• 0

auto en IB / BTW

Hallo!,

 

Ik weet dat hier al ontzettend veel over geschreven is en heb enorm veel posts gelezen via de zoekfunctie. Echter heb ik niet kunnen vinden wat ik zoek. Ik heb écht mijn best gedaan... ;)

 

Ik heb sinds 2007 een eenmanszaak. Dit heb ik redelijk 'low key' erbij gedaan. Naast een baan in loondienst dus. Per 1 november 2009 ga ik volledig zelfstandig. Nu gaat mijn vraag over de auto en de IB. Ik lees op de site van de BD dat je de allereerste keer een keus moet maken of je de auto aanmerkt als zakelijk voor de IB. In 2007 en 2008 heb ik dit niet gedaan, omdat ik de auto (door de baan in loondienst) voornamelijk privé gebruikte. Met 'niet gedaan' bedoel ik dus dat de ik de auto niet heb opgenomen op de balans er er niet over heb afgeschreven. Nu veranderen de omstandigheden echter. Aangezien voortaan bijna alles zakelijk zal zijn verwacht ik niet meer dan 500 kilometer te rijden. Ik wil de auto per 1 januari 2010 dan ook als zakelijk aanmerken voor de IB! Mijn vraag is of dit nog mogelijk is?

De auto is nog 8000 euro waard. Aangezien ik onder de 500 km. niet met de bijtelling te maken heb, kan ik zo nog mooi jaarlijks afschrijven. Mag ik de auto per 1 januari 2010 gewoon op de balans opnemen? Of moet ik hier toestemming voor vragen? Of is dit wellicht gewoon niet meer mogelijk?

 

Ik zou het écht raar vinden als dat niet meer zou kunnen. Dan zou ik bij wijze van spreken wel deze auto kunnen verkopen, een nieuwe kunnen kopen en deze aanmerken als zakelijk voor de IB. Ik zie niet echt het verschil tussen mijn huidige auto per 2010 aanmerken als zakelijk voor de IB en het kopen van een nieuwe auto en deze aanmerken als zakelijk voor de IB. Waarom zou het één wel mogen en het andere niet?

 

Mijn tweede vraag gaat over de BTW. Hier is al ontzettend veel over geschreven. Hier heb ik veel van geleerd, maar ik zoek verduidelijking op één punt. Mijn auto is niet als BTW auto aangemerkt en dit wil ik ook in de toekomst niet. Ik kan dan 75% van de BTW over de brandstof en onderhoud aftrekken. Dat is verder duidelijk. Mijn concrete vraag is; wat is onderhoud?? Ik heb nu bijvoorbeeld een rekening van 750 euro van de garage. 400 euro zijn onderdelen (nieuwe remblokken en nieuwe band) en 350 euro is arbeidsloon. Mag ik 75% van ALLE btw aftrekken of alleen over die 350 euro?

Op basis van andere posts en de info op de site van de BD twijfel ik. De remmen en de band gaan in principe 'in de auto' dus dan zou ik hier de BTW niet over mogen aftrekken. Aan de andere kant staat overal als voorbeeld genoemd van wat je niet zou mogen aftrekken; nieuwe voorruit of katalysator. Hoe stom deze vraag dus ook klinkt; wat valt er onder onderhoud? Zijn dat bijvoorbeeld ook nieuwe ruitenwissers of is dat ALLEEN arbeidsloon?

 

Bij voorbaat bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Lennard,

 

Je hebt in het verleden bij de start van je onderneming er al dan niet bewust voor gekozen om je auto aan te merken als privé-vermogen, dus mag je hem nu niet op de balans zetten. Een eventuele nieuwe auto mag je wel op de balans zetten. Dat je dit raar vind, kan ik verder weinig aan doen. Zo zijn de regels nu eenmaal.

 

De onderhoudskosten van een zakelijke auto mag je volledig aftrekken. Ik ga dit verder niet motiveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

In ieder geval bedankt voor je email.

Inderdaad heb ik er bij de start (on)bewust voor gekozen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat omstandigheden veranderen. Een onderneming starten voor een paar uur per week (zoals ik in 2007 en 2008) heb gedaan is een ander uitgangspunt dan een onderneming full-time drijven, zoals ik per 2010 zal doen. Ook het uitgangspunt voor de auto verandert dan. Maar goed, je hebt gelijk als je zegt 'het is zoals het is'. Ik blijf het vreemd vinden, want ik overweeg dan om mijn huidige auto te verkopen en een gelijkwaardige auto terug te kopen. Dat slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar is blijkbaar de enige manier om auto op te kunnen voeren op de balans en af te schrijven.

 

Ik stel een vraag en jij geeft aan dat je de info die ik zelf in de originele post al vermeld, niet verder wilt motiveren. Dat is niet echt de bedoeling van een forum ;). Ik ben immers op zoek naar een antwoord...?

Overigens begrijp ik dat je de onderhoudskosten van een zakelijke auto kunt aftrekken (voor de IB). Dat bedoel ik echter niet. Ik heb het over de BTW over onderhoudskosten die je ook mag aftrekken als je de auto voor de BTW privé rijd. In dat geval kun je 75% van de BTW over de onderhoudskosten aftrekken. Echter blijft mijn vraag dus 'wat onder onderhoudskosten valt'.

Als je de auto voor de BTW zakelijk rijdt dan maakt het niets uit; dan kun je alle BTW aftrekken (aanschaf, onderhoud, nieuw raam etc.).

Mijn vraag heeft dus specifiek betrekking op BTW in het geval dat je de auto voor de BTW privé rijd. Ik begrijp niet waarom je het antwoord daarop niet wilt motiveren?

 

 

In ieder geval bedankt voor de reactie tot dusver.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

Okay, dat had ik niet begrepen. thx voor de verduidelijking.

 

De reden dat ik aan het twijfelen ben gebracht is vanwege het bijgevoegde document.

Hier staat o.a. in (zie pagina 2):

Auto behoort tot uw privévermogen

De eventuele btw die drukt op de aanschaf van de auto kunt u niet als voorbelasting

aftrekken. Ook is geen aftrek van voorbelasting mogelijk met betrekking

tot later in de auto verwerkte bestanddelen, zoals een voorruit, een uitlaat of een

katalysator.

 

Dit document heeft me erg geholpen om de verschillen te begrijpen tussen de auto voor de BTW en IB en het feit dat je onafhankelijk kunt kiezen. Ik heb ook het document gelezen dat jij hebt gepost. Dank daarvoor!

 

Maar goed, bovenstaande opmerking uit het document heeft me dus aan het twijfelen gebracht. Vanuit de gedachte dat nieuwe banden, nieuwe remmen etcetera ook 'later in de auto verwerkte onderdelen' zijn.

Maar, je bent meer dan duidelijk, gewoon 75% van de BTW aftrekken op al het onderhoud, onderdelen en uurloon.

 

Ik hoop dat anderen ook iets hebben aan het document. Vooral de voorbeelden zijn verhelderend in het aangeven van het verschil tussen 'auto voor IB' en 'auto voor BTW'.

 

groeten en bedankt. Lennard

auto_en_btw.PDF

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.