instantie zijn gecontroleerd op conformiteit. (ik begrijp dat het na betaling van de goederen, de verkopende partij aansprakelijk stellen op non conformiteit zeer riskant is)

 

 

De volgende dingen heb ik gelezen op het forum:

 

- Ik heb op het forum het advies gelezen om de waren te laten controleren door een onafhankelijke partij (pre shipmentinspectie) in India voordat deze worden verscheept. Maar waar kan ik zulk een betrouwbare instantie vinden? Heeft iemand tips? Niet onbedenkelijk is namelijk dat deze instanties worden omgekocht door het exporterende bedrijf, of dat andere nare omstandigheden zich zullen voordoen, zodat ik nog steeds niet met de gewenste zekerheid zit. Zelf naar India vliegen om de waren te controleren is bij mij geen optie. Zelf ben ik niet zo enthousiast over deze optie, maar als iemand met tips over betrouwbare instanties kan komen dan kan ik het nog overwegen.

 

- Ook als alternatief heb ik gelezen dat het mogelijk is met de verkopende partij overeen te komen om slechts een voorschot bedrag te betalen na ontvangst van de goederen, en na inspectie van de goederen in Nederland, pas het resterende bedrag over te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kleed je dit in in een Letter of Credit? Of is hier een andere vorm van betaling voor nodig?

 

- Ik dacht ook te hebben gelezen dat je in je Letter of Credit als voorwaarde kunt opnemen dat pas wordt betaald na controle van de goederen. Is dit mogelijk?

 

Kortom, Ik heb verschillende dingen gelezen, maar ik blijf nog met veel vraagtekens zitten om deze in de praktijk te brengen. Hoe pak ik het probleem het best aan? Antwoorden en tips zijn uiterest welkom.

 

Bedankt iniedergeval.

 

Groeten, Scott

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is niet wat hier echt speelt de te grote afstand tussen India en Nederland ? Voedsel heeft nou eenmaal de vervelende eigenschap te bederven.

 

Die Indiase partij gaat echt geen zekerheden afgeven over zo'n afstand. (is mijn bescheiden mening) Als je die container laat invliegen misschien. Het is eerder een zaak van de vervoerder dan van de fabrikant, die moet zekerheden afgeven denk ik ? Dat kan de fabrikant bedingen bij de vervoerder en hem aansprakelijk stellen voor de schade. Jij kan vervolgens de fabrikant aansprakelijk stellen.

 

Misschien zijn er wel 2 controles nodig ? 1 in India voordat het wordt vervoerd en 1 in NL als het wordt afgeleverd.

 

(ik ben hier overigens geen expert in maar hoop mede door mijn reactie anderen uit te lokken te reageren :))

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

  • 0

Bedankt voor de reactie Yannick.

De vracht wordt uiteraard vervoerd in een cool container, dus het gaat hier puur om een situatie dat de vracht qua kwantiteit en kwaliteit niet voldoet aan bepaalde van te voren afgesproken en in de overeenkomst afgesproken waarde. Dus mijn vraag is hoe kan je als importeur jezelf indekken tegen risico's dat de aangevoerde producten niet conform het contract zijn, naast de mogelijkheid dat in India een onafhankelijke partij de waren controleerd....

 

Iemand anders suggesties?

 

  • 0

Ik kan je niet uitgebreid adviseren want ik heb hier geen ervaring mee, maar het is op zich wel mogelijk. Ik zou in jouw geval contact opnemen met de bank of bv met het bedrijf die de container nu voor je heeft vervoerd. Je kan eventueel ook contact opnemen met KvK. Zij geven oa cursussen importeren. Die heb ik jaren geleden ooit gevolgd. Er is 'n bepaalde manier (volgens mij letter of credits, waar je het zelf al over heb), waarbij je geld overmaakt naar je eigen bank. Zodra de goederen er zijn zullen zij de goederen laten controleren door een expert. Voldoet het aan de kwaliteits-eisen, dan wordt het geld doorgestuurd naar de verstuurder. Op zo 'n manier weet de verzender zeker dat je het zal betalen, maar ben je het geld pas kwijt als het zeker is dat alles goed is. Ik had alleen begrepen dat het nog best duur is en dat er veel bij komt kijken. En dat is dus wat ik jaren geleden bij kvk heb geleerd.....dus kan best zijn dat er inmiddels andere opties zijn. Vandaar vooral de tip contact op te nemen met bank, verzendbedrijf of kvk.

 

Veel succes!

  • 0

Bedankt voor de reactie Yannick.

De vracht wordt uiteraard vervoerd in een cool container, dus het gaat hier puur om een situatie dat de vracht qua kwantiteit en kwaliteit niet voldoet aan bepaalde van te voren afgesproken en in de overeenkomst afgesproken waarde. Dus mijn vraag is hoe kan je als importeur jezelf indekken tegen risico's dat de aangevoerde producten niet conform het contract zijn, naast de mogelijkheid dat in India een onafhankelijke partij de waren controleerd....

 

Iemand anders suggesties?

 

 

Lijkt mij dat wanneer je een onafhandelijke 3e partij de goederen laat controleren voor vertrek uit india, dat er dan genoeg zekerheid is dat in iedergeval op dat moment geleverd is volgens afspraak.

 

Wilt U dat er verdere zakerheid komt voor kwaliteit tijdens transport dan kun je hiervoor een verzekering afsluiten bij de verscheper voor deze container(s).

Je kan 100% verzekeren maar niet in alle gevallen. Documentatie voor en na transport is hierbij zeer belangrijk. Alles fotografisch laten vastleggen is heel belangrijk. Zeker foto's van de lading op het moment van openen van de deuren.

 

Niet altijd is het mogelijk 100% te verzekeren, dan zit er een maximum bedrag van 5000 usd aan als ik mij niet vergis.

 

Ik zou dus even kontakt opnemen met de verscheper wat de mogelijkheden zijn en zelf de controle in Nederland met camera in de hand waarnemen.

 

  • 0

Semi offtopic:

 

Garnalen?

Ingevroren of gekoeld?

 

Indien ingevroren let goed op de hoeveelheid water die ze meevriezen, met name bij gebruik van IQF vriestechniek.

 

Heb al eens meegemaakt dat de hoeveelheid water groter was als de hoeveelheid garnaal, en je kostprijs als gevolg daarvan verdubbelt.

 

Frans

 

(je bestelt een container vol lees ik, dus ik ga ervan uit dat je bovenstaande al wel weet/bekijkt, maar toch maar even gemeld)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.