• 0

Nieuw stock fotografie platform

Omschrijving van je concept:

Een platform waar afbeeldingen worden aangeboden door fotografen, en worden gekocht door (voornamelijk) ondernemingen. Het betreft een website waar fotografen, designers en andere belangstellenden een account kunnen aanmaken, en waar vervolgens alle ge-uploade afbeeldingen door ons beoordeeld worden en mits goedgekeurd in onze database komen te staan. Hierbij willen we ook foto's met gedeelde exclusiviteit aanbieden, wat inhoudt dat we een foto exclusief bij ons verkopen voor maximaal 50 keer. Na deze 50 keer zorgen wij dat de foto nooit meer verkocht wordt, waardoor kopers een zeldzame foto voor een goede prijs op de kop kunnen tikken.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De afgelopen 8 maanden is gewerkt aan het realiseren van een platform en daarnaast zijn er een aantal testfotografen benaderd die ons platform hebben getest en feedback hebben gegeven. Daarnaast is er een plan opgesteld voor het benaderen van ondernemingen en fotografen. Op dit moment is de website alleen nog online voor uploads, binnenkort zullen wij echter ook openen voor het aanschaffen van afbeeldingen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

We willen allereerst een Nederlandse partij zijn die afbeeldingen van hoge kwaliteit aanbiedt, en ons vooral focussen op Europees-getint stock materiaal. Daarnaast willen we met gedeelde exclusieve rechten een foto maximaal 50 keer verkopen, waarmee we tussen het standaard rechten-vrije en exclusieve verkopen van foto's in gaan zitten, ook qua prijs. Hiermee maken we het voor kopers mogelijk om een zeldzame foto aan te schaffen voor een zeer redelijke prijs (99 Euro).

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

We benaderen de stock fotografie op een luchtige en naar onze mening creatieve manier, wat anders is dan de grote grijze bedrijven die achter de meeste stock websites staan. We zijn klein, flexibel en dynamisch, en zullen laten zien dat goede service en degelijke prijzen heel goed mogelijk zijn. Daarnaast bieden wij de fotograaf een veel aantrekkelijker percentage dan de grote partijen, die niet kijken op een fotograaf meer of minder. Onze frisse benadering is onder andere terug te zien in onze website, waarvan de kleur bijna iedereen opvalt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Constructieve feedback over het design, de structuur, en het concept in het algemeen.

 

Klik hier om onze website te bezichtigen.

 

Bij voorbaat bedankt voor jullie inzichten!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt wel erg veel op wat NFP ook doet.

 

Heb je verder ervaring met het aanbieden van stockfoto's aan grafische bedrijven ? Ik neem aan dat je die tenminste als doelgroep ziet. Weet je ook hoe de stockfoto markt in zijn algemeenheid in elkaar steekt?

 

Van belang voor succes is een breed aanbod van goede technische en fotografische afbeeldingen.

Mensen die zelf regelmatig naar foto's zoeken willen graag een breed aanbod liefst op een of twee sites, niet meer.

Hebben mensen eenmaal goede sites gevonden dan zullen ze niet snel overstappen.

En dan zijn er nog de stockfotosites waar je gratis en voor een klein beetje materiaal weg kunt halen, lang niet allemaal goede kwaliteit maar soms zitten er erg mooie en kwalitatief goede foto's bij.

Link naar reactie
  • 0

leuk concept.

 

Ik ben toch wel nieuwsgierig wat je doelgroep is.

Je zegt ondernemingen, maar er zit een groot verschil tussen een schilder die een plaatje voor zijn website zoekt of een internationaal tijdschrift met een oplage van 1.000.000 stuks.

In het geval van de schilder is het een goede prijs, in het geval van het tijdschrift mist de fotograaf een hoop inkomsten.

 

Het eea is vastgelegd in een handig pdfje klik

 

Daarnaast zou ik toch snel ervoor zorgen dat er wat foto's online komen. Als er al wat fotografen hebben geupload trek dat ook anderen over de streep.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik koop zeer regelmatig bij istock.com en om dat nou een 'grijs' bedrijf te noemen...

 

Istock doet het heel goed, veel aanbod en goede prijzen (beter dan bij jou).

Het enige wat soms lastig is is als je specifiek Nederlandse foto's zoekt.

 

Dus als je het voor elkaar weet te krijgen om veel aanbod te krijgen zou ik voor het kopen van NL specifieke foto's best wel eens willen kijken.

 

De structuur van je site ziet er goed uit, de 'aankleding' mag wel wat uitnodigender naar mijn mening,.

 

 

TOONWEBDESIGN, voor hetzelfde geld een móóie website!
Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor jullie feedback so far!

