• 0

Meerwerk factuur

Ik ben voorzitter van een sportvereniging. Vorig jaar lieten wij een nieuw clubhuis bouwen. Alle facturen zijn steeds per omgaande betaald, inclusief facturen voor meerwerk. Nu, bijna 8 maanden na oplevering komt er nog een factuur voor meerwerk waarop wij in het geheel niet gerekend hadden. Het financiele jaar van de verenigin is ook al gesloten. Bestaat er een wettelijke maximale termijn waarbinnen een factuur voor meerwerk verstuurd moet worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
Tijdstip van facturering

De factuur moet u uitreiken vóór de 15e dag na de maand waarin u de levering of de dienst hebt verricht. Als vooruitbetalingen zijn afgesproken, moet u voor de opeisbaarheid van elke vooruitbetaling een aparte factuur uitreiken.

bron: belastingdienst

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Bij bouwprojecten zijn daar vaak aparte afspraken over lijkt mij aangezien die trajecten veel langer duren? Daarnaast lijkt het me niet dat een factuur dan meteen maar niet betaald hoeft te worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bij bouwprojecten zijn daar vaak aparte afspraken over lijkt mij aangezien die trajecten veel langer duren? Daarnaast lijkt het me niet dat een factuur dan meteen maar niet betaald hoeft te worden.

Ben ik met je eens. Sowieso wat is 'het leveren van dienst of product'? Als ik in maart ga bouwen en in juli klaar ben is pas in juli de dienst (op)geleverd.

De regel van de belastingdienst is, volgens mij (als niet jurist), bedoeld om het schuiven van inkomsten (met als gevolg belastingvoordeel) te voorkomen. En heeft geen enkele invloed op het ontstaan van een vordering die een partij krijgt door het volgens overeenkomst leveren dan producten of diensten.

In dit draadje staat informatie over de verjaringstermijn van facturen. Het lijkt me dat de rechten bij een vordering en de betaling van een factuur niet heel ver uit elkaar liggen.

Met andere woorden: volgens mij maakt het (binnen grenzen) weinig uit wanneer jij de factuur ontvangt. Zolang die terecht is natuurlijk. Ik zou wel de contracten eens goed uitpluizen want acht maanden later een factuur voor meerwerk sturen is natuurlijk op z'n minst vreemd.

Link naar reactie
  • 0

Los van het bovenstaande zou ik even het hele traject teruglopen:

- Was het meerwerk eerder schriftelijk of mondeling aangekondigd

- Indien ja: was er een kostenopgave of in ieder geval een inschatting daarvan

- Was het wel meerwerk of vielen de werkzaamheden binnen de oorspronkelijke opdracht

- Is het meerwerk schriftelijk accoord gegeven door een tekeningsbevoegde van de sportvereniging

- Staat er iets in de leveringsvoorwaarden van de aannemer

- Is er een oplevering geweest, die schriftelijk is bevestigd en zijn daarop opmerkingen mbt het meerwerk terug te vinde cq. is het meerwerk expliciet in de oplevering betrokken

Verder per direct een briefje sturen waarin je de factuur betwist en niet accepteert vooraleer je een nadere toelichting van de aannemer hebt gekregen (o.a. mbt bovenstaande punten) en de mogelijkheid hebt gehad zelf je historie uit te pluizen.

Frans

Link naar reactie
  • 0

Kleine aanvulling:

Nu ik je post teruglees zie ik niet dat je de inhoud van de factuur betwist. Wel dat je er niet meer op gerekend had en dat het financiele jaar is gesloten.

Laat ik dus even voorop stellen dat als het meerwerk terecht is en de aannemer het goed heeft uitgevoerd, je die factuur naar mijn mening gewoon moet betalen en niet op zoek moet gaan naar ' kleine lettertjes' die je van je verplichting zouden ontslaan.

Maar ik neem aan dat dat ook niet je bedoeling is toch?

Frans

Link naar reactie
  • 0

ik probeer het ondernemers element in deze vraag te ontdekken, wellicht dat ik iets over het hoofd zie?

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Beste knoebel46

Seb heeft inderdaad een punt dat HigherLevel een ondernemersforum is voor en door ondernemers

Om die focus te houden worden vragen van stichtingen, verenigingen etc. in principe niet toegelaten, hoewel er, zoals in jouw geval, wel eens wat tussendoorschiet.

Doe je voordeel met de antwoorden en verwijzingen die tot nu toe gegeven zijn en eventuele tips die soms nog via pm gegeven worden, want dit topic gaat op slot

Frans

HL mod

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar