• 0

Oem producten verkopen legaal ?

Hallo allemaal.

 

Nu zit ik al een tijdje onderzoek te doen naar mijn gewilde producten die ik hier wil verkopen.

Maar nu stuit ik eigenlijk tegen een probleem aan.

 

Zoals jullie weten zijn de 99,99% van de producten in china OEM.

En omdat ik in de elektra branche wil gaan verkopen o.a camera's / spelcomputers etc etc zijn deze dus uiteraard ook OEM bij mijn leverancier.

 

Mijn vraag is dus is het legaal om OEM producten hier te verkopen aan particulier en aan bedrijven/winkels.

Natuurlijk gaat het verkopen allemaal zoals het hoort met kvk / btw keurig zoals het hoort ook bij het importeren.

 

Dus is het legaal om het te verkopen hier in Nederland ?

En als je zulke OEM producten aanbied aan de grotere bedrijven hier in Nederland hoe zullen zij hiertegen aankijken ?

 

Alvast hartstikke bedankt allemaal ,

Hiko

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor zover mijn kennis reikt betekent OEM niets meer of minder dan dat de fabrikant een aantal voorwaarden stelt aan de wijze waarop je het product verkoopt en/of dat er andere licentie voorwaarden gelden. Zo lang je aan daar aan voldoet en je klant de (eventueel andere) voorwaarden kent is er niets aan de hand. Voorbeeld: een OEM versie van Windows Vista mag niet als losstaand product verkocht worden, microsoft levert geen service (die lever je als leverancier) en licentievoorwaarden zijn verschillend.

 

Geen idee hoe grotere bedrijven er tegenaan kijken. Maar ik als fysiek klein bedrijf heb niets tegen OEM producten zolang ik weet dat het OEM is en weet wat het verschil is met het 'reguliere' product. Bij een product met vijf jaar fabrieksgarantie die te claimen is bij de fabrikant of hetzelfde product in OEM vorm waar de leverancier de garantie moet verzorgen (en één jaar geeft) kan ik kiezen. Heb ooit eens een product gekocht waar achteraf van bleek dat het om een OEM versie ging zonder dat dat kenbaar was gemaakt en die is linea recta retour gegaan onder het mom van dwaling.

 

Link naar reactie
  • 0

@ willem hartstikke bedankt voor je bericht.

 

Mijn leverancier in China zei ook dat het geen probleem is en dat je het gewoon legaal mag verkopen in Europa.

Maar of dit nou ook klopte wou ik het dus hier vragen op HL .Ik wil namelijk niet voor verassingen komen te staan.

 

Echter als ik mijn oem producten aanbied aan de (grotere)bedrijven hier in Nederland denk ik niet dat hun serieuze interesse hierin zullen vertonen en/of de meeste zien het ook meteen als nep of namaak product terwijl het in princiepe eigenlijk niet zo is.

 

 

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

 

Wat topicstarter onder OEM verstaat, weet ik niet. Misschien bedoelt hij dat Chinese fabrikanten contract manufacturers zijn, die behalve aan merkeigenaars ook direct verkopen. Dan moet je dus oppassen met merkrechten, patenten en auteursrechten op bv vormgeving.

 

OEM

 

DEFINITION - This confusing term has two meanings:

 

1) Originally, an OEM (original equipment manufacturer) was a company that supplied equipment to other companies to resell or incorporate into another product using the reseller's brand name. For example, a maker of refrigerators like Frigidaire might sell its refrigerators to a retailer like Sears to resell under a brand name owned by Sears. A number of companies, both equipment suppliers and equipment resellers, still use this meaning.

 

2) More recently, OEM is used to refer to the company that acquires a product or component and reuses or incorporates it into a new product with its own brand name.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een bedrijf dat OEM producten produceert en verkoopt.

Hoe dit allemaal precies verloopt weet ik niet maar ik weet wel dat bijna alle producten van China OEM zijn en daar ging mijn vraag ook over.

 

Nummer 2 van uw voorbeeld is het niet.

Want het gaat bijvoorbeeld om een playstation 3. De OEM product die mijn leverancier aanbied is precies dezelfde als een originele die we kennen en word ook onder de naam playstation 3 verkocht en is qua uiterlijk , verpakking etc etc precies hetzelfde.

 

En graag wou ik dus weten of het in dit geval ook legaal is om zulke producten te importeren en te verkopen in Nederland.

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

Je haalt een aantal zaken door elkaar.

Alls Apple of Motorola in China producten laten maken dan zijn dit geen OEM producten zoals jij suggereert maar gewoon in opdracht gemaakte producten, niks badge enginering.

 

Namaak producten zijn geen OEM producten maar producten die inbreuk maken op het intellectueel eigendom van anderen.

En nee, die mag je dus niet in Nederland importeren.

 

Overigens ken ik de term OEM alleen maar uit de productieomgeving waar OEM staat voor merkproducten die op andere merkproducten gemonteerd worden. Denk aan fietsen die fabriek af met Shimano afgeleverd worden, auto's met Bosal uitlaten, Bosch injectiesystemen enz enz.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe dit allemaal precies verloopt weet ik niet maar ik weet wel dat bijna alle producten van China OEM zijn en daar ging mijn vraag ook over.

 

 

Je moet al die verkooppraatjes niet geloven. Als het lijkt op een Playstation en werkt als een Playstation, dan is het namaak dat verkocht wordt door een gladde praatjesmaker. Zelfs als de producent betrokken is bij productie voor Sony, is de kans dat hij rechthebbende is gering. Bij OEM moet je denken aan generieke producten zoals koffiezetters, televisies en pc's die pas later van een badge voorzien worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
The term, OEM (original equipment manufacturer) refers to companies that make products for others to repackage and sell. Resellers buy OEM products in bulk, minus the costly retail packaging that comes with individually sold units. The product itself is essentially the same as its more expensive, retail-packaged sibling. OEM products are used in many industries, but are perhaps most prevalent in electronics.
Link naar reactie
  • 0
Bij OEM moet je denken aan generieke producten zoals koffiezetters, televisies en pc's die pas later van een badge voorzien worden.

 

In de computerbranche worden ook veel OEM producten wel onder de originele merknaam verkocht (aan systeembouwers in beginsel maar je kunt ze gewoon als consument krijgen bij iedere (web)winkel) maar met beperktere specificaties/verpakking/voorwaarden. Denk aan een TV-kaart van Hauppauge met merknaam op het kaartje etc maar minder software. Harddisk van Seagate; 'exact' hetzelfde als de retailversie maar zonder de accesoires en met één jaar garantie in plaats vijf. Videokaarten met hetzelfde modelnummer maar die iets langzamer is dan de retailversie.

Link naar reactie
  • 0

Harddisk van Seagate; 'exact' hetzelfde als de retailversie maar zonder de accesoires en met één jaar garantie in plaats vijf. Videokaarten met hetzelfde modelnummer maar die iets langzamer is dan de retailversie.

 

En die zijn afkomstig van Europese distributors? Dan zijn ze blijkbaar hun eigen markt aan het verzieken. Als ze uit China komen van een contract manufacturer, dan mogen die in Europa niet verkocht worden - of kan de merkeigenaar optreden.

 

En dat van die garantie is ook aanvechtbaar. Zijn duidelijke Europese regels voor: garantie voor de economsiche levensduur. De rets is vooral marketingspeak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
En die zijn afkomstig van Europese distributors? Dan zijn ze blijkbaar hun eigen markt aan het verzieken.

 

Yup. En dat in de vingers snijden doen de leveranciers niet zelf. Zij leveren deze producten in principe aan systeembouwers. Maar omdat zo'n beetje iedere computerzaak daar onder valt (en het distributiekanaal dus ook zover reikt) zijn die OEM versies wel erg dicht bij de consument en worden ze daar dus ook rechtstreeks aan verkocht (lang niet altijd met vermelding dat het om een OEM product gaat) Het zijn dus de winkels die 'de markt verzieken'.

 

Microsoft is overigens nu bezig om deze verkoop van OEM producten nog verder in te perken. Tot voor kort mocht je dat als systeembouwer nog bij een harddisk of moederbord leveren (en kon je het in de praktijk ook gewoon los kopen) Nu mag dat volgens de leveringsvoorwaarden uberhaupt niet meer.

 

En dat van die garantie is ook aanvechtbaar. Zijn duidelijke Europese regels voor: garantie voor de economsiche levensduur. De rets is vooral marketingspeak.

 

Klopt helemaal. Maar je recht hebben of krijgen is een verschil zoals je ongetwijfeld weet ;) Ik heb de nodige defecte harddisk gehad in de afgelopen jaren. Voor de retailversie: type serienummer in op website van de fabrikant, ontvang RMA, stuur op naar Ierland en binnen twee weken heb je een nieuwe. Oem versie: type het serienummer in en je krijg de tekst "neem contact op met uw leverancier" waar je je recht mag gaan halen (waar de fabrikant dus inderdaad niets mee van doen heeft)

Link naar reactie
  • 0

En die zijn afkomstig van Europese distributors? Dan zijn ze blijkbaar hun eigen markt aan het verzieken. Als ze uit China komen van een contract manufacturer, dan mogen die in Europa niet verkocht worden - of kan de merkeigenaar optreden.

