• 0

Opdrachten uitbesteden - klant op de hoogte stellen.

Bedrijf: installatiebedrijf.

 

We hebben het op het moment gigantisch druk. Zo druk zelfs, dat we het komende jaar vol zitten. Ik neem nu alleen nog orders aan tegen hoge prijzen. De aanvragen stromen echter nog steeds binnen. Ik wil op het moment geen extra personeel aannemen noch machines aanschaffen. Als het straks onverwacht minder gaat, wil ik immers niet in de problemen komen. De machines zijn namelijk duur en hebben amper restwaarde.

 

STEL:

Ik pleeg vanaf nu gewoon acquisitie zoals normaal; opmeten, adviseren, offreren, etc. Echter, het werk besteed ik vervolgens uit aan concullega's. Zij voeren het werk uit zoals gewoonlijk, ik betaal hen, ik factureer de klant en strijk vervolgens naar onderling overleg ca. 10% van de verkoopprijs op.

 

Moet ik de klant (en zo ja, vanaf welk stadium) op de hoogte stellen dat niet mijn bedrijf de werkzaamheden uitvoert, maar een ander? Dat zij voorrijden met een bus met eigen logo vind ik geen bezwaar, maar ik wil de klant liever niet het gevoel dat ze besodemieterd worden. Ik zou dus liever nèt voor/in de offerte vermelden dat ik overbezet en een concurrerende prijs bij de concurrent heb bedongen in het voordeel van de klant.

 

Bvd,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom melden? Jij neemt de order aan, het blijft jouw risico en jouw verantwoordelijkheid om de uitvoering goed te doen.

 

Wij besteden montage ook uit, kopen ook de producten in , besteden transport uit en doen relatief weinig zelf.

 

De klant geeft jou opdracht een werk uit te voeren tegen een bepaalde prijs, met een overeengekomen eindresultaat. Dat een derde het uitvoert lijkt me geen probleem en het melden vooraf niet waard

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Nou, zo makkelijk zou ik er niet over denken.

Ik kies een bepaald bedrijf omdat ik daar vertrouwen in heb, het staat goed bekend etc.

 

Ik geef de opdracht dus aan bedrijf X en vervolgens komt er een busje van bedrijf Y voorrijden die het werk gaat doen....

 

Zou echt meteen de laatste keer zijn dat bedrijf X mij als klant ziet.

TOONWEBDESIGN, voor hetzelfde geld een móóie website!
Link naar reactie
  • 0

Als de partij bij aankomst toelicht dat ze in opdracht van jouw bedrijf komen dan lijkt het mij geen enkel probleem. Bedien je trouwens particulieren of bedrijven? Fijn dat het zo goed gaat met je bedrijf trouwens!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wirausaha,

 

Ik zou geen melding maken in je offerte m.b.t. "overbezet zijn" en een "concurrerende prijs bij de concurrent". Dat roept alleen maar vragen op.

 

Maar misschien moet je wel overwegen om op de eerste dag dat je concullega naar die klant gaat zelf met je bedrijfswagen met eigen logo mee te rijden. Je stelt de monteurs van je concullega even voor en maakt op die manier duidelijk dat zij onder jouw verantwoordelijkheid werken en je niet zomaar de klus hebt "afgeschoven". Hetzelfde doe je als de klus is afgerond. Je gaat dan zelf nog even langs, bekijkt eventueel hoe het werk is uitgevoerd, of er nog restwerkzaamheden zijn (of vervolgopdrachten!) en neemt persoonlijk afscheid van de klant.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie(s), Frans.

 

 

…Zou echt meteen de laatste keer zijn dat bedrijf X mij als klant ziet.

 

Heel cru gezegd maakt dit niks uit, want het is typisch zo’n opdracht die je maar één keer laat uitvoeren.

 

 

… Bedien je trouwens particulieren of bedrijven? Fijn dat het zo goed gaat met je bedrijf trouwens!

 

Enkel particulieren. Dankjewel!

