• 0

Verkopen op rekening voor b2b van deze tijd?

Tot op heden bedien ik voornamelijk de consument en in kleinere mate de zakelijke markt. De consumenten betalen direct en de zakelijke klanten uit de regio op rekening. Al deze zakelijke klanten ken ik persoonlijk.

 

De zakelijke klanten betalen “netjes”, echter 5% van de facturen moet nagebeld worden, 1% wordt middels de juridische weg opgehaald. Vele zullen voor mijn situatie tekenen, echter mij gaat die ene procent al aan het hart.

 

Nu wil ik mij komend jaar veel meer gaan toeleggen op de zakelijke markt. Echter ik verwacht dat ik aanzienlijk meer tijd zal moeten gaan investeren aan het innen van facturen. Dit omdat ik mijn klanten niet meer persoonlijk zal ontmoeten. Dit beeld wordt bevestigd door ondernemers in mijn directe omgeving, zij geven aan dat klanten traag betalen en dat er regelmatig facturen afgeboekt dienen te worden. De gemiddelde order zal tussen de 100,- en 500,- zijn.

 

Is het nog van deze tijd dat ik op rekening verkoop?

Ik zou na bestelling (binnen 24 uur) de betalingsgegevens per e-mail, fax of post willen toesturen afhankelijk van wat de klant aangeeft. (mogelijk helemaal automatiseren = stap 2)

 

Mijn voordelen:

- Geen uitstaand geld.

- Geen kans op onbetaalde facturen.

- Lagere administratie kosten.

- Beter voor mijn gezondheid :)

 

Klant voordelen:

- Hogere marge op onze produkten. (Als wanneer we op rekening zouden gaan leveren.)

 

Mijn gedachte:

Liever 10 klanten met totaal 1000,- euro winst, als 15 klanten waarvan

14 betalen met een uiteindelijke winst van 1350,- euro.

 

Hoe denken jullie hierover, zowel vanuit het oogpunt van koper alsmede als verkoper?

Persoonlijk denk ik dat er een hogere drempel is tot aanschaf, echter eenmaal over de drempel denk ik dat ik er niets minder om ga verkopen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor wat betreft onze kastenverkoop betalen nieuwe klanten met kleine orders in principe gewoon vooruit zolang het geen overheid is.

 

Voor grotere bedragen wordt in het algemeen een betalingsregeling afgesproken.

 

Archiefsystemen in principe op rekening, en vanaf een x-duizend euro een deel vooruit, een deel bij levering en een deel bij oplevering.

 

Veel 'in principe' en 'in het algemeen' in die drie zinnen... Bottom line: We bekijken het dus eigenlijk per klant. Philips, het ministerie van financien en dergelijke zijn wat veiliger, dus daar vrijwel geen vooruitbetaling. Een net nieuwe fitneshal in lutjebroek wel.

 

Je noemt trouwens wel de voordelen voor jou en de klant, maar niet het nadeel voor de klant dat hij zijn geld kwijt is en nog geen levering heeft. Hij moet je dus wel vertrouwen anders bestelt hij niet en kost het je omzet

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vooruit betalen in deze tijd doe ik alleen als ik ervan overtuigd ben dat mijn leverancier financieel zijn zaakjes op orde heeft. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf failliet gaat zonder dat het in staat blijkt vooruitbetaalde goederen uit te leveren.

 

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Houd wel rekening met lange betaaltermijnen, eigen inkoopvoorwaarden en zorg ervoor dat je pas levert na een goedgekeurde inkooporder. Dus niet vertrouwen op "het komt wel goed, de bon ligt bij de chef"

 

Mee eens, we leveren alleen na schriftelijke opdracht. Inkoopvoorwaarden zijn bekend (overheid levert zowiezo onder ARIV) en met de betalingstermijnen valt het bij ons eerlijk gezegd reuze mee. Helemaal als je het met buitenlandse overheid vergelijkt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Vooruitbetalen is ook niet handig, maar waarom niet meteen bij aflevering betalen? Op rekening leveren is niet meer dan een achterhaalde gewoonte, die met de huidige ICT niet meer nodig is.

 

Voor diensten is dat wat lastiger (bij uurtje / factuurtje diensten met name) maar ook daar zou bijv wekelijks afrekenen geen probleem moeten zijn; meestal moeten toch al wekelijks urenstaten worden afgetekend.

 

Over te laat betalen zwijg ik dan nog maar ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, we leveren alleen na schriftelijke opdracht.

;D Dat dacht ik ook wel, mijn opmerking was eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld maar voor die ondernemers die voor het eerst met deze "veilige" klanten te maken krijgen en dan toch in de genoemde valkuilen vallen.

 

Maar eigenlijk gaan we offtopic.

