• 0

Ondernemerschap telt zwaarder voor innovatie dan kapitaal of fundamentele kennis

'Innovatie is een mentaliteitsproblematiek'

Dinsdag, 14 Oktober - Ondernemerschap telt zwaarder voor innovatie dan kapitaal of fundamentele kennis. Dat concludeert adviesbureau Twynstra The Bridge uit een onderzoek onder 297 bedrijven naar product- en dienstinnovatie.

 

lees verder op Emerce

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De uitkomst van het onderzoek is voor mij geen verrassing. Al zolang ik ondernemer ben (bijna 15 jaar) roep ik dat het met Nederland verkeerd gaat als er niet meer aandacht wordt besteed aan het promoten van ondernemerschap. En ondernemerschap en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben laatst bij een bijeenkomst van HPCN http://www.hpcn.nl/ geweest en denk nu te weten nu wat binnen het nieuwe regeringsbeleid met innovatie bedoeld wordt. Volgens mij is dit iets ontwikkelen waar de komende 5 jaar zeker geen markt voor is.

 

Overigens waren er ook een aantal realistischere sprekers waaronder Dhr Migchelbrink (directeur van de NOM) die het allemaal erg realistisch zag. Innoveren is ondernemen, kleine veranderingen in bestaande bedrijven met een enorme marktpotentie. Wat mij betreft is ondernemen innoveren (gewoon om te blijven bestaan). Wetenschappelijk onderzoek is een andere tak van sport. De aansluiting is in Nederland nog nauwelijks gevonden.

 

Dit sluit denk ik redelijk bij het onderzoek van Twynstra The Bridge aan.

Link naar reactie
  • 0

"Waar een wil is is een weg."

 

Ondernemerschap is de wil.

Wat voor wegen er zijn wordt bepaald door het klimaat.

 

Snelweg: Veel kapitaal, goede vertaalslag van fundamenteel onderzoek naar toegepast onderzoek naar markt.

 

Prutweg: Geen kapitaal, geen vertaalslag.

 

In Nederland is er niet genoeg wilskracht en ligt er een grote blubber prutweg.

 

Uiteraard is er een correlatie tussen de kwaliteit van de weg en de hoeveelheid gebruikers van de weg.

 

Karel.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal met het onderzoek eens. We moeten nu maar eens beginnen om vanuit jongs af aan ondernemersschap te stimuleren. Ok, dan duurt het nog wel even voordat we daar het profijt van zien, maar met stimuleringsregelingen e.d. is het toch modderen in de marge.

 

Vanuit het onderzoek zou ik zelfs het gebrek aan ondernemersschap nog hoger in willen schatten dan het "slechte economische klimaat" wat als nog belangrijker schijnt te worden gezien voor het gebrek aan innovatie. Ik zie om me heen juist nu ondernemers met zeer creatieve (innovatieve) oplossingen komen om gebruik te maken van de aangepaste (markt) situatie.

 

Schumpeter zei al dat juist ondernemers zich het beste voelen in een omgeving waar "alles in beweging is". Hij ging zelfs zover om te zeggen dat ondernemers deze marktinstabiliteit moesten stimuleren. Juist flexibele, ondernemend ingestelde personen kunnen hier maximaal gebruik van maken!

 

Ondernemers zouden zich nu als een vis in het water moeten voelen. Zoek naar opportunities! Zie de positieve kant van negatieve berichten (Gesnoeid in het aantal IT-banen binnen een bedrijf--> Richt je op outsourcing en voer dat uit voor de organisatie [zoals een ondernemer op dit forum van plan is]). Zo zijn er zat mogelijkheden te vinden.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Het stimuleren van ondernemerschap is alleen mogelijk als men vanuit de Overheid ook de voorwaarden schept.

 

Dus minder belemmeringen om een bedrijf op te richten en stoppen met het subsidiëren van allerlei onnodige en theoretische organisaties die mensen helpen op het gebied van ondernemen.

 

ONDERNEMEN LEER JE IN DE PRAKTIJK!!!!!!!!!!!!!!!

 

MET VALLEN EN OPSTAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Groet,

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ben het eens met je Michael, heb nu al aardig wat tijd gestoken in allerlei overheidsinstanties die je zouden helpen, maar alles blijft erg theoretisch en er komen veel formulieren voorbij.

 

Waarom zijn ze niet concreet? Als ze innovatie zouden willen bevorderen zou dat vooral kunnen zitten in het ondersteunen bij het 'vermarkten' van die innovatieve produkten. Het introduceren in netwerken e.d., maar het lijkt mij dat ze vooral bezig zijn met hun eigen baan/organisatie.

Ik hoop dat ik me hierin vergis. Maar ik vraag me wel af welke KPI's er gelden voor de overheidsinstellingen die zich richten op het bevorderen van innovatie. Waar worden ze eigenlijk op afgerekend?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er ook erg voor om op "laag niveau" netwerkbijeenkomsten te organiseren bij universiteiten. De Uva had enige tijd geleden elke week aan het eind van een middag een borrel in een eenvoudig cafe (niets fancy's) waar ondernemers, studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven bij elkaar kwamen. Dit waren top bijeenkomsten! En het hoeft helemaal niet veel te kosten (allen wat drankjes afrekenen aan het eind van de middag).

 

Maarja, dat is allemaal te simpeltjes waarschijnlijk voor de instanties en daar hebben ze geen controle over. Daar moeten eerst taakgroepen voor ingesteld worden die dat onderzoeken en plannen, etc. Laat toch de universiteiten/faculteiten dit zelf regelen!

 

Zoals een medewerker die ondernemerschap ondersteund bij de Universiteit Maastricht me enige tijd geleden vertelde: De beste manier om in contact te komen met (potentiele) ondernemers is om naar de kroegen te gaan en daar je gezicht te laten zien. Op een veel luchtigere manier worden hier de contacten gelegd en vond hij de ondernemers die in hij vanuit de universiteit kon onersteunen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Oke, dat betekent dus dat wij vanaf heden gaan werken aan het opzetten van een landelijke netwerkketen om alle door Ronald genoemde partijen bij elkaar te brengen op een frequente basis.

 

Ik zal de aftrap nemen door binnen mijn ondernemersnetwerken dit balletje op te gooienen een bepaalde structuur op te stellen.

 

Wie gaat er op zoek naar interessante horecagelegenheden, want daar kom ik niet zo vaak?

 

Verder ben ik voornemens om een brief richting onze vooruitstrevende staatsecretaris te sturen, want zij heeft al aangegeven dat meer wil doen om het ondernemerschap te stimuleren. En neem van mij aan dat ik de grond gelijk maak met al die theoretische geldverslindende organisaties.

 

Groet,

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Wie gaat er op zoek naar interessante horecagelegenheden, want daar kom ik niet zo vaak?

No problem.... ;)

 

Verder ben ik voornemens om een brief richting onze vooruitstrevende staatsecretaris te sturen, want zij heeft al aangegeven dat meer wil doen om het ondernemerschap te stimuleren. En neem van mij aan dat ik de grond gelijk maak met al die theoretische geldverslindende organisaties.

 

Ben het met Nils eens dat we meer bereiken als we het gestructureerd aan gaan pakken. Leg anders je brief even voor (desnoods op afgeschermd forum?) dan kunnen we nog op- en aanmerkingen er op geven en kunnen we de acties coordineren.

 

Is een apart forum om deze zaken intern te bespreken wenselijk, of zullen we alles openbaar houden? Ik denk namelijk dat sommige personen niet (weer) teruggepakt willen worden op elke (uit z'n verband getrokken) opmerking die hier geplaatst is.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.