• 0

BTW fout bij treinkaartje herstellen

Op jullie site ben ik er achter gekomen dat ik mijn treinkosten op de verkeerde manier geadministreerd heb. Ik heb het volledige bedrag van het treinkaartje als reiskosten opgevoerd. Door jullie site begrijp ik dat er 6% BTW op het kaartje zit, en dat je dus de netto reiskosten moet opnemen in je administratie, en 6% BTW voorheffing moet berekenen. Sinds de start van mijn BV (oktober 2007) heb ik de fout gemaakt. Mijn vraag: wat is nu het beste om te doen? Voor 2007-2009: fouten herstellen (en hoe) of zo laten? En vanaf 1-1-2010 de juiste manier toepassen?

vriendelijk dank voor jullie reactie,

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste michiel,

 

Gelukkig heb je jezelf te kort gedaan en niet de belastingdienst met deze "fout" er is dus geen risico op boetes. Gezien het feit dat je praat over treinkaartjes en niet een treinabonnement ga ik ervan uit dat het niet om grote bedragen zal gaan. Ik denk dat je je de moeite kan besparen van het terugvragen over 2007 en 2008. Per 1.000 euro treinkaartjes praat je over max 60 euro terug te vragen.

 

Mocht je toch de btw over die treinkaartjes terug willen vragen dan kun je via de site van de belastingdienst een suppletieaangifte indienen. Je kunt dan uitrekenen hoeveel btw er in je treinkaartjes heeft gezeten voor elk van de jaren apart en dit bedrag terugvragen via de suppletie aangifte. Voor de afgesloten jaren is er echter een kans dat je claim word afgewezen omdat je niet tijdig hebt teruggevraagd. Formeel moet dit in de periode waarin de kosten zijn gemaakt.

 

Voor 2009 geld ook regel dat je een suppletie moet indienen over de al voorbije aangifte tijdvakken en mag officieel je niet in de komende aangifte heel 2009 corrigeren, maar het zal hier om kleine bedragen gaan en in de dagelijkse praktijk word dan veelal toch gekozen om deze correctie wel op te nemen in de eerstvolgende aangifte.

 

Kortom voor 2009 zou ik gewoon alsnog terugvragen via je eerstvolgende normale aangifte en vanaf nu gewoon consequent doen op elke aangifte, er is geen reden pas in 2010 te beginnen.

 

voor de volledigheid de berekening:

stel je treinkaartje kost 50 euro incl btw

dan is het btw bedrag: 6/106 * 50 euro =2,83 euro

Link naar reactie
  • 0

Uhm even voor de duidelijkheid een vraagje;

 

Mijn boekhouder zei laatst tegen mij dat ik het verkeerd had gedaan (voor ik hem had) door btw af te trekken, volgens hem zit er namelijk geen btw op de treinkaartjes.

 

Heb ik nu een hele foute boekhouder, een niet up to date boekhouder, een luie boekhouder of klopt het wat hij zegt?

 

Alvast bedankt voor enige verheldering want hier schrik ik een beetje van..

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

Hoi Leon,

 

Volgens mij staat er ook op het kleine kaartje, niet de treinkaartje zelf maar het betaalbewijs, ook vermeld dat er 6% BTW in het bedrag zit inbegrepen en had je boekhouder het mogelijk dus kunnen zien. Zeker weten doe ik het nu even niet, want ik reis maar 1 keer per jaar met de blauw/gele monsters (en hoop dan eigenlijk wel een klein beetje op vertraging) om dan je te realiseren dat die bijtelling voor je auto best acceptabel is.

 

Ook had je van je boekhouder mogen verwachten dat hij zoiets wel wist, want net zoals bij taxi's en strippenkaarten staat de vermelding van de BTW niet vermeld maar is wel aanwezig. Dat is dus ook de reden dat ik niet zeker weet dat het op het betaalbewijs vermeld staat, want het wordt bijna altijd standaard verrekend. John Kode geeft ook aan dat het gewoon in de tabel vermeld staat.

 

@Maarten

Michiel heeft een BV en zal dus een correctie op zijn VpB moeten doen als die al is aangegeven.

 

@Michiel

De BTW als kosten opvoeren is niet per definitie fout. Wil je wel de BTW terugvorderen, dan zal het via de suppletie methode moeten voor de periode vanaf oktober 2007 tot december 2008, wel per kalenderjaar indienen. Voor 2009 kan de correctie of via een suppletie doen (de officiële methode) of in de eerst volgende aangifte (de makkelijkste methode). Alleen als het om een groot bedrag gaat, raad ik je aan om het via de officiële methode te doen.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ok heel erg bedankt,

 

ik zal dit volgende keer even met hem overleggen want hij zei volgens mij dat hij alle kaartjes gewoon als kosten ging boeken en dus niets met de btw zou doen.

