Ik hoorde van een kennis dat hij een stagiair in dienst heeft via een detachering. Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ik denk wel dat dit een ideale oplossing is voor veel kleine(re) bedrijven (waaronder die van mij).

Maar wat ik mij afvroeg... is dit wel een legale constructie? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23349-detacheren-van-stagiaires/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Heb ik ook al eens eerder gezien. Bedrijf dat bemiddelde bij inzet van stagiaires. Was opgezet door een oud-student en een vriendje van me heeft via die weg een stageplaats bemachtigd. Bedrijf bestaat inmiddels niet meer (of in ieder geval niet meer onder die naam). Idee was als volgt: 3e / 4e jaars HBO studenten aan een stageplaats helpen en zelf de supervisie houden. Althans, zo werd het verkocht. In de praktijk was van supervisie geen sprake.

Ik vraag me niet zozeer af of het legaal is (volgens mij wel), maar heb mijn vraagtekens bij het business model. Er wordt m.i. met een hogeschool (of iets anders) geconcurreerd. Deze laatste heeft niet het doel om er aan te verdienen en berekend geen kosten voor de stagiair. En ook krijgt de stagiair begeleiding vanuit de onderwijsinstelling.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de stagiairs meelopen met bijv. consultants. Op die manier kunnen ze snuffelen aan het werkveld en zijn ze enigszins declarabel. Bijv. als junior-junior consultant ;). Zelf wil ik overigens alleen met echte goede professionals werken en zou ik nooit stagiairs meenemen naar klanten (ook geen onervaren junioren trouwens, i.t.t. mijn oude werkgever).

Kleine ondernemers raad ik aan om rechtstreeks met onderwijsinstellingen te schakelen en de bemiddelingsbureaus links te laten liggen. Studenten idem, want het scheelt in de stagevergoeding en de geclaimde begeleiding is vaak een scheet in een netje.

• 0

...

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Bij mijn kennis stond de stagiair op de loonlijst van de bemiddelaar, maar supervisie verliep toch via de hogeschool. Ik heb wat rondgekeken naar de mogelijkheden om een stageplaats voor een commerciele student in te laten vullen, en ben tot de conclusie gekomen dat dit mij toch (enigszins wat) geld gaat kosten.

Nog een vraag, die ik net vergeten ben te stellen... stel dat zo'n bureau een student detacheert, wie draagt dan de werkgeversverantwoordelijkheid bij schade e.d.? Als dit bij de bemiddelaar ligt, is dat in mijn geval wel een voordeel.

• 0

Volgens mij ligt de werkgeversverantwoordelijkheid bij de bemiddelaa Maar ik denk dat deze wel e.e.a. hieromtrent contractueel met de inlener overeen zal komen. Inlener moet bijv. wel regels van arbo, werktijden e.d. in acht nemen. Ziekteverzuim komt wel voor rekening van detacherder.

Kosten van stagiair zijn doorgaans erg laag (fractie van minimum loon), dus je risico lijkt me beperkt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar