• 0

btw percentage over aanvullende diensten

Hallo.

 

Ik heb een vraag van soortgelijke strekking eerder gesteld en hier een hoop nuttige antwoorden op gehad. Ben al veel wijzer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik ben werkzaam als trainer/coach en lever trainingen. Deze trainingen zijn uiteraard belast met 19% BTW. Van de locatie waar we de training wordt gegeven neem ik ook een arrangement (koffie/thee/lunch/frisdrank) af. Op de factuur die ik van de locatie ontvang staat de zaalhuur vermeld (belast met 19% BTW) en de arrangementen (belast met 6% BTW).

 

Van RCDM en John begrijp ik dat ik op mijn factuur aan de klant mag kiezen of ik een all-in prijs voor de training hanteer en deze belast met 19% BTW of dat ik de training en arrangement apart specificeer op de factuur. In dat geval kan ik dan 19% en 6% hanteren.

 

Nu kwam ik echter op de site van de BD de onderstaande info tegen. Als ik dat goed interpreteer is het of het een of het ander. Wat ik ervan begrijp, is dat het van de situatie afhangt. Hier de tekst:

 

Tarieven bij combinaties van prestaties

Het is bij combinaties van prestaties van belang hoe de ene prestatie zich verhoudt tot de andere. Hoe de prestaties zich verhouden tot elkaar is bepalend voor het tarief dat geldt voor die prestaties dan wel voor de combinatie van de prestaties als geheel. Er kan sprake zijn van een combinatie van:

 

goederen, waaronder verpakte goederen;

diensten;

leveringen en diensten.

Bij de beoordeling of in zo'n situatie sprake is van één dan wel verschillende prestaties is van belang of in de ogen van de modale afnemer sprake is van een kenmerkend, een essentieel element van de combinatie van de prestaties. Voorts moet bij deze beoordeling rekening moeten worden gehouden met alle omstandigheden waaronder de handelingen plaatsvinden. Als de combinatie van de onderdelen geen kenmerkend element kent zullen de verschillende onderdelen als een zelfstandige prestatie aangemerkt moeten worden.

 

Goederen die verpakt zijn, worden in het algemeen samen met de verpakking als één goed aangemerkt. De verpakking volgt daarbij het tarief dat van toepassing is op de goederen. Als verder een verpakkingsmiddel, bijvoorbeeld blik of trommel, blijvende gebruikswaarde heeft, ook wel zonder inhoud verkrijgbaar is en een geldswaarde vertegenwoordigt die mede gelet op de waarde van de inhoud niet onaanzienlijk is, kan dit ook een reden zijn om het verpakkingsmiddel afzonderlijk te belasten. Zijn de gegevens over de inhoud (soort, gewicht, samenstelling, barcode, en dergelijke) op onuitwisbare wijze op het verpakkingsmiddel aangegeven dan kan het ervoor worden gehouden dat aan het verpakkingsmiddel geen zelfstandige betekenis toekomt.

 

Een afzonderlijke regeling is getroffen voor de zogenoemde 'candy novelties'. Het gaat dan om een combinatie van goederen die onder het verlaagde tarief (meestal snoepgoed) vallen en goederen waarop het algemene tarief (meestal speelgoed) van toepassing is.

 

Let op!

 

De beoordeling of een dienst ondergeschikt is aan een levering, of omgekeerd, kan van belang zijn omdat er verschillende tarieven kunnen gelden voor de levering en de dienst. Ook kan de plaats van de levering of van de dienst van invloed zijn op het wel of niet belast zijn van de prestatie. Hierover bestaat veel jurisprudentie. Neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

 

Voorbeeld 1

 

Als een accountant een rapport uitbrengt aan een cliënt is er sprake van een dienst. Er is in dat geval geen afsplitsing van de levering van het rapport (een goed): de levering gaat op in de dienst.

 

Voorbeeld 2

 

Een horecaondernemer die bruiloften en partijen verzorgt, verricht één dienst. Deze dienst omvat het verstrekken van spijzen en dranken en de bediening door het personeel en het gebruik van de accommodatie.

 

Voorbeeld 3

 

Bij de verkoop door een reisbureau van reizen in combinatie met de verkoop van een reis- en annuleringsverzekering is sprake van afzonderlijke prestaties; de reis- en annuleringsverzekering is niet zodanig onbetekenend dat deze is opgegaan in de verkoop van de reis. De bijdragen voor de Stichting Garantiefonds Reisgelden worden in de ogen van de gemiddelde klant ervaren als een onderdeel van de reissom zodat deze garantie en bijbehorende bijdrage een onderdeel van de prestatie van de verkoop van de reis is.

 

Let op!

 

Als u een combinatie van prestaties afzonderlijk moet behandelen en u die combinatie voor één prijs aanbiedt, zult u de vergoeding moeten splitsen als op de afzonderlijke delen een verschillend tarief drukt. U splitst dan de vergoeding in verhouding tot de kostprijs of, als u de prestaties ook afzonderlijk aanbiedt, op basis van die prijzen.

 

Concreet zijn mijn vragen:

 

- MOET ik of voor een all-in prijs met 19% of voor aparte specificatie met 19% en 6% kiezen OF mag ik beide opties door elkaar heen gebruiken, dat wil zeggen dat ik voor de ene training opteer voor de all-in prijs en voor een andere training voor aparte specificatie?

 

-Mag ik binnen dezelfde training beide opties door elkaar heen gebruiken? Dus een zakelijke klant een factuur met all-in prijs, belast met 19% sturen en een particuliere klant een uitgesplitste factuur met 19% en 6%. De particuliere klant kan namelijk de BTW niet terugvragen en door de factuur uit te splitsen, en dus het arrangement met 6% te belasten, wordt het uiteindelijke factuurbedrag lager. Voor de zakelijke klant maakt dit niet uit, hij kan de BTW toch terugvragen. Sterker nog, als ik het bij hem zou uitsplitsen kan hij de BTW over het arrangement waarschijnlijk juist niet terugvragen omdat het om drank/voedsel gaat.

 

Ik ben benieuwd. Groeten,

 

Lennard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Lennard,

 

Wij zijn geen belastingexperts/juristen, maar we zullen toch proberen met logisch nadenken antwoord te geven op je vragen.

 

- MOET ik of voor een all-in prijs met 19% of voor aparte specificatie met 19% en 6% kiezen OF mag ik beide opties door elkaar heen gebruiken, dat wil zeggen dat ik voor de ene training opteer voor de all-in prijs en voor een andere training voor aparte specificatie?

 

-Mag ik binnen dezelfde training beide opties door elkaar heen gebruiken? Dus een zakelijke klant een factuur met all-in prijs, belast met 19% sturen en een particuliere klant een uitgesplitste factuur met 19% en 6%. De particuliere klant kan namelijk de BTW niet terugvragen en door de factuur uit te splitsen, en dus het arrangement met 6% te belasten, wordt het uiteindelijke factuurbedrag lager. Voor de zakelijke klant maakt dit niet uit, hij kan de BTW toch terugvragen. Sterker nog, als ik het bij hem zou uitsplitsen kan hij de BTW over het arrangement waarschijnlijk juist niet terugvragen omdat het om drank/voedsel gaat.

 

Uit de quote van de belastingdienst maak ik op dat als de twee diensten duidelijk gescheiden zijn en los van elkaar afgenomen kunnen worden, dat je dan twee btw tarieven moet hanteren.

Er lijkt mij dus geen sprake van een keuze. Er zijn regels over wanneer welk btw-tarief gehanteerd moet worden.

 

Om te bepalen of je een of twee tarieven zal hanteren lijkt me de volgende vraag van toepassing:

Kan iemand bij jou de training afnemen zonder het arrangement? en andersom?

Zo ja, dan zijn de diensten gescheiden en apart af te nemen en MOET je 2 btw tarieven hanteren.

Zo nee, dan is het 1 dienst en zijn ze in de ogen van de klant ook 1 dienst en MOET je 1 btw tarief hanteren.

 

Neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

Lijkt me in dit geval wel een goed idee. Hier heb je alvast het nummer: 0800 - 0543. ;)

 

Nog een puntje: wil je in het vervolg aangeven wat de bron van de quote is, met een linkje?

 

Succes!