 

@ Merkava:

Ik heb ervaring met fotografie, en mijn partner is als designer zeer bekend met stock fotografie agencies. De markt in haar algemeenheid kenden we al behoorlijk uit eigen ervaring, maar hebben we in de afgelopen maanden flink onderzocht, onder andere ook door met zowel kopers als verkopers op andere websites te praten.

 

Wat betreft de partij die je noemt, klopt, die bieden rechtenvrij materiaal aan, en zo zijn er nog een aantal in Nederland. Wij onderscheiden ons door naast het standaard rechtenvrij, ook gedeelde exclusiviteit aan te bieden. Daarnaast zijn onze eisen voor de kwaliteit van het materiaal hoger, dat kan je zien door op onze homepage op de 'Search' knop te drukken. Dit zeg ik uiteraard niet om de andere partij af te branden, maar zul je waarschijnlijk kunnen zien wanneer je 2 willekeurige foto's vergelijkt. Op dit moment hebben wij nog een beperkte database, maar deze spreekt wel voor de standaard die wij hebben qua kwaliteit.

 

Tenslotte zijn de gratis of zeer goedkope stockfoto's bijna altijd maar zeer beperkt bruikbaar voor commerciële doeleinden, al wordt vaak anders gedacht. Een aantal 'microstock' agencies bieden gratis foto's aan, een aantal bieden het voor enkele centen aan. Ik nodig je uit om van een aantal eens de voorwaarden door te lezen, waar je zult zien dat het vaak niet zo heel eenvoudig en goedkoop is.

 

@ jeronimus:

Kan me voorstellen dat je vragen hebt over onze doelgroep. Wij hebben een restrictie op het gebruik van een 'image'. Wanneer een foto/illustratie wordt aangeschaft mag deze 500.000 keer gereproduceerd worden, maar rechten op het opnieuw verkopen van het werk wordt niet uitgegeven. Dit is op zich vrij standaard voor een stock agency, hiermee zijn wij niet onderscheidend van anderen.

 

Heel interessant PDF'je, hartstikke bedankt! Ik zal eerlijk bekennen deze nog niet eerder gevonden te hebben. Zoals je hoogstwaarschijnlijk al gezien hebt wijken onze prijzen van deze richtlijnen af, maar voor mijn gevoel is dat ook wel logisch. Fotografen bieden bij ons hun werk aan, al dan niet exclusief, en laten een plaatje vervolgens een x aantal keer verkopen. Vaak zal een foto gekocht worden waarbij een groot deel van de foto weggegooid wordt, en alleen een stuk op een website/banner/etc. gebruikt zal worden. In sommige gevallen zal de 'image' echter ook vaak gereproduceerd worden, dan zou voor die afzonderlijke toepassing inderdaad de prijs relatief laag zijn. Als stock agency hanteren we echter één tarief binnen onze license agreement, wat dus betekent dat een 'image' in principe 500.000 keer gereproduceerd kan worden.

 

Tenslotte, binnenkort gaan we online met het verkopers gedeelte. Behalve dat dit ons in staat zal stellen om 'prospective buyers' te benaderen, zal het dit hoogstwaarschijnlijk ook interessanter maken voor fotografen, omdat ze daadwerkelijk kunnen zien dat hun werk verkocht kan worden. Met hun profiel-pagina kunnen ze zelf ook hun werk aan geïnteresseerden laten zien. Verder zijn er al wel meer fotografen die zich hebben aangemeld, maar met de standaard die we hanteren zien we ons ook genoodzaakt om niet al het werk te accepteren, en vinden wij het bijvoorbeeld belangrijk dat een fotograaf aantoonbaar kan maken dat alle rechten aanwezig zijn (bijvoorbeeld voor modellen). Veel stock agencies springen hier m.i. niet zo voorzichtig mee om.

 

@ T00N:

Ik moet me inderdaad even iets nuanceren, mijn excuses. Ik bedoel niet dat de grote partijen grijs zijn qua frontend, maar hun backend vind ik vaak vrij log en niet flexibel. Wij willen juist ook fotografen, en niet alleen bedrijven, van voldoende support voorzien en aanbieders die eventueel nog onbekend zijn met deze vorm van verkopen van uitleg voorzien. Ik ben me bewust van het feit dat een dergelijke support zeer tijdrovend is, maar ik vind dit ook leuk om te doen dus kan dat voorlopig in ieder geval wel aan. Daarnaast kennen wij enkele enthousiaste fotografen die het leuk vinden om hun kennis te delen.

 

Als je me feedback wil geven over hoe de aankleding naar jouw mening niet uitnodigend is, verneem ik dat heel graag van je. Zijn het bijvoorbeeld de teksten, de images, het design zelf, of waarbij heb jij het 'niet-uitnodigende' gevoel?

 

Nogmaals hartstikke bedankt allemaal, en 'keep 'em coming'!

 

[edit] Nog even een toevoeging aan de hand van jouw opmerking over de prijzen T00N. Het klopt inderdaad dat de laagste resolutie bij genoemde partij lager is. Aangezien wij echter bij ons kleinste formaat al een foto van 1,5 megapixel aanbieden, en een vergelijkbare resolutie bij de andere partij ongeveer het 'Medium' formaat is, valt het verschil qua prijs nog wel mee. We zijn ons nog aan het informeren over een mogelijke toevoeging van een XS-formaat, maar daar kan ik op dit moment eigenlijk nog weinig over zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar tellen op de website gekeken en ik kan geen foto's vinden (tenminste, ik zie voorbeelden). Als internetter wil ik dingen snel vinden en niet zelfstandig hoeven denken (zo is de gemiddelde zoeker nu eenmaal).

 

Of is de website nu alleen actief voor het verzamelen van foto's (ik las hier iets over) en komt het gedeelte voor het zoeken naar foto's en het zien van de collectie pas later?

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je aangeeft dat jullie je specifiek op de Europese markt willen gaan richten is het misschien handig om de verschillende formulieren (licentieovereenkomst, model release e.d.) in verschillende talen aan te bieden.

 

Verder staat of valt het bij de foto's die je aan kunt bieden. De kwaliteit daarvan, en de keuze daarin, is erg belangrijk voor de hoeveelheid bezoekers (en dus klanten) je zult krijgen. Dat bepaalt vervolgens weer hoeveel fotografen hun foto's zullen gaan aanbieden.

 

Wil je je beperken tot foto's, of ook illustraties gaan aanbieden?

Link naar reactie
  • 1

Ik kijk zelf met enige regelmaat op www.gettyimages.com. Er zijn in NL (lees: Benelux) ook een paar aanbieders, maar die zijn niet zo groot als gettyimages. Misschien dat jullie hierin verandering kunnen brengen?

 

Ik zie dat jullie geen zoekfunctie hebben voor: Dieren, huisdieren, honden, katten etc. Ik kan mezelf voorstellen dat wenskaartbedrijven deze graag zouden willen zien. Is er ook een "bewaar" plekje voor de foto's die ik geselecteerd heb en niet per definitie wil kopen, maar nogeens later zou willen beoordelen?

 

Verder ziet het er leuk uit, maar echt het nederlandse vind ik er niet in terug zoals jezelf aangaf. Misschien zou dit in de aanpassingen mee genomen kunnen worden.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

@ Zlata:

Als je op de knop 'Search' drukt op welke pagina dan ook, zonder iets in te vullen, krijg je automatisch een aantal voorbeelden te zien.

 

@ RedGeo:

Ik ben me bewust van dit kip/ei probleem, dat zal zeker de bottleneck gaan worden waar we ons doorheen moeten wurmen. Op zich is dit voor ons niet zo'n probleem omdat we alles uit eigen zak hebben gefinancierd en de constante maandelijkse kosten te overzien zijn. We nemen de tijd om met een consultant een marketing plan op te stellen in de komende maand, en gaan ons dan daar op richten. Vooralsnog hebben we onze tijd vooral aan het platform besteed, maar zijn er ook al een aantal belangstellende fotografen aangeschoven.

 

Wat vermoedelijk het geheel makkelijker gaat maken voor fotografen en illustrators, is dat ze alles ook gewoon rechtenvrij aan kunnen bieden. Hiermee binden ze zich op geen enkele wijze aan ons, en kunnen ze in principe op elke andere site hun werk ook verkopen. De enige investering die ze dan maken, is de tijd die het kost om hun werk te uploaden.

 

Het is inderdaad een overweging om de essentiële documentatie in verschillende talen aan te bieden, het enige probleem dat we daarbij hebben is dat mensen dan vermoedelijk ook in andere talen gaan zoeken. Alhoewel het vertalen van de gehele site voor in de toekomst een overweging gaat zijn, hebben we voorlopig niet de technische en financiële mogelijkheden om een functionaliteit in te bouwen die ook alle keywords, titles en descriptions met behoud van context en kwaliteit vertaalt. Aangezien er op keywords gezocht gaat worden, is dit een vereiste, dus houden we het voorlopig in het Engels.

 

Illustraties en vector images gaan ook aangeboden worden. Op dit moment kunnen illustraties al geupload worden, vector nog niet. Dit is een bewuste keuze omdat we voor het volledig supporten van vector-materiaal eerst meer onderzoek willen doen. Voorlopig hebben we onze handen vol aan foto's en illustraties.

