• 0

Auto en 75 % revisited

Hoi allemaal

 

Ik heb al gezocht op het forum, maar ik zie telkens net niet het antwoord dat ik zoek. :-\

Het gaat om het volgende:

 

Ik houd mijn zakelijke kilometers bij om ze voor de IB à €0.19 per kilometer op te voeren als kosten. Vervolgens zou ik graag gebruik maken van de 75% regeling om betaalde BTW over autokosten en brandstof te verrekenen.

Waar ik nou niet uit kom is of dit mag of niet. Mijn boekhouder zegt van niet, maar daar kom ik dus niet uit. Als ik géén begin- en eindstand van mijn kilometerteller heb, dan valt volgens mij niet uit de administratie af te leiden wat de verhouding is tussen privé en zakelijk gebruik en geldt dus de 75% regeling.

 

Kan iemand hier helderheid in scheppen? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Leonoud, je had iets beter moeten zoeken. In het attachement bij het fiscale topic "eindelijk een goed overzicht auto en BTW" staat op de laatste pagina duidelijk het antwoord. Volgens mij heeft je boekhouder dit ook niet gezien, maar hij had beter moeten weten. ;)

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jantax

 

Inderdaad heb ik ook dat overzicht gezien. De toekenning van 75% is als er geen aanknooppunten zijn voor een andere verhouding. Mijn vraag is dus of het wél bijhouden van zakelijke kilometers voor de IB ook gevolgen heeft voor het niet bijhouden van privé kilometers voor de BTW.

Ik kom namelijk ook regelmatig op internet tegen dat je de zakelijke kilometers niet meer voor je IB als kosten mag gebruiken als je de 75% regeling toepast, vandaar dus mijn vraag.

 

Groeten

Léon

Link naar reactie
  • 0

Leon, ik begrijp nu wat je bedoelt. Een belastinginspecteur zou waarschijnlijk stellen dat je dat percentage mag aftrekken dat overeenkomt met het percentage zakelijke kilometers. Voor de BTW zijn woonwerkverkeer kilometers privé, dus kan het zijn dat je dan lager uitkomt dan 75% zakelijk. Een nauwkeurige administratie bijhouden wordt in dat geval dus bestraft. In mijn praktijk heb ik overigens nog niet meegemaakt dat de fiscus die 75% controleert. Dit loont kennelijk niet de moeite.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.