• 0

BTW en factuur vragen ivm grensoverschrijdende levering software applicatie

Hallo allemaal,

 

ik heb het forum doorzocht/doorgelezen en heb inderdaad enkele relevante topics gevonden. Toch heb ik nog niet een duidelijk beeld over mijn situatie; vandaar deze post.

 

Ik laat op dit moment een software applicatie ontwikkelen wat ik middels een website ga verkopen. Tevens zal via de website een maandelijks abonnement verkocht gaan worden. Abonnees krijgen met hun abonnement extra functionaliteit binnen een onderdeel van de applicatie. Beide “producten” (applicatie, abonnement) zijn volledig digitaal en er is dus geen sprake van verkoop van stoffelijke goederen. De website en server worden hoogstwaarschijnlijk in Nederland gehost en ik ben in NL als eenmanszaak ingeschreven (onderneming is nog in opstartfase).

 

De verkoop zal in USD geschieden; $90 voor de applicatie en $30 per maand voor abonnement. Betaling zal geschieden via:

- Paypal

- Credit Card Payment Gateway (nog geen definitieve keuze van provider; bv. Authorize.net)

 

Qua klanten verwacht ik:

- 45% particulieren USA (is ook buiten EU, maar vanwege omvang aparte vermelding)

- 5% onderneming USA

- 20% particulieren buiten EU

- 5% onderneming buiten EU

- 20% particulieren binnen EU

- 5% onderneming binnen EU

 

Situatieschets van regulier gebruik:

- gebruiker download applicatie van website en kan deze x-dagen gebruiken in de trial-period

- gebruiker besluit applicatie aan te schaffen, gaat naar de “purchase” pagina, voert zijn email en betalings (paypal login/creditcard) gegevens in – order wordt automatisch ingevoerd in server database

- zodra de server bericht krijgt van de payment gateway dat de order voldaan is, verstuurt de server een license key naar het opgegeven email adres

- gebruiker voert de license key in bij de applicatie, waarop hij de applicatie moet activeren via de server (het is gebruiker toegestaan de applicatie op 2 PC’s te installeren; de applicatie kan dus twee maal met dezelfde licensekey geactiveerd worden)

 

Het is mij niet geheel duidelijk hoe ik dit in het kader van de omzetbelasting moet zien en wat mijn administratieve verplichten rondom verkoop op deze manier zijn.

 

1) Hoe zit het met de verplichting tot facturen versturen (per categorie klant)? Ik heb tot nog toe advies geprobeerd in te winnen bij de belastingtelefoon en bij 2 accountants. Bij alle drie krijg ik als respons “u dient een factuur te versturen”. Via email is dit geen probleem. Het lijkt mij echter niet aantrekkelijk om elke klant een fysieke factuur te gaan sturen. Verder moet ik hierbij opmerken dat ik applicaties van concurrenten (gevestigd in Canada en Amerika) heb aangeschaft en dat ik nooit een factuur gezien heb. Slechts een email met de license key.

 

2) Welk BTW tarief dien ik voor de 4 klantengroepen te hanteren? Met de info die ik tot nog toe heb ingewonnen heerst bij mij het volgende beeld:

- particulier buiten EU = 0%

- onderneming buiten EU = 0%

- particulier binnen EU = 19%

- onderneming binnen EU = 0%

Nou was hier als complicatie echter bij dat ik bij levering buiten de EU moet aantonen dat er daadwerkelijk buiten de EU geleverd is. Hoe kan ik dat in deze situatie het beste doen? Zo opperde een accountant dat ik de ontvangers een brief (verklaring van ontvangst) moest laten sturen als ze de license key ontvangen hadden. Ik denk dat dit in de praktijk weinig kans van slagen heeft. De andere accountant zei dat de betalingsgegevens voldoende zijn. De belastingtelefoon wist het niet en raadde mij aan een afspraak met een belastinginspecteur te maken.

