• 0

Dringende vraag !

Beste leden, ik heb een eenmanszaak sinds kort.

 

Nu zit ik met het volgende.

 

Ik heb een klant 100 euro voor reparatie gefactureerd.

Hier komt 19% BTW bij, dus 119 Euro.

 

Nu factureer ik dus 119 Euro.

Nu heeft een vriend van mij geholpen, en heb ik hem 30 euro toegezegt.

 

Probleem:

 

Wat moet ik nu doen, hem 30 uitbetalen en mijn ontvangen bedrag zetten op 70 euro (ex. BTW)

Ik heb op dit moment in mijn administartie gezet: ontvangen 100 euro, en in mijn betaal tabblad 30 euro betaald voor "raparatie" activiteit.

 

Ik heb van de klant wel 100 ontvangen (ex. BTW).

 

Ik zit hier eigenlijk best wel mee, want ik weet niet wat ik hiermee moet doen.

 

Bedankt voor de tijd !

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Duncan,

 

aan het ontvangen bedrag kan je niet tornen dus die zal altijd op 100 moeten blijven staan. Ander worden je debiteuren niet volledig afgeboekt.

 

Wat mij het meest handige lijkt is die 30 euro als prive-opname nemen en die jongen gewoon contant betalen, of als hij ook een bedrijf heeft jou gewoon €30 laten factureren. Maar zolang je geen factuur hebt zul je het als privé-uitgaven moeten boeken! Zonder factuur kan je immers geen kosten declareren!

 

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Mocht je desondanks nog meer vragen hebben laat het dan zeker ff weten!

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat toch eens checken hoor... Ik kreeg als particulier ook regelmatig creditfacturen van adverteerders, en die maakten vervolgens het geld netjes over per bank. Volgens mij zat dat voor hun in ieder geval fiscaal goed, anders konden ze zich die moeite wel sparen.

 

Verder zie ik sowieso niet in waarom je wel positieve bedragen aan een particulier zou kunnen factureren, maar geen negatieve (dat is het enige verschil).

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan is die 30 euro een soort commissie... dan is het redelijk normaal (zeker als de tegenpartij een particulier is) om een creditfactuur te sturen voor zover ik weet.

Voor eenmalig 30 euro is het misschien de moeite niet waard (hoewel dat van jezelf af hangt en van de manier waarop je je administratie voert, of het belasting-aftrekbaar zijn van die 30 euro het je waard is om een factuur te maken) mocht dit vaker voor gaan komen, dan zou ik dit zeker wel doen.

 

Anders koop je voor een paar stuivers gewoon een kwitantieboekje, waarin je de ontvanger van het geld laat tekenen voor het ontvangst... is misschien nog een makkelijkere oplossing. Bij een kwitantie hoort wel een contante afrekening, dus dan moet het niet via een bankoverschrijving gaan ofzo...

 

Daarnaast even een check: je geeft aan dat je 100 euro ontvangen hebt ex. BTW... ik mag toch hopen dat je dus eigenlijk gewoon 119 euro ontvangen hebt, of heeft de klant je de BTW niet betaald!?!?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Check, check double chek voor Celletje

 

Ik heb een klant 100 euro voor reparatie gefactureerd.

Hier komt 19% BTW bij, dus 119 Euro.

 

Nu factureer ik dus 119 Euro.

 

Ik heb van de klant wel 100 ontvangen (ex. BTW).

 

;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarde om van een vergoeding sprake te zijn is in elk geval dat er een overeenkomst is

 

Als er geen overeenkomst is vooraf en geen vergoeding is afgesproken is er geen probleem voor de loonbelasting om iets te geven. Een deel onkostenvergoeding en een cadeautje mag. En 30 euro is niet een probleem.

 

Mocht het echter vaker voorkomen is het handig om jaarlijks een overzicht te maken van de totale verstrekte vergoeding en een specificatie van de onkostenvergoeding begrepen in dit bedrag. Deze moet met sofinummer ook aan de belastingdienst worden verstrekt, en de ontvanger kan het overzicht gebruiken bij de ib aangifte.

 

En iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar aangifte. De ontvanger moet dus wel de onbelaste onkostenvergoeding bij bevraging door de belastingdienst kunnen specificeren en verantwoorden.

 

Je hoeft absoluut niet te gaan rommelen in je administratie voor dit soort dingen. Bangmakerij hoort niet in de administratie tot uitdrukking te komen. Dat maakt je alleen maar ongeloofwaardig als later blijkt dat je via je privestaat dingen oplost. En de kans op veel grotere correcties is dan groot.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.