• 0

Woonachtig op Bali, en wil vanuit Singapore aan NL leveren: BTW?

Ik ga volgende week een bedrijf opzetten in Singapore. Singapore wordt dan tevens het adres van de webwinkel. De producten worden ingekocht in Indonesië en worden daarna per container verscheept naar Nederland. In Nederland worden de producten opgeslagen. De producten worden dan vanuit Nederland naar de verschillende klanten (in eerste instantie louter consumenten) in heel Europa geleverd. Ik heb een Nederlands order fulfilment bedrijf ingehuurd voor de opslag en levering van de producten aan de klanten van mijn webshop. De klanten betalen de producten naar mijn bedrijfrekening in Singapore dus er vinden geen verkoopactiviteiten in Nederland plaats. Wel vinden er bedrijfsactiviteiten (invoer, opslag en levering) in Nederland plaats. Als het goed gaat lopen wil ik een Nederlandse vestiging openen maar dat zal in eerste instantie niet het geval zijn. Zelf ben ik momenteel woonachtig op Bali.

 

Nu heb ik 3 vragen die betrekking hebben op bovenstaand verhaal:

1.   Volgens mij moet ik in Nederland BTW en invoerrechten betalen maar kan ik deze op een of andere manier doorberekenen aan mijn webshop klanten?

2.   Welk BTW tarief is dan van toepassing wat ik kan doorberekenen aan mijn webshop klanten?

3.   Zijn er verder zaken (financieel, logistiek, wettelijk etc.) waar ik op moet letten of rekening moet houden als ik bovenstaande constructie implementeer?

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en advies.

 

MvG

Niek Peters

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Niek,

 

Om te beginnen met je 2e vraag: om wat voor producten gaat het?

 

Je 1e vraag is moeilijk te beantwoorden door het volgende citaat: Ik heb een Nederlands order fulfilment bedrijf ingehuurd voor de opslag en levering van de producten aan de klanten van mijn webshop. De klanten betalen de producten naar mijn bedrijfrekening in Singapore dus er vinden geen verkoopactiviteiten in Nederland plaats. Wel vinden er bedrijfsactiviteiten (invoer, opslag en levering) in Nederland plaats

Die betaling is niet van invloed op het wel of niet berekenen van BTW in NL, er kan nog steeds verkoop in NL plaatshebben.

Ik neem aan dat het fulfilment bedrijf als tussenpersoon fungeert, deze wordt geen eigenaar van de spullen? Wie staat er als geadresseerde op de factuur?

Het is overigens sowieso een lastig verhaal waar meer bij komt kijken dan je lief is, want... die opslagruimte hier, is dat een ruimte van waaruit in principe verkocht kan worden? Zo ja, dan kan dit best een zgn. vaste inrichting zijn. Of is het een douane-depot?

Een optie is overigens de fulfiller als fiscaal vertegenwoordiger aan te stellen, maar ook dat hangt weer af van z'n rol.

 

Conclusie: je zult eerst even wat meer info moeten geven anders wordt het antwoord erg onduidelijk en heeeeeel uitgebreid.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zal proberen iets meer achtergrond informatie te verschaffen.

 

Het gaat om lifestyle producten voor de vrouw zoals sierraden, kleding, servies, textiel (bv kussenhoezen) en accessoires (bv tassen).

 

Het fulfilment bedrijf wordt geen eigenaar van de spullen zij zijn louter uitvoerder van aantal logistieke processen. Mijn bedrijf in Singapore blijft eigenaar tot verkoop aan webshop klant. Deze klant kan zich in principe over de hele wereld bevinden al zal onze focus in eerste instantie Europa zijn en binnen Europa op Benelux, Duitsland en Engeland liggen. Dus de klant kan bijvoorbeeld een Nederlander zijn maar die koopt een lifestyle product van een bedrijf in Singapore (spreken we dan over verkoop in NL? Zo ja wat zijn de consequenties daarvan?) De geadresseerde van de factuur is in dit geval de Nederlander maar de betaling zal naar een bedrijfsbankrekening in Singapore zijn.

 

Er wordt niet verkocht vanuit de opslagruimte in Nederland van daaruit vinden louter de levringen naar klanten van de webshop plaats. Dus volgens mij is er geen sprake geen vaste inrichting zoals jij dat noemt (exacte definitie daarvan ken ik niet) maar ook niet van douane depot aangezien de goederen wel gewoon ingeklaard worden. De fulfilment zal ook niet als fiscaal vertegenwoordiger optreden aangezien ik afgezien van BTW en invoerrechten geen belasting in Nederland betaal vanwege Singapore bedrijf en woonachtig op Bali. Kan jij mij vertellen wat het voordeel zou zijn als de fulfilment provider als fiscaal vertegenwoordiger zou optreden? Voor zover nu bekend zal de fulfilment provider louter als logistieke uitvoerder optreden maar ik sta open voor suggesties.

 

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid brengt anders hoor ik dat graag.

 

MvG

Niek

Link naar reactie
  • 0

Om goederen te verkopen, zullen ze toch eerst moeten worden ingeklaard op een NL BTW nummer.

Zolang je geen bedrijf hebt die de goederen inklaart op zijn btw nummer, kan je de goederen ook niet verkopen.

Het BTW waarop wordt ingeklaard, zal ook weer op de verkoop faktuur moeten staan bij verkoop.

 

MAW je zal eerst een NL btw nummer moeten aanvragen voordat je ook maar iets kan doen.

 

Mvg,

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niek en een goedenmorgen,

 

Nog bedankt voor je reaktie :-)

 

Eigenlijk had ik gewoon een vraag aan jou, aangezien je in Indonesie verblijft :-)

 

 

Wij, mijn vrouw en ik, willen een onderneming opstarten in Bogor

Misschien kan jij mij vertellen welke stappen te ondernemen om dat daar voor elkaar te krijgen

Wat wij vanuit Nederland kunnen/moeten regelen

 

Groetjes,

 

Eef

Link naar reactie
  • 0

Bogor de stad met de plantentuin. Het is mogelijk om in Indonesië een onderneming op te richten. Het beste kan dit gedaan worden middels een PMA (Indonesische Besloten Vennootschap), het is dus een rechtspersoon dat met aandelen werkt. De aandelenverdeling is afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent. De oprichtingsduur en kosten zijn beduidend langer en hoger terwijl er meer vergunningen nodig zijn dan in Nederland. Maar zodra alles is geregeld is het goed ondernemen in Indonesië. Wanneer je meer informatie hierover wilt hebben kun je altijd contact met ons opnemen. Succes, Rob.

IndoNed voor verantwoord ondernemen in Indonesië

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Dank voor je reaktie :-)

 

Het vervelende is dat wij(mijn vrouw en ik) dus eigenlijk verplicht zijn om met aandelen te gaan werken, terwijl we deze intentie niet willen.

Dit was dus niet onze bedoeling

Hebben we het over AANDELEN in de vorm zoalsl ik die ken? namelijk de "Beursgang"?

Zo nee, wie zou ons uit kunnen leggen welke er bij deze dan wel bedoeld worden.

We hebben al een indonesische contact persoon die daar werkt/woont

 

 

Graag horen wij iets meer

 

Met vriendelijke groet,

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Beste Evert,

Nee, het werkt anders dan je denkt. Net zoals bij de Nederlandse Besloten Vennootschappen zijn de aandelen niet vrij te verhandelen. Je hebt daarom niets met de beurs te maken, de aandelen blijven in eigen bezit. In Indonesië is het niet toegestaan dat "buitenlanders" bezit hebben of een onderneming hebben.

 

Daarbij heb je twee opties, je werkt met een nominee die de onderneming op diens naam heeft. Hier zijn wij geen voorstander van, de nominee kan dan namelijk zelf bepalen wat hij met de onderneming doet. In veel gevallen loopt dat op een fiasco uit. De beste oplossing is het oprichten van de PMA. Hierin blijf je, zelfs als buitenlander, zeggenschap in de onderneming houden. Je kunt namens de PMA zelf aankopen en investeringen doen. Wanneer je in de toekomst in Indonesië wilt gaan werken of wonen dan kan dat ook allemaal via de PMA geregeld worden. Kortom, je blijft de heft in eigen handen houden en bent niet afhankelijk van een lokale partner.

Groetjes,

Rob

IndoNed voor verantwoord ondernemen in Indonesië

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Allereerst gefeliciteerd met jullie nieuwe bedrijf ! Er komt een hoop kijken bij het opzetten van internationale onderneming.

De andere leden hebben inderdaad gelijk dat je toch echt een btw nummer in nederland nodig hebt als je hiervandaagn verkoopt. Je kan het beste googelen op fiscal representation. Ik denk dat dit artikel je ook wel een eind op weg helpt.

 

http://www.s-h.nl/downloads/What%20you%20need%20to%20know%20about%20Europe%20and%20VAT.pdf

 

Heeft jullie fulfilment partij geen info over ?

 

Succes met het uitzoeken !

 

Groetjes Gaby

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt iedereen voor de informatie en advies,

 

Inmiddels heb ik begrepen dat je als buitenlands bedrijf (in ons geval SIngapore) een registratie nummer kan aanvragen bij het belastingkantoor buitenland. Hiermee kan je als buitenlands bedrijf goederen invoeren in Nederland en indien van toepassing later het eerder betaalde BTW (19%) terugvorderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand of deze informatie correct is? En is er dan nog steeds een 'fiscal representation' nodig?

 

Bij voorbaat dank voor jullie input.

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.