• 0

De marketingmix, bestedingen per klant, marktcijfers en algemeen advies gezocht

Hallo allemaal,

 

Ik heb aardig gezocht op het forum en op andere sites maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden. Eerst zal ik even vertellen wie ik ben en wat ik van plan ben.

 

Mijn naam is Rianne en ik ben 22 jaar, heb de mbo-opleiding diermanagement gedaan in deze opeleiding hebben we 1 keer een echt bedrijf opgestart ( met groep van 12 mensen) en 2 keer een bedrijf op papier opgezet met een groep van 4 mensen. Op dit moment heb ik een webwinkel met honden riemen en halsbanden die aardig loopt. Maar het is mijn droom om een echte winkel te hebben. Al bijna een half jaar ben ik bezig met informatie op te zoeken en het ondernemingsplan te schrijven maar nu loop ik helaas een beetje vast.

 

Het concept is een hondenspeciaalzaak, het woord zegt het eigenlijk al. Alleen met een wat exclusievere uitstraling en producten dan de gewone dierenspeciaalzaak.

 

Mijn ondernemingsplan maak ik met behulp van het voorbeeld van de Rabobank. Ik begin nu alleen een beetje vast te lopen op het punt van de marketingmix en dan met name de prijs. Ik kan natuurlijk niet zomaar de gemiddelde besteding van de klant uit mijn duim zuigen. Ben me er bewust van dat je een verklaring moet hebben waar je de cijfers vandaan hebt gehaald. Ik vraag me af of ik deze cijfers van de hbd kan gebruiken: http://www.hbd.nl/pages/15/Bestedingen-en-marktaandelen/Dierenspeciaalzaken/Diervoeding-en-dieren--dierbenodigdheden-totaal.html?subonderwerp_id=227

 

Zelf denk ik dat ik deze cijfers niet kan gebruiken omdat dit de besteding is van alle verkoopkanalen. Ik heb mijn ondernemingsplan toegevoegd, dus mochten er daar nog op en aan merkingen op zijn hoor ik het graag. Al wordt er vast wel begrepen dat om vertrouwelijke redenen ik mijn eigen gegevens er uit heb gehaald net als de naam van het bedrijf. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om de prijs gaat, kan je dan niet van vergelijkbare bedrijven e.e.a. op het web vinden? En anders kan je misschien eens contact met een vereniging van (ras)hondenbezitters opnemen. Of een dierenarts. Of wellicht een verzekeringsmaatschappij die ziektekosten verzekeringen voor dieren (bestaat echt!) aanbiedt. Misschien dat zij je iets verder kunnen helpen.

 

Een andere manier om een prijs te zetten, is een cost plus benadering (hoezeer ik er ook op tegen ben). Je kijkt per product / dienst wat je kosten zijn en telt er een winstmarge bij op. Deze methode wordt door 90% van de NL bedrijven gebruikt. Mijn bezwaar zit in het feit dat een klant geen boodschap aan jouw kosten heeft en enkel voor geleverde waarde wil betalen. Maar het geeft je wel een indruk.

 

In mijn eerste alinea begon ik met kijken naar vergelijkbare bedrijven. Ofwel, competition based pricing (gebaseerd op concurrentie). Dit kunnen directe concurrenten zijn (andere hondenspeciaalzaken), maar ook algemene dierenspeciaalzaken. Aangezien je je specifiek op honden richt, ben je in staat om extra waarde toe te voegen. Als dit door klanten ook daadwerkelijk zo wordt beleefd, kan je dus een hogere prijs vragen dan de niet gespecialiseerde zaken.

 

De beste manier is value based pricing. Hierbij doe je onderzoek naar de waarde die je aan je klanten levert en hoeveel zij bereid zijn hiervoor te betalen. Dat kan op een aantal manieren. Voor de hand ligt het om er gewoon naar te vragen, maar dat is geen goede manier. Je klant focust dan enkel op prijs en niet op waarde. De antwoorden komen dan altijd lager uit. Niemand wil betalen. Mensen kopen waarde. Een betere manier is je producten in een range met andere producten te plaatsen en klanten te laten beoordelen of jouw product meer of minder waarde heeft. Kijk vervolgens naar de prijs van deze producten en je hebt een indicatie van de prijs. Ook kan je waarde elementen toevoegen of schrappen. Dat heeft ook invloed op de prijs.

 

Het is eigenlijk niet goed mogelijk om de prijs in de planfase exact te bepalen. Je zou het eigenlijk gewoon moeten proberen (test pricing). Bedenk dan wel dat je niet te laag moet beginnen. Prijzen verhogen is heel lastig. Verlagen geen enkel probleem. Ook geeft een hoge prijs een exclusieve uitstraling en ik kan me voorstellen dat jouw doelgroep daar gevoelig voor is. Geeft de hondenliefhebber extra het gevoel dat het beestje wordt verwend. Met een cost plus insteek zou je hier overigens nooit op gekomen zijn. Uiteraard is het wel lastig om test pricing toe te passen als je nog geen winkel hebt :-\...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Dag Rianne,

 

Welkom hier en leuk om te vernemen dat je echt met een plan aan je onderneming begint. Veel is hierboven al gezegd, wat ik er samenvattend en concluderend aan toe wil voegen (hoewel in zoveel woorden ook al wel aangegeven), is dat je je marketingmix het best kunt bepalen aan de hand van een uitgekiende strategische benadering. Dus in termen van: wat wil je bereiken, hoe wil je dat bereiken en wat is daarvoor nodig. Wat Stefano eigenlijk aangeeft, is dat prijs ook een eigenschap van een product of dienst is, dus als het overeenkomt met de exclusiviteit die je wilt neerzetten, is de prijs een navenante eigenschap. M.a.w. alle P's van je marketingmix zijn in samenhang met elkaar (bijvoorbeeld: Als je je algehele prestatie als exclusief promoot, mag de prijs daarmee overeenstemmen). Ik kan om de één of andere duistere reden je plan niet openen, zal aan mij liggen, maar ik neem aan dat je de SWOT analyse hebt uitgevoerd, compleet met confrontatie, probeer daar je strategie voor je marketingmix uit te halen. En voer die SWOT regelmatig uit om zo in de loop der tijd de meest ideale mix te bepalen. Neem wel de tips van stefano in acht: een lage prijs naar boven bijstellen is vele malen lastiger dan in prijsstelling dalen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Service Designer I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan om de één of andere duistere reden je plan niet openen, zal aan mij liggen,

 

Komt omdat het document is opgeslagen in MS Word2007 of nieuwer (docx extentie)

 

@Rianne: Ik heb je plan tijdelijk verwijderd. Allereerst omdat het wellicht handiger is om hem in een ouder Word-formaat op te slaan waardoor het voor meer mensen leesbaar is.

De tweede reden is de privacy reden: Er staat redelijk veel info in over jezelf. De vraag is of je wilt of die info over 5 jaar nog gevonden wordt, eventueel in combinatie met de gegevens uit je ondernemingsplan.

 

Je eigen gegevens zijn daarnaast niet noodzakelijk om het plan te begrijpen, dus wellicht wil je ze anonimiseren voordat je het plan hier post.

Zo niet dan kun je het plan alsnog bijvoegen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Komt omdat het document is opgeslagen in MS Word2007 of nieuwer (docx extentie)

 

 

Ik heb de beschikking over office 2007, maar ik heb dan wellicht iets verkeerd gedaan bij het uitpakken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Service Designer I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Rianne,

 

Specifieke cijfers die jij wil zijn er niet echt, vroeger had de dibevo wel een onderverdeling in de verschillende groepen maar dit waren steekproeven.

 

Er zijn eerder pogingen geweest alleen een hondenspeciaalzaak op te zetten en allen zijn langzaam overgegaan op het gehele assortiment.

Je krijgt n.l. vragen van je klanten of je ook b.v. konijnenvoer heb of kattenvoer omdat de klant deze huisdieren ook heeft en als je deze niet aan kan bieden gaat men weer terug naar hun oude vertrouwde dierenwinkel die dat wel heeft.

 

Mocht je je alleen willen toeleggen op de accessoires dan zie ik het somber in daar de zaken die dat ook doen heel slecht lopen en/of overschakelen naar een algemene dierenwinkel.

 

Mocht je vragen hebben stel ze dan gewoon, ik heb in totaal 4 dierenwinkels gehad dus de kans is groot dat ik je verder helpen kan.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, ik heb er zeker veel aan. Ik ben idd ook na het bezoeken vban de Dibevo-beurs afgelopen weekend er achter gekomen daat je ook voor andere dieren exclusieve producten hebt. Ik zit er dan ook sterk over na te denken om het op een exclusieve dierenspeciaalzaak te houden. 1 die totaal anders oogt dan de meeste dierenspeciaalzaken op de markt. Dus eigenlijk hetzelfde concept als ik nu voor ogen heb maar dan voor bijna alle huisdieren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.