Jump to content
Konijn
Verberg

Advies gevraagd: uitbrengen offerte

vraag

Ik sta voor het volgende probleem: Ik heb een offerteaanvraag binnen gekregen voor een behoorlijk grote opdracht. Inmiddels is er een oriëntatiegesprek geweest. De offerte is ruwweg onder te verdelen in:

 

a) Initiële kosten voor het ontwerpen van één website. (Dit is duidelijk...)

b) Vervolgkosten voor een zeer groot (>100) aantal extra websites, welke gebaseerd zullen worden op de eerste. (Alleen qua kleur/content/database zullen deze anders zijn dan de eerste. HTML-structuur en php-modules zijn hetzelfde.)

 

Hoe haal ik deze opdracht binnen?

Initiële kosten staan op een rijtje, maar wat te doen met de rest?

Staffelprijzen maken in %? Of toch beter op urencalculatie?

 

Wat is reëel?

 

Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Kan je het risico goed inschatten? Heb je dergelijke projecten al eens eerder gedaan (mogelijk als medewerker van een ander bedrijf ofzo).

 

Aangezien je het over "software ontwikkeling" hebt lijkt het me verstandig om erg duidelijk vast te stellen wat men precies wil. Daarna duidelijk te maken dat als dit vastgesteld is, er geen veranderingen mogelijk zijn totdat het project afgerond is.

 

Met die twee basis dingen zou je een uren calculatie kunnen maken en een fixed price kunnen offreren. Ook zou je revenue sharing, percentages en andere deals kunnen bedenken. Hierbij zou ik goed nadenken over de risico's versus de mogelijke winsten. Wat is je core business? Heb je ruimte om aan revenue sharing oid te doen (daar gaat namelijk altijd inspanning in zitten)? Verwar je je klanten als je met deze klant een soort van partner deal sluit?

 

zomaar even wat gedachtes


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Kan je het risico goed inschatten? Heb je dergelijke projecten al eens eerder gedaan (mogelijk als medewerker van een ander bedrijf ofzo).

 

Nee, geen ervaring met een project van deze omvang. Maar ik weet dat ik het wel aan kan (overigens samen met een collega).

 

Aangezien je het over "software ontwikkeling" hebt lijkt het me verstandig om erg duidelijk vast te stellen wat men precies wil. Daarna duidelijk te maken dat als dit vastgesteld is, er geen veranderingen mogelijk zijn totdat het project afgerond is.

 

Ik wil inderdaad wel nacalculatie op urenbasis gaan hanteren voor extra werkzaamhden, aanpassingen e.d.

 

Met die twee basis dingen zou je een uren calculatie kunnen maken en een fixed price kunnen offreren. Ook zou je revenue sharing, percentages en andere deals kunnen bedenken. Hierbij zou ik goed nadenken over de risico's versus de mogelijke winsten. Wat is je core business? Heb je ruimte om aan revenue sharing oid te doen (daar gaat namelijk altijd inspanning in zitten)?

 

Ik heb geen interesse in revenue sharing. ik wil mijn energie steken in de ontwikkeling en groei van mijn bedrijf.

Waarschijnlijk toch maar een fixed price per website? Met dus die evt. nacalculatie?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik gok dat het werk per extra website 5 à 6 uur zal zijn.

Uitloop is moeilijk in te schatten. Als klant alles volgens plan aanlevert (na uitvoerige instructies) zal er niet veel uitloop zijn.... denk ik.

 

De eerste 10 extra sites zullen meer tijd in beslag nemen dan de 10 die daarna komen. Er zal een efficientie ontwikkeld worden, waardoor het steeds sneller zal gaan. Dus misschien de eerste aantallen iets hoger inschatten? Ik schat ook in dat het aantal besprekingen met de klant zal ook afnemen naarmate het project vordert.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uitloop is moeilijk in te schatten. Als klant alles volgens plan aanlevert (na uitvoerige instructies) zal er niet veel uitloop zijn.... denk ik.

Uitloop moet je incalculeren ben ik van mening. Je klant vertellen dat uitloop moeilijk in te schatten is, zal ie niet blij mee zijn. Afspraken nakomen en elke deadline halen, daar worden klanten blij van.

 

De eerste 10 extra sites zullen meer tijd in beslag nemen dan de 10 die daarna komen. Er zal een efficientie ontwikkeld worden, waardoor het steeds sneller zal gaan. Dus misschien de eerste aantallen iets hoger inschatten? Ik schat ook in dat het aantal besprekingen met de klant zal ook afnemen naarmate het project vordert.

Ik heb altijd goede ervaringen met het ultiem tevreden houden van een klant. Als je dat doet, maakt geld niet zoveel meer uit. Dit is zeker belangrijk als je contactmomenten met de klant op den duur afnemen (zoals je zelf zegt).