 

 

…op die manier duidelijk dat zij onder jouw verantwoordelijkheid werken en je niet zomaar de klus hebt "afgeschoven".

 

Het idee om continue mijn gezicht te laten zien is goed. Ik jaag zo alleen wel m’n reiskosten omhoog; met goede planning zou ik dit echter wel kunnen terugdringen.

 

Ik moet dus een gulden middenweg zoeken. Ten eerste wil ik mijn klanten niet bij aanvang reeds het gevoel geven dat ik ze geld uit de zak klop. Ik bedoel, als ik persoonlijk zou weten dat er een persoon tussen zit, dan zou ik zelf ook nog even verder zoeken. Enige geruststelling – qua prijsraming – is dus op z’n plaats. Daarnaast wil ik ze niet ongemakkelijk laten voelen door pas na acceptatie van de offerte te melden dat ik het iemand anders laat doen.

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet een soort flexwerkers aan je team toevoegen? Dus op basis van beschikbaar aanbod bij collega's mensen inhuren? Heb het wel meer gezien, een soort poule waardoor de drukke bedrijven meer mankracht krijgen en de verloren uurtjes bij bedrijven toch opgevuld kunnen worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet een soort flexwerkers aan je team toevoegen?..

 

Goed idee, maar dat kan waarschijnlijk niet. Het is zeer gespecialiseerd werk en de markt schreeuwt om dergelijke mensen. Hierdoor moet ik ze dus vrijwel zeker inhuren bij een ander bedrijf. Dan moet ik ook nog een bus aanschaffen met dito machine. Bij elkaar een heel vermogen. Uitbesteden is in de relatief korte periode waarover ik praat, een goedkopere oplossing.

 

[edit] onzin ge-delete.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je in het kader van de kwaliteit vanhet werk het liefste met een beperkt aantal inhuurbedrijven werkt.

 

Is het geen optie om een aantal sets bedrijfskleding beschikbaar te stellen die gedragen moet worden als ze voor jou aan het werk zijn. Schept wellicht meer vertrouwen bij je klanten.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Eventueel laat je nog magneet vellen maken die op de bedrijfswagens van je inhuurders geplakt kunnen worden.

 

Iets in de trend van: "Wij werken voor: BEDRIJFSNAAM"

 

Het lijkt mij in ieder geval goed de indruk te wekken dat het heel van zelf sprekend is dat zij voor jou aan het werk zijn.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

…op die manier duidelijk dat zij onder jouw verantwoordelijkheid werken en je niet zomaar de klus hebt "afgeschoven".

 

Het idee om continue mijn gezicht te laten zien is goed. Ik jaag zo alleen wel m’n reiskosten omhoog; met goede planning zou ik dit echter wel kunnen terugdringen.

 

Ik moet dus een gulden middenweg zoeken. Ten eerste wil ik mijn klanten niet bij aanvang reeds het gevoel geven dat ik ze geld uit de zak klop. Ik bedoel, als ik persoonlijk zou weten dat er een persoon tussen zit, dan zou ik zelf ook nog even verder zoeken. Enige geruststelling – qua prijsraming – is dus op z’n plaats. Daarnaast wil ik ze niet ongemakkelijk laten voelen door pas na acceptatie van de offerte te melden dat ik het iemand anders laat doen.

 

Jij moet wat ervoor over hebben.

De 20 euro bezinekosten en een half uurtje later bij jouw klus zijn lijkt mij aardige investering om een (nieuwe) klant gerust te stellen met een door jouw gekozen installatiebedrijf. En als het goed loopt en de klant heeft ook vertrouwen in jouw oog voor (kwaliteit)bedrijven levert het mogelijk nog meer op? Mond op mond reclame is nog steeds de beste reclame.

 

 

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat uitbesteding geen enkel bezwaar hoeft te zijn - zolang je maar zorgt dat er geleverd wordt wat er met de klant is overeengekomen. Wie het feitelijke werk uitvoert doet weinig ter zake, maar je staat natuurlijk wel met jouw goede naam garant voor alles wat die onderaannemer doet.

