• 0

Grapjassen op het werk

Hallo,

 

Ik las net op zibb.nl een berichtje dat werknemers met humor meer verdienen dat hun collega's. (http://www.zibb.nl/ondernemen/personeel_nieuwsbericht.asp?artnr=665584&versie=1)

Nou was mijn vraag hoe je als ondernemer op een 'luchtige' manier je werknemers juist kan afremmen op het humoristische vlak.

Ik krijg de laatste tijd namelijk steeds meer klachten over deze grapjassen, werknemers voelen zich (persoonlijk) in de zeik gezet en kunnen niet goed door werken, zeggen ze.

 

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik wil natuurlijk niet dat de arbeidsproductiviteit hieronder lijdt. Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zulke dingen moet je zeker mee oppassen. Een bedrijf kan tenonder gaan aan 'grapjassen'. Zowel voor het personeel als de klant is een 'te vrij iemand' niet goed.

 

Humeur op zijn tijd is goed en zoals het artikel al aangeeft straal je dat ook uit naar buiten. Een lach zorgt voor een positief gevoel en dat stralen die mensen ook uit. Teveel lachen is niet goed (zoals alles waar 'te' voor staat). Die mensen hebben een goed gevoel en denken dat alles kan.

 

Terugroepen en op hun plaats zetten met de juiste woorden, dat zou mijn werkwijze zijn. Een persoonlijk gesprek en gewoon aangeven dat er meer gelachen als gewerkt wordt. Mensen ook gevoel hebben en dat je moet oppassen met bepaalde opmerkingen. Spreek altijd namens jezelf en verschuil je nooit achter het feit dat er mensen klagen over andere mensen! Voer het gesprek op persoonlijke titel van mens tot mens en hou het eerlijk. Draai er niet omheen, maar breng het ook niet te strak

 

Ik weet dat het een vaag antwoord is, maar er is geen pasklaar antwoord. De werkwijze hangt helemaal af van het soort bedrijf, de bedrijfsvoering, de aard van de klachten, het karakter, enz. Maar niets toen, dat gaat zeker fout!

 

Succes

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg de laatste tijd namelijk steeds meer klachten over deze grapjassen, werknemers voelen zich (persoonlijk) in de zeik gezet en kunnen niet goed door werken, zeggen ze.

 

Je zult allereerst moeten achterhalen wie er fout zit: Gaan de 'grapjassen' echt te ver, of zijn de klagers gewoon te kleinzerig? Heb je het idee dat je klanten deze grapjassen als vervelend ervaren, of het juist wel weten te waarderen?

 

Ik weet niet in welke branche je bezig bent, maar er zijn nou eenmaal bepaalde branches waar 'geintjes' aanzienlijk verder gaan dan gemiddeld. Je moest eens weten wat helpdesk-medewerkers elkaar zoal aandoen, en toch blijven lachen... maar das vooral een survival-strategy denk ik ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is humor de mogelijke stoorfactor, en dan word je als werkgever al snel een zuurpiet wanneer je probeert te corrigeren.

 

Stel nou eens dat het kleding was. Ook daarover kan stevig gezeurd worden. Volgens mij moet je dat als ondernemer objectiveren. Denk aan de korte broek voor postbodes. Heeft die nou werkelijk invloed op de productiviteit, op de klanttevredenheid? Is een kortgebroekte bode langzamer? Storen klanten zich aan de express-kuiten van hun postbezorger? Is dat met een simpel onderzoekje vast te stellen? Is de kwestie aan te kaarten door medewerkers met elkaar aan het praten te zetten, bijvoorbeeld over verbetering van de service: lekker concreet beginnen met hoofdzaken als reactiesnelheid en kwaliteit en dan 'bijzaken' erbij halen waardoor kleding en aanspreektoon bespreekbaar worden.

 

Alternatief: denk eens aan bedrijven waar je je als klant, collega of toeleverancier gekleineerd voelt door grappige werknemers. Hoe lossen zij dat op? Misschien kun je een etentje organiseren naar een restaurant met 'grappige' obers. Risico is dat de grappenmakers dat juist leuk vinden... 8)

 

Dit doet een beetje denken aan die joker-programma's met een verborgen camera. Hoe ernstig is je probeem eigenlijk? Ik moet meteen denken aan die 16-jarige visser die door zijn collega's met een banaan ontgroend is. Schijnt de gewoonte te zijn op de bruine vloot. Yuk!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"Definiëer 'humor'", zou ik zeggen.

Grapjassen die erin slagen andere mensen zich aangevallen te laten voelen zijn volgens mij niet echt grappig, maar op een verhulde manier andere mensen naar beneden aan het halen.

Misschien een Dr.Phil boek voor ze kopen ofzo? (Overigens verkleedt deze man de meest confronterende uitspraken als grap, maar wel met een zeer respectvol uitgangspunt, en dat maakt het verschil...)

Duidelijk stellen dat het bedrijfspolicy is dat humor niet ten koste van anderen gaat?

Of dit op een luchtige manier te realiseren is weet ik niet... ongrappige humor is een serieuze zaak :D

Misschien is het aan jou om te onderzoeken of de grapjassen niet aardig zijn, of de 'slachtoffers' eelt op hun ziel zouden kunnen gebruiken. (of allebei...)

 

Succes!

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gezien dfe resultaten van de poll in genoemd artikel vindt van de 91 stemmen 93% het belangrijk om met humoristen en/of zelf met humor te werken.

Vinden degenen die klagen over de grapjassen de poll niet grappig en reageren ze niet?

 

En het hoeft ook niet zo te zijn dat de ontvanger geen humor heeft. Klagers kunnen zelf ook grappig zijn, maar zodra je met hem/haar een grap uithaalt vatten ze dit persoonlijk op.

 

Grapjassen die aan het sarren zijn, zijn sowieso niet grappig. De enige oplossing: bespreek dit.

 

Het probleem als "bijzaak" bespreekbaar maken zou ik niet doen. Gewoon de koe bij de horens vatten. Zet duidelijk op de agenda "humor op de werkvloer" en laat iedereen zijn zegje doen. En nu maar hopen dat ook iedereen zijn mond opendoet en de klager niet achter zijn vuistje zit te lachen omdat het eigenlijk een grapje was ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.