• 0

Toetreden tot een bestaande eenmanszaak

Ik ben benaderd door de eigenaar van een bestaande eenmanszaak om toe te treden tot de onderneming. Ik heb nog totaal geen ervaring m.b.t. rechten en plichten die hierbij komen kijken. Daarom wil ik de kenners graag vragen om mij op weg te helpen.

Wat ik weet (althans denk te weten):

Een eenmanszaak zal een B.V. moeten worden zodra ik mede-eigenaar wordt.

Een B.V. oprichting vereist een gezamenlijke investering van 18.000 euro.

De eenmanszaak heeft geen bestaand onroerend goed. Wel bestaande leveranciers en productie van een product dat online wordt verkocht.

Ik ben niet bekend met bijvoorbeeld het proces m.b.t. toetreding tot een bestaande onderneming, onderhandelingen (en wat daarbij komt kijken), fiscale consequenties, rechten, plichten, rechtsvormen, etc.

Kortom, ik heb geen idee waar ik rekening mee moet houden en waarover ik mij wel/niet moet laten informeren. Wat adviseren jullie mij?

Alvast zeer bedankt aan iedereen die de moeite neemt om mij verder te helpen! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Sabo

Een eenmanszaak zal een B.V. moeten worden zodra ik mede-eigenaar wordt.

Je kan ook een VoF er van maken. De aansprakelijkheid is dan wel anders als bij een BV (hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de ander) en je bent dan ondernemer voor de IB in plaats van pseudo werknemer (DGA).

Welk vorm je kiest, heeft veel invloed op alle consequenties, plichten en rechten. Misschien wel iets te veel om zo even snel op het forum te zetten.

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Sander.

Ben de rechtsvormen aan het doornemen via KVK.nl. Laten we uitgaan van een BV.