• 0

financial lease auto, hoe inboeken

Beste forumleden,

 

Ik heb samen met mijn partner een vof.

Nu hebben wij een nieuwe bedrijfsauto gekocht/geleased.

Alleen de bank heeft dit wat (voor mij) vreemd geregeld.

De bank heeft op onze zakelijke rekening het totale te leasen bedrag gestort.

Daarna hebben wij het geld overgemaakt op de rekening van het autobedrijf.

En nu wordt er elke maand bij ons een bedrag automatisch afgeschreven door de bank voor de financial lease.

 

Ik denk dat ik de maandelijkse leasekosten gewoon kan onderbrengen onder het grootboek leasekosten.

Alleen weet ik dus niet hoe ik het door de bank gestorte geld het beste kan inboeken.

 

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

 

Vriendelijke groeten,

 

Chippie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Chippie,

 

De bank heeft niets vreemds gedaan, jij word door de term lease op het verkeerde been gezet.

 

lees even deze links over soorten leasen en deze over financial lease specifiek

 

Daarna zal hopelijk duidelijk worden dat je 2 posten op je balans komen 1 een schuld aan de bank en 2 een bezit in de activa in de vorm van de auto:

 

1. De ontvangst van de bank aan de schuld zijde op de balans komt als lening

2. de maandelijkse betalingen aan de bank deze lening verminderen (niet vergeten het rentedeel als kosten te boeken en alleen de aflossing van de lening af te trekken)

 

3. De betaling aan het auto bedrijf zorgt dat er een bezit ontstaat (waar je in dit geval alleen het economisch eigndom van hebt.

4. Daarna ga je maandelijks gewoon over de auto afschrijven en dat zijn dan je autokosten.

 

Er is dus in deze situatie verschil tussen de economische eigenaar (jij als gebruiker) en de juridische eigenaar (waarschijnlijk het autobedrijf) wat zorgt dat jullie zonder elkaars toestemming niet de auto mag verkopen. Financial lease word vaak vergeleken met huurkoop waarbij je ook pas aan het eind van de overeenkomst volledig eigenaar (juridische en economisch) kunt worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie.

De reden dat ik het wat vreemd vond, was dat het mij logischer leek dat de bank geld naar het autobedrijf zou overmaken,

en dat de bank dan maandelijks bij mij een bedrag zou afschrijven.

 

Dat de ontvangst van de bank als lening op de balans komt is mij nu duidelijk.

Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik dat in mijn boekhoudprogramma moet inboeken. (welk grootboek)

Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor het grootboek "lening" (als ik dus het geld van de bank als lening zie.)

Alleen dacht ik voor de maandelijkse afschrijvingen aan grootboek "leasekosten"

Maar die 2 staan niet tegenover elkaar. (toch?)

Ik heb een redelijk gemakkelijke boekhouding; het soort bedrijf vraagt niet om een uitgebreide boekhouding.

inkoop, verkoop, hier en daar een rekening betalen en versturen,

maar leningen en dat soort dingen heb ik tot op heden nog niets mee te maken gehad,

En de boekhouder die de jaarrekening voor me opmaakt, en wie ik normaal vragen kan stellen, is een poosje op vakantie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als mens begrijp ik de redenatie wel dat de maandelijkse betaling auto/leasekosten zijn maar als boekhouder begrijp ik dat niet haha. De maandelijkse aflossing aan de bank heeft inderdaad niets met leasekosten te maken. Jij hebt geen leasekosten voor je auto. Je hebt een aflossing aan de bank en een waardevermindering van de auto (afschrijving) dit levert aparte boekingen op.

Even een uitgewerkt rekenvoorbeeld met journaalposten.

 

Stel

1. Lening bedraagt 10.000 euro en los je in 5 jaar (60 maanden) volledig af

dat is 10.000 / 60 maanden = 166 euro per maand rente voor het gemak 34 euro

maandelijkse afschrijving door de bank is 200 euro

 

2. Auto kost 10.000 euro en is na 5 jaar nog 4.000 euro waard.

Totale afschrijving in 5 jaar 6.000 / 60 maanden = 100 per maand

 

Eenmalige journaalposten bij de aanschaf.

 

1. Het verkrijgen van de lening

 

1... Bank 10.000

@ 2... Lening tbv Auto 10.000

 

 

2. Het kopen van de auto

 

1... Vaste activa - Vervoermiddelen 10.000

@ 1... Bank 10.000

 

Maandelijkse journaalpost

 

1. Aflossing en Rente

 

2... Lening tbv Auto 166

4... Rentekosten 34

@ 1. Bank 200

 

 

2. De afschrijving van de auto

 

4... Afschrijvingskosten auto 100

@ 1.. Cumulatieve afschrijving auto 100

 

 

Uiteraard zullen de bedragen bij jou anders zijn. Je kunt de bank vragen om een aflossingsschema waarin ze per maand opgeven wat het bedrag aan aflossing is en wat het bedrag aan rente, afhankelijk van de leningsovereenkomst zullen deze bedragen per maand varieren, vooral de rente omdat die minder word als de lening afneemt.

 

[edit]: ow ja de rekeningnrs beginnend met 1.. en 2.. staan op de balans en de rekeningnrs beginnend met 4.. staan in je winst en verliesrekening

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

 

nu zit ik met een kleine andere situatie: ik heb zelf tijdens het sluiten van de overeenkomst zelf een aanbetaling gedaan, en op het eind van het contract moet ik nog een bedrag betalen.

 

stel de aanbetaling is € 2000,-

en het slottermijn is € 2000,-

 

hoe moet ik het dan inboeken?

 

ik denk zelf als volgt:

 

Eenmalige journaalposten bij de aanschaf.

 

1. Het verkrijgen van de lening

 

 

1... Bank 8000

@ 2... Lening tbv Auto 8000

 

 

2. Het kopen van de auto

 

1... Vaste activa - Vervoermiddelen 10.000

@ 1... Bank 8000

1.... debiteuren 2000

 

Ik neem aan dat je bij de afschrijving van de auto er nu van uit gaat aankoop waarde - rest waarde gedeeld door de aantal jaren, en dit aan het eind van het jaar opvoeren.

 

Ik ben benieuwd of ik een beetje in de juiste richting zit.

 

Bij voorbaat dank

 

Greg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezer,

 

 

Het onderstaande is bij mij van toepassing wellicht kun jij voor deze situatie de administratieve verwerking aangeven.

 

Ik heb een financial leasecontract getekend met de volgende gegevens:

aanschaf auto euro 13.500

financieringskosten euro 5.000

looptijd financiering 60 maanden

maandelijkse betalingen euro 230

 

administratieve verwerking naar mijn idee

op de balans

(debet) auto euro 13.500

l(credit) ening euro (13.500 + 5.000) 18.500

 

Wat doe ik echter met de financieringskosten van euro 5.000, hoe dien ik deze te verwerken? immers voor zover mij bekend dient de administratieve verwerking in evenwicht te zijn op de balans.

 

Maandelijks betaal ik een vast bedrag van euro 230. Dit bedrag bestaat uit zogenaamde intrest euro 100 en kapitaal euro 130

de administratieve verwerking zou naar mijn idee als volgt zijn:

 

winst & verlies rekening

(debet) interest euro 100

 

balans

(debet) kapitaal (aflossing lening) euro 130

(credit) bank euro 230

 

 

Na een jaar, 12 termijnen, is de volgende situatie ontstaan

interest euro 1.200

kapitaal euro 1.560

lening auto 18.500.

 

Naar mijn mening dient de lening af genomen te zijn tot euro 16.940 ( 18.500 -/- 1.560)

De verwerking van de financieringskosten is mij echter niet duidelijk. zoals hierboven aangegeven bedragen deze bij aanvang euro 5.000, vervolgens betaal ik per maand interest. Naar mijn idee dient er nog het e.e.a. verwerkt te worden, de vraag is alleen wat?

graag hierop jou heldere blik..........

 

 

mvg

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een tweetal mogelijkheden:

 

1. Je wil de totale financiering inclusief rente component in je balans laten zien. Dan boek je het volgende:

Auto 13,5K

Rentevordering Financial lease 5K

Aan) Lening financial lease 18,5K

 

(alle drie rekeningen zijn balansrekeningen in rubriek 0)

 

Vervolgens moet je (via memoriaal) maandelijks het rentedeel dat je betaalt aan de leasemij afschrijven als volgt:

 

9xxx rentelasten lease xxx

a) rentevordering financial lease xxx

 

Via de bank boek je de leasetermijnen ten laste van de lening financial lease.

 

2) Je neemt de lening op in je balans exclusief rentecomponent

 

Dat betekent dat je de rentelasten bij elke termijnbetaling rechtstreeks ten laste van je resultaat boekt.

De aflossingscomponent debiteer je op de lening financial lease.

 

De tweede optie is minder arbeidsintensief, de eerste optie geeft een beter beeld van de werkelijke verplichtingen

van jouw bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
De tweede optie is minder arbeidsintensief, de eerste optie geeft een beter beeld van de werkelijke verplichtingen

van jouw bedrijf.

 

Bij een financial lease is de aflossing via annuïteiten. Het rente bedrag is dus elke maand iets minder. De berekening daarvan is best arbeidsintensief.

 

Ik zou zeggen optie 1, maar dan de rente kosten 1 keer per jaar boeken aan de hand van het financiële overzicht van de kredietverstrekker (gemiddelde rentelast is maar 1000€ per jaar). Tenzij je natuurlijk meer van deze leaseconstructie hebt lopen.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.