 

Nu vind ik dit persoonlijk niet erg omdat de kosten reuze meevallen maar wel kosten zijn (btw is dus verwaarloosbaar zoals eerder gezegd)

 

Maar wat ik wel belangrijk vind is dat mijn boekhouding gedaan wordt zoals het hoort, ik blijf immers verantwoordelijk voor de administratie.

 

Vraag is dus, heeft de belasting dienst een probleem met de methode van mijn boekhouder?

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

Leon,

 

Of de fiscus er een probleem mee heeft dat jij jezelf tekort doet? Wat denk je zelf?

 

Bij een controle zou 't naar boven kunnen komen en een goeie ambtenaar zal 't dan melden en je aanraden dit anders te gaan doen. Maar problemen hiermee. Nee hoor.

 

Je kunt je wel afvragen of je boekhouder alleen een kleine black out had of dat hij/zij structureel fouten maakt. Als dat zo is en het is in het nadeel van de staat, dan kun je wel problemen verwachten.

 

Tip: zoek wat lastige fiscale onderwerpen op HL, bekijk de oplossing en leg de vragen vervolgens aan je boekhouder voor.

Dan zie je zo wat hij/zij waard is. Hangt er wel vanaf wat je boekhouder doet: alleen administreren of ook fiscaal adviseren.

Mocht het laatste het geval zijn dan moet hij bijv. weten of je BTW moet berekenen bij de verkoop van je hele onderneming (antw. nee). De vraag of er BTW zit op taallessen Spaans (antw. nee.) etc.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi Leon

 

De BTW op o.a. treinkaartjes staat te boek als de goedkeuring voor vereenvoudigde factuurvereisten. Als die term jouw boekhouder niets zegt, dan schort het hem aan fiscale kennis.

 

Daarbij is het altijd aan jou om voorbelasting verrekend te willen hebben. Die krijg je namelijk netto terug. Trekt de boekhouder het gewoon af als bedrijfslasten in de IB-sfeer, dan zie je van die BTW slechts 42 of 52% terug.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Leon,

 

Volgens mij staat er ook op het kleine kaartje, niet de treinkaartje zelf maar het betaalbewijs, ook vermeld dat er 6% BTW in het bedrag zit inbegrepen en had je boekhouder het mogelijk dus kunnen zien. Zeker weten doe ik het nu even niet, want ik reis maar 1 keer per jaar met de blauw/gele monsters (en hoop dan eigenlijk wel een klein beetje op vertraging) om dan je te realiseren dat die bijtelling voor je auto best acceptabel is.

 

Ook had je van je boekhouder mogen verwachten dat hij zoiets wel wist, want net zoals bij taxi's en strippenkaarten staat de vermelding van de BTW niet vermeld maar is wel aanwezig. Dat is dus ook de reden dat ik niet zeker weet dat het op het betaalbewijs vermeld staat, want het wordt bijna altijd standaard verrekend. John Kode geeft ook aan dat het gewoon in de tabel vermeld staat.

 

@Maarten

Michiel heeft een BV en zal dus een correctie op zijn VpB moeten doen als die al is aangegeven.

 

@Michiel

De BTW als kosten opvoeren is niet per definitie fout. Wil je wel de BTW terugvorderen, dan zal het via de suppletie methode moeten voor de periode vanaf oktober 2007 tot december 2008, wel per kalenderjaar indienen. Voor 2009 kan de correctie of via een suppletie doen (de officiële methode) of in de eerst volgende aangifte (de makkelijkste methode). Alleen als het om een groot bedrag gaat, raad ik je aan om het via de officiële methode te doen.

 

 

Het BTW bedrag staat niet op het kleine betaalbewijsje dat je krijgt als je een treinkaartje bij de NS automaat koopt. Ik heb er hier enkele voor me liggen. Maar zoals gezegd, er is wel degelijk 6% van toepassing. Goede "boekhouder", zeg.

Link naar reactie
  • 0

Allen zeer bedankt,

 

mocht het dus luiheid zijn en ik er geen probleem mee hebben dan is het ok, maar als hij niet weet hoe het zit dan zal ik daar zeker nog even achter moeten komen want dat kan inderdaad problemen op gaan leveren.

 

Nogmaals enorm bedankt, ik ben geholpen!

 

 

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag.

 

Kun je als freelancer de kosten die je hebt gemaakt voor treinkaartjes (reiskosten) terug krijgen van de belastingdienst? Zoja, waar valt het onder? Volgens de boekhouder kan het namelijk niet. Als freelancer werd er eerst thuis gewerkt, maar sinds kort ook gereisd voor afspraken en een ander adres waar ook gewerkt wordt.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Shuh-Wei.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Shuh-Wie,

 

Als de kosten te maken hebben met je onderneming (aantoonbaar door jou) dan zijn de kosten aftrekbaar van je omzet en is de BTW terug te vorderen, mits jij natuurlijk zelf ook BTW plichtig bent.

 

Je kan dus je boekhouder verzoeken om de BTW en kosten op te nemen in je administratie.

 

Groetjes

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.