 

@ bumblebeecrew:

Op dit moment hebben we nog geen lightbox ingebouwd, maar dit staat zeker op de planning. De lightbox zal kopers in staat stellen om foto's te bekijken, op te slaan en later weer terug te kijken. Wenskaartbedrijven zullen bij ons niet terecht kunnen omdat zij beeldmateriaal opnieuw ter verkoop aanbieden, wat conform de license agreement niet mag.

 

Er zijn een aantal partijen die echt alleen Nederlands beeldmateriaal verkopen, maar wij willen toch een meer Europese sfeer uitstralen. We zullen naar alle waarschijnlijkheid veel Nederlands getint beeldmateriaal aan gaan bieden, en we begrijpen dat mensen hier ook naar op zoek zullen gaan. In onze uitgebreide zoekfunctie zullen kopers straks aan kunnen geven uit welk land de zoekresultaten afkomstig moeten zijn, dus dan zul je automatisch bij de juiste foto's terecht komen.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

We willen allereerst een Nederlandse partij zijn die afbeeldingen van hoge kwaliteit aanbiedt, en ons vooral focussen op Europees-getint stock materiaal. Daarnaast willen we met gedeelde exclusieve rechten een foto maximaal 50 keer verkopen, waarmee we tussen het standaard rechten-vrije en exclusieve verkopen van foto's in gaan zitten, ook qua prijs. Hiermee maken we het voor kopers mogelijk om een zeldzame foto aan te schaffen voor een zeer redelijke prijs (99 Euro).

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

We benaderen de stock fotografie op een luchtige en naar onze mening creatieve manier, wat anders is dan de grote grijze bedrijven die achter de meeste stock websites staan. We zijn klein, flexibel en dynamisch, en zullen laten zien dat goede service en degelijke prijzen heel goed mogelijk zijn. Daarnaast bieden wij de fotograaf een veel aantrekkelijker percentage dan de grote partijen, die niet kijken op een fotograaf meer of minder. Onze frisse benadering is onder andere terug te zien in onze website, waarvan de kleur bijna iedereen opvalt.

Als ik zie hoeveel iStock wordt gebruikt dan vraag ik me af of er markt is voor een partij die fors duurder is maar dan wel exclusief kan leveren. Daarnaast zijn je USP's wat mij betreft helemaal niet interessant behalve het NL verhaal. Maar dan is 50x in NL weer een ENORM aantal en kom je die foto's weer te pas en te onpas tegen. Daarnaast is de levensduur van een uiting ook maar beperkt. Als ik een foto op iStock gebruik en die is 2-3x gedownload dan gebruik ik die 6 maanden en gooi hem weer weg, exclusiviteit heb ik niet nodig.

Bedenk ook goed dat het 50x per foto is, maar als ik een reeks heb met een leuk model en een leuke outfit van 20 foto's dan hebben we het dus al over 1000x dat de exclusiviteit in het gedrang kan komen. Zit ze op de fiets of staat ze er naast... dat is praktisch dezelfde foto.

 

Ik ben vooral benieuwd naar je marktonderzoek:

Hoeveel partijen maken gebruik van stock foto's?

Wat kost een gemiddelde stockfoto of serie om te maken?

De bedrijven die nu met exclusieve fotografen werken en die duur vinden, zijn die bekend met iStock of vergelijkbare initatieven?

 

Daarnaast, hoe kom je aan kwalitatief hoogstaande europese foto's? Nederland is een klein landje, Europa is een fors gebied.

Link naar reactie
  • 0

@ JVerhallen:

Dank je wel voor je ongecensureerde feedback, het wordt gewaardeerd. Dat onze USP's niet interessant zijn naar jouw mening is natuurlijk je goed recht. In het begin zullen we ons veel op de Nederlandse markt richten, echter zullen we ons dus vooral binnen de Europese unie gaan proberen te vestigen. Wanneer een foto 50 keer vekocht is, is de kans dan ook klein dat dit 50 keer in ons eigen land zal zijn, zelfs wanneer het om een foto met Nederlandse sfeer gaat. Wanneer jij persoonlijk geen exclusieve/zeldzame foto nodig hebt is dat natuurlijk prima, dan is rechtenvrij voor die toepassing meer geschikt inderdaad. Zie bovenstaande uitleg over de kosten: je zal zien dat deze relatief niet hoog zijn wanneer je naar de aangeboden resolutie kijkt.

 

Wat betreft het model, een goede opmerking. Onze exclusieve foto's zullen echter slechts een selecte groep zijn, waarbij we niet een hele serie in onze exclusieve collectie gaan plaatsen. Wanneer er een serie van 20 foto's met een model in een bepaalde outfit wordt gemaakt, zullen we alleen de kwalitatief beste en vooral ook creatief gezien beste foto voor onze exclusieve collectie toestaan. Op die manier zijn er inderdaad wel rechtenvrije foto's die er op lijken, maar foto's die echt de gevoelige snaar raken zijn zeer zeldzaam. Die willen wij er uit pikken.

 

Ik merk dat deze reactie alweer langer wordt dan ik in eerste instantie gedacht had. Ik zal later vanmiddag verder ingaan op je vragen over ons marktonderzoek en onze kwaliteitsstandaard. In de tussentijd, keep em coming!

Link naar reactie
  • 0

Is er eigenlijk nog wel toekomst voor duurbetaalde rights managed stockfotografie? Als ik kijk wat er aan Creative Commons materiaal op Flickr of Public Domain materiaal via archive.org beschikbaar is...

 

Momenteel zal er nog wel markt zijn, maar mijn inschatting is dat het een niche markt wordt waar de grote partijen (Getty) de deinst gaan uitmaken. Getty heeft in de afgelopen jaren zoń beetje ieder stockbureau gekocht dat een redelijk gevulde database heeft. In Nederland heb je dan nog steeds te maken met zeer ervaren partijen als Hollandse Hoogte.

 

In een krimpende markt starten geeft je niet de beste vooruitzichten...

Link naar reactie
  • 0

@ JVerhallen:

Dank je wel voor je ongecensureerde feedback, het wordt gewaardeerd. Dat onze USP's niet interessant zijn naar jouw mening is natuurlijk je goed recht.

Ik zal een beetje toelichten:

We zijn klein, flexibel en dynamisch, en zullen laten zien dat goede service en degelijke prijzen heel goed mogelijk zijn.

Als we het hebben over webdesign of een technische partij zijn dit hele goede argumenten, maar ik koop bij jullie foto's geen software of gezelligheid. Stel dat de melkboer dit op zijn bus zou zetten, heeft dat waarde?

 

Wat betreft het model, een goede opmerking. Onze exclusieve foto's zullen echter slechts een selecte groep zijn, waarbij we niet een hele serie in onze exclusieve collectie gaan plaatsen. Wanneer er een serie van 20 foto's met een model in een bepaalde outfit wordt gemaakt, zullen we alleen de kwalitatief beste en vooral ook creatief gezien beste foto voor onze exclusieve collectie toestaan. Op die manier zijn er inderdaad wel rechtenvrije foto's die er op lijken, maar foto's die echt de gevoelige snaar raken zijn zeer zeldzaam. Die willen wij er uit pikken.

En wie zijn jullie om dat te bepalen? Dadelijk gaan jullie nog vertellen welke auto, baan of vriendin ik eigenlijk zou moeten hebben... Foto's gaat over smaak, gevoel en compositie. Een bozige of afgeleide blik kan een mindere foto veroorzaken, maar misschien juist in combinatie met een andere foto de juiste snaar raken. (Denk aan een stuk op een website over wanbetalers)

Mijn tip: Ga exclusiviteit op een serie zetten in plaats van een foto en verkoop eventueel ook de hele serie aan de klant in plaats van 1 foto. Het maakt de klant (waarschijnlijk) niks uit, of kan juist zijn thema mooi uitwerken.

 

Gebruik daarnaast eventueel een "Nu Exclusiviteit" knop, waarbij de koper de hele serie kan kopen en offline halen. Stel een grote producent wil niet dat iemand anders die foto kan gebruiken kun je die service ook meteen leveren. (Met een dikke marge)

 

Aangeboden door fotografen. Top, maar wat nu als ik naar iets op zoek ben en ik wil dat in een speciale stijl hebben?

Je bent een eenrichtingsverkeer intermediair, dat is jammer, je hebt iedereen al actief op je site, maar alleen van fotograaf naar klant.

Wat nu als ik naar iets op zoek ben wat er nog niet is, of wat ik in een speciale stijl wil hebben? Als ik dan een vraag kan stellen worden fotografen geprikkeld om binnen hun collectie te zoeken naar passende oplossingen (of die te schieten). Ik zou dan overigens wel de klant vooraf laten betalen, die daarna 1 serie of foto kan kiezen. Wanneer er niks zinnigs op is gekomen krijgt de klant zijn geld terug. Op die manier voorkom je dat je fotografen allemaal aan het werk zijn voor iemand die gewoon even een vraagje had.

 

Is er eigenlijk nog wel toekomst voor duurbetaalde rights managed stockfotografie? Als ik kijk wat er aan Creative Commons materiaal op Flickr of Public Domain materiaal via archive.org beschikbaar is...