Ontopic: Zakelijk online verkopen op boter bij de vis principe gaat alleen lukken bij kleine bedrijven waar een inkoper/eigenaar direct bij de creditcard/pinpas kan. Bij grotere bedrijven werkt mi alleen op factuur. Je kan natuurlijk wel afdwingen dat de eerste order pas geleverd wordt na betaling maar eea hangt natuurlijk ook af van je concurrenten (online/offline)

Link naar reactie
  • 0
Vooruitbetalen is ook niet handig, maar waarom niet meteen bij aflevering betalen? Op rekening leveren is niet meer dan een achterhaalde gewoonte, die met de huidige ICT niet meer nodig is.

 

Betalen bij aflevering heb ik ook geen problemen mee, hier zal ik dan wel een toeslag voor gaan hanteren om het niet te stimuleren. Dit wordt dan wel een aanvullende optie op het vooruit betalen.

 

Voor diensten is dat wat lastiger (bij uurtje / factuurtje diensten met name) maar ook daar zou bijv wekelijks afrekenen geen probleem moeten zijn; meestal moeten toch al wekelijks urenstaten worden afgetekend.

 

Dit kan niet anders, wij factureren voor installatie werkzaamheden per week. Voor kleinere opdrachten vaak zelfs de eerst volgende werkdag na oplevering werkzaamheden.

 

Ontopic: Zakelijk online verkopen op boter bij de vis principe gaat alleen lukken bij kleine bedrijven waar een inkoper/eigenaar direct bij de creditcard/pinpas kan. Bij grotere bedrijven werkt mi alleen op factuur. Je kan natuurlijk wel afdwingen dat de eerste order pas geleverd wordt na betaling maar eea hangt natuurlijk ook af van je concurrenten (online/offline)

 

Onze klanten/doelgroep zijn veel zzp-ers en kleinere bedrijven.

 

In deze tijden vertrouw ik ook de bekende bedrijven niet altijd, uitgezonderd overheidsinstanties. Hier in de omgeving vallen in hoog tempo ook "bekendere" bedrijven om.

 

Ik zal in ieder geval er alles aan moeten doen om vertrouwen bij mijn klanten te krijgen, anders zal dit niet willen slagen. Anderzijds fijn om te zien dat er meerdere zijn die "op rekening" achterhaald vinden. Mijn collega's reageren ook met "het gaat al jaren zo" dit vindt ik erg kort door de bocht, zeker gezien hoeveel facturen er bij ingaan.

Link naar reactie
  • 0

wij runnen een webshop ivm met de lage marge hanteren wij lage marges hanteren wij alleen : vooraf betalen, rembours, ideal. Dus altijd boter bij de vis. Op moment iemand wil betalen op rekening, worden de kosten van niet betaling doorberekend bij de mensen die netjes betalen. Daar staan de meeste mensen niet bij stil

Patrick remkes

systeemplafond webshop www.systeemplafond.nu

Link naar reactie
  • 0

Ergens proef ik in je verhaal dat je je keus al gemaakt hebt en dat is niet op rekening verkopen.

Wil je je verkopen naar een higher level tillen dan zal verkopen op rekening een onvermijdelijke stap zijn. Punt is hier hoe selecteer je jouw klanten ( risico vraagstuk ) en hoe volg je de factuur op zolang deze onbetaald is ( tijd vraagstuk).

 

Het risico vraagstuk kan worden beantwoord door een actieve klant segmentatie met de daarbij behorende betalings condities aan te houden. Dus bijv. particulier / zzp-er, / werkmaatschappij / holding / overheid etc.. met ieder zijn eigen krediet limiet. Eventueel kunnen diverse ratings opgevraagd worden bij daarin gespecialiseerde bedrijven. Ze kloppen niet altijd maar sluiten toch al het nodige uit.

 

De opvolging van de factuur kan bij grote hoeveelheden facturen een tijdrovende zaak zijn. Hier zal een stukje automatisering noodzakelijk zijn om niet te verdrinken in de openstaande facturen met hun verschillende manings fases. Er zijn diverse softwarepakketten voorhanden momenteel die het overwegen waard zijn. Deze beginnen ongeveer met € 199,- per maand. Daarnaast kan dit debiteurenbeheer eventueel ook uitbesteed worden voor een vast bedrag per maand aan een gespecialiseerd bureau.

 

Kortom wat mij betreft : verkopen op rekening is nog steeds van deze tijd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In ons gebied van IT/werkplekbeheer vind ik het redelijk normaal dat we een nieuwe leverancier de 1e keer vooruit/rembours moet betalen. Echter, daarna moet het op rekening kunnen want:

1) Mijn klanten betalen werkuren en spullen ook op rekening en vooruitbetalen aan de leverancier houdt in dat ik de spullen een maand moet voorfinancieren.

2) Ik laat de spullen direct bij de eindklant afleveren, rembours is dus geen optie.

