• 0

BTW over inkopen particulier

Aanbevolen berichten

  • 0

dat is dan dus 19% over .....

 

 

bijv.

inkoop 100 euro bij particulier

verkoop 125 euro excl (verkoopprijs 148,75) btw aan consument in nederland

 

Dan betaal je dus 19% over 125 - 100 euro, is over 25 euro is 4,75 euro.

 

dat is dan een stuk voordeliger als je het vor 100 euro bij een bedrijf zou komen in buitenland, of zie ik dat verkeerd.

hoe toon je aan dat het een particulier is en hoe dat het een bedrij fi is in buitenland????

Link naar reactie
  • 0

marge regeling is alleen toepasbaar als je kan aantonen dat je het van particulier hebt gekocht. Nieuwe producten komen van een bedrijf en je betaling zal dan dus ook aan een bedrijf plaats vinden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

bijv.

inkoop 100 euro bij particulier

verkoop 125 euro excl (verkoopprijs 148,75) btw aan consument in nederland

 

Dan betaal je dus 19% over 125 - 100 euro, is over 25 euro is 4,75 euro.

 

Volgens mij is de marge € 48,75 incl. BTW.

De BTW is dan derhalve € 48,75 : 1,19 x 0,19 = 7,78.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om nieuwe producten / diensten, dus geen gebruikte goederen / diensten.

 

Bij "nieuwe diensten" bekruipt mij het gevoel dat er sprake is van werk door derden en, indien geen ondernemers, dus in loondienstverband ?

 

Is het niet mogelijk om de geleverde producten nader te noemen ?

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Onafhankelijk van de vraag of de margeregeling hier wel van toepassing is, even over de techniek van de margeregeling:

 

verkoopprijs incl. btw 148,75

Inkoopprijs 100

marge incl. btw 48,75

marge excl. btw: 48,75/1,19 = 40,97

btw = 7,78

 

In je berekening haal je eerst 19% uit de inclusief-prijs, maar dat klopt dus niet. Tenzij je uiteindelijk dus voor een lagere inclusief-prijs verkoopt, maar dan klopt het niet dat je 148,75 noemt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het gaat om toegang tot een website, deze toegang wordt verkocht aan particulieren, maar in het buitenland worden hier accounts voor ingekocht. Er wordt geen product gestuurd naar nederland, alles via via de mail / internet plaats.

 

 

 

Het ontbreekt mij nu aan tijd om hier dieper op in te gaan.

Op de site van de belastingdienst wordt m.i. dit specifieke geval niet uiteengezet.

Wellicht dat een telefoontje naar de belastingdienst uitsluitsel geeft.

 

Mocht de vraag morgen nog niet beantwoord zijn dan zal ik mij er in verdiepen.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht dat een telefoontje naar de belastingdienst uitsluitsel geeft.

 

Schriftelijk voorleggen aan je inspecteur is beter. De belastingdienst heeft zich in het verleden wel vaker niet aan hun telefonische adviezen gehouden (is namelijk moeilijk controleerbaar wat het werkelijke advies was). De inspecteur is verplicht om je brief in behandeling te nemen en daar schriftelijk antwoord/uitspraak op te geven. Zowel TS als de BD zijn dan verplicht zich aan de uitspraak te houden.

 

Mocht de inspecteur een niet bevredigend antwoord/uitspraak geven, dan heb je weer de mogelijkheid om daar bezwaar tegen te maken. De belastingdienst moet dan een andere inspecteur uitspraak laten doen op basis van de informatie die dan beschikbaar is.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sniffertje,

 

De casus is nu duidelijk. Jij verkoopt particulieren en/of ondernemers (maakt verder niet uit) toegang tot een website. In het buitenland worden hiervoor accounts ingekocht. Die accounts koop je in bij ondernemers (en dus niet bij particulieren, vandaar het misverstand :)).

 

Hoewel ik geen BTW-deskundige ben, zal ik proberen de casus op te lossen.

 

Vergeet alles wat er hier over de marge-regeling is gezegd, want dat heeft - zoveel is nu duidelijk - met deze casus helemaal niets te maken.

 

Wat jij inkoopt is een dienst. Voor de afdracht van BTW is bepalend de plaats van dienst. Afhankelijk van de soort dienst is de plaats van dienst gelegen in het land van de leverancier dan wel in het land van de afnemer (= Nederland).

 

Volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker) is er sprake van een electronische dienst, die belast is het land van de afnemer. Nederland dus.

 

Dit betekent dat de buitenlandse opdrachtgever met 0% factureert en dat jij vervolgens BTW aangeeft over de inkoop, Deze BTW mag je tegelijkertijd weer aftrekken bij de voorbelasting. Per saldo is het resultaat dus 0.

 

Per 1 januari 2010 wordt het BTW systeem ten aanzien van diensten ingrijpend gewijzigd, maar dat heeft in jouw geval geen gevolgen. Wel moet je vanaf 1 januari 2010 voortaan periodiek een listing afgeven van intra-communautaire diensten (zoals nu bij intra-communautaire leveringen al het geval is).

 

Nogmaals de vraag is dermate specifiek dat ik even een second-opinion zou aanvragen bij een BTW-deskundige.

 

@ Sander DS-Finance. Dat je bezwaar en beroep kunt instellen tegen een standpuntbepaling door de BD (of juist het niet afgeven van een standpunt bepaling) is helemaal nieuw voor mij. Volgens mij kun je de BD niet verplichten tot het afgeven van een standpuntbepaling. Graag je reactie.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

Wat je doet, is een verzoek neerleggen bij de inspecteur inzake een bepaalde casus (specifiek voor deze ondernemer) Je legt daarin uit wat de situatie is en vraagt de inspecteur zijn standpunt daarover. Dit standpunt moet het standpunt zijn dat de belastingdienst hanteert in soort gelijke gevallen. Zijn antwoord is een voor bezwaar vatbare beschikking en kan je dus bezwaar maken als je totaal anders van mening bent dan de inspecteur.

 

Het is wel raadzaam om in je verzoek ook wel aan te geven wat jij vindt dat er in deze casus gedaan moet worden. Daardoor moet de inspecteur een oordeel geven. Een gewoon algemeen schrijven (dus niet specifiek maken of zoals TS oorspronkelijk startte) wordt door de inspecteur afgewimpeld (vaak telefonsich door aan te geven dat er geen antwoord komt).

 

Het kan in bijzondere gevallen erg handig zijn om zo'n uitspraak aan te vragen.

 

Houd er wel rekening mee dat, zoals je zelf ook aangeeft, als de wetgeving dusdanog verandert, de uitspraak komt te vervallen. Je zult dan weer in de pen moeten klimmen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Sander,

 

Zo werkt het niet. Als ik een casus aan de fiscus voorleg voor akkoord of voor hun mening dan staat de weg naar bezwaar en beroep niet open. Ik wil immers een oordeel en een bewuste standpuntsbepaling. Dat is geen voor bezwaar vatbare uitspraak. Er ligt namelijk geen aanslag aan ten grondslag, zodat er geen direct financieel belang bij is voor mijn cliënt.

 

Als de fiscus in een later stadium tegen het eigen standpunt ingaat, kan ik een beroep doen op het vertrouwensbeginsel.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vooral niet te veel waarde aan wat ik ga zeggen hechten, ik zou idd gewoon aan de belastinginspecteer de casus voorleggen (en dan zie je vanzelf of je het er wel of niet mee eens bent en dus wel of niet gaat kijken of er bezwaar tegen te maken is).

 

Wat ik denk is dat er wel een margeregeling voor geldt. BTW staat immers voor belasting (over de ) toegevoegde waarde.

 

Je voegt zelf 125-100 = 25 euro toe. Dus zal je daar 19% btw over moeten betalen.

Mocht dit niet zo zijn dan zou het erg vreemd zijn, dan zouden klanten namelijk 119 euro moeten betalen (als je 100 euro vraagt, en dus geen waarde toevoegt) terwijl zij ook rechtstreeks in kunnen kopen voor 100 euro (consumenten betalen ook geen btw als producten buiten de eu vandaan komen).

 

Maar goed het zal de belastingdienst niet zijn en dit gaat helemaal niet op.

Link naar reactie
  • 0

Oke helder, maar dan heb ik toch nog een laatste vraag.

 

Heb nu van hetzelfde product een leverancier vanuit Amerika gevonden.

Moet ikdan met andere dingen rekening houden. Ik ga niet uit van de margeregeling. Echter deze leverancier levert geen factuur mee uit, hoe voer ik deze amerikaanse diensten zonder factuur in mjin btw administratie / administratie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is nog steeds sprake van Inkoop buitenland die verlegd wordt naar Nederland. Dus 19% aangeven over de inkoop en 19% aftrekken als voorbelasting.

 

Probleem is dat er geen factuur is. De inkoop kan dan net zo goed afkomstig zijn van een particulier of een binnenlandse ondernemer. Welke risico's je hier loopt, kan ik niet goed duiden, maar probeer de inkoop zo goed mogelijk vast te leggen door het documenteren van bankoverschrijvingen (uiteraard!), e-mail verkeer e.d.

 

Zelf zou ik trouwens geen zaken doen met bedrijven die geen factuur afgeven.

Link naar reactie
  • 0

Als je met bedrijven in het buitenland (EU of buiten EU) zaken doet heb je gewoon een factuur nodig en anders niet aan beginnen.

Het probleem is dat bij zaken buiten de EU altijd het 0% wordt toegepast en je DUS de BTW 129% in Nederland zal moeten afdragen. Voor de belastingdienst is dit een losse handeling (rubriek 4a)

 

Vervolgens wil je de BTW graag terug vragen bij rubriek 5a "voorbelasting" en zal er gekeken worden of er wordt voldaan aan de faktuureisen. Nu dat wordt er niet en dus zal de belastingdienst zich op het standpunt stellen dat er geen voorbelasting mag worden afgetrokken, c.q. bij controle zal deze worden teruggevorderd.

Daarnaast zal bij EU leveringen extra streng gekeken worden of b.v. beide BTW nummers, juiste NAW gegevens, geleverde diensten/goederen en het juiste BTW % (ja 0% is wel degelijk iets anders als "geen BTW) op een faktuur vermeld staan, zo niet dan is voorbelasting uitdrukkelijk (hier gelden niet de NL maar EU "Brusselse regels") uitgesloten.

 

Het enige wat je in deze situatie kan doen en het werd al eerder geadviseerd, is de eigen inspecteur een standpunt te laten innemen. De belastingdienst is gebonden aan zo'n standpunt, de belastingplichtige niet, MAAR in dit geval als de fiscus niet akkoord gaat, begin er dan ook niet aan, want m.i. heb je geen kans om later alsnog gelijk te krijgen en zal er een naheffing met boete en rente volgen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Vooral niet te veel waarde aan wat ik ga zeggen hechten, ik zou idd gewoon aan de belastinginspecteer de casus voorleggen (en dan zie je vanzelf of je het er wel of niet mee eens bent en dus wel of niet gaat kijken of er bezwaar tegen te maken is).

 

Wat ik denk is dat er wel een margeregeling voor geldt. BTW staat immers voor belasting (over de ) toegevoegde waarde.

 

Je voegt zelf 125-100 = 25 euro toe. Dus zal je daar 19% btw over moeten betalen.

