• 0

Uitbreiding takenpakket bedrijf of evt nieuw bedrijf

Hallo,

ik heb samen met mijn vriendin een bedrijfje.

Wij organiseren verschillende kleine evenementen en doen stukje verkoop op markten en internet.

Wij hadden nu het idee om iets met goede doelen te gaan doen.

Bijvoorbeeld een sponsorloop organiseren bij ons in het dorp met alle scholen.

Wij zijn natuurlijk een bedrijf en willen winst maken. Hoewel dit niet het belangrijkste is! Vooral in de fase waarin wij zitten is het nog erg belangrijk om te leren bij de dingen die we doen!

Maar nu dus een gewoon simpel voorbeeld:

We hebben een sponsorloop georganiseerd en er is € 1000,- opgehaald. De kosten voor het volledig organiseren zijn € 200,- nu is er dus € 800,- over. Mag je hier als ondernemer een bepaald percentage van nemen? Bijvoorbeeld zelf € 200,- voor de kassa en € 600,- schenken aan het desbetreffende goede doel? Of moet je alles naar het goede doel doen?

Of is het dan misschien verstandig om een nieuwe stichting op te richten en zo hier 'salaris' uit kunnen halen!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Wij hadden nu het idee om iets met goede doelen te gaan doen.

Wij zijn natuurlijk een bedrijf en willen winst maken. Hoewel dit niet het belangrijkste is! Vooral in de fase waarin wij zitten is het nog erg belangrijk om te leren bij de dingen die we doen!

Ik, persoonlijk dus, vind dat je nu de plank behoorlijk misslaat. Je gaat óf iets doen voor goede doelen, óf iets doen uit eigen winstbejag. Een combinatie is in mijn ogen niet mogelijk.

Ook een stichting handelt meestal vanuit maatschappelijk doel, mag geen winst maken en kent een beperkte uitkering.

Nogmaals, je onderneemt uit commercieel doelwit (niets mis mee ;D), maar wanneer je dan eens iets goed wilt doen, probeer er dan zeer zeker niet van te profiteren...... :(

Link naar reactie
  • 0

Jah als je het zo bekijkt ben ik het helemaal met je eens!

Het bedrag wat wij hieruit zouden willen verdienen staat dan ook niet gelijk aan de tijd die we erin steken en wat er binnen zou komen!

Het hoofdaspect is om een leuke dag (bijv. Sponorloop) neer te zetten, hier een leuk bedrag in te krijgen wat naar het goede doel gaat (maatschappelijk vlak) en dan toch een kleine zakcent aan over te houden. (commerciele vlak)

Wij hebben in het verleden al meerdere gewone kleine evenementen georganiseerd, waaronder bijv een rommelmarkt, zat enorm veel tijd in. Kosten waren hoog, weinig aan verdien maar het belangrijkste veel geleerd.

Zo leer je telkens weer opnieuw en kun je telkens weer zelf een stapje verder komen in je ontwikkeling.

En eventueel zelf een volledig eigen bedrijf te hebben. (heb ook een gewone fulltime baan)

Zoals je zegt het is dus niet profiteren, het gaat juist om en / en. En iets goeds doen en een zakcentje bijverdienen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals je zegt het is dus niet profiteren, het gaat juist om en / en. En iets goeds doen en een zakcentje bijverdienen.

Toch lastig. Wanneer je iets voor het goede doel wilt organiseren, zul je toch dichtgetimmerd moeten hebben, wat jij (als bedrijf) hieraan gaat verdienen.

Ik ga er even vanuit dat er ook bijvoorbeeld diverse sponsoren bij betrokken zijn ? En die sponsoren betalen geld, terwijl jij er aan verdient ??

Je hebt een klein evenementenbedrijf, begrijp ik, dus het hoeft niet zo moeilijk te gaan.

Je wordt gevraagd, of biedt je aan als organisator, en brengt hiervoor een deel facturering in. Zo simpel kan het zakelijk gaan.

Het is meer het esthetische geval wat er speelt....kun je het maken, om te factureren, terwijl je het voor het goede doel organiseerd ?

(en mochten er sponsoren zijn, kun je dit maken, tov je collega ondernemers ?)

Link naar reactie
  • 0

Maar nu dus een gewoon simpel voorbeeld:

We hebben een sponsorloop georganiseerd en er is € 1000,- opgehaald. De kosten voor het volledig organiseren zijn € 200,- nu is er dus € 800,- over. Mag je hier als ondernemer een bepaald percentage van nemen? Bijvoorbeeld zelf € 200,- voor de kassa en € 600,- schenken aan het desbetreffende goede doel? Of moet je alles naar het goede doel doen?

Of is het dan misschien verstandig om een nieuwe stichting op te richten en zo hier 'salaris' uit kunnen halen!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Dit kan dus wel, wanneer je hier vooraf afspraken over gemaakt hebt. Dus, normaal verhuur je jezelf voor 1000 euro, nu voor 200 euro onkosten, en de rest sponsor je aan het goede doel....

En iedereen vind je een prima kerel/ vrouw !

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag wat wij hieruit zouden willen verdienen staat dan ook niet gelijk aan de tijd die we erin steken en wat er binnen zou komen!

Aaarghh hier gaan mijn nekharen spontaan van overeind staan. ::)

Als je iets voor een goed doel doet, probeer daar zelf niet beter van te worden.

Ik begrijp je standpunt dat je er tijd en energie in steekt, maar in dat geval zou ik

er dan gewoon niet aan beginnen.

Als ik het goed begrijp zou er van die 1000 Euro al 40% aan kosten af gaan.

Dit is dus bijna de helft van het opgehaalde bedrag. Dit is nu wat die grotere instellingen dus

ook doen en voor mij een reden om niks aan goede doelen te geven!

Ik zie dat het zich om een sponsorloop gaat. Waarom voorzie je de deelnemers niet van een soort

reclame op hun jas of shirt met jullie bedrijfsnaam? Ik ben van mening dat een goed doel organiseren geld

moet kosten in plaats dat het geld moet opleveren. Op deze manier ben je dus echt met een goed doel bezig.

Link naar reactie
  • 0

Okay de sponsorloop en de bedragen waren puur een gok.

Er is nog niets besloten, geen begroting gemaakt of wat dan ook!

We waren gewoon benieuwd naar of zoiets gedaan mag worden, hoe mensen er tegenover staan, of er wettelijk iets staat vast gelegd over eigen verdiensten aan zoiets.

Tot zover dus 2 negatieve reacties, nog mensen die in zoiets wel iets positiefs zien?

Anders gaat het namelijk de ijskast in!

ik zelf vind zoiets wel maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wel te verstaan als je de winsten voor jezelf laag houd.

Jullie snappen natuurlijk zelf ook; voor niets gaat de zon op; en tijd is geld.

Wie volgt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar