• 0

Overstap van uitzendcontract naar ZZP-contract

L.S.,

Ik ben vrij nieuw hier en nog vrij onervaren in het ondernemen. Nu heb ik wel wat rondgekeken op dit forum en het is mooi om te zien dat men hier elkaar met zulke goede en praktische adviezen te woord staat. Ik heb zelf een vraag over mijn eigen situatie en ik hoop dat jullie me daar verder mee kunnen helpen.

Op het moment is het namelijk zo dat ik een functie bekleed bij m'n huidige werkgever via een uitzendcontract. Dit uitzendcontract loopt 31 december af en mijn werkgever kan dan (door beperkingen vanuit het hoofdkantoor) geen vast contract aanbieden en heeft in eerste instantie voorgesteld om het uitzendcontract te verlengen. Nu heeft dit uitzendbureau voor mij geen enkele toegevoegde waarde en heb ik voorgesteld om mij dan direct in te huren ipv via het uzb. Mijn werkgever gaat er dan financieel niks (of weinig) op achteruit, ze houden dezelfde flexibiliteit en ik kan meer marge opbouwen om het uit te hoesten, mocht ik ontslag krijgen. Ik verdien nu zo'n 13,5 e p/u en gok (gezien de marges die het UZB maakt) voor zo'n 33 a 40 e p/u ingezet te kunnen worden.

Nu weet ik dat de fiscus kan klagen over een verkapte arbeidsrelatie, maar mijn plan is wel om komend jaar ook diensten aan andere bedrijven aan te bieden (al is het maar een middag of ergens een dag). Daarnaast is mijn toekomstige opdrachtgever niet mijn officiele werkgever geweest, maar het UZB, dus is er geen sprake daarvan. Aldus mijn denkwijze. Graag hoor ik van jullie wat jullie hierover denken.

Daarnaast zal ik natuurlijk geld kwijt zijn aan pensioenvoorziening en verzekeringen, maar vind ik het moeilijk om te schatten hoe hoog deze bedragen gaan zijn. Ik gok zo zelf rond de 1000 a 1300 e p/m, maar anderen zeggen dat dit echt aan de hoge kant is. Hoe kan ik een goede schatting hiervan maken?

Alvast bedankt voor de goede tips!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Nu heeft dit uitzendbureau voor mij geen enkele toegevoegde waarde en heb ik voorgesteld om mij dan direct in te huren ipv via het uzb.

...

Vergeet dat maar. Een beetje uitzendbureau zal haar klant daar op aanspreken, en terecht. Vaak is er een afkoopsom. Laat je klant maar eens goed naar de uitzendovereenkomst kijken.

De fiscus kijkt in hoeverre je als ondernemer te werk gaat. Bijv 4 dagen bij 1 opdrachtgever en 1/2-1 dag bij andere klanten zal snel gezien kunnen worden als verkapt dienstverband.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Dag Fred,

Bedankt voor je antwoord. Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk in mijn vraag geweest. Het contract tussen mijn werkgever (dus opdrachtgever UZB) en het UZB zelf loopt dus eind dit jaar af. Daarna is de opdrachtgever naar mijn weten vrij om het contract te verlengen of andere afspraken te maken met mij (bv dus ook een vast contract aanbieden). Ik voorzie hier zelf geen problemen in.

Het gaat me er meer om of ik nu wel of niet een "verkapt dienstverband" aanga als ik bij mn huidige werkgever verder aan de slag ga als ZZP'er, maar daarnaast zo nu en dan een klus doe bij een andere opdrachtgever. Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen...

• 0

Dag Wilko

Het blijft een grijs gebied waarin je je dan begeeft. Een verkapt dienstverband zal snel sprake van zijn als je minder dan 3 opdrachtgevers hebt in een jaar EN je meer dan 70% van je inkomsten bij 1 opdrachtgever haalt.

Lees de vragen in de aanvraag VAR verklaring er maar eens op na. Als je een beetje nadenkt over wat de fiscus zal zien als onderneming dan wordt al snel duidelijk dat het moeilijk is om in jouw geval onder een dienstverband uit te komen.

Vaak is het dan essentieel dat je niet in gezagsverhouding staat tot de opdrachtgever. Je moet dus vrij zijn in jouw komen en gaan, zo min mogelijk aanwijzingen hoeven op te volgen, zelf vervanging aan kunnen stellen, en werken naar een doelstelling waarbij jij bepaalt hoe je er komt. Dan zou sprake zijn van freelancen, maar dat maakt je nog steeds geen IB ondernemer!

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Fred,

Bedankt voor je antwoord. Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk in mijn vraag geweest. Het contract tussen mijn werkgever (dus opdrachtgever UZB) en het UZB zelf loopt dus eind dit jaar af. Daarna is de opdrachtgever naar mijn weten vrij om het contract te verlengen of andere afspraken te maken met mij (bv dus ook een vast contract aanbieden). Ik voorzie hier zelf geen problemen in.

Assumption is the mother of all fuckups: de meeste uitzendcontracten bevatten bepalingen om dit soort acties te voorkomen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar