• 0

'slapende' personal holding na verkoop werk-BV, fictief loon van toepassing?

Mijn eerste post, wel al veel gelezen de afgelopen tijd op dit board. Kan op mijn vraag geen antwoord vinden, dus ik hoop dat ie nog niet gesteld is (anders hoor ik graag waar het wel staat en ik gewoon niet goed gezocht heb).

 

Ik heb een personal holding met een werkmaatschappij. Deze werkmaatschappij zal binnenkort verkocht worden en de koper zal verspreid over de komende 4 jaar het aankoopbedrag voldoen (mijn PH moet dus blijven bestaan gedurende die periode).

 

Nu wil ik na verkoop wellicht eerst even niets doen en daarna eventueel in loondienst gaan. Moet ik nu alsnog -ondanks dat ik geen echte inkomsten meer heb (management fee valt weg), ik heb hoogstens wat renteinkomsten- het gebruikelijk loon blijven uitbetalen? Complicerende factor is wellicht dat ik wel een bedrijfsauto in de PH heb, dus hoe doe je dat dan met de bijtelling?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je geen of nauwelijks werkzaamheden meer verricht voor de holding, dan zul je je daar niet full time mee bezig houden. Bij de vaststelling van het gebruikelijk loon kun je rekening houden met de deeltijdfactor. De vraag is dan even hoeveel dat dan moet zijn. Als het goed is, mag je vanaf 2010 het gebruikelijk loon achterwege laten als dit minder dan 5.000 euro zou bedragen.

 

Wat betreft de auto: in principe kan dit gewoon doorlopen. Wel bestaat er een kans dat de belastingdienst zal stellen dat de bijtelling op basis van het werkelijke voordeel moet, omdat de auto (vrijwel) alleen voor privédoeleinden wordt gebruikt. Het is ook mogelijk de auto prive over te nemen, maar iedere optie heeft zijn eigen voor en nadelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.