• 0

Importeren uit Vietnam

Hallo iedereen,

 

Laat ik eerst mezelf even voorstellen, ik ben Remy, 20 jaar oud en studeer Europese Studies. Laatst ben ik op het idee gekomen om kleding te importeren uit Vietnam, het kan eventueel ook iets anders zijn, waar wat minder concurentie op is.

 

Ik heb in Vietnam een goede vriend zitten die goed Engels spreekt en uitraard vloeiend Vietnamees. Ik ken hem persoonlijk en heb veel contact met hem via internet. Hij lijkt mij de persoon bij uitstek om te helpen. Ik heb al ergens gelezen dat als je alle verpakkingen en prijskaartjes van de kleding verwijderd er geen problemen ontstaan op Schiphol (ik zou 200 tshirts of iets dergelijks in die orde van groote mee willen nemen, is dit te veel?).

 

Ik zou de T-shirts dan het liefst begin april gaan halen, omdat de tickets dan goedkoop zijn en de zomer komt er dan aan en Koninginnedag helpt ook in de verkoop.

Verder vraag ik mij dan wel af, hoe kom ik van die spullen af tegen een redelijke prijs?

Ik dacht:

- Marktplaats

- Langs de deuren gaan en verkopen (is dit legaal??)

- Koniginnedag

 

Heeft iemand nog tips?

Of zegt iemand haal geen t-shirts, maar beter is iets anders importeren?

Zie ik nog iets over het hoofd?

 

p.s. de kosten voor mij om naar Vietnam te gaan en een week te verblijfen bedragen zo'n 800 euro. Daar komen dan nog de kosten bij voor de spullen die ik mee wil nemen.

 

p.p.s. Wat ik er eventueel bij wil doen, is naar een fabriek gaan waar maatkleding wordt gemaakt. Daar allemaal samples met nummers meenemen van stoffen en dan kleding op maat laten maken en versturen naar Nederland. Hier kan mijn vriend in Vietnam goed bij helpen om de conectie goed en wel te leggen met de fabrikant.

Mensen zouden dan tegen een redelijke prijs maatkleding kunnen bestellen via mij. Het voordeel hiervan is dat ik maar 1x per jaar langs moet gaan bij de fabriek om te kijken hoe het gaat.

 

Iemand hier nog kanttekeningen bij te plaatsen, ik hoor het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Remy,

 

Het eerste wat bij me opkwam toen ik je post las; waarom kleding?

Maar toen las ik al heel snel dat je dat zelf eigenlijk ook niet precies weet.

 

Om heel eerlijk te zijn adviseer ik je om even verder te denken. Ik ken het gevoel wat je hebt. Zelf ging ik naar Cambodja en zag daar wel wat zitten in mode-accessoires. Dat was enkel en alleen vanwege het feit dat het daar zo goedkoop was.

Al vrij snel leerde ik dat het een hele slechte basis is om iets mee op te bouwen. Want eenmaal terug in Nederland bleek dat een heel groot deel van mijn goederen matig tot slecht verkocht. Gewoon omdat het helemaal niet zo bijzonder was zoals ik gedacht had. Ik had namelijk nooit onderzocht of er wel vraag naar mijn spullen was. Mijn gedachte: 'ach eenmaal in Nederland raak ik dat wel kwijt, desnoods voor een hele lage marge.' Helaas, helaas, dat schiet gewoon niet op! Ik heb op markten, beurzen en aan winkels verkocht. De opbrengsten van markten/beurzen zijn niet erg hoog. Vooral niet met een product dat je overal al kan vinden. Ik raad je aan om iets anders te vinden. Wat dit is, dat kan ik je niet vertellen. Maar t-shirts zijn nu niet producten waarmee je jezelf makkelijk kan onderscheiden (zeker niet met al die t-shirts webshops tegenwoordig).

 

Verder lees ik dat je de spullen meeneemt in je rugzak. Ik zou je dat afraden. Als jij goederen niet aangeeft en ze pikken je ertussen uit, dan kan je een fikse boete verwachten. Dan maakt het echt niet uit of er een prijskaartje aanzit.

Als je uit deze handel een serieuze onderneming wilt starten zou ik het gewoon eerlijk doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Remy,

 

Het eerste wat bij me opkwam toen ik je post las; waarom kleding?

Maar toen las ik al heel snel dat je dat zelf eigenlijk ook niet precies weet.

 

Om heel eerlijk te zijn adviseer ik je om even verder te denken. Ik ken het gevoel wat je hebt. Zelf ging ik naar Cambodja en zag daar wel wat zitten in mode-accessoires. Dat was enkel en alleen vanwege het feit dat het daar zo goedkoop was.

Al vrij snel leerde ik dat het een hele slechte basis is om iets mee op te bouwen. Want eenmaal terug in Nederland bleek dat een heel groot deel van mijn goederen matig tot slecht verkocht. Gewoon omdat het helemaal niet zo bijzonder was zoals ik gedacht had. Ik had namelijk nooit onderzocht of er wel vraag naar mijn spullen was. Mijn gedachte: 'ach eenmaal in Nederland raak ik dat wel kwijt, desnoods voor een hele lage marge.' Helaas, helaas, dat schiet gewoon niet op! Ik heb op markten, beurzen en aan winkels verkocht. De opbrengsten van markten/beurzen zijn niet erg hoog. Vooral niet met een product dat je overal al kan vinden. Ik raad je aan om iets anders te vinden. Wat dit is, dat kan ik je niet vertellen. Maar t-shirts zijn nu niet producten waarmee je jezelf makkelijk kan onderscheiden (zeker niet met al die t-shirts webshops tegenwoordig).

 

Verder lees ik dat je de spullen meeneemt in je rugzak. Ik zou je dat afraden. Als jij goederen niet aangeeft en ze pikken je ertussen uit, dan kan je een fikse boete verwachten. Dan maakt het echt niet uit of er een prijskaartje aanzit.

Als je uit deze handel een serieuze onderneming wilt starten zou ik het gewoon eerlijk doen.

 

 

Same thougts here. Er zijn al verschrikkelijk veel van dit soort handeltjes actief.

 

Toch heb je een hardstikke mooi systeem. Contactpersoon in buitenland, ingeburgerd en al. Moet zeker wat uit te halen zijn. Vraag hem eens wat producten op rij te zetten welke leverbaar zijn. Bedenk zelf welke catogorien dit kunnen zijn, electronica,horloge's,zonnebrillen en andere glimmertjes. (met name de laatste 3 zal veel handel voor zijn) In dat soort landen is de handel veel anders dan hier, en koop je met meer gemak rechtstreeks bij de fabriek in. Ook in de aantallen die jij nog voor ogen hebt.

 

Ik kocht onlangs een handvol horloge's voor 1,95 per stuk uit china. Je kan door de wijzerplaat kijken, en je ziet de tandwieltjes bewegen. Aan de achterzijde zit een halve maan, als jij beweegt slingert deze heen en weer. Op deze manier laad je het horloge op. Komt geen batterij aan te pas. Verzendkosten vanaf hongkong waren duurder dan de horloges zelf. (24 euro porto voor 10 stuks). Was ze binnen 5 minuten kwijt toen ik er op een verjaardag toevallig over begon. Nu mag ik weer nieuwe kopen, want het waren eigenlijk relatiegeschenken. >;(

 

Ga dan meteen naar de KVK, en registreer je. Je hebt weinig te verliezen! Hier op HL vind je alle informatie welke je nodig hebt om een kleine webwinkel op te starten. Mocht het op niets uitlopen, steek dan dat kleine beetje verlies wat je maakt in je zak en geniet van de ervaring,vakantie in Vietnam en het plezier wat je ervan hebt gehad. Want het is verschrikkelijk leuk om te doen.

 

Good luck!

Groet,

Teun

Link naar reactie
  • 0

In de eerste plaats bedankt voor de reacties.

 

Zulk soort horloges zijn inderdaad mooi spul.

 

Ik wil het dan gaan proberen met iets anders dan kleding, niet geschoten is tenslotte altijd mis.

 

Maargoed registratie bij de KvK is dus ook noodzakelijk als het gaat om een aantal van laten we zeggen 100 a 200 stuks van iets van 1 a 2 euro per stuk?

 

Het is inderdaad toch maar een klein risico wat je lijdt en dat maakt het dan in totaal toch de moeite waard.

 

In ieder geval alvast bedankt voor de tips en ik zal laten weten hoe het gegaan is, om de ervaring te delen.

Link naar reactie
  • 0

Registratie is verplicht als je handel gaat bedrijven. Het is me alleen niet duidelijk of je dit nu éénmaal gaat doet of dat je van plan bent een serieuze onderneming te starten. Als je namelijk eenmalig wat spullen gaat verkopen voor Koninginnedag dan lijkt het me een beetje onzinnig je te laten inschrijven bij de KVK.

 

Tip: Ook al gaat het hier om slechts een paar honderd euro, ik zou je product toch eerst even testen. Het is echt zonde van je geld om 'blind' een paar honderd exemplaren in te kopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee is om eerst een product te testen, verkoopt het een beetje, dan een onderneming starten. Ik durf niet meteen iets te starten bij Kvk als ik nog niet het juiste product heb en de juiste leverancier.

 

Maargoed ik ga eerst maar is kijken wat voor spullen rendabel kunnen verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde. Ik heb een contactpersoon en deze persoon kan mij helpen met de leverancier. Het enige waar ik me zorgen over maak, zijn de kosten van transport en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb rond gevraagd. Ik heb gebeld naar DHL maar die kosten liggen zo hoog. DHL gaf aan dat 1 europallet van 100 kilo mij 1927,80 euro gaat kosten. Dit is dus geen optie voor mij. En via de andere weg weet ik gewoon niet hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn, en daarom had ik ook een topic geopend hier. Ik heb wel al meer informatie over andere zaken gelukkig.

Link naar reactie
  • 0

Als je handel eenmaal begint te lopen is het inderdaad niet handig om je spullen via DHL te transporteren, dat is simpelweg veels te duur. Dit zal alleen gemakkelijk zijn bij producten die minder ruimte in beslag nemen of waarvan je een kleinere kwantiteit nodig hebt. Bijvoorbeeld horloges.

 

Als je er aan toe bent groot te importeren kan je beter gaan denken aan zeecontainers, deze kosten rond de $1000 per container en kan je met een beetje geluk (afhankelijk van fabrikant en kennis) delen met iemand, zodat de kosten ook gedeeld worden. Maar om te beginnen kan je prima gebruik maken van DHL of zelf transporteren.

Ik inderdaad ook geen risico's nemen bij de douane, want je krijgt een boete, BTW moet betaald worden en douanerecht, afhankelijk van de waarde van wat je meeneemt.

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.