Mocht dit niet zo zijn dan zou het erg vreemd zijn, dan zouden klanten namelijk 119 euro moeten betalen (als je 100 euro vraagt, en dus geen waarde toevoegt) terwijl zij ook rechtstreeks in kunnen kopen voor 100 euro (consumenten betalen ook geen btw als producten buiten de eu vandaan komen).

 

Maar goed het zal de belastingdienst niet zijn en dit gaat helemaal niet op.

 

De margeregeling is uitsluitend van toepassing op leveringen van tweedehands goederen door en aan particulieren. De achtergrond is, dat toen de goederen in het verkoop circuit kwamen er BTW op werd afgedragen en deze vervolgens bij particulieren de BTW niet meer verrekenbaar is. Naast auto;s wordt de regeling veelvuldig toegepast op aantiek en curiosa.

De margereling geldt voor de gehele EU en is grensoverschrijdend. Er dient wel een "aparte administratie" van te worden bijgehouden, inclusief boven de 227 euro een door beide partijen getekende inkoopverklaring, bij ondernemers dient aan de geldende faktuureisen te worden voldaan . Op de faktuur/inkoopverklaring mag op geen enkele wijze de BTW vermeld staan.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Morgen,

 

ff stukkie terug naar de laatste vraag van sniffertje. Geen factuur is natuurlijk geen optie, da's al gezegd.

 

Quote sniffertje: Echter deze leverancier levert geen factuur mee uit, hoe voer ik deze amerikaanse diensten zonder factuur in mjin btw administratie / administratie?

Bij invoer betaal je o.a. BTW. Je invoerdocument beschouw je vervolgens als factuur en die boek je net als andere inkoopfacturen.

 

@ Frelo: De BTW die je bij invoer betaalt geef je alleen aan bij rubriek 4a op je aangifte als je een invoervergunning hebt. Heb je die niet dan betaal je de BTW ´aan de grens´ en zet je die belasting alleen als voorbelasting op je aangifte. Da´s dus niet de BTW van de factuur maar van de invoer. Dus qua aanvaardbaarheid van de voorbelasting geen probleem.

 

Wat bedoel je trouwens met 129% en losse handeling?

 

En verder zeg je: De margeregeling is uitsluitend van toepassing op leveringen van tweedehands goederen door en aan particulieren.

Dit klopt m.i. niet helemaal. De margeregeling geldt voor wederverkopers die goederen van niet-belastingplichtigen (o.a. particulieren) kopen. Ze hoeven echter niet aan particulieren te leveren om de regeling te kunnen toepassen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ligt er aan..

 

Onderstaand is wat de belastingdienst aangeeft als wederverkoper

 

U bent een wederverkoper als uw bedrijfsactiviteiten geheel of gedeeltelijk bestaan uit het inkopen van gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten (ook wel margegoederen genoemd) en het weer doorverkopen van die goederen.

 

U treedt ook op als wederverkoper als u margegoederen levert, die u na inkoop eerst voor andere activiteiten hebt gebruikt (bijvoorbeeld verhuur). Voorwaarde is wel dat de latere levering tot uw normale bedrijfsuitoefening behoort. Dit moet al duidelijk zijn op het moment van de inkoop van de goederen

 

Dus wat zijn je bedrijfsactiviteiten? Maar ik denk dus van niet.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Uit je andere posts begrijp ik dat je geen autohandelaar bent. Incidenteel toepassen van de margeregeling is niet toegestaan, dus nee.

 

groet

Joost

 

 

Ik wil mijn zakelijke auto verkopen aan een particulier. De auto heb ik vorig jaar vanuit prive ingebracht in mijn eenmanszaak. Kan ik gebruik maken van de margeregeling?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

Toeval, in jouw geval mag je de auto eerst naar privé overbrengen en dan als particulier verkopen, dus zonder daarover BTW te moeten afdragen. Je hebt die margeregeling dus helemaal niet nodig.

 

Dan moet toch nog steeds BTW worden berekend over de verkoop aan privé?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.