 

Zoals Willem al zei worden die vooral aangeboden voor de computerbouwers. Die hebben geen behoefte aan 20 grote dozen om de videokaarten heen, en kopen dus liever alleen de kaartjes. Zonder cd's, handleiding en dergelijke, die gooien ze anders toch weg. Namaak en OEM is iets heel anders.

 

Edit: Ingekort omdat Willem het verschil in garantie al uitstekend verwoord :).

 

Link naar reactie
  • 1

OEM betekend in algemeenheid een produkt dat normaal onder een merknaam in een fabriek geproduceerd wordt dat ook in dezelfde uitvoering, zonder merknaam, minder garantie en andere mindere voorwaarden en aansprakelijkheid voor de fabriek verkocht wordt.

 

OEM produkten kopen bied de mogelijkheid (legaal) je eigen merk te beginnen en hierover is vaak een afspraak voor exclusiviteit met de fabriek te maken danwel voor specifieke uitvoering, naam en of regio waarin je verkoopt.

 

Het lijkt mij zeeeeeer onwaarscheinlijk dat de fabriek die playstation3 maakt voor SONY aan wie dan ook OEM playstation3 gaat verkopen. 100% zeker dat deze een waterdicht contract met SONY heeft die in geen 1000 jaar op spel wordt gezet.

 

Maar goed voor zaken als mp3 spelers, fotocamera's (niet de bekende merken), geheugen, huishoudelijke apparaten (niet in alle gevallen), electrische gadgets maar ook voor bijvoorbeeld interne electronica voor schakelkasten trasformatoren etc etc etc kan dit meestal wel. In het geval dat de fabriek ZELF diegene is die het produkt op de markt zet is er altijd over oem te praten. Wanneer de fabriek in opdracht van westers bedrijf produkten maakt (kan ook aziatisch zijn natuurlijk) is het vaak niet mogelijk zonder toestemming van de opdrachtgever.

 

Er zijn natuurlijk nog legio andere produktgroepen waar OEM geleverd wordt, maar ook van belang is altijd na te kijken of een bestaand produkt niet toevallig beschermd is in Nederland of dat de importeur van de echte "merkprodukten" niet toevallig heel agressief is in het aanvallen van OEM uitvoeringen. Genoeg om over na te denken dus, OEM klinkt handig en snel te doen maar goed je huiswerk doen voordat je de markt opgaat is zeker verstandig.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat ze in de fietsbranche, zoals al eerder als voorbeeld gegeven, OEM inderdaad gebruiken voor onderdelen die als doel hadden op een fiets gemonteerd te worden en als fiets verkocht hadden moeten worden. Deze worden soms los legaal verkocht als de fabrikant onderdelen van overjarig model over heeft. Zijn dikwijls goedkoper, maar dat is mede doordat je dan niet met een garantiegeval als consument bij de distributeur aan kunt kloppen. Dan kunnen ze volgens mij zien aan een serienummer. Product ziet er verder het zelfde uit met merknaam.

 

Thats' what I know.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Het is al een paar keer gezegd maar OEM wordt momenteel gebruikt om aan te geven dat een merkproduct opgebouwd is uit onderdelen van diverse merken, eventueel aangevuld met merkloze onderdelen. Voorbeeld in mijn branche is de Knaus camper die een Thetford toilet en een Dometic koelkast gebruikt en eigen fabricaat kastjes.

 

Een OEM Playstation 3 is dus per definitie van Sony omdat deze merkhouder is. Als hij niet van Sony komt, is het product dus ook altijd illegaal en mag je het spul niet importeren of verkopen.

 

En zelfs al zou je alle adviezen aan je laars lappen dan nog loop je tegen de mogelijkheid dat het spul niet werkt met de Europese software (spellen). Ook loop je een groot risico dat je niet eens krijgt wat je besteld en betaald hebt. Niet doen dus. 800e post alweer. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oftewel wat ik nu van jullie reacties opmaak is dat ik geen playstations hier in Nederland mag verkopen ?

 

Omdat de leverancier toch met nadruk beweerde dat het OEM zijn en geen namaak rotzooi wou ik het toch even vragen.

En het is ook niet 1 leverancier die dit aanbied maar meerdere ....

Vind het wel jammer ?

 

@ Hans

De spelcomputers werken ook met europese spellen dat is niet het probleem.

Het probleem is dat het niet mag zoals sommige leden het hier verteld hebben.

