• 0

naam nieuw bedrijf check

Ik weet niet of ik in deze topic goed zit met mijn volgende vraag.

 

Volgend jaar start ik mijn eigen onderneming op het gebied van communicatie, redactie en fotografie. Nu heb ik al met meerdere mensen gebrainstormd over namen voor mijn bedrijf. Steeds kom ik op hetzelfde uit: het moet creatief zijn, eigenwijs, buiten de standaard kader (dus geen geeikte naam waarin de woorden van communicatie, redactie of fotografie direct in terug komen of eigen naam). Uiteindelijk blijf ik bij twee namen hangen. Een in het bijzonder - omdat het al het bovenstaande bezit naar mijn idee. Alleen de vraag is vooral hoe komt de naam over en zou je uit nieuwsgierigheid deze naam aanklikken als je op zoek bent naar iemand die mediawerk verricht? De naam die ik hier graag neer wil leggen en (alleen serieuze) reacties op wil = tiktikklik.nl. Liefst zou ik onderbouwt horen waarom wel of niet. Voordat ik het vast ga leggen bij de KvK wil ik dit even checken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Ik keek net in het YES draadje en daar heeft iemand zijn site greetinQ genoemd. Niet alleen klinkt het als greeting, het ziet er ook uit als greeting (greetinq). Erg verwarrend dus.

 

VIk keek net in het "naam nieuw bedrijf check" draadje en daar heeft iemand zijn site Thalent genoemd. Niet alleen klinkt het als Talent, het ziet er ook uit als Talent (Thalent). Erg verwarrend dus.

Link naar reactie
  • 1
Ik keek net in het YES draadje en daar heeft iemand zijn site greetinQ genoemd. Niet alleen klinkt het als greeting, het ziet er ook uit als greeting (greetinq). Erg verwarrend dus.

Vaak gebruiken scammers het om te vissen. inq en ing zien er met sommige lettertypes namelijk nogal hetzelfde uit.

 

Zie eerst zelf maar eens zo succesvol en innovatief te worden. Interessanter is om Arthur te vragen naar het waarom van de naamkeuze met Q. En om een technostarter nu op een lijn te zetten met scammers...

 

...ik kan meer professionele en succesvolle Nederlandse ondernemingen noemen met een Q in de bedrijfsnaam dan ik op twee handen kan tellen. Het is of was niet meer of minder dan een modegril bij naamcreatiebureau's met voordeel (onderscheidend vermogen) op het gebied van merkbescherming.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Leuk topic! Zoals hier op HL vaker te lezen is, is het kiezen van een bedrijfsnaam erg moeilijk. Wij hebben onszelf dus Greetinq genoemt (met een Q op het eind). Ik zal uitleggen waarom, hopelijk is dat leerzaam voor de topicstarter en misschien geeft het chielsen meer inzicht in mijn keuze.

 

Voor mij is het belangrijk dat een naam goed klinkt (2 lettergrepen vind ik zelf altijd fijn), een URL met .com beschikbaar heeft (internationaal georienteerd) en dat het textbeeld er goed uit ziet. En ja, een Q kan verwarrend zijn, maar staat voor speels en daardoor voor mij dus innovatief.

 

Maar wat voor mij ook erg belangrijk was, is dat je bedrijfsnaam iets betekent. En dat is bij ons zo. Een 'greetinG' betekent "begroeting", en een 'greetinQ' betekent "Voicemailbegroeting". En laten wij nou net in de voicemailbusiness zitten... ;)

Trouwens, jullie zullen nu nog niet weten dat dit de definitie van een 'greetinQ' is, maar geloof me, over 3 jaar staat het zo in de van Dale. Tenminste, daar ben ik nu hard mijn best voor aan het doen! :D :D.

En hoewel dit laatste misschien vreemd klinkt, kan het heel belangrijk zijn. Weten jullie wat luxaflex zijn? Vast wel. Maar meestal zijn dit geen luxaflex, maar hetzelfde product van een ander merk. Luxaflex is namelijk eigenlijk een merknaam, maar het is in de praktijk een productnaam geworden! Net zoals je het nu vaak hebt over 'een TomTom' ipv 'een navigatiesysteem'.

 

En dat is eigenlijk mijn droom, dat ik over 2 jaar in de trein zit, en iemand tegen zijn reisgenoot hoor vertellen "Nouja, wat Lisa nou voor greetinQ voor me ingesteld heeft!". :).

 

Dit is mijn visie iig op merknamen, ik hoor natuurlijk graag wat jullie er van vinden!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net een overleg gevoerd over de toevoeging van de Q en we hebben de Q ook op verschillende manieren gebruikt in de naam.

Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de Q slechts voor een luxe of verspeelsing zorgt en geen toegevoegde waarde heeft binnen het doel van mijn naam. Daarbij stond al vast dat de naam een Nederlandse uitstraling moet krijgen. Tik Tik Klik - hoe Nederlandser kan het... Tik Tik Qlik (Qlick) Of Tiq Tiq Qlik het ziet er ook niet echt praktisch uit. Het oog wil zeker ook wat. Tik Tik Klik zegt eigenlijk precies wat het moet doen. Al die andere varianten met de Q:

 

- het geeft geen toevoeging aan de naam

- het maakt de naam niet creatiever

- het leest niet lekker

- je spreekt het wel hetzelfde uit

- je moet altijd uitleggen hoe je de naam spelt

 

Eigenlijk heeft het meer nadelen dan voordelen.

 

Wat mij betreft blijft het dan ook Tik Tik Klik ;D Mits iemand nog een heel goede argument of suggestie heeft ;)

Die zijn altijd welkom, en zeker overweeg ik het meeste wat aansluit op mijn idee.

 

Link naar reactie
  • 0

 

En hoewel dit laatste misschien vreemd klinkt, kan het heel belangrijk zijn. Weten jullie wat luxaflex zijn? Vast wel. Maar meestal zijn dit geen luxaflex, maar hetzelfde product van een ander merk. Luxaflex is namelijk eigenlijk een merknaam, maar het is in de praktijk een productnaam geworden! Net zoals je het nu vaak hebt over 'een TomTom' ipv 'een navigatiesysteem'.

 

En dat is eigenlijk mijn droom, dat ik over 2 jaar in de trein zit, en iemand tegen zijn reisgenoot hoor vertellen "Nouja, wat Lisa nou voor greetinQ voor me ingesteld heeft!". :).

 

Dit is mijn visie iig op merknamen, ik hoor natuurlijk graag wat jullie er van vinden!

 

Veel merkeigenaren doen hard hun best om te voorkomen dat hun merknaam een soortnaam wordt, Dan verlies je namelijk je merkbescherming. Luxaflex schrijft iedereen aan die dat probeert. Voorbeelden zat van merkeigenaren die liever niet in het woordenboek belanden.

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interessant en goeie aanvulling!

Ik weet zeker dat de oprichter van Dyson (stofzuigers) dat het zijn (persoonlijke) doel is dat men het over enkele jaren niet meer heeft over een 'stofzuiger' maar over een 'dyson'.

 

Misschien is het bij Luxaflex doorgeschoten, maar bij Tomtom geld het iig wel. Niemand behalve TomTom mag zijn navigatiesysteem TomTom noemen, maar in de volksmond heet het wel zo :).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 1

Ik keek net in het YES draadje en daar heeft iemand zijn site greetinQ genoemd. Niet alleen klinkt het als greeting, het ziet er ook uit als greeting (greetinq). Erg verwarrend dus.

 

VIk keek net in het "naam nieuw bedrijf check" draadje en daar heeft iemand zijn site Thalent genoemd. Niet alleen klinkt het als Talent, het ziet er ook uit als Talent (Thalent). Erg verwarrend dus.

 

Tja zou je aan mijn groot groot groot groot ouders moeten vragen waarom ze zo'n achternaam namen. Ik gebruik mijn bedrijfsnaam eigenlijk nergens voor, het gaat puur om mij. Als je ook googlet op thalent zie je nergens wat, dus het maakt niks uit.

 

De meeste mensen nemen echter een bedrijfsnaam met de intentie dat het bij mensen moet blijven hangen om zo weer gevonden te worden door de klant. Dan is het toch echt handiger dat de klant weet hoe je de naam spelt.

 

Dat je van een roker niet wil aannemen dat roken slecht voor je is kan ik inkomen. Maar die heeft nu wel juist de ervaring.

 

En de mensen die zich aangevallen voelen omdat ze denken dat ik jaloers ben, grow up. Het stukje over scammers gaat er alleen over dat een q verward wordt met een g. Er zal best een goede reden zijn dat greetinQ met een Q is (net als Thalent met Th is), dit topic gaat erover of in tik tik klik een q moet worden verwerkt. Ipv kneuzen te geven geef dan eens goede argumenten dat een Q niet verwarrend werkt.

 

Oh, ik zie dat arthur ook heeft gepost. Ik kan het toch lastig voorstellen dat als iemand tegen mij greetinq zegt (luister maar naar emma of wouter op je eigen site: http://www.greetinq.com/voicemail/premium/) dat ik dan greetinQ hoor en niet greeting als een rus of gewoon greet inc.

Link naar reactie
  • 1

Nou, nou, dat is hard aangekomen en ik vond 't juist zo'n leuke post. Laten we het gezellig houden.

 

Gaan we nu weer even terug naar de vraag van TS.

'tiktiklik' bekt wel, maar lezend word ik er een beetje duizelig van (kan ook aan het tijdstip liggen). 8)

 

Communicatie, redaktie en fotografie, daar moet het over gaan. Origineel en geen directe verwijzingen?

Mijn mening? Met streepjes ertussen is een hele verbetering. Wat wel blijft zijn die stokletters (goeie opmerking) en al die i's.

't Is echt Hollands, maar ik vind 't wel een vrij hoog jip-in-jinneke-gehalte hebben.

 

ff kijken: foto = pic. Iets in de geest van:

klik-op-pic

klik-a-pic

klik-to-pic

tik-to-pic

tik-topic

tiktopic

 

Vooral die link van schrijven naar foto (tik to pic) ook te lezen als onderwerp (topic) lijkt me wat professioneler en to the point.

Voor de leut kun je natuurlijk altijd nog ergens een Q van maken of er een H tussen zetten. ;)

 

Suc6!

 

John

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Claus,

 

ik heb je pm ontvangen en erop gereageerd.

 

Erg bedankt voor je suggestie.

 

;D

 

 

Iris ik heb je een PM gestuurd. Ik denk dat je de naam wel leuk zal vinden. ;)

 

Mocht je de naam bevallen dan kan ik je aanraden om dan gelijk dat domein te registreren voordat

je hem naar buiten toe brengt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Het zijn allemaal leuke suggesties, maar het zijn ze net niet. Met de pic van piksels hebben we al gestoeid, maar kan op verschillende manieren uitgelegd worden en men legt niet de eerste link naar de foto, daarbij denken ze in eerste instantie ook dat het dan met een k geschreven moet worden.

 

De namen geven het net niet bij (schriftelijke) communicatie, redactie en fotografie.

 

Helaas is mijn eigen voornaam of eigen achternaam al bezet. En om beide te gebruiken zie ik weer niet zitten.

 

Het anders schrijven van de naam is eerder gesuggereerd en die ga ik zeker toepassen (zeker als het de naam blijft). Waarschijnlijk niet met streepjes en niet in de url-naam, maar wel in de bedrijfsnaam en logo. Vooral omdat ik dan niet erbij hoef te vermelden dat er streepjes tussen staan. Het zal in de bedrijfsnaam dan worden: Tik Tik Klik.

 

De 3 i's in het verhaal hebben op dit moment nog wel voor leuke ideetjes gezorgd rondom een logo. Daar ben ik wel nog over aan het brainstormen.

 

Naast dat het in niet directe vorm moet linken naar communicatie, redactie en fotografie, moet het speels, creatief, buiten de kader, eigen wijs (los van elkaar, maar ook wel vast aan elkaar eigenwijs) uitstralen. Leesbaarheid telt ook mee op de huisstijl en website, maar in de urlnaam vind ik het toch minder belangrijk, want bij links kun je ze altijd los van elkaar invullen.

 

De q - Q is wat mij betreft afgeschreven binnen mijn naam. Alle argumenten en omschrijvingen ervan hebben mij er niet van overtuigd dat het de naam zal verbeteren of er een meerwaarden aan zal geven. Er een H tussen zetten is zeker niet aan de orde (ook voor mij nooit geweest).

 

In ieder geval wel aardige suggesties, helaas niet passend bij mijn idee over mijn bedrijf.

 

;D

 

 

Nou, nou, dat is hard aangekomen en ik vond 't juist zo'n leuke post. Laten we het gezellig houden.

 

Gaan we nu weer even terug naar de vraag van TS.

'tiktiklik' bekt wel, maar lezend word ik er een beetje duizelig van (kan ook aan het tijdstip liggen). 8)

 

Communicatie, redaktie en fotografie, daar moet het over gaan. Origineel en geen directe verwijzingen?

Mijn mening? Met streepjes ertussen is een hele verbetering. Wat wel blijft zijn die stokletters (goeie opmerking) en al die i's.

't Is echt Hollands, maar ik vind 't wel een vrij hoog jip-in-jinneke-gehalte hebben.

 

ff kijken: foto = pic. Iets in de geest van:

klik-op-pic

klik-a-pic

klik-to-pic

tik-to-pic

tik-topic

tiktopic

 

Vooral die link van schrijven naar foto (tik to pic) ook te lezen als onderwerp (topic) lijkt me wat professioneler en to the point.

Voor de leut kun je natuurlijk altijd nog ergens een Q van maken of er een H tussen zetten. ;)

 

Suc6!

 

John

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang de naam nog niet officieel vaststaat zijn de suggesties zeker welkom. ;D

 

 

Hoi Iris,

 

dank voor je reactie. 't Waren idd maar suggesties en wat die Q en H betreft geintjes.

Die 3 i's in een logo, daar kan ik me wat bij voorstellen. Daar kan je wat mee.

 

Suc6 en als me nog wat te binnen schiet, laat ik 't wel weten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet zeker dat de oprichter van Dyson (stofzuigers) dat het zijn (persoonlijke) doel is dat men het over enkele jaren niet meer heeft over een 'stofzuiger' maar over een 'dyson'.

 

 

In Engeland worden vaker merknamen als soortnamen gebruikt. Laarzen worden Wellies genoemd (naar de uitvinder), een regenjas een Macintosh, kopiëren Xerox en vacuum cleaners Hoover. Als de volksmond naar de Hoover grijpt, is het wel logisch dat Dyson dat wil veranderen. Dyson is een eigenzinnige uitvinder. Zijn merkjuristen denken daar vast anders over. Maar gelukkig zijn juristen niet altijd de baas.

 

Klassieke voorbeelden van veralgemenisering zijn pc, linoleum, aspirine en heroïne.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.