• 0

Bepalen (basis) verdienmodel voor (nieuw) product

Na veel zoeken over de mogelijke verdienmodellen (revenue models) kom ik met name toepassingen tegen op websites - hoe je succesvol kunt zijn en geld kumt genereren via internet etc.

 

Waar ik echter naar op zoek ben, heel simpel, is mogelijke verdienmodellen wanneer je zelf een (nieuw) product hebt ontwikkeld voor de consumentenmarkt, waarbij de afnemer "de leverancier" als wel de (eind)gebruiker kan zijn.

 

Ik zie overal staan "heb je wel een goed verdienmodel" of het gaat om het "hoeveel", "waarom", "aan wie" je het geld verdient. Waar kan ik een basis-verdienmodel vinden en waar kan ik onder andere aan denken in het geval van een (nieuw) product te leveren aan "marktleiders" en mogelijk direct de "gebruiker" om het verdienmodel zo aantrekkelijk mogelijk te maken?

 

Bedankt alvast voor je reactie

 

Mvg

Bianca.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb nu niet veel tijd, maar.vind dit een gaaf topic. Mogelijk kom ik er morgen op terug. Wel vind ik je omschrijving wat vaag. Kan je een grotere tip van de sluier oplichten (iedereen leest wel mee)?

 

Eerste wat me te binnen schoot is boek The Profit Zone van Slywotzki. Staan diverse (24) verdienmodellen in beschreven. Echte must read...

Link naar reactie
  • 0

Dag Bianca,

 

waarbij de afnemer "de leverancier" als wel de (eind)gebruiker kan zijn.

 

Dit vind ik wat lastig te begrijpen. Bedoel je hiermee dat je bijvoorbeeld een nieuw product; laten we

zeggen een vinding op huishoudelijk gebied; ofwel levert aan leveranciers als een Philips of Mielen danwel direct aan

eindgebruikers (consumenten) ?

 

M.a.w. ik vermoed dat je op voorhand wilt uitzoeken of het voor jouw bedrijf interessanter is om wellicht met veel kleinere

marges aan " leveranciers" te leveren dan met een grotere marge aan eindgebruikers.

 

Kun je wat duidelijker hierover zijn?

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties - Als reactie op jullie berichten het volgende:

 

Jeroen: klopt wat je beschrijft - het gaat om een nieuwe vinding/ nieuw product die je zowel aan de reeds "bekende" leveranciers zou kunnen leveren, of direct aan de eindgebruiker. De marges direct aan de eindgebruiker zijn dan wellicht hoger, maar je moet daarnaast het op zich staande product ook wel weer zelf goed in de markt weten te zetten - dat is dan ook hetgeen wat mij doet twijfelen.

 

IDbroker en StefanO: ik kan helaas op dit moment niet al te veel zeggen over het product; ik ben er achter gekomen dat er een patent bestaat op een vergelijkbaar product, maar het is niet helemaal hetzelfde en de betreffende techniek die ik in gedachten heb is een stuk geavanceerder - in dat opzicht is het dus uniek, maar nog niet beschermd. Ik ga deelnemen aan New Venture en ben nu bezig met mijn idee-omschrijving en zoek dus naar een verdienmodel; mogelijk een combinatie van het leveren aan de "marktleiders" als direct aan de eindgebruiker? Dat boek klinkt overigens interessant - bedankt voor de tip

 

Ik hoop dat dit het een en ander iets verduidelijkt en dat jullie aan de hand hiervan misschien wat meer of een mogelijk verdienmodel kunnen vertellen (al is en blijft de omschrijving wel wat vaag uiteraard - sorry daarvoor).

 

Bedankt nogmaals voor de reacties

Groet

Bianca

 

Link naar reactie
  • 0

Als er al een octrooi voor een 'vergelijkbaar product' is, heb je jezelf er dan van vergewist dat jouw idee geen inbreuk ,maakt op dat octrooi?

Als jouw idee voldoende nieuw en inventief is om er octrooi op te kunnen krijgen, is het dan verstandig met het onbeschermde productidee mee te doen aan New Venture?

Link naar reactie
  • 0
die je zowel aan de reeds "bekende" leveranciers zou kunnen leveren, of direct aan de eindgebruiker

Dat maakt het al iets duidelijker.

Je zult in je verdienmodel rekening moeten houden met enerzijds grote volumes en kleine marges en anderszijds kleinere volumes en grotere marges.

Verder is het natuurlijk zo dat je bij de grotere volumes wellicht sneller zult moeten besluiten om personeel aan te nemen en/of zaken uit te besteden. M.a.w. de kostenstructuur zal wezenlijk anders zijn. Misschien moet je je eerst afvragen wat je uiteindelijke doel met de onderneming is.

Groet. Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat maakt het al iets duidelijker.

 

Nou.... niet heel veel dan.

 

Als de afnemer zowel leverancier als eindgebruiker kan zijn, dan moet het mogelijk zijn dat hij ook aan het product (?) kan verdienen. Lijkt een beetje op een piramidespel, maar dan alleen met een goede kant. Zo zou ik het verdienmodel dan optuigen. Lijkt een beetje op een affiliate model. Nu weet ik niet of het tastbaar is of niet en of het eenvoudig te vermenigvuldigen is en welke kosten daar aan hangen (lage kosten, hoge marge?). En dat is wel belangrijk bij het beantwoorden van je vraag.

 

Als het software of een online abonnement betreft kan je heel gemakkelijk distribueren. Ben zelf ook met zoiets bezig, waarbij we de inzet van affiliates momenteel onderzoeken. Dan werk je met resellers marges, soort provisie per verkocht product. Wanneer het een tastbaar, fysiek product betreft ligt dit wat anders. Voegen de afnemers die ook leverancier zijn waarde aan het product toe? In dat geval moeten zij worden beloond voor deze extra waarde. Of betreft het enkel sales en doe je de marketing etc. zelf. Dan kan je met marge / provisie werken. Je kunt er ook voor kiezen om de afnemende leveranciers mede eigenaar van je bedrijf te maken (deels certificeren van aandelen). Dan heb je partners die echt mee ondernemen.

 

Eerlijk gezegd vind ik het nogal lastig om op basis van je omschrijving niet met open deuren te komen.... Je bent te vaag in je omschrijving en er zijn legio mogelijkheden. Al snap ik de vaagheid heel goed. Stuur anders een PM als je een keer wilt brainstormen. Wil best een geheimhouding tekenen (heb er genoeg liggen ;D).

 

Edit: in het boek van Slywotzky wordt uitgebreid op verdienmodellen ingegaan. Microsoft bijv. heeft ervoor dat zij de standaard werden, waardoor niemand er meer omheen kon. Ryanair bedacht een nieuw concept voor de luchtvaart door andere luchthavens aan te doen, met een standaard vloot te werken, handling aan te passen en overdreven luxe te schrappen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden uitgewerkt die enorm inspireren. Als je naar dergelijke antwoorden op zoek bent, is dit een must read. En anders trouwens ook... ;)

Link naar reactie
  • 0

Het octrooi dateert van ca. 10 jaar geleden en is niet onderhouden voor zover ik heb kunnen beoordelen en mij heb laten vertellen. Voor wat betreft New Venture - Ik weet niet beter dan dat je gegarendeerd bent van het feit dat de specialisten/ coaches etc. verbonden aan New Venture een geheimhoudingsplicht/ verklaring aan zijn gegaan? Het aanvragen van een octrooi is iets vrij kostbaars en zou ik pas overwegen als ik het idee heb dat hier echt een markt voor is, hoe ik het product het beste weg zou kunnen zetten en ik dit daadwerkelijk kan verwezenlijken.

 

Het maakt het er alleen niet makkelijker op het onderwerp goed en duidelijk bespreekbaar te maken :-\

 

Wel kan ik zeggen dat het echt een tastbaar product betreft en het geen software of abonnement oid is. Puur een gebruiksvoorwerp.

 

Jeroen, je antwoord is duidelijk en dat is ook echt iets wat ik eerst helder moet krijgen - het uiteindelijke doel (waar wil ik naartoe) moet eerst duidelijk gedefinieerd zijn.

Stefan, dank voor je antwoord en ook je aanbod. Wellicht dat ik je binnenkort idd even direct PM benader. Ik zal eens kijken naar een geheimhoudings-document ;)

 

Bedankt allemaal voor jullie input zover en fijne avond nog

Link naar reactie
  • 0

Zomaar wat losse gedachten die misschien aanzetten tot meer openheid of in ieder geval het bepalen van een richting:

 

Wellicht is het handig voor de discussie op HigherLevel om een bekend product te nemen dat qua eigenschappen in de buurt komt van hetgeen je bedacht hebt.

 

Laat ik er maar eens vanuit gaan dat je een nieuwe bagagedrager hebt bedacht voor een fiets.

Die bagagedrager is eenvoudig te monteren door de consument en daardoor eenvoudig los te verkopen aan de eindgebruiker.

 

Je hebt dan een aantal mogelijke afzetkanalen:

[*]Direct aan de consument leveren via bijvoorbeeld internet

[*]Aan de fietsenproducenten leveren voor montage op nieuwe fietsen

[*]Aan de fietsenwinkels leveren , al dan niet via een groothandel.

 

Er is dus een onderscheid tussen directe en indirecte verkoop aan de consument.

Jij geeft aan dat je beiden wilt doen. Zowel aan de producent/leverancier als aan de consument. (als ik je openingspost tenminste goed begrepen heb).

 

Laat dat idee meteen maar los. Ik denk dat je een keuze moet maken in het kanaal dat je voor je verkoop gaat gebruiken.

De tussenhandel zal zeer waarschijnlijk niet accepteren dat jij via directe verkoop de vruchten plukt van hun marketing- en salesinspanningen. Lees maar eens wat over kanaalconflicten

 

Ervan uitgaande dat je een keuze moet maken tussen directe en indirecte verkoop is niet alleen je brutomarge van belang maar veel meer nog een heleboel andere zaken die je extra brutomarge snel teniet kunnen doen:

[*] Marketingkosten voor het in de markt zetten van een nieuw product, opbouwen naamsbekendheid en onderhouden van die naamsbekendheid.

[*] Distibutiekosten

[*] Voorraadkosten

[*] Hogere personeelskosten

etc.

 

[1]

Als je directe verkoop gaat doen moet je iedere losse bagagedrager zelf verkopen. Dat kan lucratief, leuk en geweldig zijn, maar afhankelijk van de markt ook a hell of a job en een groot risico.

Je verdienmodel zal denk ik een lange(re) termijnmodel worden waarbij op korte termijn investeringen in naamsbekendheid, marktpositionering, opzetten verkoop- distributiekanaal etc. noodzakelijk zijn en denk ik niet direct tot winstcijfers zullen leiden tenzij je product echt super is en de marges navenant hoog.

 

[2]

Andere optie is dat je een product/halffabrikaat hebt dat dermate deel uitmaakt van een compleet fabrikaat dat het welhaast bij het complete produkt meeverkocht moet worden.

Standaard zit er namelijk al een bagagedrager op een fiets. Die van jou moet wel heel erg goed zijn wil de consument nog extra geld willen uitgeven om er een extra aan te schaffen en de bestaande bij het vuilnis te gooien.

Als je nieuwe bagagedarger niet zó goed is dan is een overeenkomst met een producent voor de hand liggend.

Voordeel tov optie 1 is meesurfen op de naam van één of meer producenten, zoals Sparta, Gazelle etc. alsmede het veel kleinere distributie- en verkoopkanaal op kortere termijn tot winst kunnen leiden. Nadeel is dat je marges direct erg onder druk staan tenzij je product zo goed is dat de producenten niet om je heen kunnen.

Tweede nadeel kan zijn dat je in sommige gevallen geen eigen merknaam opbouwt aangezien eea onder privatelabel geleverd moet worden.

 

Daarbij kun je nog in overweging nemen dat je wellicht een exclusiviteitscontract met bijvoorbeeld Sparta kunt sluiten voor een periode van 1 of 2 jaar waardoor je een wat hogere prijs en marge kunt bedingen.

 

Mogelijke dus een korte termijn verdien en winstmodel met een aantal nadelen.

 

3

Richt je niet op de producenten of consumenten maar op de vervangingsmarkt via de groothandels, grootwinkelbedrijven etc. (de Hallfords, Hema's en fietsenmakers in mijn voorbeeld). Zit je overal een beetje tussenin. Wel je eigen merk opbouwen, eenvoudige distributie, lagere marges, lagere kosten.

Middellange verdienmodellen,

 

Alle voorbeelden die ik noem zijn gechargeerd en verre van compleet, maar meer bedoeld om je te laten zien dat je je mogelijke verkoopkanalen moet onderzoeken. De consequenties daarvan op papier te zetten en keuzes te maken. Dan volgt het ideale kanaal vanzelf en kun je op basis daarvan je verdienmodel verder vormgeven.

 

Wellicht heb je hier wat aan om de boel voor jezelf te ordenen, wellicht ook niet, want er zijn nog andere mogelijkheden genoeg die hier nog niet ter sprake zijn gekomen.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Frans - Erg goede tip om een vergelijkbaar product te nemen om het geheel iets duidelijker te maken. Het product is niet helemaal vergelijkbaar, maar je hebt mij een aardig stuk op weg geholpen - dank daarvoor.

 

Als ik je goed begrijp is optie drie de minst risicovolle - daarentegen zijn de marges daarbij wel lager. Om zelf de marketing te gaan voeren aan de eindgebruiker zal een zeer kostbare en niet echt haalbare zaak zijn; daanaast noem je "kanaalconflicten". Optie 2 is niet echt het geval; het is een op zich zelf staand product en ik denk dan ook dat ik met name richting optie 3 moet gaan denken.

 

Ik zal het een en ander eens goed naast elkaar leggen en verdere mogelijke opties gaan bekijken. Het is nu nog wel wat lastig, aangezien ik nog geen duidelijk zicht heb op de kosten voor het ontwikkelen van het product - met name de kosten voor het "technische" aspect vind ik lastig te bepalen en ik zal dus uit moeten zoeken wie een indicatie kan geven over deze technische/ ontwikkelingskosten.

 

Heel erg bedankt voor alle tips/ feedback

Voor nu een fijne zondag!

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.