 

Groet,

Gwyneth (en Jan-Pieter)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gwyneth,

 

Bedankt voor je berichtje!

Ik zal voortaan de bron van de quote aangeven met een linkje. Thx voor de tip.

 

Een heel duidelijk bericht en een logische redenatie. Maar goed, ik kan er zelf niet opkomen ::).

 

Wat betreft de BD; ik heb hier inderdaad contact over opgenomen, een aantal weken geleden. Zelfs twee keer! Ik had ze toen twee vragen voorgelegd, waaronder deze. Het antwoord op deze vraag was beide keren 'dat weet ik niet'. Mijn andere vraag ging over de BTW die ik gefactureerd krijg van het business center. Dit is gesplitst in zaalhuur met 19% btw en arrangement met 6%. Zij gaven (ook weer beide keren) aan dat ik de 6% over de arrangementen voor mijn cursisten niet mag aftrekken als voorbelasting! Met andere woorden; ik betaal 6% over het arrangement, ik belast het arrangement door aan de cursist en hij betaalt er weer BTW over. Dan wordt er dus dubbel BTW geheven. Dankzij dit forum en een check bij een fiscalist ben ik er inmiddels achter dat dit onzin is. Zolang ik de dienst nodig heb om mijn dienst te kunnen leveren en deze uiteindelijke dienst met BTW belast is, kan ik de BTW gewoon als voorbelasting aftrekken. Ook als het gaat om de arrangementen voor de cursisten!

 

Enfin, mijn lage vertrouwen in de Belastingtelefoon is daardoor nog verder gedaald. :'(. Aangezien ik de Higherlevel leden een stuk hoger aansla probeer ik het bij jullie. En je ziet het aan je reactie, daar kan ik tenminste iets mee :).

Maar, je hebt gelijk hoor. Eigenlijk zou je met zo'n vraag bij de Belastingtelefoon terecht moeten kunnen. En als ze het 'niet weten', dan moeten ze het navragen in plaats van klakkeloos volstrekt tegenstrijdige informatie te verstrekken.

 

Dat zit me best dwars moet ik zeggen. Veel van de mensen op Higherlevel zullen starters zijn. Zij zijn nog niet groot genoeg of het is financieel (nog) niet haalbaar om de boekhouding en administratie te laten doen. Eigenlijk dus de meest kwetsbare groep, want starters zijn aan het bouwen. Dan moet je gewoon kunnen vertrouwen op de informatie die je via de BD verstrekt krijgt! Juist omdat je starter bent en elke bespaarde euro is ook een verdiende ;)

Ik zal ophouden, want mijn frustratie met betrekking tot de BD hoort hier niet thuis >:(

 

Super bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Uhh.. Brief sturen naar belastinginspecteur? Deze kan(/moet) een beslissing nemen met wat er wel/niet juist is, dit is dan ook direct bindend en voorkomt eventuele problemen.

 

Belastingtelefoon is alleen handig voor simpele vragen; Voor vragen zoals deze, waar ze geen sluitend antwoord op weten, moeten ze je mijn inziens doorverwijzen naar de inspecteur om hier een beslissing over te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi RCDM,

 

Dit klinkt waarschijnlijk héél knullig, maar wat bedoel je met 'een brief sturen aan de belastinginspecteur'? ::)

 

ik ben nu drie jaar bezig, doe al drie jaar netjes aangifte, maar heb nog nooit iets ontvangen van een belastinginspecteur of er één 'real life' gezien. Stuur je die brief dan gewoon naar het belastingkantoor van je regio 't.a.v. de belastinginspecteur'....?

 

Thanks

Lennard

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lennard,

 

ze bestaan echt en ze lopen los, gewoon in 't wild. ;D

 

Schrijf je brief naar je regiokantoor. Drie jaar geleden heb je een brief gehad over je fiscale status, zodat je wist wat voor aangifte je moest doen. Op die brief staat de regio en het kantoor waar je onder valt.

Adressering: Belastingdienst/ regio....../kantoor ......

aan de inspecteur omzetbelasting

Postbus ...... etc.

 

Mocht je er zenuwachtig van worden? :-\ Niet de inspecteur leest je brief, maar een 'gewone' fiscale medewerker die namens de inspecteur mag handelen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.