• 0

VOF aansprakelijkheid na Beeindiging?

Vraag,per 1 augustus ben ik officieel uit de VOF gestapt,alles is inmiddels getekend en ben ik van af,kvk,bank,huurcontract etc.

Tevens is er onderling een rechtsgeldig contract getekend waarin staat dat mijn compagnon de vof doorzet met een andere compagnon,waarbij hij accoord gaat met alle lusten/lasten/activa en passiva.

Nu staat het bedrijf op failliet gaan?

Kunnen de schuldeisers nou nog bij mij aankloppen of is hij en zijn nieuwe compagnon alleen aansprakelijk,want hij heeft toch alle lusten/lasten overgenomen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Sjors,

Heb je de zoekfunctie gebruikt? Dit onderwerp is vaker ter sprake gekomen.

Ik zal het daarom kort houden:

- voor oude schulden, uit de tijd dat jij vennoot was, ben JIJ hoofdelijk aansprakelijk. Je kunt contractueel eisen dat de nieuwe vennoten jou schadeloos moeten stellen, maar daar hoeft een schuldeiser zich niets van aan te trekken;

- voor nieuwe schulden, na jouw uittreden, ben jij niet aansprakelijk.

Sterkte en succes,

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie,tot zover is het duidelijk.

Alleen,nu ben ik het bedrijf uitgegaan waar een 70.000 euro aan handelswaar is achtergelaten ter compensatie.

Nu gaat het bedrijf failliet en komt er eventueel een schuldeiser,dan kan het toch niet zo zijn dat ik daar voor op zou moeten draaien prive,dit omdat ik een gezond bedrijf heb achtergelaten met eigen vermogen.

Ik kan er toch niets aan doen dat hij het eventueel verprutst heeft,het gaat er toch ook om hoe de stand was bij uittreden uit de VOF.

Bijvoorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om het moment van het aangaan van de schuld/verplichting/etc.

Hoe jij het hebt achter gelaten is niet de vraag.

Stel je voor:

op 01-01-2009 kopen jullie voorraden op krediet, te betalen uiterlijk 31-12-2009

op 01-08-2009 stap jij uit de VOF

op 01-01-2010 wil de leverancier geld zien. Jij bent daarvoor hoofdelijk aansprakelijk, tenzij de leverancier jou heeft gevrijwaard.

De leverancier heeft immers afspraken met jou (en de toenmalige medevennoot) gemaakt, niet met een nieuwe vennoot of alleen de overblijvende vennoot. Jij moet vervolgens je geld weer zien te halen bij de overblijvende en nieuwe vennoten.

Vervelend maar waar.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan heeft helemaal gelijk.

De overeenkomsten die tussen (ex) vennoten zijn overeengekomen kennen geen derdenwerking.

Wanneer je dit zou willen voorkomen dan zou je moeten verzoeken om ontslag uit de aansprakelijkheid bij die partijen welke die hoofdelijkheid (in het verleden) hebben bedongen.....

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar