• 0

Nerds Rule!

Klein cultuuronderzoek onder HigherLevel bezoekers.

 

Nerds (zeer intelligente béta wetenschappers zonder hobby's ;D) worden in Nederland niet zo serieus genomen. Ze zijn sociaal niet zo handig, dus ze worden nogal eens genegeerd of zelfs getreiterd.

 

In deze tijd van hyperconcurrentie onder technologiebedrijven en product/levenscycli van enige maanden zou je toch denken dat het "menselijk kapitaal" (de technologen) van een hightechbedrijf het belangrijkste actief is.

 

Waarom worden deze mensen (nerds) dan door anderen met de nek aangekeken? Willen we vooruit met de kenniseconimie, dan zullen we hard moeten werken aan de emanciepatie van de nerd!

 

Waar of niet?

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klein cultuuronderzoek onder HigherLevel bezoekers.

 

Ga je iets doen met de resultaten? Ik mis trouwens '- Ik heb een 'nerd' (alsin: technicus met goede ideeën en hart voor het product) als volwaardig partner in mijn ons bedrijf', dus heb ik gekozen voor '- Ik kan me voorstellen dat ik een nerd als volwaardig partner in mijn bedrijf heb'. :)

Link naar reactie
  • 0

Of ik iets ga doen met de resultaten? Ja, een beetje afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek, zelf ben ik van mening dat "technicie met goede ideeën en hart voor het product" helden status verdienen 8). Vooral de boekhouders, manegers en marketing klojo's binnen grote bedrijven zouden wat meer respect op moeten brengen voor de techneuten.

 

Ik strijd al jaren voor het belang van "ondernemers" voor een bedrijf, daar kunnen de "techneuten" wat mij betreft ook wel bij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Geweldig Topic. Ik ben een beetje de spin in het web tussen de "nerds" de "commerciele koppensnellers" en de "klant" en ga er prat op ze allemaal wil en kan begrijpen. Eens kijken of jullie dat met mij eens zijn.

 

Zonder "nerds" (ik noem ze zelfs gravers) geen verdieping in de technologie en dus geen innovatie op technisch vlak. Hoewel ik innovatie breder zie dan alleen op het technische. Echter technische innovatie alleen is geen product en vraag een "nerd" ook niet te begrijpen wat een klant wil. Om deze reden heb ik ook gestemd dat "nerds" goed zijn als je ze maar goed stuurt. Door de grazers; product managers / R&D managers / etc. maar ook daar heb je goede, matige en slechte in maar daar preten we net over ;D

 

Ook een eigenschap van een "nerd" is dat hij naar de beste oplossing streeft, waarbij een product toch de som der delen is en dus een groot compromis is. Waar het voor de product al voldoende ontwikkeld is kan de "nerd" niet stoppen met alle overschreidingen van de planningen tot gevolg. Stoppen is bijna onmogelijk voor "nerds" en doet heel erg pijn en leverd hoge irrittiegraad op naar de "grazers" want die weten er niets van.

 

Verder vind ik dat 90% van de "nerds" een klasiek probleem > oplossing methodiek volgen. Waar ik weet dat het altijd zinvol is probleem > probleem omschrijving > diverse oplossingen naast elkaar zetten > beste oplossing kiezen voor probleem > beste oplossing voor probleem methodiek te volgen. De 10% van de "nerds" die wel deze methodiek volgen zijn de beste.

 

Vind ik het nog leuk? Ja een beetje spanningsveld moet er zijn voor een gedreven R&D.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic inderdaad...

 

Laat ik beginnen met het feit dat wij - als je een nerd een graver noemt die voor technisch gezien de beste oplossing wil gaan, idealistisch is ingesteld en soms tot 12 uur doorwerkt - met alleen maar nerds zijn ;D.

 

Gelukkig heb ik - en ook mijn partner - de mogelijkheid om de knop om te zetten en dit maar af en toe te doen. Zoeken naar stijve-lat oplossingen (zoals we ze hier noemen) en innovatieve creaties is leuk, maar om geld te verdienen moet je op sommige vlakken concessies doen en ook de andere kant van de zaak bekijken.

 

Ok, dan even de knuppel in het hoenderhok: op het moment dat de definitie nerd gesteld wordt zoals de \/\/itte het stelt: niet-communicatief, geen hobby's en het liefst met een born-to-kill zonnebril op tot 4 uur 's nachts in het donker naar een 21-inch scherm kijkend; dan hoef ik geen nerds in m'n bedrijf. Innoveren gaat mede om communiceren en samenwerken ben ik van mening.

 

Vandaar mijn keuze voor: sluit ze maar op in een witte jas ;)

Link naar reactie
  • 0

Leuk onderwerp, eentje waar Paulmatthijs en ik al een aantal leuke verhitte discussies in gehad hebben.

 

Over het algemeen ben ik het met Aleph eens: opsluiten, af en toe voederen en zorgen dat ze doen wat de markt dicteerd... Maaaaaaar, daar heb ik niet voor gekozen.

 

Een van de leukste ultra nerd eigenschappen vind ik dat ze soms het onmogelijke mogelijk maken. Dat is iets wat zij leuk vinden om te doen, het is iets dat ik leuk vind om naar de markt te brengen.

 

Als je de relatie zo op kan zetten dat beide partijen kunnen doen wat ze leuk vinden, dan heb je een leuke basis voor een innovatief bedrijf. Te veel van "either one of them" is volgens mij nagenoeg altijd ongezond.

 

Dus ik heb gekozen voor "temmen die handel", zorg dat ze doen wat nodig is.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Komt er ook een Oscar voor de beste Nerd?

 

Even serieus nu. Het feit dat dit type persoon niet altijd voor vol wordt aangezien heeft te maken met de aard van Nederland. Wij zijn in de afgelopen 3 decennia verworden tot een land waar alleen de middelmatigheid telt. Kom je daar bovenuit dan wordt je al snel met de grond gelijk gemaakt. Dit is overigens al door Roel Pieper aangekaart in een uitzending van Netwerk.

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

niet-communicatief, geen hobby's en het liefst met een born-to-kill zonnebril op tot 4 uur 's nachts in het donker naar een 21-inch scherm kijkend; dan hoef ik geen nerds in m'n bedrijf.

 

Dus jij zegt als je naar huis gaat: "ik wil morgen die en die functionaliteit hebben!", hij werkt er tot 4 uur snachts aan, jij vindt dat de volgende ochtend op je bureau - en bent die persoon liever kwijt dan rijk?

 

weird world ;)

Link naar reactie
  • 0
Dus jij zegt als je naar huis gaat: "ik wil morgen die en die functionaliteit hebben!", hij werkt er tot 4 uur snachts aan, jij vindt dat de volgende ochtend op je bureau - en bent die persoon liever kwijt dan rijk?

 

Kijk Ben, dat bedoel ik nou :D reusje voor jou!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Komt er ook een Oscar voor de beste Nerd?

 

Kijk, daar zit ik inderdaad al jaren op te wachten. Wel een hoop prijzen en onderscheidingen voor allerlei 'wazige' acteurs en schrijvers maar geen enkele erkenning voor ons (nerds) ???

 

Waarschijnlijk is dat ook één van de eigenschappen van een nerd: laat ons nou maar rustig werken dan komt het wel goed ;D

 

 

www.froggysoft.com voor al uw pda software

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de nerds die niet begrijpen dat commercie de boterham betaald liever kwijt dan rijk. Ik vind het fantastisch om onmogelijke dingen mogelijk gemaakt te zien, maar als een nerd niet begrijpt dat we wel met deadlines, beloftes en commercieele dingen moeten werken, dan is het geen nerd voor mij :P

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
als een nerd niet begrijpt dat we wel met deadlines, beloftes en commercieele dingen moeten werken, dan is het geen nerd voor mij

 

Maar dat was toch juist een eigenschap van een nerd?

Ik geef toe dat een nerd nooit klaar is, het kan altijd beter. Aan de andere kant willen de "commerciele koppensnellers" zo snel mogelijk iets verkopen. En als het nog niet geheel af is? Nou dan 'fixen' we dat later wel en sturen gewoon een patch (Hoor ik daar iemand uit Redmond?)

www.froggysoft.com voor al uw pda software

Link naar reactie
  • 0

Zonder Nerds geen nieuwe ideeën. Zoals al eerder is gezegd, een team middelt en een Nerd maakt in zijn eentje zijn idee of gedachte werkelijkheid. Of de commercie er daadwerkelijk iets mee kan? Of er geld mee te verdienen is? Of het iets gaat opleveren? Dat interesseert de Nerd (meestal) niet. Ze gaan voor hun eigen idee en als dat klaar is, dan is ie klaar ;D Up to the next great idea!

 

Aansturing is bij de Nerds zeker belangrijk! Niet door de mensen die de markt-zijde hebben gekozen en niet door de Nerds zelf, maar door iemand die beide partijen begrijpt.

 

Mijn opleiding stond helemaal in teken van enerzijds de technische mensen en anderzijds de markt. Wij waren de tussenpersoon. Wij praten en begrijpen zowel de klant als de nerd. (Niet alle technische mensen zijn Nerds). Een interessant werkgebied, omdat voor veel mensen deze stap niet bestaat. Je werkt ofwel marktgericht ofwel productgericht.

 

Volg je de markt, dan blijft de innovatie ook vaak beperkt. Iedere technicus zal moeten toegeven dat veel ideeën / wensen van de klant veel beter kunnen. Ze werken aan het product en 'voelen' zelf een andere oplossing of een beter einddoel. Maar dat maken we niet, nee... we maken wat de klant wil!

 

Volg je het product, dan zit je op het gebied van de Nerds. Ontwerp / ontwikkel wat je zelf wil, je eigen idee en je eigen wens. Maak je niet druk om de markt (en om je gezin), nee het product! Daar gaat het om!

 

Laat de Nerd goed aansturen, zodat er met de producten ook cash binnenkomt. Daar kunnen weer nieuwe en betere producten mee ontwikkeld worden. Maar wie stuurt de Nerd aan?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

::) op dit moment zou ik graag een NERD zijn, die snappen tenminste iets van computers en ze zijn slim .................................. zo gemeen dat een creatieveling een ondernemersplan moet maken ::) groetjes van een stresskip

Link naar reactie
  • 0
Vooral de boekhouders, manegers en marketing klojo's binnen grote bedrijven zouden wat meer respect op moeten brengen voor de techneuten.

 

Ongetwijfeld was dit een wat gechargeerde opmerking om de discussie verder in gang te zetten, maar ik viel er toch een beetje over :-\

 

Dit is nou zo´n opmerking van elkaar niet willen begrijpen. De mensen die jij noemt moeten meer respect op brengen voor de techneuten zeg je. Maar ik denk dat de techneut (de nerd in dit geval) ook eens verder mag kijken dan zijn fantastische eigen ideëen en kennis. Wat al vaker genoemd is, is dat veel nerds denken vanuit het product en niet vanuit de klant. Het vaak eigenzinnige (ook wel eigenwijze) gedrag van techneuten helpt daar niet bij. Sturing door "die klojo´s van marketing" is daarbij dus onontbeerlijk. (zoals ook al door anderen aangegeven)

 

Ik heb gekozen voor de optie "volwaardige partner". Dit omdat ik denk dat juist mensen met een tegengestelde kijk op zaken goed met elkaar kunnen samenwerken en voor innovatie producten kunnen zorgen MITS zij met respect en begrip voor elkaars inzichten met elkaar kunnen omgaan.

 

Zelf ben ik meer een marketeer zoals jullie al wel begrepen zullen hebben, maar ik werk samen met een techneut. Hij leert van mij klantgericht denken (en pikt dat heel goed op) en hij probeert mij technische oplossingen duidelijk te maken (wat voor mij heel moeilijk is, ik vraag dan ook vaak na een week opnieuw hoe het ook al weer zat ;D) Wij versterken elkaar dus!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Sturing door "die klojo´s van marketing" is daarbij dus onontbeerlijk. (zoals ook al door anderen aangegeven)

 

Hmm, ik ben het gewoon niet met je eens. Als je iemand betaald om creatief te zijn (of geniaal), dan moet je hem of haar vooral niet aansturen. Een opdracht geven (maak iets geniaals dat ik kan VERKOPEN) is tot daar an toe. Aansturing door managers, boekhouders en marketing klojo's dood iedere vorm van creativiteit en/of genialiteit.

 

Zelf ben ik meer een marketeer zoals jullie al wel begrepen zullen hebben, maar ik werk samen met een techneut. Hij leert van mij klantgericht denken (en pikt dat heel goed op) en hij probeert mij technische oplossingen duidelijk te maken (wat voor mij heel moeilijk is, ik vraag dan ook vaak na een week opnieuw hoe het ook al weer zat ) Wij versterken elkaar dus!

 

Volgens mij hoef je geen "marketeer" te zijn om klantgericht te denken. Het is de kerntaak van de ondernemer om klantgericht te denken EN aan geld verdienen ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen nerd maar heb de hele dag nieuwe ideeen. Zijn mijn ideeen dan niet goed? Jawel want mijn ideeen hebben altijd een mens, markt en technologie ingredient. Al mijn ideeen bewijzen zich reeds in de marktof gaan zich bewijzen, met meer of minder succes.

 

Pas op want ideeen heb je in vele soorten en maten. Naar mijn mening zijn de meest simpele ideeen die achteraf zo simpel zijn bijna voor de hand liggend het beste.

 

Maar in de context van innovatie ................. wat is een idee.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0
Aansturing door managers, boekhouders en marketing klojo's dood iedere vorm van creativiteit en/of genialiteit.

 

Uhm ja natuurlijk staan strakke lijnen creativiteit en daarmee innovatie wel in de weg, maar taak van een ondernemer is ook winst maken (nu of op termijn). Dat betekent dat je de ene nerd kunt inzetten voor de ontwikkeling van fantastisch nieuwe producten (wat ie maar al te graag wil) en de andere nerd moet je inzetten om de bestaande producten te onderhouden/leveren.

 

En aangezien de fantastische nerd dat meestal niet zo wil (hij wil innoveren), zal deze persoon toch aangestuurd moeten worden.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Aansturing door managers, boekhouders en marketing klojo's dood iedere vorm van creativiteit en/of genialiteit.

 

Totaaaaaal niet met je eens. Veel creativiteit komt juist bij marketing vandaan. Voor een nerd is het bijvoorbeeld fantastisch dat je in linux bergen verschillende command line commando's kan combineren om op die manier hele leuke shell scripts te schrijven.

 

Het zijn de marketeers (of de nerds met marktinzicht) die zien hoe ze hier een top applicatie van zouden kunnen maken.

 

Volgens mij komt creativiteit van nerd uit de hoek: "hoe krijg ik een vierkant in een rond gat zonder het gat te veranderen". Dat is onwijs gave creativiteit, maar niet heilig.

 

Nerds die de markt begrijpen (daar zijn er helaas heeeeel weinig van) die kan ik niet genoeg hebben, maar nerds die moeilijk gaan doen omdat ze zich moeten wassen voordat we bij onze grootste klant langs gaan, daar kan ik niks mee.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
maar nerds die moeilijk gaan doen omdat ze zich moeten wassen voordat we bij onze grootste klant langs gaan, daar kan ik niks mee.

 

LOL, Onzin, ik hou prima in mijn digitale agenda bij wanneer ik in bad ben geweest ;D

www.froggysoft.com voor al uw pda software

Link naar reactie
  • 0
maar nerds die moeilijk gaan doen omdat ze zich moeten wassen voordat we bij onze grootste klant langs gaan, daar kan ik niks mee.

 

Wie probeert er nou een nerd mee te nemen naar een klant? ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.