• 0

Jonge ondernemer wil met een online game aan de slag: bedrijf of niet?

Hallo allemaal,

 

Ik ben 16 jaar en wil met twee andere vrienden (ook beide 16 jaar) een bedrijf stichten. Wij zijn bezig om een game te maken(zoals www.tribalwars.nl) en die willen we op het internet zetten en daar geld mee verdienen. Nu moeten wij dus een bedrijf stichten. Als we een bv willen, dan hebben we een startkapitaal van 18.000 EURO nodig en dat hebben we lang niet. Wat is dan geschikt voor ons en hoeveel zijn we daar dan voor kwijt?

 

Met vriendelijke groet,

Jordy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt als particulier ter bescherming van een naam ook gewoon een (Benelux)merk registreren, al weet ik niet hoe dat met leeftijdseisen zit.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Betreffende een technisch aspect van je game: het gaat alleen werken als er veel mensen mee doen, en als er veel mensen mee doen zit je met de scaleerbaarheid van je game. Een host voor 30E per maand gaat dat niet trekken.

 

Ik zou eens een beetje gaan lezen over cloud computing. Ik weet dat het een hype term is, maar het is voor jullie plan een goede oplossing. Ik weet niet veel van de Google App engine en Amazone S3, maar werk zelf veel met Windows Azure. Microsoft heeft in de vorm van BizzPark ook een heel attractief aanbod voor starters (3 jaar lang geen kosten voor Azure, en alle ontwikkelingstools die je nodig bent zijn gratis in de vorm van een MSDN Account).

 

Mocht je meer willen weten over Azure en/of BizzPark stuur maar ff een PM. Wil hier namelijk niet de reclame jongen voor Microsoft gaan uithangen :-)

Link naar reactie
  • 0

Heej jordy heb je er ook al over nagedacht dat er al circa 1.000+ websites zijn met dit soortgelijke ( criminals ) Game ?

 

je hoeft maar criminals , wargame of wat dan ook op google in te tikken en je vind er zo duizenden van.

En de scripts kan je ook helemaal volledig gratis downloaden van deze games als je een beetje goed zoekt kan je scripts vinden van circa 50+ games.

Een 13 jarige kan zelfs zo een game downloaden en online zetten stelt niet veel voor.

 

Natuurlijk wil jij het helemaal uniek maken maar waarom zullen die bezoekers van die andere duizenden games nou bij jou komen spelen ?

 

Begrijp me niet verkeerd , zie het als een tip.

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

Jullie gaan nu toch allemaal voorbij aan drie keer handlichting moeten aanvragen?

 

Groet,

 

Highio

Aanvullend: een handlichting wil niets anders zeggen dan dat je toestemming van je ouders hebt gekregen om bepaalde rechtshandelingen te doen. Iets kopen, lenen, etc. Je wordt dan gezien als meerderjarig. Als je ouders niet akkoord gaan hiermee, zou je het nog af kunnen dwingen bij de kantonrechter. Je moet je natuurlijk wel afvragen of dat een wenselijke thuissituatie creëert :)

 

Betrek je ouders dus bij dit proces, want anders valt er weinig te ondernemen tot je 18e.

Je kunt je als minderjarige gewoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel, ook zónder toestemming van je ouders!

Link naar reactie
  • 1

Betreffende een technisch aspect van je game: het gaat alleen werken als er veel mensen mee doen, en als er veel mensen mee doen zit je met de scaleerbaarheid van je game. Een host voor 30E per maand gaat dat niet trekken.

 

[..verhaal..]

Een prima tip natuurlijk, maar ik denk dat het grootste deel van dit topic wel heel ver vooruit loopt op de feiten. Als ik de posts van de TS nu lees dan zijn ze van plan om een game te maken, maar hebben ze dat op dit moment nog niet. Voordat je bij het probleem van het hosten van een populair spel aankomt, waarbij cloud hosting erg interessant zou zijn, ben je ook zo al een lange tijd verder.

 

Mijn tip is dan ook zijn om je, na wellicht wat duidelijke afspraken (iedereen verdient naar rato van inzet mee bij winst bijv.), niet druk te maken om problemen die je voorlopig nog niet tegen gaat komen. Het bouwen van een (succesvolle) game kost al snel een hoop tijd. Mocht je uiteindelijk bij een alpha/beta versie uitkomen die na testen succesvol lijkt dan kun je op dat punt alsnog besluiten om de boel professioneel aan te pakken, voor die tijd kun je hoogstwaarschijnlijk prima ontwikkelen op een (goedkope) normale webhost. :)

 

Een extra tip die ik als 'programmeur' wil geven: zorg zo snel mogelijk voor versioning van je code! Dat kan gratis of goedkoop geregeld worden met SVN, Mercurial of Git. Het voordeel van versioning is dat je steeds van elke verschillende versie een 'backup' hebt op een server, waardoor je bij bugs of crashes gewoon je oude code kunt ophalen en de verschillen per versies kunt bekijken. Bovendien zorgt 't ervoor dat je zonder gedoe met >1 persoon aan dezelfde code kunt werken waarbij wijzigingen van meerdere mensen gewoon worden samengevoegd ipv dat je met de hand dingen moet uitzoeken! ;)

Link naar reactie
  • 0

[off-topic]

Beste Michiel,

 

bedankt voor je kneus. Ik krijg er nl niet zoveel, en dit houdt me wel scherp. [/off-toppic]

 

Maar waarom denk je, dat ik de vorige poster afval ? Vorige poster heeft een prima verhaal, maar mijn inziens iets te brede adviezen (zoals meerderen) voor een 16 - jarige. Mijn extra post (de quote) was dus een algemene opmerking.

 

Ik wilde met mijn quote alleen maar duidelijk maken, dat het hier startende, 16 (!) jarige scholieren zijn, en dat men dus de adviezen hierop moet aanpassen......

 

(PS : ik snap eerlijk gezegd ook niet, waar je mijn "onnodige kritiek" vandaan haalt ?)

 

 

Groet, Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

[off-topic]

Beste Michiel,

 

bedankt voor je kneus. Ik krijg er nl niet zoveel, en dit houdt me wel scherp. [/off-toppic]

 

Maar waarom denk je, dat ik de vorige poster afval ? Vorige poster heeft een prima verhaal, maar mijn inziens iets te brede adviezen (zoals meerderen) voor een 16 - jarige. Mijn extra post (de quote) was dus een algemene opmerking.

 

Ik wilde met mijn quote alleen maar duidelijk maken, dat het hier startende, 16 (!) jarige scholieren zijn, en dat men dus de adviezen hierop moet aanpassen......

 

(PS : ik snap eerlijk gezegd ook niet, waar je mijn "onnodige kritiek" vandaan haalt ?)

 

 

Groet, Marcel

Hoi Marcel,

 

Zelf heb ik me ook dit jaar bij de Kamer van Koophandel ingeschreven, als 16-jarige ondernemer. Hoewel ik op Higherlevel de benadering altijd heel erg prettig vind, is wel merkbaar dat de kennis over en ervaring met het als minderjarige ondernemen vrij beperkt is, en dat deze jonge ondernemers veelal worden onderschat. Daar is geen enkele reden toe!

 

Wellicht was mijn kneusje wel wat een te bot middel.

 

Michiel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel,

 

zou je misschien eens iets kunnen schrijven over welke (extra) hindernissen je ondervindt als minderjarige ondernemer? Waar heb je bijvoorbeeld hulp bij nodig van een ouder of voogd? Waar vinden we anders informatie over de wetten en regels rond jong ondernemen?

 

De adviezen gaan hier behoorlijk de diepte in, niet zo zeer voor een 16-jarige met kennis en talenten, maar zeker wel voor een nieuwe gaming entrepreneur.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ha Jordy,

 

goed te lezen dat er hier ondernemers zijn die zich met software ontwikkeling bezig houden, vooral in de games markt. Ik zou als ik jou was gewoon beginnen met de tips die hier zijn gegeven. Dat heb ik zelf ook gedaan en ik zal je zeggen: ik heb er nooit spijt van gehad. Ondanks dat het mislukt is!

 

Wij waren ook een vof begonnen, ook met 3 vrienden. Wij maakten dan geen game maar software voor het MKB. Na een aantal jaar hard werken kwamen wij in de situatie die hier ook is geschetst: een van ons had meer geld nodig en stopte dus een half jaar met werken bij de vof. Toen hij weer terug wilde waren de verhoudingen inmiddels zo scheef komen te staan hierdoor dat onze vriendschap onherroepelijk is beschadigd. We zijn geen vrienden meer met die persoon en bovendien zijn we toen met zijn 2en doorgegaan.

 

Ondanks dat het daarna nog een jaar heel goed ging zijn we uiteindelijk gestopt omdat de markt veel lastiger bleek dan wij hadden verwacht. Maar de ervaring die ik daarmee heb opgedaan weegt zwaar op tegen alle minpunten. Houdt er wel rekening mee dat het bedrijf geen geld zou kunnen opleveren. Ik heb dus geld moeten lenen van mijn ouders en later een studieschuld opgebouwd omdat het werk in mijn eigen bedrijf weinig opleverde. Maar als het moet kun je van heel weinig leven en als het werk leuk is maakt dat niet veel uit.

 

Aan de andere kant, het kan ook een immens succes worden en dan is het alleen maar goed dat je hebt stil gestaan bij eventuele minpunten en het toch hebt gedaan!

 

Kortom: lekker beginnen!

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Veelal bieden webhosters of vps mensen verschillende pakketten aan. Upgraden is vaak snel en eenvoudig, downgraden in ieder geval niet.

 

Dus, zolang je nog in de startfase zit.... Gewoon gaan voor een goedkoper pakket. Upgraden als de inkomsten er ook naar zijn...

 

(sorry voor de vreselijke "pas op je geld" retoriek, maar elke ondernemer weet dat je dat moet doen)

Link naar reactie
  • 0

Het is geen RPG maar een browser game, klikspel, hoe je het wilt noemen zoals www.tribalwars.nl of www.travian.nl.

 

 

Is het toegestaan om als niet-bedrijf gewoon reclame te maken (google adwords, internetsites) etc.?

 

Ik denk persoonlijk dat Matthijs hier niet per se RPG's bedoelt, maar ook RTS's en games à la Runescape waarmee op één of andere manier geld wordt verdiend - met ad's of lidmaatschappen. Ik denk dat in sommige gevallen dergelijke games aardig belastend kunnen zijn voor een server.

 

In het verlengde van het bovenstaande zou ik je aanraden om je goed te oriënteren niet alleen op de opslagcapaciteit, maar ook op het limiet aan GB's dat je maandelijks aan traffic mag verbruiken.

 

Ik zou zeggen, probeer het een simpel spelletje te houden dat snel laadt, leg aan al je vrienden uit hoe vet je game is en vraag of je op school een keer een presentatie of praktische opdracht op je "bedrijfje" mag betrekken (economie, M&O, informatica, het kan allemaal) - in no time zullen de mensen in je omgeving er in ieder geval over praten.

 

Overweeg ook om in het begin je spelletje gratis aan te bieden voor een x aantal maanden, dan kan je meteen peilen hoeveel waarde mensen toekennen aan de extra items die je aanbiedt!

Link naar reactie
  • 0

heey

 

ik ben zelf 14 jaar en heb het spel tribalwars veel gespeeld en was daar ook goed in dus als jullie iets klaar hebben ik wil het gerust testen:p en nog meer hoe heb je bedacht om aan geld te komen ik denk dat je dat wilt doen met reclame op je site en als je op het spel 'premium' kunt worden hoe wil je dat doen dus ga na bij een bedrijf of iets wat daarmee de kosten liggen en ga kijken of je een kleine bedrijfsplan kunt maken dus succes

 

mvg gijs

Link naar reactie
  • 0

Hai Jordy,

Als (serious)game-ontwikkelaar lees ik dit onderdeel natuurlijk met veel interesse. Leuk om te zien dat jullie in ieder geval om te beginnen alvast enthousiast zijn! Dat is het halve werk meestal. Maar zoals anderen hier ook reeds melden, overweeg eerst goed of het wel nodig is om nu in allerlei rompslomp te stappen voordat er ook maar iets gebeurd is op game-gebied.

Ik ben ook erg benieuwd naar de software die jullie willen gebruiken. Je zult al snel richting Flash gaan lijkt me, en anders kom je op engines zoals Unity waar je tegenwoordig ook mooie dingen online kunt doen. Maar, realiseer je daarbij dat, welke software je ook pakt, een game ontwikkelen tijd, tijd en daarnaast ook tijd kost. Veel tijd! Jullie doen dit, neem ik aan, naast je studie. Ik weet niet of je nog op het voortgezet onderwijs zit of een vervolgopleiding. dat brengt natuurlijk de nodige tijdsbezetting met zich mee.

Is het bijvoorbeeld een planmatig idee om een opleiding te volgen waar je én meer leert over gamedevelopment én tegelijkertijd met je vrienden werkt aan je game. Zelf heb ik enkele jaren geleden de Gaming-opleiding op MBO-niveau ontwikkeld en kan je zeggen dat de leerlingen die we hadden ook graag een eigen game op de markt wilden brengen. En niet alleen op die opleiding, maar ook op de opleidingen in Breda en Utrecht en Rotterdam en Amsterdam! Er is veel concurrentie, zowel op thuisontwikkelaarsgebied, als commercieel gebied.

En zoals ook al werd vermeld: jullie gamesoort dwaalt al dusdanig veel op het net, dat je jezelf kunt afvragen: komen wij daar wel tussen? Hebben we een superconcept liggen dat goed gaat vallen, waardoor bestaande spelers een ander spel laten liggen (waar vaak duizenden manuren inzitten, en bijbehorend geld!)...

Als je het mij vraagt, is het inderdaad een goed plan om een zeer intensief marktonderzoek te doen. Je klasgenoten peilen is 1, maar dat is maar een klein deel van een mogelijke doelgroep. Online is veel te vinden over allerlei info mbt gamedevelopment en de markt. Wist je bijvoorbeeld dat de grootste doelgroep vrouwen zijn rond de 30-40 jaar? De beste game-ontwikkelaars mikken met een sterk concept op een doelgroep die bereid is om te investeren in een spel. Jullie online game moet wel zodanig goed zijn dat mensen betalen, in plaats van over te gaan op alle andere duizenden spellen die gratis te vinden zijn online...

Kijk ook eens op bestaande game-host sites. Steam bijvoorbeeld. Afgelopen week heb ik nog gesproken met een Indie-developer die recent een game daar gelanceerd hebben. En geloof me, alhoewel zij voorheen PS2 en PS3 games ontwikkeld hebben en enorm veel ervaring hebben, ook zij moeten er heel hard aan trekken om een spel online te krijgen dat zowel qua gameplay, content en spelduur de speler verleid om er voor te betalen!

Maar, veel succes gewenst met alle keuzes die je nog moet gaan maken! Duik niet te snel in allerlei kosten die misschien nu nog niet nodig zijn en met gratis alternatieven ook opgelost kunnen worden! Als bedrijf zul je uiteindelijk toch nog jaren lang in de kosten zitten ;)

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je verhaal. Geweldig dat er zoveel mensen zijn die meedenken. Ik zit nog op het voortgezet onderwijs. De reden dat we een game zijn gaan maken, tja, dat weet ik ook niet echt. We wilden graag met iets nieuws aankomen. Op het moment draaien er een aantal enquetes, waar we proberen zoveel mogelijk antwoord te krijgen op de vraag: wat moet er aan een nieuw klikspel veranderen/verbeterd worden om bestaande te overtreffen... Vergeet niet dat het een browsergame, klikspel, hoe je het noemt is, dus zoals www.tribalwars.nl of www.travian.nl. Dus niet niet een full RPG game zoals RuneScape, zelfs geen spel van spele.nl. Nee, het is eigenlijk veel klikken. Nieuwe elementen, verbeteringen en mooie graphics hopen wij te kunnen maken waardoor het bestaande spellen hopelijk zal overtreffen. Als je bijvoorbeeld naar het dorpsoverzicht van Travian kijkt: http://urban.spletno-mesto.com/wp-content/uploads/travian-map-server-slovenia-forum.gif of naar het overzicht van TribalWars: http://muragdoctor.com/wp-content/uploads/2009/03/tribalwars.jpg, hoef ik niet te vragen wat je het mooiste vind, TribalWars natuurlijk. Bewegende poppetjes, etc. maken dit ook nog wat levendiger. Maar waarom is Travian dan zo populair? Omdat er bepaalde dingen inzitten die TribalWars niet heeft. Dus is het de bedoeling dat je de beste opties uit alle games combineert:Uit de enquete gehaald dat veel spelers korte bouwtijden willen, dat doen wij uiteraard ook, in tegenstelling tot een heleboel bestaande spellen.

 

De programmeertaal/engines die we gebruiken zijn dus niet UNITy. Misschien kunnen we dan wel een landschap maken, daar een PrintScreen van nemen en die als dorpsoverzicht gebruiken. Op het moment programmeren we uiteraard met PHP (en JavaScript).

Hier heb ik al de nodige ervaring mee. Met name met PHP.

 

Grappig dat vrouwen rond 30-40 jaar de grootste doelgroep is. Dat wist ik niet:-)

 

 

Ik hoop niet dat er te veel typefouten staan, ik heb namelijk niet veel tijd om het over te lezen >;(

Link naar reactie
  • 0

Er zei iemand dat ik mij niet hoef te registeren. Maar het moet blijkbaar wel:

 

Dit stuurde ik:

 

Ik heb nog wat vragen mbt het starten van een online game spel, we willen een eenmanszaak of VOF stichten.

 

Op uw site staat het volgende over een eenmanszaak:

In deze beleidsregel is bepaald dat een bv, nv, coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij, vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap en openbare maatschap met een vestiging in Nederland vrijwel altijd geacht worden een onderneming te drijven.

 

- Wij zijn een vestiging aan huis, en hebben dus niet een offcieele verstiging.

 

Over de VOF staat het volgende op de site van KvK:

* Worden er goederen en/ of diensten geleverd?

- Spelers kunnen een account upgraden waardoor ze meer opties in het spel krijgen.

* Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?

- We zijn met ons drieën en bedenken onze eigen ideeën.

* Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?

-Ja

 

 

Antwoord op mijn bericht van Kvk:

Uit uw schrijven blijkt dat u zich moet registreren in het Handelsregister. Voor de inschrijving van uw vennootschap onder firma in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel maakt u telefonisch een afspraak. De Kamer van Koophandel Oost Nederland heeft kantoren in Apeldoorn (055 - 579 61 11), Enschede (053 - 484 98 49), Harderwijk (055 - 579 61 11) en Zwolle (038 - 455 -38 00).

 

Houd er rekening mee dat u na de inschrijving de kosten voor het eerste jaar gelijk dient af te rekenen. Dit kan niet contant maar alleen via het pinapparaat. Voor meer informatie over de kosten van uw inschrijving kunt u terecht op http://www.kvk.nl/kosteninschrijving.

 

Bij de inschrijving in het Handelsregister vraagt de Kamer van Koophandel voor u ook gelijk een btw-nummer aan bij de Belastingdienst. In de bijlage treft u de formulieren voor deze registraties aan. U wordt vriendelijk verzocht om beide formulieren voorafgaande aan de inschrijving in te vullen en mee te brengen naar uw afspraak.

 

 

Het blijkt dus dat ik wel een bedrijf moet stichten. Wat zeggen jullie hier van?

Link naar reactie
  • 0

...

Het blijkt dus dat ik wel een bedrijf moet stichten. Wat zeggen jullie hier van?

 

Gegeven wat jij schrijft aan de KvK is het logisch dat je het antwoord krijgt dat je je moet inschrijven.

 

Je schrijft hun dat je iets wilt verkopen (een dienst), dat je een VOF of EMZ wilt en dat je met je partners zelfstandig beslist. Had je dan een ander antwoord verwacht?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Jordy,

 

Je wekt de indruk dat je je graag wilt inschrijven bij de KvK en ook graag ondernemer wilt zijn.

Dat is absoluut niet verkeerd en laat je dan vooral niet tegenhouden.

 

Bedenk wel dat je dan plots gebonden bent aan allerlei verplichtingen, waaronder naar de belastingdienst.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ja, volgensmij doe ik inderdaad alsof ik me wil inschrijven. Nou kijk, het probleem is, ik doe mee aan het economisch verkeer. Ik bied spelers dingen aan die ze kunnen kopen, ik plaats advertenties, etc.etc. en ik wil geen problemen hebben. Als ik me registreer bij de KvK weet ik zeker dat ik geen risico loop. Maar als jullier er zeker van zijn dat ik me niet hoef te registreren, dan doe ik dat natuurlijk. Dat scheelt weer geld.

 

Voor de zekerheid had ik daarom de KvK een bericht gestuurd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.