 

Als ik het zo inschat mag je klant blij zijn dat ie een systeem krijgt waarmee ie snel sites uit de grond kan stampen, daar mag ie op zich best voor betalen (als je naar behoren levert tenminste). Ik zou in dit geval het volgende aanbieden:

 

* Je krijgt (bijv.) 100 uur per jaar

* Tegen een tarief van (bijv.) 80 euro per uur

* Je kunt uren die je over hebt meenemen naar volgende jaar

* Zijn je uren op, kun je bijkopen (per 10, voor 60 euro per uur)

 

Brengt jou cashflow mooi op gang, aan de andere kant verplicht je je wel ingeval de uren niet op komen, maar dat vindt de klant hardstikke mooi!

 

p.s. tarieven zijn bedoeld als voorbeeld, kan in jouw geval heel anders liggen...


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Uitloop moet je incalculeren ben ik van mening. Je klant vertellen dat uitloop moeilijk in te schatten is, zal ie niet blij mee zijn.

 

Helemaal gelijk heb je. Ik moet hier duidelijker in zijn. Is het redelijk om een % aan te geven voor de uitloop?

 

Afspraken nakomen en elke deadline halen, daar worden klanten blij van.

 

Daar houd ik me tot nu toe altijd aan. Geen probleem tot dusver. En inderdaad iets om zeer zeker voor een dergelijk omvangrijk project goed in de gaten houden.

 

Ik heb altijd goede ervaringen met het ultiem tevreden houden van een klant. Als je dat doet, maakt geld niet zoveel meer uit.

 

Klopt. Zo beredeneer ik zelf ook vaak als ik zelf de klant ben. Kwaliteit, service en afspraken nakomen zijn erg belangrijk.

 

* Je krijgt (bijv.) 100 uur per jaar

* Tegen een tarief van (bijv.) 80 euro per uur

* Je kunt uren die je over hebt meenemen naar volgende jaar

* Zijn je uren op, kun je bijkopen (per 10, voor 60 euro per uur)

 

Klinkt niet verkeerd. Ik zal dat 's op een rijtje zetten voor mijn situatie. Deze manier van werken heb ik nog nooit toegepast, maar kan nu wel een uitkomst bieden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Offtopic :

 

Als ik het begrijp moet jij de sites maken? onderhouden etc etc?

 

Tip:

 

Gebruik de tijd om een CMS te maken en leg het onderhouden etc etc bij hun, dan rest jou alleen de designs maken en het CMS pakket op te zetten voor iedere site. Zo kan je hoe dan ook altijd alle klanten aan en zijn de uren aan hun. Verder zou je dan met een maandelijkse fee kunnen werken om zo onderhoud aan CMS pakket, hosting etc etc te verekenen. En als ze nou nog eens meer sites willen hoef jij alleen design te maken en CMS er aan te koppelen en je bent ready to go.


Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Als ik het begrijp moet jij de sites maken? onderhouden etc etc?

 

Klopt.

 

Gebruik de tijd om een CMS te maken en leg het onderhouden etc etc bij hun, dan rest jou alleen de designs maken en het CMS pakket op te zetten voor iedere site. Zo kan je hoe dan ook altijd alle klanten aan en zijn de uren aan hun. Verder zou je dan met een maandelijkse fee kunnen werken om zo onderhoud aan CMS pakket, hosting etc etc te verekenen. En als ze nou nog eens meer sites willen hoef jij alleen design te maken en CMS er aan te koppelen en je bent ready to go.

 

Inmiddels heb ik de offerte gemaakt en met de klant doorgenomen, dit gesprek is zeer positief verlopen. :)

Ik heb toch maar een aantal staffels gemaakt en vermeld dat alle extra werkzaamheden d.m.v. nacalculatie in rekening zullen worden gebracht.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Probeer het volgende in je offerte te verwerken:

1) een aanbieding voor de bouw van de eerste website

2) het bouwen van de tweede website op nacalculatie basis. Hierin kun je wel aangeven wat de geschatte tijd bedraagt. Het voordeel voor de klant is tevens dat ervaring wordt opgedaan met twee websites en dat eventuele veranderingen nog eenvoudig (zonder al te veel kosten) gemaakt kunnen worden. :D

3) het bouwen van overige websites op fixed-price basis, afhankelijk van je ervaring bij 2).

 

Uiteraard is het van belang dat in het bovenstaande de structuur van de website identiek blijft.

 

Sluit altijd meerwerk, aanpassingen, wijzigingen, e.d. uit in een fixed price aanbieding.

 

 


De M&S specialist.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De opdracht is gedeeltelijk binnen. :)

 

Dit omdat het gehele project uit meerdere fases is opgebouwd. Ik kan binnenkort met de eerste fase beginnen. Dus dat gaat de goede kant op. Of alle vervolgwebsites doorgaan hangt af van het succes van de eerste, dus dat zal pas blijken na minstens een aantal maanden.

 

Het is in ieder geval een erg interessant project, ik hoop uiteraard dat het allemaal door gaat, maar dat is dus afhankelijk van aantallen bezoekers e.d.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 111 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept