• 0

nieuwe website, waar op te letten?

 

Ik ben bezig met een nieuw iets waar ook een website voor gemaakt moet worden. Nou heb ik uit het verleden een beetje nare ervaringen met websitebouwers die mijn site compleet in Flash hadden gebouwd zonder te vertellen dat dit slecht voor de vindbaarheid is.

 

Nu is mijn vraag, waar moet je op letten als je in gesprek bent met een websitebouwer? Op het moment dat je daar zit beloven ze meestal gouden bergen en kunnen ze alles maken, maar het resultaat is er lang niet altijd naar. Maar ik heb geen verstand van websites en wil graag geloven dat men kan wat men beloofd te kunnen.

 

Dus iemand tips hoe je nu een goede websitebouwer weet te vinden? En iemands portfolio zegt volgens mij nog niet of die websites ook goed gevonden worden in google.

 

Groet, Martin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bijzonder nuttige thread, aangezien ik met hetzelfde "probleem" zit.

 

Over de tips over duidelijke afspraken

Ik heb momenteel een overeenkomst met 2 software engineers betreffende de ontwikkeling van een applicatie. Voor deze overeenkomsten had ik reeds van meerdere bronnen gehoord dat het van evident belang is om duidelijke afspraken te maken, omdat dit in 80% van de gevallen problemen geeft. Deze tip kan ik slechts beamen. Ik dacht volledig te zijn geweest, maar dit bleek toch niet het geval te zijn. Zet in je functioneel ontwerp dus echt ALLES wat je wilt en werk dit allemaal ook duidelijk uit. Klinkt als "daar komt de zoveelste met dezelfde tip", maar ik wil het belang hiervan op deze manier onderschrijven, aangezien het bij software engineers (en waarschijnlijk ook webdevelopers) van EVIDENT belang is om alles, maar dan ook alles duidelijk op te schrijven/te kennen te geven.

Voortaan doe ik dit zelf in jip en janneke taal (gebruiker klikt hierop, dan gebeurt er dat en ziet de gebruiker dit, etc.).

 

 

Verder heb ik zelf nog een vraag die volgens mij binnen de scope van dit topic valt.

Een van de huidige software engineers (die een minder grote taak heeft dan de andere) wil de website ook wel bouwen. Dit klinkt aanlokkelijk aangezien hij op technisch gebied bijzonder goed gekwalificeerd is en omdat hij inzicht in de applicatie heeft, waardoor wellicht minder briefing nodig is en voor hem het nut van de website in combinatie met de applicatie duidelijker is.

 

Nou stelt hij het volgende in een mail:

Mail 1

Ik ontwikkel alleen sites met Asp.net techologie, maw mbv .net framework net zoals onderdeel 3 van de applicatie. Dus niet met Php of Java. Als jij een portal cq site wil met Asp.net dan heb ik daar wel oor naar.

 

Mail 2

Ik heb de design van de voorbeeld sites bekeken in je document en dat zal qua design geen probleem zijn ik. Ik denk dat ik nog wel mooiere elementen in de site kan stoppen (mbv Javascirpts/dhtml en asp.net webcontrols en e.v.t. Silverlight).

 

Skype

Ik wil erbij vermelden dat ik geen Flash kan programmeren, dus als je Flash graphics/scripts per se in je site wil bouwen lukt me dat niet, wel Silverlight (tegenhanger van Flash).

Nou is mijn kennis van webontwikkeling niet toerekend om hieruit een conclusie te kunnen trekken of dit nadelen met zich meebrengt voor de website.

Zou iemand deze statements iets nader kunnen toelichten? Dit zou ik inderdaad ook aan hem kunnen vragen, maar die informatie is subjectief en bovendien hebben we het in de communicatie druk genoeg met de evaluatie van de ontwikkeling van het onderdeel waaraan hij momenteel aan het werk is.

 

Hele globale requirements website

- Algemene informatie zoals iedere website

- Aankoop software applicatie, via payment gateways zoals PayPal, Authorize.net

- Streaming intro video op homepage (gehost op site, dus geen link naar YouTube)

- Forum

Link naar reactie
  • 1

Bijzonder nuttige thread, aangezien ik met hetzelfde "probleem" zit.

 

Over de tips over duidelijke afspraken

Ik heb momenteel een overeenkomst met 2 software engineers betreffende de ontwikkeling van een applicatie. Voor deze overeenkomsten had ik reeds van meerdere bronnen gehoord dat het van evident belang is om duidelijke afspraken te maken, omdat dit in 80% van de gevallen problemen geeft. Deze tip kan ik slechts beamen. Ik dacht volledig te zijn geweest, maar dit bleek toch niet het geval te zijn. Zet in je functioneel ontwerp dus echt ALLES wat je wilt en werk dit allemaal ook duidelijk uit. Klinkt als "daar komt de zoveelste met dezelfde tip", maar ik wil het belang hiervan op deze manier onderschrijven, aangezien het bij software engineers (en waarschijnlijk ook webdevelopers) van EVIDENT belang is om alles, maar dan ook alles duidelijk op te schrijven/te kennen te geven.

Voortaan doe ik dit zelf in jip en janneke taal (gebruiker klikt hierop, dan gebeurt er dat en ziet de gebruiker dit, etc.).

En dat is prima. Het -moet- ook wel duidelijk zijn, je moet niets aan interpretaties overlaten. Als je een aannemer zegt een dakkapel te willen hebben en daarbij niet zegt waar die dakkapel precies moet komen en hoe deze eruit moet zien heb je ook een probleem. Niets is zo storend als halve informatie die later pas aangevuld wordt (vaak te laat).

 

 

Verder heb ik zelf nog een vraag die volgens mij binnen de scope van dit topic valt.

Een van de huidige software engineers (die een minder grote taak heeft dan de andere) wil de website ook wel bouwen. Dit klinkt aanlokkelijk aangezien hij op technisch gebied bijzonder goed gekwalificeerd is en omdat hij inzicht in de applicatie heeft, waardoor wellicht minder briefing nodig is en voor hem het nut van de website in combinatie met de applicatie duidelijker is.

 

Nou stelt hij het volgende in een mail:

Mail 1

Ik ontwikkel alleen sites met Asp.net techologie, maw mbv .net framework net zoals onderdeel 3 van de applicatie. Dus niet met Php of Java. Als jij een portal cq site wil met Asp.net dan heb ik daar wel oor naar.

 

Mail 2

Ik heb de design van de voorbeeld sites bekeken in je document en dat zal qua design geen probleem zijn ik. Ik denk dat ik nog wel mooiere elementen in de site kan stoppen (mbv Javascirpts/dhtml en asp.net webcontrols en e.v.t. Silverlight).

 

Skype

Ik wil erbij vermelden dat ik geen Flash kan programmeren, dus als je Flash graphics/scripts per se in je site wil bouwen lukt me dat niet, wel Silverlight (tegenhanger van Flash).

Nou is mijn kennis van webontwikkeling niet toerekend om hieruit een conclusie te kunnen trekken of dit nadelen met zich meebrengt voor de website.

Zou iemand deze statements iets nader kunnen toelichten? Dit zou ik inderdaad ook aan hem kunnen vragen, maar die informatie is subjectief en bovendien hebben we het in de communicatie druk genoeg met de evaluatie van de ontwikkeling van het onderdeel waaraan hij momenteel aan het werk is.

1) Dat is een moeilijk verhaal. Elke programmeur heeft zijn voorkeuren. Na 9 jaar in PHP te hebben geprogrammeerd stap ik sinds 2006 steeds vaker over op Ruby on Rails. Van ASP.Net ben ik altijd ver gebleven, simpelweg omdat het Microsoft is: het is niet community-driven en je bent per definitie veel geld kwijt aan infrastructuur. Ik houd niet van termen als "beter", dus ik ga hier verder geen waardeoordeel aan verbinden, maar inlezen in ASP.Net vs. RoR, PHP en/of Java/JSP is geen gek idee.

 

2) Vast. Ik kan weinig advies geven over Silverlight en/of Flash, maar met Javascript/AJAX is heel wat moois te doen. Wat ik wel opvallend vind is dat hij developer én designer is. In de praktijk gaat dat lang niet altijd samen, dus vraag vooral naar voorbeelden!

 

3) Silverlight schijnt sneller te streamen. Flash is bekender bij het publiek. Ikzelf heb al jaren niets meer met Flash gedaan omdat het simpelweg niet nodig is. De meest krachtige webapplicaties bouw je toch met een goed development framework. Sinds daar de laatste jaren AJAX bij is gekomen zijn Flash en Silverlight nog veel meer designer-tools geworden.

 

 

Hele globale requirements website

- Algemene informatie zoals iedere website

- Aankoop software applicatie, via payment gateways zoals PayPal, Authorize.net

- Streaming intro video op homepage (gehost op site, dus geen link naar YouTube)

- Forum

Als ik dit lees hoeft er niet eens aan Flash/Silverlight gedacht te worden en is de programmeertaal een kwestie van afwegen. Er bestaat forumsoftware die op ASP.Net draait, al is vBulletin natuurlijk nog steeds de de facto standaard.

 

De keuze van een programmeertaal zal in dit geval toch voornamelijk afhangen van de bestaande infrastructuur, de voorkeuren van de beschikbare developers en -eventueel- wat afwegingen m.b.t. de toekomst. In de tijd dat PHP opkwam was bijvoorbeeld CGI een verkeerde keuze, omdat het in verval was. PHP verliest de laatste jaren ook terrein dankzij Django, Ruby on Rails, Merb e.d... ASP.Net is vaak de keuze van bedrijven die al veel zaken doen met Microsoft.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het duidelijke antwoord Jaap.

Geen probleem, het is toch m'n werk hè!

 

Nog één ding, mocht het relevant zijn. Nu ik dit teruglees lijkt het alsof ik zeg dat PHP een slechte keuze zou zijn. Dat is nadrukkelijk -niet- zo. PHP heeft nog steeds een bijzonder uitgebreide community en maakt bijna dagelijks ontwikkeling door. De reden dat ik 3 jaar geleden voor Ruby on Rails heb gekozen is meer dat ik dat persoonlijk een prettigere omgeving vind.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.