• 0

VOF beeindigen met terugwerkende kracht?

Wel een VOF of niet.

Wij zijn een vof die goed draait en winstgevend is.

Zelf heb ik al het werk moeten en mijn vennoot plukt alleen maar de vruchten.

We zijn al 2 1/2 jaar bezig een onderhandse akte op te stellen maar steeds gaat de mede vennoot niet akkoord.Het jaar 2008 tot 2009 heb ik geen nieuwe akte gemaakt omdat mijn vrouw ziek was.

Uiteindelijk ben ik een procedure gestart om van de vof af te komen zodat die niet tot stand is gekomen.

Afgelopen maandag zijn we bij de rechter geweest en die van mening dat de vof wel bestaat omdat we al 2 1/2 jaar bezig zijn.

Maar ik heb het afgelopen jaar voor mijn vrouw moeten zorgen omdat zij ziek is en nu aan de betere hand is ,ben ik ook pas 9 September de procedure gaan starten.

De ziekte van mijn vrouw hebben op we het ogenblik buiten de procedure gehouden.

kan ik nu alsnog aantonen dat de ziekte van mijn vrouw mij heeft tegen gehouden om de vof nietig te laten verklaren.

We zijn dan ook van plan om een bodemprocedure te starten.

Gr Anidema

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23415-vof-beeindigen-met-terugwerkende-kracht/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Laten we beginnen bij het begin.

Jullie hebben neem ik aan iets gedaan om tot een soort samenwerking te komen. Mondelinge afspraken?

Hebben jullie je ingeschreven bij de kamer van koophandel?

Hoe zijn de facturen uitgereikt? Op naam van de VOF?

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Ter info,

Ik ben begonnen met een eenmanszaak, die binnen een paar maanden sterk groeide.

Ik ben benaderd door de vennoot die zich voordeed met veel ervaring en een breed netwerk.

Later kwam ik erachter dat hij geen of nauwelijks ervaring of netwerk had en daar zijn de ruzie's dan ook begonnen.

Ik voel me dan ook zeer opgelicht.

Gr Anidema

• 0

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met het procederen om de volledige VOF nietig te verklaren, maar ik wil er wel een licht op werpen:

Als u wilt bewijzen dat er nooit een vennootschap is geweest, dan denk ik dat u het moeilijk krijgt.

Daarvoor moet u bewijzen dat er nooit een overeenkomst (ook mondeling) is geweest om over te gaan tot samenwerking. De inschrijving bij de KvK alsmede de facturering op gezamenlijke naam zal tegen u spreken.

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen wordt de winst bij helfte gedeeld.

Een rechter kan op gewichtige redenen een VOF ontbinden, maar deze ontbinding heeft geen terugwerkende kracht. (boek 7a BW)

Succes en ik hoor graag het verloop / de afloop.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 1

Is het niet simpeler en minder tijdkostend als je je richt op de toekomst en niet op het verleden? Oftewel simpelweg gewoon stoppen met de vof, netwerk e.d. meenemen en verder gaan met eenmanszaak. Of denk ik nu even te kort door de bocht? Als er verder weinig op papier is gezet dan kun jij zelf weinig hard maken, maar dat geldt ook voor je zakenpartner richting jou. En waarom al die moeite doen met een hoop gezeur waar je alleen maar tijd en geld mee kwijt bent. Dan kun je je beter gewoon richten op wat je nu hebt en daar de toekomst mee in gaan.

Zelfstandige loonslaaf

• 1

Ik mag toch aannemen dat daar naar gekeken is?

Als het financieel belang erg groot is kan ik mij goed voorstellen dat iemand wil procederen om zijn recht te halen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

• 0

Als ik het goed begrijp hebben jullie mondeling een VOF. Om die te beeindigen moet er een eindbalans gemaakt worden, dus het is logisch dat de VOF partner inzicht wil in de cijfers. Als er redenen zijn de VOF nietig te verklaren zal de rechter daar denk ik uitspraak over moeten doen. Tot nu toe is de rechter van mening dat de VOF niet nietig verklaard hoeft te worden.

Ik snap niet goed waarom je het argument van je vrouws ziekte niet aan de rechter hebt verteld. Dat nu alsnog doen zal niet heel sterk overkomen.

Ik neem aan dat je een advocaat hebt gehad? Wat is diens mening? Kun je hoger beroep aantekenen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Ja ik heb een advocaat maar die heb ik het naderhand pas vertelt.

Hij zei dan ook dat hij twijfelde of de rechter er iets mee zou hebben gedaan.

Mijn vrouw lijdt aan een angststoornis en het ptss syndroom en omdat ze nog niet helemaal herstelt is was ik bang dat als ik dat naar voren zou brengen dat ze weer een terugval zou krijgen.

En ja ik kan nog in hoger beroep of een bodemprocedure starten.

Gr Anidema

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar