• 0

wel of niet starten met autohandel

hallo,

 

Alleerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Roberto 22 jaar.

Ik handel nu sinds een jaar in 2e handse auto's ik doe dit in het zwart.

 

Op het moment kan ik hier niet van leven maar geven zeer leuke bijverdienste.

Uiteindelijk wil ik hier mijn beroep van maken maar merk dat ik op het moment nog niet genoeg kennis heb op technisch gebied.

Maar ook is het 'nog' moeilijk om de juiste waarde van een auto in te schatten.(dit is het grootste probleem)

 

Ik volg voor het technische probleem een 3jarige avondopleiding autotechniek.

Maar hoe kan ik leren de dagwaarde van auto's goed in te schatten?

 

Ben bereid hiervoor een opleiding te volgen of te werken voor 32 uur in de week. (omdat ik ook zo ook nog kan handelen met auto's)

Hier ben ik ook bijna een half jaar intensief naar op zoek geweest maar helaas zonder resultaat.

 

Ik heb aardig wat geld gespaard en familie wil investeren in mij om 'klein' te kunnen beginnen hiermee, maar denk dat ik zelf nog de nodige kennis mis. En ik op deze manier in de schulden ga komen.

 

Wat is jullie mening moet ik gewoon beginnen of toch nog even niet

en zoniet wat kan ik dan doen om mij hier goed op voor te bereiden?

 

alvast vriendelijk bedankt voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik weet toevallig, groene platen verzekeren (handelaarsplaten) en 3 extra vast auto's (oprijwagen, leenauto en eigen auto) erbij per jaar. dat dit tegen de 2000,- per jaar loopt. zijn de 3 vaste auto's al wel wat ouder.

 

Oprijwagen + leenauto heb je niet nodig tijdens de eerste jaar. Je kunt met een goedkope(Zuinige!) auto naar de verkoper gaan , of met de trein.

 

Wanneer je de eerste jaar hebt overleefd met meer dan 36000EURO winst (wat dus mogelijk is , en dit is geen grap), dan pas mag je van mij een oprijwagen kopen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Offtopic:

Nee joh... beetje slimme zakenman gaat natuurlijk met de benenwagen, weet je wel wat zo'n treinkaartje tegenwoordig kost?!

 

Is dat trouwens geen gouden business: Benenwagens met weinig km op de teller, geen bijtelling, laag brandstofverbruik, en verder alleen het profiel van het schoeisel goed in de gaten houden meer onderhoud is er niet nodig.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Denk je dat een beginnende autohandelaar veel geld in zijn zak heeft? Of denk je dat een beginnende handelaar eventjes veel geld kan lenen bij de bank?

 

Nee.

 

 

En met de trein gaan is zeker een mooie optie. Tijdens spitsuren kun je gewoon met een trein naar de plek waar je moet zijn. Geen file's , geen problemen. Ik snap niet waarom je zoeen rare reactie geeft op mijn antwoord. Maar dat komt volgens mij doordat jij teveel met theorie bezig bent. Daarom vind ik het niet erg.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • -1

Dat is bullshit. Die 1000 euro handelskenteken is totale bullshit. Je betaald in het begin gewoon 1x 500 euro. En dan elke 3 maanden rond de 150 euro. Dus kom aub niet met onzin praten.

 

Ik had het over de totale kosten van het handelaarskenteken, dus inclusief verzekering WA en Casco, afkoop eigen risico etc. De kosten van de aanschaf van alleen het kenteken bij de RDW zelf is 500 eenmalig en vervolgens 177 per jaar. De kosten voor verzekering komen daar nog bovenop, vraag maar na.

----

Klopt daar heb je gelijk in. Beginnende handelaars doen meestal niet aan ''verzekeren''. De reden daarvoor is dat er gewoon geen geld is omdat te doen.

----

 

 

Uiteraard kun je er ook voor kiezen je handelskentekens niet te verzekeren tegen cascoschade. Veel wijzer wordt je daar overigens niet van: de gemiddelde schadelast ligt dicht tegen de premie aan, dus de daadwerkelijke kosten dalen daarmee niet. Integendeel: bij total loss of verduistering neemt je last zelfs toe. (...alhoewel verduistering eerlijkheidshalve steeds moeilijker verzekerbaar is: je moet dubbele legitimatie & creditcard & duur abonnement voor on line controle van dat alles hebben om dat verzekerd te krijgen. Het alternatief is iemand mee laten rijden, maar qua personeelskosten ben je dan weer duurder uit: linksom of rechtsom kost het geld)

 

Edit: tekst aangepast tot essentie van mijn boodschap, dus zonder ironie, en iets uitgebreid

---

Jij bent de eerste persoon die ik gelijk geef tot nu toe. Maar van mij hoef je in het begin niet te verzekeren. Want zoals ik al zei , meeste beginennde handelaars hebben daar gewoon geen geld voor.

---

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Beste Altan,

 

Je opent een topic op zoek naar informatie. Veel HL-ers geven een mening en er zit echt veel bruikbaar advies tussen. Helaas gun je thans alleen Norbert Bakker het licht in de ogen. Alle andere tips doe je af als onzin omdat je zelf reeds ervaren hebt dat het anders kan (zijn).

 

Laten we wel wezen, opgedane ervaringen geven nooit garanties. Dat is als roepen dat je geen BTW hoeft te betalen omdat de fiscus er nooit iets van gezegd heeft. Ja, als zij niet controleren, dan lukt elke fiscale grap wel. Dat hoeft het niet waarheid te maken!

 

Rest mij als mod de vraag: wat wil je dan nog van onze leden horen en lezen?

 

Anders gaat er weldra een slot op dit topic. We zitten hier niet om te discussiëren over het discussiëren.

 

groet

Joost

HL Admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ik geef je gelijk , maar zoals jij ookal zegt , ''ervaring''. Door wat ik meegemaakt heb , en gezien heb, ben ik tot conclusie gekomen dat 80% van de reacties hier , niet kloppen met de werkelijkheid. En daardoor was ik een beetje boos geworden. Want ik dacht dat ik nooit een eigen bedrijf zou kunnen beginnen , als ik alles moest geloven wat hier stond.

 

Maar het kan ook zo zijn dat mensen van een andere hoekpunt een reactie geven. Daarmee bedoel ik , dat de een denkt dat het om een miljoenen zaak gaat , en de andere denkt dan weer anders. Het gaat hier over een ''beginnende handelaar''. En dat is volgens mij duidelijk genoeg dat er geen groot geld in het spel kan zitten.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit nog erbij schrijven: Ik heb 2 vrienden , die hebben allebei zonder een waarschuwing te krijgen van de belastingdienst , een hele forse boete gekregen.

 

Eentje heeft een boete van: 90,000EURO gekregen , en de andere heeft een boete van 100,000 EURO gekregen vanwege handelen in auto's , zonder een officieel bedrijf te hebben.

 

Die gene die 100,000 euro boete heeft gekregen , betaald elke maand 500 euro. Hij is nu 35 jaar. En hij heeft kinderen enz , maar moet gewoon door betalen. Dus als ik jou was zou ik echt uitkijken , want je mag volgens hun maar 3 auto's PER jaar op je naam hebben.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Ik wil dit nog erbij schrijven: Ik heb 2 vrienden , die hebben allebei zonder een waarschuwing te krijgen van de belastingdienst , een hele forse boete gekregen.

 

Eentje heeft een boete van: 90,000EURO gekregen , en de andere heeft een boete van 100,000 EURO gekregen vanwege handelen in auto's , zonder een officieel bedrijf te hebben.

 

Dat krijg je van al dat gesjacher en gebeunhaas. (geen pand, geen werkplaats, geen verzekering, mannetje op provisie enz)

 

@money Als je dit soort boetes wilt voorkomen dan zal je je zaakjes toch beter moeten regelen dan Altan voor ogen heeft.

 

wat mij betreft is de discussie gesloten en geven we nog alleen antwoord op relevante vragen.

Link naar reactie
  • 0

Ken ook verschillende auto handelaren.

Moet zeggen dat de beste handel schijnbaar in kleine (zuinige) auto's zit.

 

Wellicht is het een idee om je te specialiseren in één of 2 types kleine auto's b.v. kleine Toyota's ofzo

Dan is het ook makkelijker om kennis op te doen van de techniek en krijg je makkelijker een gevoel van de waarde.

 

 

Denk dat dit de kernwoordenmoeten zijn; lage overhead, specialisatie, kleine energie zuinige auto's, betrouwbare uitstraliling, marktplaats ( veel foto's ) , N.A.P. ,....