 

Dat zou eventueel kunnen betekenen dat je het ingehuurde personeel zelf moet voorstellen, en m.i. zeker ook dat je bij voltooing zelf het werkt inspecteert op kwaliteit, die gelijk moet zijn aan wanneer je het zelf uitgevoerd had.

 

Als afnemer zou ik me in zo'n geval zeker niet bedot voelen - je krijgt wat je overeengekomen bent, hoe een leverancier zoiets voor elkaar krijgt is in de regel niet iets waar ik me druk om kan maken... zolang ik er maar geen last van heb ;)

Link naar reactie
  • 0

Dag Wirausha,

 

Ik heb zelf ook een installatiebedrijf en herken het probleem dat je schetst.

 

Als je de opdracht accepteert van de klant en meldt dat je levertijd op dit moment voor de klant misschien onacceptabel lang

is dan kun je voorstellen om de werkzaamheden door derden uit te laten voeren waarbij je zelf wel de klus aanneemt en de planning en coordinatie verzorgt en het contact met de klant onderhoudt. As je dan ook aangeeft dat je alleen samenwerkt

met partijen waar je 100% achter staat dan hoeft het voor de klant geen probleem te zijn.

 

Het rijden met busjes met opgeplakte emblemen hebben we ooit in het verleden ook wel eens gedaan voor derden. Op den duur werkt dit niet; de emblemen laten los, iemand vergeet ze wel eens op te plakken. Kortom het komt amateuristisch over. Je moet het gewoon helder en duidelijk vooraf communiceren. Als je van je onderaannemer op aan kunt kun je ze ook met een gerust hart naar je klant sturen.

 

Kleding met bedrijfslogo kun je wel verstrekken. Als ze in een bus zonder belettering komen kan dat heel goed. Het werkt natuurlijk minder als ze in een bus komen met een ander logo.

 

Wij maken zelf ook af en toe wel een gebruik van de diensten van zzp-ers die met een bus zonder reclame rijden.

Je besteedt de klus (evt. deels) aan hen uit of je huurt ze op uurbasis in en je laat ze het werk uitvoeren.

 

Zo lang je zelf maar de regie houdt, het klantencontact en zo lang je maar 100% zeker weet dat je de onderaannemer de

volgende keer weer wilt inzetten kun je het gerust bij de klant voorstellen.

 

Verder: het zijn geen B2B klanten waarbij je voor toekomstige omzet sterk afhankelijk bent van herhaalopdrachten. M.a.w. het risico beperkt zich steeds tot de individuele particulier. Dat betekent niet dat je er niet zorgvuldig mee om moet gaan (mond op mond reclame doet ook veel) maar wel dat je bedrijfsrisico miniem is bij dit soort constructies.

 

Succes,.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

@Wirausaha

 

In deze ben ik het geheel eens met Frans.

Iedereen besteed uit.

Wij zeggen dat we leveren en schakelen TNT of pakketdienst in.

Denk je dat Volkswagen alles zelf maakt ? Ooit in hun folder gelezen aan wie ze uitbesteden ?

Recent Philips gebeld voor een reparatiegevalletje. Komt er een dag later een andere reparatie-service-bedrijf voorrijden.

Ook Philips doet het niet zelf en communiceert daar niet over.

Elke keukenshowroom heeft een netwerk aan monteurs; tegenzetters, loodgieters end.

En dat wordt nimmer gecommuniceerd.

Jij wilt dat een keuken wordt geplaatst

en wie er dan de waterleiding gaat solderen zal je een rot zorg zijn,

als er maar wel iemand verantwoordelijk is voor een goed resultaat.

Toch ?

Ik denk wel dat het verstandig is -ervan uitgaande dat het klussen betreft over meerdere dagen-

dat je zorgt dat jezelf of een eigen medewerker de oplevering doet.

Als je dan nog de handleiding daarbij overhandigt, wat uitleg geeft, een folder geeft met schoonhoud/onderhoud tips en wellicht info over mogelijke onderhoudsabonnementen,

en daarbij je visitekaartje achter laat voor het geval ze nog vragen hebben

dan blijft jouw bedrijf in hun beeld over

en heb je meteen gecontroleerd of je onderaannemer wel goed werk heeft gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Het zal van de klant afhangen of het geaccepteerd wordt of niet.

 

Sommige mensen maakt het helemaal niets uit wie de werkzaamheden verricht en anderen (waaronder ik) kiezen bewust voor een specifiek bedrijf. Bij mij zou het dus niet gaan werken. Bij de andere groep mensen wellicht wel.

 

In dit topic wordt er m.i. iets teveel vanuit de ondernemer gedacht en te weinig vanuit de klant.

TOONWEBDESIGN, voor hetzelfde geld een móóie website!
Link naar reactie
  • 1

In dit topic wordt er m.i. iets teveel vanuit de ondernemer gedacht en te weinig vanuit de klant.

 

Ik ben met je eens dat het belang van de klant zeker niet onderschat moet worden. Als (kleine) ondernemer ken je je klanten

en zul je ook weten bij welke klanten je wel derden voor je kunt laten werken en bij welke klanten dit niet werkt.

De grote ondernemingen ontberen dit en dit kan bij sommige klanten zoals bij TOON averechts werken.

 

Ik heb ook klanten en soorten klussen waarbij ik echt geen andere monteurs dan onze eigen monteurs hoef te sturen. Dit zijn dan altijd klanten waar we herhaalopdrachten voor doen. Maar ik begrijp dat TS vooral eenmalige opdrachten bij particulieren heeft. Deze klanten kiezen voor het bedrijf van TS om een bepaalde reden. Dat zal wellicht een combinatie zijn van prijs en kwaliteit en wellicht op basis van ervaringen van anderen. Ze kiezen in eerste instantie niet voor de monteurs van het bedrijf van TS maar voor de dienst die TS levert. Als TS dat goed doet ongeacht op welke wijze en voor een goede prijs dan heb je gewoon een goed produkt voor een goede prijs.

 

En nogmaals: TS hoeft niet altijd alles te communiceren. Als je niet communiceert dat derden het werk voor je uitvoeren en vervolgens derden in jouw kleding en met blanco busjes laat komen en als ze vervolgens een goede dienst leveren en de zelf de regie en het contact met de klant in eigen hand houdt is er geen vuiltje aan de lucht. Waarom zou je de klant informeren dat de monteurs ingeleend zijn of dat ze als onderaannemers werken. Dit is totaal niet relevant voor de klant.

 

TS kan op deze wijze flexibel inspelen op het werkaanbod.

 

Daar wil ik nog wel iets anders over zeggen. Voor bedrijven als dat van TS en ondergetekende is flexibiliteit een keiharde must. In onze eigen situatie met 17 vaste medewerkers kan ik vaak nooit verder vooruit kijken dan 1 a 2 maanden, daarna is het vrijwel altijd een groot zwart gat. Toch hebben we het hele jaar vrijwel continue mensen ingeleend en werk uitbesteed maar aan de andere kant ook eigen mensen uitgeleend omdat het soms te rustig is om mensen aan het werk te houden.

 

Dit soort bedrijven kun je alleen goed managen als je een hele goede vast kern mensen hebt die in staat zijn om 60% a 75% van je jaaromzet te handelen. De pieken zul je moeten opvangen met een flexibele schil om je bedrijf. Die schil kan bestaan uit inleners van andere bedrijven, zzp-ers, onderaannemers etc. Vul maar in. Als je die flexibiliteit niet wilt of kunt hanteren zul je moeten accepteren dat er een deel omzet langs je heengaat of erger dat je in rustige tijden niet kostendekkend kunt werken omdat je monteurs niks te doen hebben.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.