• 0

Winkel in Belgie openen

Beste slimmeriken,

Ik heb 2 winkels (kledingreparatie) in Nederland. Nu wil ik een winkel openen in België (ik zie daar namelijk een overvloed aan vraag en weinig aanbod). Ik blijf in Nederland wonen en ondernemen. Een werknemer van mij gaat in Belgie wonen en in de winkel staan.

Heeft dit consequenties op belastinggebied? En moet ik een boekhouder uit België regelen of gewoon één uit Nederland?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Vr. Gr,

DKalkman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat klinkt alsof je een vaste inrichting in Belgie gaat openen. Je zal dan deels in Belgie belast worden voor je inkomsten en ook aan de Belgische vereisten moeten voldoen (personeel, dus loonbelasting, maar ook btw, etc). Het is in ieder geval raadzaam om voor goede begeleiding te zorgen. Een en ander is namelijk wel afhankelijk van hoe het ingekleed wordt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi DKalkman,

Waar ga je in België een winkel openen? Ik woon in België en kan ook nog wel een goede kledingreparateur gebruiken :).

Je hebt niets gezegd over de rechtsvorm, maar ik neem aan dat het een eenmanszaak is.

De winst van de Belgische winkel is in België belast, dus je moet in België aangifte doen. In Nederland krijg je dan voorkoming dubbele belastingheffing.

Let erop dat de werknemer ook onder de Belgische regels gaat vallen. Hij is voortaan in Belgie verzekerd voor de sociale verzekeringen. Zo bouwt hij bv geen AOW meer op en krijgt bij ontslag een Belgische Werkloosheidsuitkering. Dit betekent dus dat je voor hem een Belgische loonadministratie moet voeren.

Denk ook aan de BTW aangifte die in België anders is dan in Nederland.

Dus ja, er verandert nogal wat en een Belgische boekhouder lijkt me niet onverstandig.

Wellicht kan ik je hierbij van dienst zijn. Stuur eventueel een PMtje.

Groet,

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Als je in Belgie werkt en woont valt er weinig te kiezen. Je kunt weliswaar opteren voor binnenlandse belastingplicht, maar dat heeft weinig zin als je geen inkomen uit Nederland hebt.

Opteren heeft zin als je in België woont en in Nederland werkt. Je kunt dan de hypotheekrente op je Belgische woning verrekenen met je Nederlands inkomen, maar in deze casus gaat het om iemand die in België woont en werkt en dus geen banden meer heeft met Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar