• 0

Particulier of eenmanszaak?

Hoi, ik heb meerdere vragen maar ik denk dat het het beste bij rechtsvorm past, zo niet dat verplaatst u hem maar.

 

Ik verkoop al een poos spullen als particulier. Ik koop dit bij een importeur in duitsland en verkoop het via advertenties in nederland, zowel via internet als vanuit huis.

Ik verkoop ongeveer 10-15 stuks per maand, inkoopprijs is 75-125 euro en verkoopprijs is 200-250 euro, ik maak dus best een lekkere winst naast mijn fulltime baan.

 

Nu zit ik al een poos met het idee te spelen om als eenmanszaak verder te gaan, alleen ga ik dan wel iets minder winst maken ivm BTW, administratie en boekhouderskosten.

 

Het liefst ga ik als particulier door want dit is wel lekker makkelijk qua boekhouding maar ik vraag me af of de belastingdienst het hiermee eens is.

 

Vraag 1: Mag ik mijn handeltje als particulier voortzetten, ik geef alle inkomsten netjes op in mijn jaaraangifte.

 

Vraag 2: Als ik als eenmanszaak verder ga, wat zijn dan ongeveer mijn starterskosten en daarna mijn jaarlijkse kosten?

 

Vraag 3: Volgens mij is de rechtsvorm eenmanszaak de enige optie die het overwegen waard is in mijn situatie, of is er wellicht nog een vorm die interessant is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Malelom,

 

Quote: Het liefst ga ik als particulier door want dit is wel lekker makkelijk qua boekhouding maar ik vraag me af of de belastingdienst het hiermee eens is.

 

Nee daar zal de belastingdienst het niet mee eens zijn en je concurrenten al helemaal niet.

Goed dat je het opgeeft op de IB-aangifte, maar dat staat los van je BTW-plicht.

Naar de KvK dus, inschrijven en een BTW-nummer krijgen en dan aan je klanten de BTW in rekening brengen die jij in principe afgdraagt aan mijnheer Bos.

In principe? Ja, want mss hebbie geluk en val je binnen de grenzen van de KOR (kleine ondernemersregeling) en dan mag je het in je eigen zak steken. D.w.z. eventjes, want bij de IB-aangifte telt die aftrek KOR dan wel weer mee als inkomsten.

Maar ja, daar betaal je maar een %tage IB over. Kijk hier op HL of op www.belastingdienst.nl voor de grenzen en voorwaarden van de KOR

 

Wat het allemaal gaat kosten? Geen idee, mss hou je nog wat over door die KOR.

En een eenmanszaak lijkt me idd de beste optie.

 

groet

 

John

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Melalom,

 

Het spreekt voor zich dat de belastingdienst bij de door jou genoemde omzetten er niet mee akkoord gaat dat je deze handel als particulier blijft voeren.

 

In tegenstelling tot hetgeen John gemeld heeft mag je ook niet rekenen op de KOR, je BTW bedragen zijn daarvoor te hoog.

 

De kosten zullen over het algemeen wel meevallen.

 

Allereerst bereken ik een BTW afdracht van ongeveer E 3.500,00.

Daarnaast komen de kosten KvK en de administratie.

Hiervoor moet je toch wel op E 1.000,00 tot E 1.500,00 rekenen.

(Indien je veel zelf doet zit hier nog wel een meevaller in.)

 

Of een andere ondernemersvorm geschikt / wenselijk is hangt af van meerdere factoren.

Daarvoor is een gesprek c.q. volledige informatie noodzakelijk. (Kan ook via PM)

 

Succes met je onderneming.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Melalom,

 

Ik koop dit bij een importeur in duitsland

 

Waarschijnlijk betaal je nu wel 16% MwSt. Als je als ondernemer gaat werken, komt die te vervallen en wordt je marge dus groter.

 

Indien de belastingdienst te weten komt dat je dit doet, kan je er vanuit gaan dat ze als ondernemer gaan behandelen. Hoe komen de spullen van Duitsland naar Nederland?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

...

Of een andere ondernemersvorm geschikt / wenselijk is hangt af van meerdere factoren.

Daarvoor is een gesprek c.q. volledige informatie noodzakelijk. (Kan ook via PM)

 

 

Jan, bedankt voor je antwoord.

Wat voor volledige informatie doel je op?

Ik dacht eigenlijk dat een andere rechtsvorm alleen interessant was bij hogere omzetten of hogere fininciele risico's.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Melalom,

 

Ik koop dit bij een importeur in duitsland

 

Waarschijnlijk betaal je nu wel 16% MwSt. Als je als ondernemer gaat werken, komt die te vervallen en wordt je marge dus groter.

 

Indien de belastingdienst te weten komt dat je dit doet, kan je er vanuit gaan dat ze als ondernemer gaan behandelen. Hoe komen de spullen van Duitsland naar Nederland?

 

Sander, die 16% mwst betaal ik dus niet, ik had verwacht dat mijn leverancier me naar een btw nummer zou vragen, maar dit heeft hij nog nooit gedaan dus ik vind het wel prima zo.

De spullen komen per vrachtauto, duitse transporteur bij mij aangeleverd. Hoezo als ik vragen mag?

Link naar reactie
  • 0

Sander, die 16% mwst betaal ik dus niet, ik had verwacht dat mijn leverancier me naar een btw nummer zou vragen, maar dit heeft hij nog nooit gedaan dus ik vind het wel prima zo.

 

Dat is dus niet prima maar (vermoedelijk) een vorm van fraude, als je dit willens en wetens doet en blijft doen. Ik raad je aan eea zsm legaal te maken, dus inschrijven bij KvK en BTW nr, goede administratie opzetten etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sander, die 16% mwst betaal ik dus niet, ik had verwacht dat mijn leverancier me naar een btw nummer zou vragen, maar dit heeft hij nog nooit gedaan dus ik vind het wel prima zo.

De spullen komen per vrachtauto, duitse transporteur bij mij aangeleverd. Hoezo als ik vragen mag?

 

Ik denk dat Sander bedoeld dat je als particulier behandeld wordt. Als je in nederland als consument iets koopt, wordt je toch ook niet om een btw-nummer gevraagd. Deze mwst betaal je waarschijnlijk zonder dat je hier al bij stil hebt gestaan. ;)

http://www.Papierdump.nl - De goedkoopste aanbieder van papier
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Sander bedoeld dat je als particulier behandeld wordt. Als je in nederland als consument iets koopt, wordt je toch ook niet om een btw-nummer gevraagd. Deze mwst betaal je waarschijnlijk zonder dat je hier al bij stil hebt gestaan. ;)

 

Hij heeft duidelijk aangegeven wat zijn prijzen ex btw zijn, en de facturen die ik krijg zijn exact deze prijzen, zonder btw dus.

 

@ Fred: Legaal maken ga ik ook doen, dat is het hele idee achter dit topic. Ik vind het allemaal prachtig zoals het nu gaat maar wil er niet door in de problemen komen.

 

Ik denk dat ik vanaf 1 januarie 2010 als eenmanszaak verder ga, die ene maand is de moeite niet in verhouding tot kosten van jaaropgaaf etc.

 

Ik zal eens gaan bellen met de kvk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Malelom

 

Sander, die 16% mwst betaal ik dus niet, ik had verwacht dat mijn leverancier me naar een btw nummer zou vragen, maar dit heeft hij nog nooit gedaan dus ik vind het wel prima zo.

 

Gezien het feit dat je geen BTW nummer hebt hoeven door te geven, betaal je zeer waarschijnlijk wel MwSt (zoals de anderen ook aangeven). Je kan het zien op je factuur.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.