• 0

Bloemenverkoper: naamsbekendheid opbouwen, hoe te komen tot ideeën?

Hallo,

 

Mijn vrouw heeft sinds twee maanden haar eigen bedrijf te weten Bebloemd in Elst (Utr). Ze werkt vanuit huis en hoofdzakelijk in opdracht. We moet het dus hebben van haar internetsite en mondelinge reclame, en van de advertenties die er lopen al zijn dat er nog niet zo veel. Wie kan ons verder helpen met raad en/of advies om haar naam nog beter op de markt te krijgen zodat haar opdrachtportefeuille groter wordt. Wellicht heeft het zin om haar site eens onder de loep te nemen voor evt. aanpassingen en/of verbeteringen.

 

Graag hoor ik van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Frank Oosthoek

 

www.bebloemd.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet niet kijken naar wat je al hebt (je site bijvoorbeeld), maar naar wat je nog níet hebt! Waar je een gebrek aan hebt is manieren om onder de aandacht bij potentiële klanten te komen.

 

Pak een wit vel papier en ga met je vrouw nadenken over wie je doelgroepen zijn, waar je hen kunt bereiken (welke sites en fora bezoeken ze, wat lezen ze, met wie krijgen zij nog meer te maken in de situatie dat ze ook jullie bloemen zouden moeten hebben, enz), en vervolgens hoe je dat zou kunnen doen.

 

Het is niet moeilijker dan dat: wie is je doelgroep, waar zitten ze, en met welke verhaal en op welke manier ga je ze bereiken.

 

Werk dat uit, en je zult al brainstormend vele ideeën opdoen, die je vervolgens één voor één kunt uitvoeren, om zo de naamsbekendheid te vergroten, en nog veel belangrijker, de omzet. Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn waarschijnlijk heel wat details te verbeteren. Zorg dat je alle basics in orde hebt. Niet alleen een website, maar ook eentje die goed vindbaar is op kernwoorden. Voeg bloemennieuws en bloementrends toe, vast wel ergens feeds te vinden. Zorg dat je aangemeld bent bij de belangrijke portals en collega's in de buurt (vaak op ruilbasis). Zorg dat je in de gouden gids ea lokale gidsen genoemd wordt, maar pas op voor acquisitiefraudeurs die veel geld vragen voor waardeloze gidsen. Zorg dat je bekend bij influentials - horeca, begrafenisondernemers, bruiloftskleding. Doe iets met je auto.

 

Dan kan je naar een volgend niveau. Adverteren is niet meteen het beste alternatief. Bedenk iets origineels om op te vallen.

 

* sponsor een enorm bloemstuk in een populaire lokale bestemming: elk weekend een kunststuk (waarvoor je overschotten kan gebruiken)

 

* maak een afspraak met het lokale hah-blad dat jullie samen elke week een bloemstuk weggeven aan een dorpsgenoot die positief in het nieuws is gekomen: bebloemd voor ...

 

* draag die gewoonte uit; maak kaartjes onder het motto 'bebloemd voor ...'

 

* maak een heel betaalbare variant: één bloem in een opvallend kokertje, die aan groepen uitgedeeld kan worden

 

* geef gratis workshops aan groepen waar je vermoed dat deelnemers interesse hebben in follow-ups

 

* zet een link naar je website in je signatuur

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

Je hebt zo te zien al best wel wat leuke tips gekregen van TwaBla!

Mod-edit: knip

In ieder geval heel veel succes!

 

Groeten, Sanne

 

Beste Sanne,

 

Welkom op HigherLevel. HigherLevel is er niet alleen voor nu, maar ook voor later. Vandaar dat we het enorm stimuleren dat kennis op HL gedeeld wordt, zodat een toekomstige bloemenverkoper ook zijn voordeel kan doen met de berichten op dit forum. Het doen van openlijke acquisitie wordt niet op prijs gesteld, en dus is de rest van je bericht verwijderd.

Het is beter om in de lijn van TwaBla mee te denken en te posten hier op HL, hierdoor status op te bouwen en de link naar je site in je signature te zetten. Je zult zien dat mensen je dan beter weten te vinden dan via de vorm die je nu gekozen hebt.

Frans

 

 

 

Sanne

Blinkers - Boost Your Business!

Hulp voor startende en doorstartende ondernemers bij marketing, communicatie en organisatie.

www.blinkers.nu

Link naar reactie
  • 0

Dag Frank,

 

TwaBla heeft al wat goede algemene tips gegeven, dus die sla ik even over.

Wat me meteen opvalt aan de website is dat die er sfeervol uitziet. Maar...

ik zie niet snel wat je vrouw doet want de eerste foto neemt waanzinnig veel ruimte in. Daarna vertelt ze wel wat er mnogelijk is, maar niet wat haar onderscheidt van andere aanbieders. Om een voorbeeld te pakken, onder 'Zakelijk' staat nu:

Wij verzorgen creatieve stijlvolle boeketten en bloemstukken voor bijvoorbeeld de receptie van uw onderneming, uw spreekkamer of als geschenk voor een relatie.

Volgens mij zou daar iets moeten staan dat ondernemers meteen boeit. Ik verzin ter plekke wat:

"Uw receptie blijft een bloeiende ontvangstruimte met de wekelijkse fleurige service van BeBloemd!"

 

Nou ja... zoiets dus. De kern is dat je iets aanbiedt, je voordeel benadrukt. Niet vertellen wat je doet, maar wat je toevoegt. En dan het liefst meteen bovenaan de pagina.

Dat geldt overigens ook voor de zaken die TwaBla noemde. Niet vertellen wat je doet, maar wat het genoegen voor de klant is, daar gaat het om!

 

@SanneV Tip voor je bedrijf: schreeuwen is iets anders dan overtuigen.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

om te beginnen mijn eerste vraag: Wat is de reden dat jij hier op HL om advies vraagt? Je schrijft in het eerste bericht namelijk dat Bebloemd het bedrijf is van jouw vrouw. Ben jij soms de webdesigner of internetman? Dat idee krijg ik zo snel.

 

Over de website en advertenties: Voor de verschillende pagina's zou ik toch eerder voor losse pagina's kiezen, de schuifbalk werkt iets verwarrend. De lettergrootte is ook relatief klein. Voor terugkoppeling op de advertenties zou je die hier kunnen inkopiëren met toevoeging van het medium. Hebben jullie zelf kosten en opbrengsten van deze advertenties bijgehouden?

 

Als eerste tip over jullie bedrijfsvoering zou ik willen geven: Zet de onderneming op de kaart! Visualiseer in alle uitingen waar Elst (Utrecht) ligt en wat jullie verzorgingsgebied is. Noem plaatsnamen of een begrenzing aan de hand van de snelwegen om jullie heen. Je concurreert met lokale spelers in de kernen (opdrachtgevers zitten daar ook). Vind uit waar welke soorten van klanten zitten en waar je markt kunt veroveren.

 

Als tweede tip volgt: mooie foto's van (voornamelijk herfst-)boeketten, echter: op al het beeldmateriaal ontbreekt de context! Bijna alles is op de grond gefotografeerd i.p.v. op de receptie, m.u.z. van op de trouwauto, als corsage of in handen van de bruid, of tijdens een begrafenis. De beelden zouden veel beter voor zich spreken als jullie dat weten te veranderen. Dit oogt, ondanks de goede kwaliteit van de foto's, beslist niet professioneel. Zorg naar het voorjaar toe voor vrolijkere, frissere boeketten en beeldschermachtergrond.

 

Groet,

 

Wigbolt

 

Link naar reactie
  • 0

 

Even voor de goede orde Wigbolt, ik ben haar man ;) en samen proberen we een stap verder te komen met haar onderneming. Ten tweede danken wij jullie voor de informatie die jullie geven, super. Verder zitten wij aan onze site, zoals die nu is vast we kunnen de tekst en foto's wel aan laten passen maar helaas zijn wij niet goed geïnformeerd geweest en hebben dus gekozen voor een één pagina site. Verder kunnen wij de site niet zelf aanpassen, tenzij we een bedrag betalen dan wel maar allen maar tekst en foto's. Vwb de foto's gaan wij proberen om die wat creatiever aan te passen, want alle beetjes helpen.

Namens mij vrouw en mijzelf voor nu bedankt en als er nog meer tips zijn horen wij dat graag.

 

Mvg,

 

Frank Oosthoek

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

mooi dat je haar ondersteunt. Ik hoop wel dat jullie beide ondernemersbloed hebben. Wie doet marketing of acquisitie voor de onderneming? En hoe hebben jullie bezorging geregeld? De website is aardig en werkt gewoon, het zijn kleine opmerkingen die ik noemde. Voor m'n gevoel laten jullie je wel in flexibiliteit of actualiteit beperken door de ingehuurde internetpartij, als ik het zo lees.

 

Kunnen jullie iets met verkoop van zakelijke kerststukken en daarna voorjaarsstukken? Ze worden nu niet aangeboden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wigbolt,

 

Vwb het ondernemersbloed dat zit wel goed(anders zouden wij ook niet op dit forum de vraag hebben gesteld). Verder zijn wij id. behoorlijk beperkt vwb onze site, en hebben daar nu achteraf best wel spijt van, maar we moeten door. Mijn vrouw gaat deze week haar eerste Workshop geven en die zit vol. In Dec. komen er nog twee Workshops bij die voor 85% gevuld zijn dus dat gaat goed. Verder moeten wij een stap vooruit in haar onderneming dus proberen meer waarde uit haar site te krijgen. Dus bijv. de kerstmarkt hier in Elst is ook geboekt en gaan we mooie ingepakte bloemen(lees roos of iets anders) weggeven met haar kaartje en een leuke pen. Tevens gaan wij Flyers verspreiden op de markt in de hoop zo meer mensen naar haar site te krijgen met als doel meer opdrachten en dus omzet. Als laatste hebben wij een mailing in gedachte voor deze regio met als doel de zakelijke markt naar haar toe te trekken. Dit zal zijn in de vorm van een zakelijk contact die men naar eigen inzicht kan beheren, dus per week of om de twee weken een bloemlevering. Tja wat kan ik nog verder zeggen wij blijven luisteren naar jullie gevorderde en voor sommige zeer geslaagde ondernemers en er hopelijk het bruikbare uithalen voor haar onderneming.

 

Mvg,

 

Frank Oosthoek

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind www.meisjevandeslijterij.nl een goed voorbeeld hoe blogs, twitter e.d wordt ingezet om de naamsbekendheid te vergroten. Kijk eens op http://www.google.nl/search?q=slijterijmeisje&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a voor haar uitingen.

 

Door het gebruik van het nieuwe internet kun je fans gaan creëren van je product of dienst. Ik heb laatst een presentatie gegeven voor food producenten op dit gebied. Deze presentatie kun je vinden op:

 

Groet (via LinkedIn) van Detlef

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook een goed idee om te Twitteren en om een aanbieding via Hyves te versrpeiden. Bijvoorbeeld voor een workshop waar je vriendin of moeder voor de helft van het geld mee kan schikken.

 

Alvast een ideetje voor de zomer, koop bloemenzaad en ga de grasveldjes op bedrijventerreinen bebloemen. Dat staat lekker vrolijk en je kunt er meteen een bordje bij zetten dat jullie voor wat kleur op het werk zorgen.

 

Succes

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.