 

succes

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad wat je zegt, want auto rijden met auto's van een bepaalde bouwjaar, wordt opeens wel een stuk duurder. Hierdoor zal de branche weer getroffen worden

Wat dacht je van de aloude vertrouwde Mercedessen 200 - 300 en type 190.. Dat zijn wagens die al voor 1987 op de markt gekomen, net zoals een Volvo 2 of 7 serie.. Of Saab 900/9000.. Het zijn iconen, dus vrij prijzig in aanschaf (goed exemplaar en met een bijgehouden km stand), maar ik denk dat de waarde met dank aan het rekeningrijden toch behoorlijk zal toenemen.

De markt van youngtimers, wordt erg interessant..

Link naar reactie
  • 3

Altan, goeie vriend,

 

Ik heb er eens goed over nagedacht, maar ik laat het hierbij. Ik zal in jouw ogen geen verstand van zaken hebben, uit mijn nek lullen, doen alsof ik verstand heb (die vond ik erg geestig...) en ik zou zelfs anderen failliet laten gaan (toen werd het tijd voor een schone broek).

 

Weet je, ik schrik niet terug van een goede inhoudelijke discussie - graag zelfs. Maar ik ga mijn kostbare tijd niet verdoen aan een welles / nietes spelletje. Als je hier een sluitende en onderbouwde begroting post zal ik daar met alle liefde op reageren. Maar ik denk dat daar een beetje de kern van het probleem zit: je kunt niet rekenen.

 

Geeft niet, alles is tenslotte te leren. Maar kunnen rekenen is wel een basisvereiste voor een goede tweedehandsautohandelaar. Hoe je het ook draait of keert, kunnen omgaan met cijfers is het allerbelangrijkste in zaken doen. Je moet de getallen in je hoofd hebben zitten.

 

Dat is bullshit. Die 1000 euro handelskenteken is totale bullshit. Je betaald in het begin gewoon 1x 500 euro. En dan elke 3 maanden rond de 150 euro. Dus kom aub niet met onzin praten.

 

Ieder kwartaal € 150,- betekent dat je in één jaar tijd 4 x per jaar € 150,- moet betalen. 4 x € 150,- = € 600,- per jaar.

Daarbij komt dat je in het begin € 500,- moet betalen: € 600,- + € 500,- = € 1.100,- (*neemt een slokje van zijn koffie*).

 

Tja, en het volgende is wel heel typerend:

 

LOL, is dit een grap???? Als je auto gaat inruilen moetje minimaal DUBBEL winst maken! Verkoopprijs is 2500? Je inruilprijs is dan 2800+ EURO!

 

Jij wilt over acht maanden je eigen autobedrijf openen. Gebruik nou die maanden om dat rekenen een beetje onder de knie te krijgen. Dat wil ik je dan nog wel even meegeven. Je hebt er zoveel plezier van als ondernemer! In de handel is het altijd zo geweest dat wie het snelst kan rekenen ook het snelst kan reageren op een bod of op een vraagprijs. En snelheid is in iedere handel een belangrijk gegeven.

 

Verder heb ik een voorstel voor je, ik hoop dat je zo sportief bent om de uitdaging aan te nemen. Ik sta - net als jij - ook aan het begin van een nieuw bedrijf. Ik denk dat de deuren van mijn bedrijf over een maand of zes opengaan. Twee maanden eerder dan jij, maar ik hoef dan ook niet meer te leren rekenen. Jij gaat op jouw manier ondernemen, ik op mijn manier. Ik moet mijn financiering (een veelvoud van die € 120.000,- die ik je voorrekende) nog rond krijgen, dus ook ik heb zeker geen lopende business. In januari 2013 maken we allebei de balans op. Wie het dan beter heeft gedaan die wint.

 

Als jij wint, beste Altan, kom ik een maand auto's bij je poetsen.



Als ik win, kom jij een maand mijn kantoren schoonmaken.

 

Het criterium voor het winnen van deze uitdaging is de (mogelijke) opbrengsten bij verkoop van onze bedrijven. Nee, we niet echt onze bedrijven verkopen, maar we laten een onafhankelijk deskundige uitrekenen wat elk van onze bedrijven waard is. Diegene die de meeste waarde heeft kunnen genereren wint. Volgens mij is dat de eerlijkste methode. We kijken niet naar omzet, niet naar winst, maar naar waarde.

 

Ik wens je oprecht alle succes van de wereld met je autobedrijf, en ik hoop dat je de uitdaging aanneemt.

 

Met ondernemende groet,

 

 

Ruben van den Oord

 

[ik krijg ineens zo'n trek in een Latte Macchiato...]

Schermafbeelding_2009-11-23_om_14_54_18.thumb.png.55ca782f376d35ae8be6e88ab4a64c1d.png

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof niet dat je mij het beste wenst , maar ik wens jou iniedergeval wel het beste.

 

-----

 

 

On Topic:

 

 

De laaste 3 dagen heb ik gezien dat de automarkt, een beetje stroefjes aan het worden is. Dus dat betekend problemen met inkoop van auto's tegen handelprijs. Ik heb de laatste 3 dagen een beetje gezocht naar handel auto's (1 of 2 uur per dag), en heb ''geen'' goeie handelsauto kunnen vinden. (Max tot 5000 euro.)

 

Als je een pand hebt , en je kunt geen auto's vinden , dan heb je wel een grote probleem dat uiteindelijk kan leiden tot een faillissement. Nou is mijn vraag, wat kun je bijvoorbeeld allemaal doen om toch een ''handels auto'' te vinden? Zijn er nog andere manieren apart van marktplaats.nl?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

De laaste 3 dagen heb ik gezien dat de automarkt, een beetje stroefjes aan het worden is. Dus dat betekend problemen met inkoop van auto's tegen handelprijs. Ik heb de laatste 3 dagen een beetje gezocht naar handel auto's (1 of 2 uur per dag), en heb ''geen'' goeie handelsauto kunnen vinden. (Max tot 5000 euro.)

 

Als je een pand hebt , en je kunt geen auto's vinden , dan heb je wel een grote probleem dat uiteindelijk kan leiden tot een faillissement. Nou is mijn vraag, wat kun je bijvoorbeeld allemaal doen om toch een ''handels auto'' te vinden? Zijn er nog andere manieren apart van marktplaats.nl?

 

Toch goed dat je de markt in de gaten houdt (gedurende 3 dagen). Je moet alleen wel even letten op het feit dat Nederland er op het moment financieel een beetje doorheen zit. Richt je op de toekomst (over 8 maanden is alles anders), niet op het heden.

 

Ik zou je eens aanraden om gewoon naar een paar toekomstig collega/concurrent autobedrijven te stappen en een netwerk op te bouwen. Wat je nu aan het doen bent slaat kant noch wal. Als je over 8 maanden wilt beginnen, ga dan niet zomaar bedragen in het wilde weg rondspammen maar begin eens bij het begin. Wat wil ik nou precies? Zet alles op een rijtje en leg het aan een vriend of vriendin voor. Wat vindt hij/zij ervan? Werk het uit en kijk kritisch naar je idee. Heb je dan nog vragen, dan kan je rekenen, mits goed onderbouwd, op een fatsoenlijk respons van een van de experts op HL.

 

Als wij er echter toch niets van weten en alleen maar theorie onzin uitkramen, leg het ook eens voor aan al die familieleden van je die ook allemaal een autobedrijf bezitten. Zij zijn tenslotte allemaal al multi-giga-biljardair zijn door hun tweedehands autobedrijfje, dus waarom zou je al die vragen dan hier stellen?

 

Overigens kan naast een cursus rekenen, een cursus goed (grammaticaal) Nederlands ook geen kwaad. Geloof me of niet, als je goed Nederlands spreekt zal je reputatie beter zijn en zal je misschien nog wel meer verkopen ook (al is het maar omdat ik in ieder geval autohandelaren die geen goed Nederlands spreken niet vertrouw).

 

 

 

E fructu arbor cognoscitur. De boom kan herkend worden aan zijn vruchten.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit Duitsland importeren word waarschijnlijk zeer interessant vanaf 1 januari. er is nog wel onduidelijkheid over. lees dit artikel eens. door de nieuwe BPM regeling worden auto's van voor de slurp taks (1 feb 2008) een stuk goedkoper om te importeren. dus grote audi's, bmw's en Porsche worden een stuk interessanter om zelf naar NL te halen en te verkopen.

Als je dit goed uitzoekt zit hier zeker markt in. En hier wil ik je ook in begin wel in ondersteunen. Ken nog wel wat mensen met grote oprijwagens.

 

 

Link naar reactie
  • -2

De laaste 3 dagen heb ik gezien dat de automarkt, een beetje stroefjes aan het worden is. Dus dat betekend problemen met inkoop van auto's tegen handelprijs. Ik heb de laatste 3 dagen een beetje gezocht naar handel auto's (1 of 2 uur per dag), en heb ''geen'' goeie handelsauto kunnen vinden. (Max tot 5000 euro.)

 

Als je een pand hebt , en je kunt geen auto's vinden , dan heb je wel een grote probleem dat uiteindelijk kan leiden tot een faillissement. Nou is mijn vraag, wat kun je bijvoorbeeld allemaal doen om toch een ''handels auto'' te vinden? Zijn er nog andere manieren apart van marktplaats.nl?

 

Toch goed dat je de markt in de gaten houdt (gedurende 3 dagen). Je moet alleen wel even letten op het feit dat Nederland er op het moment financieel een beetje doorheen zit. Richt je op de toekomst (over 8 maanden is alles anders), niet op het heden.

----

Tot nu toe hou ik de markt al rond de 3 jaar in de gaten. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

----

Ik zou je eens aanraden om gewoon naar een paar toekomstig collega/concurrent autobedrijven te stappen en een netwerk op te bouwen. Wat je nu aan het doen bent slaat kant noch wal. Als je over 8 maanden wilt beginnen, ga dan niet zomaar bedragen in het wilde weg rondspammen maar begin eens bij het begin. Wat wil ik nou precies? Zet alles op een rijtje en leg het aan een vriend of vriendin voor. Wat vindt hij/zij ervan? Werk het uit en kijk kritisch naar je idee. Heb je dan nog vragen, dan kan je rekenen, mits goed onderbouwd, op een fatsoenlijk respons van een van de experts op HL.

----

Ik heb al een plan , het is al bewezen(door mij) dat het ''kan'' werken. Maar zoals iedereen ook weet zijn er genoeg ervaren handelaars die failliet gaan. Dus je hebt nooit 100% zekerheid met dit soort dingen.

----

Als wij er echter toch niets van weten en alleen maar theorie onzin uitkramen, leg het ook eens voor aan al die familieleden van je die ook allemaal een autobedrijf bezitten. Zij zijn tenslotte allemaal al multi-giga-biljardair zijn door hun tweedehands autobedrijfje, dus waarom zou je al die vragen dan hier stellen?

----

Die familie leden rijden wel in grote auto's zoals bmw X6, vw toureag , mercedes sl500 enz enz. Die zijn op dit moment miljonair. Nadat de autohandel een succes werd , hebben zij zich ook nog is verdiept in ''huizen'' handel. Die zijn dus echt binnen. Ik heb van hun al heel erg veel informatie gekregen.

----

Overigens kan naast een cursus rekenen, een cursus goed (grammaticaal) Nederlands ook geen kwaad. Geloof me of niet, als je goed Nederlands spreekt zal je reputatie beter zijn en zal je misschien nog wel meer verkopen ook (al is het maar omdat ik in ieder geval autohandelaren die geen goed Nederlands spreken niet vertrouw).

----

Als die handelaar , jou een auto verkoopt , met een apk erop van 1 jaar. Vertrouw je die gene dan nog steeds niet? Als jij die gene dan nog niet vertrouwt , puur omdat hij geen goed nederlands kan , vind ik toch een beetje aan de racistische kant. Mijn oom verkoopt namelijk ook auto's waarvan de verkoopprijs boven de 150,000 euro liggen. En hij kan zelf ook geen perfect nederlands , maar verkoopt zijn auto's wel.

----

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

beste allemaal,

 

Zoals eerder verzocht, was de wens van HL duidelijk dat dit topic nog enig nut diende te hebben. Echter, wederom verzandt dit topic in antwoord en verweer. Constructief wordt er niets meer toegevoegd waar TS enig nut aan ontleent.

 

Dit topic gaat op slot om te vermijden dat het op een discussie uitdraait over wat TS al dan niet aanneemt als goed advies en wat voor waarheid of wat weerlegd kan worden uit zijn ervaring. Hier is nu wel genoeg over gediscussieerd.

 

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.