De kwaliteit is flink minder en de rechten zijn onduidelijk. CC of PD zijn leuk, maar als mijn zus foto's publiceert die van mij zijn dan kan ik een leuke rechtzaak beginnen. Stock foto's geven toch een bepaalde afscherming. Stel ik steel de broncode van Microsoft Windows 7 en publiceer die onder de GPL, dan ben ik strafbaar, maar ook de persoon die na mij die code gaat gebruiken, ook al heb ik die onder de GPL geplaatst.

 

Overigens mis ik bij Getty een stukje feedback over hoe vaak een foto is gebruikt.

 

Duurbetaald vind ik deze dienst inderdaad wel, echter een iStock fotootje kost je 10-25 euro, dat kan een webshopje ook nog wel opbrengen voor een strak plaatje.

Link naar reactie
  • 0

@ JVerhallen:

 

Wanneer een melkboer op zijn pak melk een dergelijke melding plaatst, heeft dat inderdaad geen waarde. Ik denk dat het bij ons wel waarde heeft, omdat wij vragen over bij voorbeeld de mogelijke toepassingen van het beeldmateriaal zo snel kunnen beantwoorden. Als doorgewinterde designer of anderzinds grootverbruiker van stock materiaal zullen dergelijke vragen waarschijnlijk niet opkomen, bij anderen echter soms wel. Ik moet toegeven dat ik je punt wel begrijp.

 

Verder is het niet onze bedoeling om voor anderen te bepalen welk materiaal interessant is, maar het is mogelijk om in alle objectiviteit te zeggen wat een kwalitatief goed foto is en wat niet - dit geldt ook voor composities en de emoties die doorkomen. Eventueel wil ik je hier best eens een paar voorbeelden van laten zien, maar ik post beeldmateriaal zelf liever niet op het forum.

 

De 'Exclusief nu!' knop hebben we inderdaad over nagedacht, maar is op dit moment nog niet geïmplementeerd. Het probleem dat hierbij opspeelt is dat een foto die al een keer verkocht is, al in het bezit van anderen is. Hier zullen best oplossingen voor zijn, maar dit willen we in alle rust nog eens bekijken wanneer het platform volledig online is.

 

Het aanvragen van foto's gaan we ook nog implementeren, dit zal vooral ook handig zijn wanneer we nog niet een gigantische bank aan foto's hebben. Hoogstwaarschijnlijk zal een dergelijke functie toegevoegd worden in de vorm van een 'request'-knop, waar een bepaalde foto aangevraagd kan worden, of zullen bedrijven op een forum een request topic kunnen starten. Hiervoor zullen geen extra kosten in rekening gebracht worden zolang het een foto is die ook voor anderen bruikbaar is. In dat geval zal degene die de foto koopt gewoon de eerste uit de 50 worden, en heeft de fotograaf het voordeel dat zijn foto direct verkocht is. In andere gevallen zal er inderdaad een speciale assignment naar een fotograaf moeten gaan.

 

Ik zal ook nog terugkomen op je eerdere vragen over het marktonderzoek en onze kwaliteit. Ik ben bang dat ik niet op al je vragen een concreet antwoord heb, al hebben we natuurlijk wel behoorlijk wat onderzoek gedaan voordat we ons op de het concept gestort hebben.

- Hoeveel partijen maken gebruik van stock foto's?

Zou ik geen concreet cijfer over durven geven. Dergelijk materiaal wordt vooral gebruikt door reclame/marketing/(grafisch) design bureau's, waarbij we vooral interesse hebben gepeild bij een redelijk aantal afnemers en aanbieders van het materiaal. Voor de prijsstelling hebben we hier naar gekeken, naar de concurrenten gekeken en de verschillende bureau's getoetst.

- Wat kost een gemiddelde stockfoto of serie om te maken?

Is ook een verschrikkelijk lastige vraag, hangt helemaal van de compositie en de voorkeur van de fotograaf af. Wanneer bijvoorbeeld gekozen wordt om een model in te huren, zullen de kosten hoger zijn dan wanneer het model voor haar portfolio wel gratis gefotografeerd wil worden. Hetzelfde geldt voor de kleding: veel fotografen leveren kleding voor modellen aan, maar dit is ook niet altijd het geval. Wanneer er een product wordt gefotografeerd, of een landschap, zijn de kosten vaak wat lager dan bij studiowerk. Verder is de vraag nog wat direct tot de kosten gerekend wordt, zo zijn er natuurlijk kosten voor het aanschaffen van camera body's, lenzen, studio appatuur, etc. We hebben deze kosten wel geraamd, maar een direct gemiddelde kan ik je hiervoor niet geven.

- De bedrijven die nu met exclusieve fotografen werken en die duur vinden, zijn die bekend met iStock of vergelijkbare initatieven?

Ja, over het algemeen zijn ze bekend met stock agencies. Het motief om toch voor een (relatief dure) fotograaf in zee te gaan is vaak dat deze precies kan leveren wat de wens van de klant is. Hierbij horen we ook vaak dat grote partijen momenteel te Noord-Amerikaans materiaal hebben qua sfeer, dus dit problemen zullen wij kunnen tackelen met het benaderen van Nederlandse fotografen.

 

Tenslotte, de kwaliteit. In Nederland zijn zeer veel getalenteerde fotografen aanwezig, en dit zie ik dan ook absoluut niet als een probleem. Binnen Europa zullen we ook contacten moeten leggen, dit kunnen we bijvoorbeeld doen door te fotografen op anderstalige fora.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich een dappere stap tussen het enorme aanbod. Wat ik zelf niet helemaal zie is die max. 50 stuks. Voor mij persoonlijk zou het belangrijk zijn om het exclusieve recht te hebben. Of anders maakt het me niet uit hoeveel er worden verspreid. Een persoon kan een landelijke campagne doen en die foto overal verspreiden.

 

Een ander punt wat niet makkelijk is op te lossen denk ik is dat je fotografen beperkt om aan andere sites aan te bieden. Als ze bij jullie zijn aangesloten moeten ze zich ergens anders uitschrijven lijkt me?

 

Succes met het concept in elk geval.

Link naar reactie
  • 0

@ Fiorano:

 

De 50 stuks verkopen we naar aanleiding van ons (toegegeven, beperkte) onderzoek hebben ondervonden dat mensen het vaak vervelend vinden om een foto te kopen die daarvoor of daarna nog honderden of duizenden keren verkocht wordt. Uit onze eigen ervaring, en naar wat we vernomen hebben, vinden kopers het prettiger om enige zekerheid te hebben dat een foto niet onbeperkt verkocht wordt. Voor ontwerpers is dit ook prettig aangezien zij hiermee een exclusievere foto aanschaffen voor hun klanten, al bestaat inderdaad altijd het risico dat een foto voor het maximaal aantal keren wordt gebruikt binnen de license agreement. Dat dit niet voor iedereen geldt beseffen we.

 

Als fotograaf zijnde hoeft er niet per se exclusief met ons gewerkt te worden. Foto's die exclusief geupload worden kunnen niet elders aangeboden worden, rechtenvrij (royalty-free) materiaal kan echter overal aangeboden worden. Een fotograaf kan bijvoorbeeld kiezen om alleen een paar foto's exclusief aan te bieden.

 

Naast feedback over het concept, ontvangen we ook graag feedback over de look en structuur van de site. Hartstikke bedankt voor alle feedback so far, het stelt ons in staat om sommige dingen nog eens goed te overdenken!

Link naar reactie
  • 1

Mijn laatse feedback (anders blijf ik bezig ;) )

Ik denk dat je hier in HL een betere case maakt dan je op je website naar voren laat komen. Maak je aanbod op je website gewoon een stuk directer. Van mij part zet je er op: "European Style Photo's". Maar ook het contact zoeken met fotografen, je kunt dat al best op je website zetten "Find ... for your own personal photo..." met een email adres. Of de mogelijkheid tot exclusiviteit, gooi het er maar op. Als je nooit iets hoort, weet je dat niemand er in is geïnteresseerd, aan de andere kant, kan het voor een klant de reden zijn om bij jullie te shoppen. Onder het mom van, "Mocht ik exclusief iets willen doen, dan kunnen zij dat voor mij regelen...". Hoe dat daarna technisch, juridisch, ... , in te richten? Daar kom je dan vanzelf achter. Maar dan heb je ineens €100 of misschien wel €1000 motivatie. :)

 

Losse opmerkingen:

(1) Kijk ook goed naar design academy en andere scholen. Daar heb je veel vers bloed en kun je met een leuke prijsvraag misschien ineens een heleboel nieuwe fotografen krijgen.

(2) Het "Northern American" gevoel zit ook in de foto's op jullie voorpagina. Of misschien anders verwoord, die foto's passen prima op iStock. Pak een foto uit parijs, een europese auto of een Nederlands molen...

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatse feedback (anders blijf ik bezig ;) )

Ik denk dat je hier in HL een betere case maakt dan je op je website naar voren laat komen. Maak je aanbod op je website gewoon een stuk directer. Van mij part zet je er op: "European Style Photo's". Maar ook het contact zoeken met fotografen, je kunt dat al best op je website zetten "Find ... for your own personal photo..." met een email adres. Of de mogelijkheid tot exclusiviteit, gooi het er maar op. Als je nooit iets hoort, weet je dat niemand er in is geïnteresseerd, aan de andere kant, kan het voor een klant de reden zijn om bij jullie te shoppen. Onder het mom van, "Mocht ik exclusief iets willen doen, dan kunnen zij dat voor mij regelen...". Hoe dat daarna technisch, juridisch, ... , in te richten? Daar kom je dan vanzelf achter. Maar dan heb je ineens €100 of misschien wel €1000 motivatie. :)

 

Losse opmerkingen:

(1) Kijk ook goed naar design academy en andere scholen. Daar heb je veel vers bloed en kun je met een leuke prijsvraag misschien ineens een heleboel nieuwe fotografen krijgen.

(2) Het "Northern American" gevoel zit ook in de foto's op jullie voorpagina. Of misschien anders verwoord, die foto's passen prima op iStock. Pak een foto uit parijs, een europese auto of een Nederlands molen...

 

 

Wil me graag aansluiten bij JVerhallen. Ik denk zeker dat een europees gerichte website het goed zal doen bij zowel fotografen als kopers. Zelf koop zeer regelmatig stockphotos op iStockphoto.com, maar vaak zijn deze erg amerikaans. Het contrast knalt er gewoon vanaf en je ziet dat het amerikaans is aan bijv. de kleding. Terwijl ik regelmatige een foto in een europees jasje wil.

 

Ook het aanbod is ook erg belangrijk. Ga zeker in het begin niet akkoord met elke foto die je krijgt want een vervuilde database met foto's is ook funest. Ik koop nooit meer wat op Stockxpert.com omdat de kwaliteit daar erg laag is en het zoeken naar een goede foto daarom ook erg lang duurt. (maar dat was je ook niet van plan volgens mij)

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik naar je website kijk komt je USP niet echt duidelijk naar voren. Als iemand per ongeluk op je site komt heeft die usp verhaal er niet bij. Ik vraag mij af of de USP wel voldoende overkomt. Het zit verstopt in de titel gold versus silver, en de korte uitleg daaronder. Maar begrijpt iedereen dan waar het om gaat.

 

De plek is goed maar zorg dat de titel gold versus silver aanklikbaar is. Bij read more kom ik bij een sign up page, maar de bezoeker wil graag meer weten en zich niet aanmelden.

 

Om je te onderscheiden van andere aanbieders moet je hier nog wat aan sleutelen.

 

Succes

 

www.simpel-webdesign.nl We houden webdesign simpel. Betaalbaar maatwerk voor starters, zzp-ers, freelancers en kleine zelfstandige ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

@ JVerhallen:

Goede tips, bedankt. We zijn nu bezig met het herinrichten van de homepage en de 'Buy' page, waar het requesten van foto's bijvoorbeeld in meegenomen wordt. Het exclusief kopen hebben we intern overlegd, maar dat willen we toch eerst goed uitgezocht hebben. We hebben op de homepage al een foto van windmolens staan (2e foto), maar gaan hier inderdaad naar kijken. Ook de design- en fotografiescholen gaan we benaderen. Verder nemen we alle tips mee, en gaan we de komende weken onze site een make-over geven.

 

@ MennoO:

We gaan ons duidelijk meer op de Europese markt richten, dit hebben we in de afgelopen dagen al besloten aan de hand van de nuttige tips die hier zijn binnengekomen. We hebben behoorlijk wat werk te doen en ik zal zeker nadehand tonen wat we met jullie tips hebben gedaan. Bedankt! We hebben nu nog weinig foto's maar zijn zeker niet bang om foto's af te keuren, dat hebben we al aardig wat gedaan.

 

@ catharina01:

De linkerkant van de homepage wordt helemaal veranderd, waardoor onze USP's beter naar voren zullen komen. Hiermee gaan we hard aan het werk in de komende tijd.

 

Iedereen, bedankt voor de tips, we hebben een heleboel om mee aan de slag te gaan. Over 1 à 2 weken zal ik de spreekwoordelijke cirkel rondmaken en laten zien wat we met jullie tips hebben gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Er is 1 ding wat me toch wel echt enorm verbaast. Je zegt dat je eerst de website (deels) online hebt gezet en pas daarna een marktonderzoek bent gaan doen? Dat lijkt me de verkeerde volgorde, want de investering is al gemaakt. Wat doe je als je er achter komt dat er geen markt voor je product is?

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jesse,

 

Sorry, als ik dat zo heb gezegd - kon het zo snel niet terugvinden - dan heb ik het verkeerd geformuleerd. We hebben eerst onderzoek gedaan naar de levensvatbaarheid van ons concept, daarna het platform gebouwd. Nu staan we op het punt om een verdere marketingstrategie te gaan uitstippelen voor promotie van onze website, dit hebben we tot op heden nog maar beperkt gedaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.