3) Vooruitbetaling veroorzaakt vertraging. Als we bij een klant aan het werk zijn, en er belt iemand met een spoedorder, dan kan ik die direct telefonisch opgeven bij de leverancier en wordt die vandaag nog verstuurd. Als er eerst gewacht wordt totdat we s avonds de betaling regelen (of de volgende dag als ik s avonds geen zin heb) dan duurt de levering dus een dag langer.

4) Als je in een relatie geen vertrouwen opbouwt, doe ik liever zaken met een leverancier waar dat wel kan.

Ik zou op de lange duur dus geen zaken doen met een leverancier waarbij op rekening kopen geen optie is.

 

 

De babyadvieslijn geeft duidelijke tips! http://www.babyadvieslijn.nl

Link naar reactie
  • 0

@Edjuh,

> Is het nog van deze tijd dat ik op rekening verkoop?

 

Kijkende naar onze eigen Inkoop....

in elke kwaliteitescursus en fraude-preventie-training wordt aangegeven dat je in je organisatie scheiding van functies moet toepassen.

Dus degene die Inkoopt is waarschijnlijk een andere persoon dan degene die de factuurt accordeert

en dat is weer een andere dan degene die de betalingen verricht.

En als die personen vandaag ook nog parttimers zijn en eea aan elkaar moeten overdragen,

dan snap je dat een bedrijf vraagt om Betaling op nota met min. 14 dagen betalingstermijn.

Anders gezegd: veel mensen hier moeten Bestellen, maar er is maar een enkeling die mag Inkopen

en die kan niet eens Betalen.

Daarbij betaalt onze eigen Inkoop het liefste niet vooruit want dan hebben wij de risico's.

Soms ontkomen wij daar niet aan. Bij de meeste aziatisch bedrijven, betalen wij vooruit

maar we hebben ook een aziatische fabrikant waar we inmiddels zo'n goede band mee hebben zodat wij zelfs bij hen op nota inkopen.

 

Kijkende naar onze Verkoop...

We hebben klanten die elke maand bestellen...

Als die te laat betalen zetten we hen op Hold en komt hun eigen omzet in gevaar.

Dus met dergelijke klanten krijg je vanzelf geen betaalproblemen en gun je middels Betaling op Nota elkaar wat souplesse.

Onze situatie is dan dus anders dan voor een organisatie die incidenteel een archiefkast levert aan een klant.

Verder komt het ook weleens voor dat een klant een betalingstermijn vraagt om dat hijzelf pas betaald krijgt bij oplevering van het project en dus feitelijk een leverancierskrediet verlangt.

Het kan dan een Plus-punt zijn voor je Verkoop om hierin mee te denken

 

Kijkende naar de markt....

Wij kopen eerder in bij leveranciers die op nota leveren, dat is simpelweg eenvoudiger en past ons beter.

Echter... als we bij TNT inkopen dan dienen we te gedogen dat we zelfs een borgsom vooruit moeten betalen.

Dat doen we omdat er geen alternatief is maar zodra er zich dan een alternatief voor doet

is het wel een -mede-aanleiding om op te stappen want klanten klagen niet, klanten zappen.

Dus dit soort keuzes is ook afhankelijk van wat je concurrentie doet en wat "gewoon" is.

 

Jouw voordeel is hun nadeel ?

Bij betaalafspraken zit je snel op de situatie van Waar leg je het nadeel ?

En dat je zelf snel geld wilt en geen risico snap ik

maar de klant opzadelen met de nadelen is het andere uiterste.

Soms kan het anders....we hebben een klant die meent dat zijn organisatie 60 dagen nodig heeft voor de afwikkeling van de betaling

en daarin zijn wij meegegaan maar hebben wel een borgsom gevraagd voor 2 maanden omzet.

En daar zijn zij mee akkoord gegaan. Dus zij hebben nu soepel betalen en wij geen betalingsrisico.

 

Kortom "Op rekening verkopen" is in ieder geval nog steeds actueel.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat handig en/of gangbaar is zal natuurlijk per product verschillen.

 

Zelf lever ik voor nieuwe klanten op basis van een aanbetaling en een eindfactuur bij oplevering (betreft vooral websites, -shops etc), maar bij bestaande klanten lever ik wel diensten op rekening.

 

Overigens zie ik onder b2b klanten wel steeds vaker de wens om goederen vooraf te laten betalen via bijvoorbeeld ideal - toch om te voorkomen dat men lang op betaling moet gaan wachten of zelfs middelen moet gaan inzetten om uberhaupt betaald te krijgen.

 

Het blijft uiteraard een kwestie van vertrouwen - een klant die vooraf betaald moet er wel van overtuigd zijn dat jij gaat leveren, een klant die achteraf betaald moet je vertrouwen op het nakomen van zijn verplichtingen. Geen van beide zou een probleem moeten zijn, afgezien van het kleine percentage boeven dat de kluit belazerd... die verpesten het voor de rest, en worden te weinig aangepakt om als risico te kunnen negeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.