• 0

verlegde btw

Beste,

 

Forum leden.

 

ik heb verschillende artikelen over verlegde BTW gelezen, maar er blijven toch een paar vragen over.

als ik in Duitsland b.v iets bestel met verlegde BTW houdt het in dat de Duitse leverancier geen BTW in rekening. brengt.

Stel dat het artikel € 100 kost ik verkoop dit met 30% winst voor € 130 ex btw €154,70 incl btw.

nu is de vraag hoeveel BTW moet ik afdragen.

in al de forum discussies staat u mag de voorbelasting aftrekken, maar ik heb helemaal geen btw betaald!

waar zit de denkfout een rekenkundige truc?

moet ik € 24,70 afdragen of € 24,70 - € 19 = € 5,70.

 

en ander probleem doet zich voor als ik dit zelfde artikel doorverkoop aan Belgie en verleg zelf de BTW naar mijn Belgische afnemer.

mag dit? en waar en hoe vul ik dit in op mijn aangifte.

Als ik de verkoopbonnen totaal optel klopt het ontvangen bedrag niet meer met de BTW ik heb namelijk een paar bonnen meegenomen zonder btw.wie kan het een en ander is duidelijk en simpel uitleggen.

 

alvast bedankt

 

Adrie Neyenhuys

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Adrie,

 

Dit bericht bewust gewijzigd/verwijderd omdat ik erop geattendeerd ben dat mijn antwoord omtrent verlegging niet het juiste antwoord was op jouw vraag. Was uiteraard ook beantwoord op mijn eigen ervaring van BTW verlegging. Wil je daarom verwijzen naar het antwoord van John.

 

Gr. en succes

BjornFrank Co Ltd.

www.bjornfrank.eu Your connection with China

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Ganbei,

 

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

 

Het blijft dan louter een administratieve handeling met als som uitkomst nul.

Maar als ik het goed begrepen heb moet hij het volle bedrag, zoals in mijn simpel voorbeeld van € 24,70 worden afgedragen.

nomaal is de BTW alleen over de toegevoegde waarde, maar in dit geval dus over het totale verkoop bedrag van € 130,=

 

Blijft de vraag hoe de Belgische bonnen zonder BTW geboekt moeten worden want dat heb ik nog niet helemaal door.

 

met groet,

 

adrie neyenhuys

Link naar reactie
  • 0

Beste Adrie en Ganbei,

 

Als de Duitser de BTW naar jou verlegt betekent dat, dat je de BTW zelf moet aangeven op je BTW-aangifte als verschuldigde belasting. Op diezelfde aangifte trek je het bedrag weer af als voorbelasting. Saldo 0.

 

Wat Ganbei bedoelt is hier niet van toepassing. Dit is nl. geen invoer, maar een levering tussen EU-landen, een zgn. intracommunautaire levering (ICL). Het vervelende is dat het begrip 'verlegging' minstens 3 varianten kent:

1) bij ICL en verwerving (ICV);

2) bij invoer van goederen van buiten de EU, dat is die met een vergunning art. 23 (aan te vragen bij de BTW-inspecteur;

3) bij onderaanneming.

 

In het Belgische geval: je mag de BTW alleen verleggen als je aan een ondernemer levert die jou zijn BTW-identificatienummer heeft opgegeven, dat jij vervolgens bij de NL fiscus moet checken. Je levert als alles klopt met BTW verlegd en dan doet de Belg wat jij doet met die Duitse levering.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

En Adrie,

 

dat toegevoegde-waarde-verhaal moet je zo zien. Na BTW-aangifte liggen de spullen zonder BTW in je magazijn. Jij hebt dus per saldo geen BTW betaald.

Als je het gaat verkopen bereken je BTW over het volle pond. Een eindgebruiker betaalt aan jou het bedrag en jij sluist de BTW door aan de fiscus. Als je het aan een ondernemer verkoopt gebeurt hetzelfde, alleen mag hij de BTW (als het om belaste prestaties gaat) weer aftrekken.

Als die ondernemer het doorverkoopt rekent hij de BTW over z'n verkoopprijs en draagt die af, terwijl hij de door jou aan hem berekende BTW heeft afgetrokken. Per saldo draagt hij dan alleen BTW over z'n winstmarge (de toegevoegde waarde) en die BTW heeft hij ontvangen van z'n klant, dus kost 't hem ook niets.

 

Alleen de eindverbruiker heeft dat aftrekrecht niet (even voor het gemak aangenomen dat dit een particulier is) en betaalt de BTW over de uiteindelijke verkoopprijs.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik heb schijnbaar wat losgemaakt met mijn vraag en ik moet zeggen het begint een beetje te dagen.

Maar een concreet antwoord op mijn vraag in mijn voorbeeld moet hij nu uiteindelijk met alle optellingen en aftrekkingen de volle 24,70 afdragen aan de fiscus?dus over het volle pond zoals John het zegt heb ik nog niet gehad.

 

Normaal maak ik als startende ondernemer in Exel een staatje met al mijn verkoop bonnen incl en excl BTW .

De som van deze bedragen vulde ik in bij mijn opgave,, on line BTW'' ,maar bij de eerste vraag moet je alleen de ontvangen BTW invullen het formulier vult dan automatisch het bedrag in waarover BTW is ontvangen.

En dit bleek niet te kloppen met mijn berekening in Exel,dit kwam door enige leveringen welke ik aan Belgie had gedaan zonder BTW.

Nu vraag ik mij af, waar breng ik deze bonnen zonder BTW onder in mij administratie?

Moet ik ze voor de BTW opgaven gewoon laten vervallen?

Vragen, vragen soms denk ik ben ik nu zo dom.

Het zou overigens prettig zijn als je een oefen aangifte kon downloaden van de belastingdienst waarin je zelf een beetje kan spelen en oefenen, want dan gaat het pas leven en ga je het uiteindelijk begrijpen, maar ik kan het niet vinden.

Weet iemand iets?

 

Met groet,

 

Adrie Neyenhuys

Link naar reactie
  • 0

Beste Ganbei,

 

Ik zie, dat je het antwoord verwijderd hebt, omdat het niet geheel juist zou zijn.

Toch ben ik het daarmee niet helemaal eens ,want het werd mij opeens duidelijk waarom je de BTW eerst moet opvoeren welke je niet echt betaald hebt om hem vervolgens weer af te trekken.

Ik begreep, dat dit nu weer een typische wettelijke regeling was die via een formulier weer rechtgebreid moet worden.

U moet wel BTW betalen maar om al de rompslomp te voorkomen mag u het meteen weer aftrekken.

Daarin zit dan ook meteen de controverse en het het rare idee iets opvoeren wat je niet betaald hebt om het vervolgens weer af te trekken.

Makkelijker kunnen wij het niet maken.

Dus in die zin was het antwoord zinnig en waardevol en ik denk ook , dat je het moet terug zetten met enige aanpassingen welke niet juist zijn

 

Met groet.

 

Adrie

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry Adrie,

 

voor de verwarring, maar wetten zijn bijna nooit uit logica beschreven. ;)

 

Het antwoord van Ganbei slaat op invoer en daar gaat het bij jou niet over. Jij pleegt een intracommunautaire verwerving.

In plaats van de BTW bij aankoop aan de Duitser te betalen, geef je 't aan op je BTW-aangifte en trekt het meteen weer af als voorbelasting. Of je het nou aan die Duitser had betaald of zoals ik het zeg, door aftrek van de voorbelasting blijft het per saldo gelijk. 0 dus (even voor het gemak van dezelfde BTW-tarieven uitgaand).

 

Jouw quote:moet ik € 24,70 afdragen of € 24,70 - € 19 = € 5,70.

Als je het zo opschrijft lijkt het net alsof jij die 5,70 moet betalen, maar die betaalt je klant aan jou.

Jij koopt voor 100 en geeft 19 aan op je aangifte als verschuldigde BTW (klinkt vreemd, maar zie boven) en je trekt 't meteen weer af als voorbelasting. Saldo 0.

Jij verkoopt voor 130 + 24,70 BTW en je klant betaalt dat aan jou. Jij sluist die 24,70 door naar de fiscus.

Per saldo betaal jij dus geen BTW.

 

Zo duidelijk?

 

groet,

 

John

 

 

P.S. Een oefenaangifte kun je zonder afspraak aan de balie van elk belastingkantoor afhalen.

 

Link naar reactie
  • 0

beste,

 

John,

 

Bedankt voor je duidelijk antwoord.

 

Ik begin het te begrijpen al heb ik het gevoel dat de logica soms ver te zoeken is.

Maar ik denk , dat veel van deze regels en wetten een historische achtergrond hebben.

Blijft mijn vraag over de levering aan Belgie zonder BTW.

Als ik deze boek bij de levering met BTW klopt mijn optelling voor de belasting niet meer.

Waar zet ik deze verkoopbonnen voor de BTW afdracht dan neer?

 

Over een oefenopgave bedoel ik een computer oefenopgave waarin je na hartelust kan rommelen.

Met de inkomsten belasting kan je een aangifte downloaden en de boel invullen wissen veranderen zoveel je wil.

Waarom staat er niet een dergelijk formulier op de site van de belasting?

 

Of is er iemand die een goede Excel file heeft met verschillende tab bladen voor inkoop/verkoop/verlegde BTW en te betalen BTW

 

Bedank voor alle moeite om dit uit te leggen.

 

met groet,

 

Adrie Neyenhuys

Link naar reactie
  • 0

Adrie,

 

Graag gedaan! De levering aan België zet je op je BTW-aangifte bij 'leveringen aan landen binnen de EU' en in je boekhouding ook bij een dergelijke rekening. In beide gevallen blijft je BTW-kolom leeg.

 

Een digitale oefenopgave? Ik vind 't wel een goed idee, maar zou niet weten of die er is.

Mss kun je zelf iets maken in excel aan de hand van het papieren-ophaal-voorbeeld. Zo moeilijk is de BTW-aangifte nu ook weer niet, toch?

 

Suc6 en groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.