 

Kan iemand dit ook 100% bevestigen ?

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

Je mag geen namaak verkopen of importeren. Dat zal duidelijk zijn.

 

Als het gaat om officiële Sony Playstations en dat zou best kunnen want ze worden daar natuurlijk ook verkocht, kan je problemen krijgen met de officiële Sony importeur in Nederland. Zoek maar eens op parallel import. Je hebt op zijn minst problemen met de garantie maar ook kans dat je de spullen in moet leveren.

 

Het zou best kunnen dat de consoles werken met Europese spellen (regio vrije dan wel) maar dat zal zeker niet zo zijn voor de DVD (blue ray) speler.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Playstations, iPhones en TomToms: die worden allemaal in elkaar gezet in het Verre Oosten. De plek waar ze geassembleerd worden, is niet perse de fabriek waar essentiële onderdelen vandaan komen. Dat hele proces wordt voor zover ik weet bestuurd door de merkeigenaar, juist ook om greep te houden op core technologie. Nou kan er best een lek zitten in dat traject, maar ik kan me niet voorstellen dat Sony, Apple of TomTom toestaan dat er 'OEM' producten op de markt gebracht worden. Zelfs in China niet.

 

Iemand een voorbeeld van het tegendeel?

 

Van Nike-schoenen heb ik er wel eentje. Maar da's gewoon een Chinese fabriek die zolen onder schoenen lijmt. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oftewel wat ik nu van jullie reacties opmaak is dat ik geen playstations hier in Nederland mag verkopen ?

 

Omdat de leverancier toch met nadruk beweerde dat het OEM zijn en geen namaak rotzooi wou ik het toch even vragen.

En het is ook niet 1 leverancier die dit aanbied maar meerdere ....

Vind het wel jammer ?

 

@ Hans

De spelcomputers werken ook met europese spellen dat is niet het probleem.

Het probleem is dat het niet mag zoals sommige leden het hier verteld hebben.

 

Kan iemand dit ook 100% bevestigen ?

Uit je posts blijkt dat je weinig tot geen ervaring hebt met internationale handel uit het verre Oosten. Ik vrees dat je niks meer zal vernemen van je 'leverancier' zodra hij jouw geld heeft ontvangen. Ik raad je aan om hier op Higherlevel jezelf eens goed in te lezen. Doe dan eerst ervaring op met minder fraudegevoelige producten. Playstations, iPhones, iPods, Xboxen, dure telefoons zijn items waar mensen vaak mee opgelicht worden. Succes!

 

Naar mijn weten bestaan er geen OEM of namaak Playstations, maar wel oplichters en scammers. Ik vrees dat dit een klassiek geval is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Er bestaan zeker Oem playstations , mobiele telefoons.

En de leverancier is ook echt want een vriend van mij die is zelf naar China geweest om een kijkje te nemen bij diverse leveranciers.

 

En o.a Oem playstation , telefoons , laptops etc kom je daar wel tegen.

 

Maar nu jullie zeggen dat het niet mag ?

Ik had altijd geweten dat het wel zou mogen als het maar OEM is en geen namaak troep en zolang je zelf maar de garantie goed regelt.

 

 

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0

Oem laptops bestaan, oem telefoons bestaan, oem spelcomputers bestaan. Oem Playstations bestaan niet, oem populaire Nokia's/ Samsung/ etc bestaan niet, oem Sony Vaio's bestaan niet. Dat zijn producten die door Sony, Nokia, etc... ism met leveranciers worden ontworpen, daarna worden deze geproduceerd voor enkel en alleen Sony en bijv. Nokia. De fabrikant mag een Sony Playstation niet verkopen zonder Sony sticker en als hij dat wel doet heeft hij een groot probleem. Ook mag hij Sony producten aan niemand anders leveren dan aan Sony of Sony klanten.

 

Een spelcomputer die erg op de Playstation lijkt of dezelfde software gebruikt mag je niet importeren.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dan weten of ik bepaalde producten wel OEM mag kopen/verkopen ?

 

Bv plasma tv's van o.a samung mag ik wel verkopen

Zolas jullie hierboven zeggen OEM telefoons bestaan wel maar OEM nokia's niet ?

ja maar wat dan wel ?

Heb bijvoorbeeld geen interesse in chinchang mobile.

 

oftewel hoe of waar kan ik zien dat ik bepaalde producten OEM mag verkopen in NL

en als ik sommige dingen toch ORIGINEEL wil kopen/verkopen kan ik dat dus in China niet doen maar dat moet ik in Nederland doen dus in dit geval moet ik bij Sony aankloppen dus.

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.