 

3) Ik heb het geposte PDF document "Update VAT-package", ivm wijzigingen 2010 omzetbelasting in grensoverschrijdende gevallen, gelezen. Het lijkt mij dat dit geen grote impact op mijn situatie heeft. Of zit ik hier naast?

 

Bedankt voor de info!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste LBCsm,

 

Hele lange verhalen met veel vragen, daar reageer ik meestal niet op omdat de kans bestaat dat ik het e.e.a. oversla.

Gezien het uitblijven van reacties zal ik toch een voorzet proberen te geven.

 

Eerste vraag die m.i. moet worden beantwoord is, of hier in fiscale zin sprake is van een levering of een dienst.

Hoofdregel: specifieke software wordt gezien als dienst, algemene als levering. Stoffelijk of niet is geen criterium.

Specifiek is een applicatie speciaal ontworpen voor één of een paar gebruikers, algemene producten zijn te gebruiken door de massa.

Als ik je verhaal zo lees, lijkt me hier sprake van een levering.

 

De plaats van levering is vervolgens de plaats waar de verzending aanvangt. In dit geval NL.

 

Facturen mogen via e-mail verstuurd worden en zijn verplicht als aan ondernemers wordt geleverd. Aan particulieren hoeft geen factuur te worden gezonden.

 

Tarieven:

- particulier buiten EU = 0%

- onderneming buiten EU = 0%

- particulier binnen EU = 19%, tenzij je een per land verschillende grens overschrijdt, dan moet je het tarief van het land van die particulier hanteren en je ook melden bij diens fiscus. Grenzen zijn te vinden onder trefwoord 'afstandsverkopen'.

- onderneming binnen EU = BTW verlegd naar afnemer. Wel diens BTW identificatienummer checken bij 0800-0543.

 

Quote: Nou was hier als complicatie echter bij dat ik bij levering buiten de EU moet aantonen dat er daadwerkelijk buiten de EU geleverd is. Hoe kan ik dat in deze situatie het beste doen? Zo opperde een accountant dat ik de ontvangers een brief (verklaring van ontvangst) moest laten sturen als ze de license key ontvangen hadden. Ik denk dat dit in de praktijk weinig kans van slagen heeft. De andere accountant zei dat de betalingsgegevens voldoende zijn. De belastingtelefoon wist het niet en raadde mij aan een afspraak met een belastinginspecteur te maken.

 

Betalingsbewijzen uit het buitenland zijn een sterk bewijs, e-mail adres ook.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik hoop zelf op meer reacties omdat ik vast wel iets over het hoofd zie.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is inderdaad een lang verhaal; ik wou zo volledig mogelijk informatie verstrekken.

 

Even een paar vragen over je reactie;

 

Wat voor consequenties heeft de kwalificering als levering dan wel dienst? Heeft dit met de plaats van levering te maken?

Het softwarepakket valt dus aan te merken als "levering" en het abonnement als "dienst"?

 

 

De plaats van levering is vervolgens de plaats waar de verzending aanvangt. In dit geval NL.

Dit geldt voor het softwarepakket neem ik aan? Of ook voor het abonnement?

 

 

- particulier binnen EU = 19%, tenzij je een per land verschillende grens overschrijdt, dan moet je het tarief van het land van die particulier hanteren en je ook melden bij diens fiscus. Grenzen zijn te vinden onder trefwoord 'afstandsverkopen'

Ik heb net gegoogeled op "afstandsverkopen". Klopt het dat de concusie hieruit is dat ik de drempelbedragen per EU land in de gaten moet houden? Onder de drempel NL-btw afdragen, boven drempelbedrag, BTW van desbetreffende land berekenen en in dat land afdragen/aangifte doen?

 

Klopt het volgende? (Prijs softwarepakket ivm. rekengemak op $100 gesteld)

 

Softwarepakket verkocht aan particulier/onderneming buiten EU

Particulier betaald $100

$0 afdracht omzetbelasting

$100 voor mij waar nog inkomstenbelasting af gaat

- betalingsbewijs payment provider in administratie opnemen

- geen factuur versturen

 

Softwarepakket verkocht aan particulier binnen EU

Consument betaald $100

$19 afdracht omzetbelasting

$81 voor mij waar nog inkomstenbelasting af gaat

- let op drempelbedrag per EU land per jaar.

- geen factuur versturen

 

[/b]Softwarepakket verkocht aan onderneming binnen EU[/b]

Onderneming betaald $100

?? afdracht omzetbelasting

?? voor mij waar nog inkomstenbealsting af gaat

- BTW identificatienummer controleren

- factuur versturen via email

 

Nogmaals bedankt voor je antwoord. Het meerendeel van de informatie is nieuw voor mij.

Link naar reactie
  • 0

LBC,

 

ik ga voor 't eerst ook proberen aparte stukjes te quoten, dus 't kan een zooitje worden. :-[

 

Wat voor consequenties heeft de kwalificering als levering dan wel dienst? Heeft dit met de plaats van levering te maken?

Het softwarepakket valt dus aan te merken als "levering" en het abonnement als "dienst"?

Het heeft idd te maken met de plaats van. Het abonnement zie ik ook als levering en da's wel zo handig (niet dat dat overigens een argument is). Anders moet je 2 fiscale regimes loslaten op je boekhouding. Daarnaast verandert de regelgeving mbt de plaats van dienst vanaf 2010 ingrijpend.

 

De plaats van levering is vervolgens de plaats waar de verzending aanvangt. In dit geval NL.

Dit geldt voor het softwarepakket neem ik aan? Of ook voor het abonnement?

Voor beide dus.

 

- particulier binnen EU = 19%, tenzij je een per land verschillende grens overschrijdt, dan moet je het tarief van het land van die particulier hanteren en je ook melden bij diens fiscus. Grenzen zijn te vinden onder trefwoord 'afstandsverkopen'

 

Ik heb net gegoogeled op "afstandsverkopen". Klopt het dat de concusie hieruit is dat ik de drempelbedragen per EU land in de gaten moet houden? Onder de drempel NL-btw afdragen, boven drempelbedrag, BTW van desbetreffende land berekenen en in dat land afdragen/aangifte doen?

Dat klopt!

 

Klopt het volgende? (Prijs softwarepakket ivm. rekengemak op $100 gesteld)

 

Softwarepakket verkocht aan particulier/onderneming buiten EU

Particulier betaald $100

$0 afdracht omzetbelasting

$100 voor mij waar nog inkomstenbelasting af gaat

- betalingsbewijs payment provider in administratie opnemen

- geen factuur versturen

Wel een factuur versturen als het om een ondernemer gaat.

 

Softwarepakket verkocht aan particulier binnen EU

Consument betaald $100

$19 afdracht omzetbelasting

$81 voor mij waar nog inkomstenbelasting af gaat

- let op drempelbedrag per EU land per jaar.

- geen factuur versturen

Consument betaalt 119 en jij draagt 19 af aan NL fiscus of consument betaalt 100 en jij draag 19/119 (=16) af aan de fiscus.

19/119? Ja want in die 100 zit de BTW dan al. De rest klopt.

 

[/b]Softwarepakket verkocht aan onderneming binnen EU[/b]

Onderneming betaald $100

?? afdracht omzetbelasting

?? voor mij waar nog inkomstenbealsting af gaat

- BTW identificatienummer controleren

- factuur versturen via email

Als het BTW-id-nummer klopt, verleg je de heffing van de BTW aan de afnemer. Bij BTW op je factuur zet je 'BTW verlegd', dus jij draagt in NL of waar dan ook geen BTW af. Over die 100 (minus kosten uiteraard) betaal je dan IB. En voor de rest klopt 't weer.

 

Je hebt 't al met al aardig in de vingers. Knap, want zo makkelijk is dit niet. Hier struikelen fiscalisten met de regelmaat van de klok zelfs over.

 

groet,

 

John

 

Jippie 't quoten is gelukt! :)

Link naar reactie
  • 0

Wat voor consequenties heeft de kwalificering als levering dan wel dienst? Heeft dit met de plaats van levering te maken?

Het softwarepakket valt dus aan te merken als "levering" en het abonnement als "dienst"?

Het heeft idd te maken met de plaats van. Het abonnement zie ik ook als levering en da's wel zo handig (niet dat dat overigens een argument is). Anders moet je 2 fiscale regimes loslaten op je boekhouding. Daarnaast verandert de regelgeving mbt de plaats van dienst vanaf 2010 ingrijpend.

Is er op dit moment al regelgeving bekend die van invloed is op de geschetste situatie? Ik heb het PDF document dat ik hier op het forum gevonden heb "update_vat-package.pdf" vluchtig doorgelezen. Naar mijn mening staat hier niets in dat een grote verandering met betrekking tot de geschetste situatie oplevert.

 

 

De plaats van levering is vervolgens de plaats waar de verzending aanvangt. In dit geval NL.

Voor mijn eigen informatie / algehele beeldvorming;

Plaats van levering is in NL (bij "levering" zoals in dit geval) - consequentie: btw. tarieven zoals in voorgaande posts besproken

Plaats van levering is niet in NL (bij "diensten") - consequentie: ??

 

 

 

Softwarepakket verkocht aan particulier binnen EU

Consument betaald $100

$19 afdracht omzetbelasting

$81 voor mij waar nog inkomstenbelasting af gaat

- let op drempelbedrag per EU land per jaar.

- geen factuur versturen

Consument betaalt 119 en jij draagt 19 af aan NL fiscus of consument betaalt 100 en jij draag 19/119 (=16) af aan de fiscus.

19/119? Ja want in die 100 zit de BTW dan al. De rest klopt.

Ik heb hier eerder over gedacht. Ik ben van mening dat het voor de consument vreemd en onduidelijk is om een prijs exclusief BTW te vermelden op de website. Naar mijn mening kijkt een consument naar de prijs en niet zozeer of deze incl./excl. btw is. Bovendien zou een dergelijke vermelding internationaal onduidelijkheid met zich meebrengen (mensen uit verschillende landen zullen niet 123 weten wat nou daadwerkelijk de prijs is die ze moeten betalen). Technisch zal dit voor de website engineer ook extra programmeerwerk opleveren, om te bepalen welk bedrag aan welke consument berekend zal worden. Verder ben ik van mening dat een consument een vermelding van de prijs exclusief btw wellicht als "misleidend" opvat en dat dit hierdoor een negatieve invloed op de "karma" van product/website/onderneming heeft.

Ik ben dan ook van plan een vaste prijs te hanteren (bv. $100), waarbij ik gewoonweg meer verdien aan landen waar het BTW tarief 0% is. Wat is je mening hierover?

 

 

Fijn om van iemand feedback te krijgen die hier daadwerkelijk verstand van lijkt te hebben. Dit zijn toch zaken die ik maar beter goed in de smiezen kan hebben voordat ik daadwerkelijk ga verkopen. Tot nog toe nog geen duidelijk antwoord gekregen.

Accountant 1 zegt heel summier wat jij ook zegt. Geen toelichting daarentegen en ik vind het toch prettig zelf enigszins kennis van de materie te hebben, opdat ik kan meedenken.

Accountant 2 zegt "fiscalist raadplegen"

Belastingtelefoon fiscale afdeling zegt "contact opnemen met belastinginspecteur". Dit wil ik ook gaan doen, maar pas op het moment wanneer ik over meer informatie beschik (bijvoorbeelde welke informatie de payment providers daadwerkelijk doorspelen)

Belastingtelefoon "team grensoverschrijdend werken en ondernemen" spreekt amper Nederlands en heeft pas na 15 minuten door dat ik vanuit Nederland iets (en wat dat precies is; ik ben er maar niet aan begonnen om dat uit te leggen) wil verkopen en niet vanuit Duitsland. Toch knap nadat de (overigens bijzonder vriendelijke-) Duitse dame zich reeds 15 minuten met moeite verstaanbaar maakt in het Nederlands. De vijf minuten daarop zijn benut om te proberen duidelijk te maken dat het tarief van NL naar Duitsland mij wel duidelijk is en dat het mij juist om de situatie buiten de Europese Unie gaat. Toen ook dit moeizaam begrepen werd, heb ik de handdoek maar in de ring gegooid.

Dat dit geen bijzonder simpele materie is, dat snap ik, maar het lijkt me toch bepaald niet het geval dat mijn situatie zich nooit eerder voorgedaan heeft en dat hierover tot de Hoge Raad geprocedeerd moet gaan worden? Hoeveel webshops verkopen wel niet internationaal?

 

Maargoed, dit wordt weer een te lang verhaal; kortom; bedankt voor de informatie!

Link naar reactie
  • 0

Dag LBC,

 

Wat die diensten betreft. De hoofdregel was: daar waar dienstverrichter woont of is gevestigd etc. Dat wordt: daar waar de afnemer is gevestigd. Dus van oorsprongland- naar bestemmingslandbeginsel. Uiteraard met alle uitzonderingen van dien.

Bij leveringen verandert er niets wat dat betreft. Maar het maakt nogal verschil of je gewoon NL kan heffen of dat je je in een ander land moet gaan registreren.

Omdat het bij jou om leveringen gaat, verandert er dus niets aan de door mij geschetste situatie.

 

Je volgende zin is een fiscale paradox: Plaats van levering is niet in NL (bij "diensten") - consequentie: ??

't Is een levering of een dienst, niet de levering van een dienst als je dat bedoelt.

Maar we verzanden in hypotheses.

 

Wat het sommetje betreft: ik snap je punt en je hebt gelijk: sterker nog, je mag een consument nooit de prijs excl. BTW voorhouden. Maar jouw som met 100 - 19 - 81 klopt niet. Want je moet BTW berekenen over de prijs excl. BTW. Als die prijs 81 is, dan is de BTW 15,40 en kom je dus nooit op 100.

 

Ik ben dan ook van plan een vaste prijs te hanteren (bv. $100), waarbij ik gewoonweg meer verdien aan landen waar het BTW tarief 0% is. Wat is je mening hierover?

Landen waar het BTW-tarief 0 % is? Je bedoelt situaties waarbij jij 0 % BTW mag rekenen.

Prijs van 100 incl. BTW is prima, maar dat wordt je verdienste dus 84 en je BTW afdracht 16.

Als je 0 % BTW mag hanteren dan verdien je idd 100 (dus alle leveringen buiten de EU of aan ondernemers binnen de EU).

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de info John. Het wordt me iedere post iets duidelijker!

 

Quote uit tweede antwoord van John

Het abonnement zie ik ook als levering en da's wel zo handig (niet dat dat overigens een argument is). Anders moet je 2 fiscale regimes loslaten op je boekhouding.

 

Quote uit derde antwoord van John

Omdat het bij jou om leveringen gaat, verandert er dus niets aan de door mij geschetste situatie.

Nog even hierop terugkomend; kan ik over het abonnement dat ik ga aanbieden stellen dat dat onder "levering" valt? Ik ben het volstrekt met je eens dat 2 fiscale regimes de boekhouding compliceert, maar ik vraag me af tot in hoeverre een dergelijk argument stand houdt, mocht deze kwalificering tot een conflict leiden.

Het abonnement wat aangeboden wordt, houdt in dat abonnementshouders professionele feedback (in het algemeen, dus niet service/customersupport/helpdesk mbt. applicatie) kunnen krijgen wanneer dit gewenst is.

 

 

Wat die diensten betreft. De hoofdregel was: daar waar dienstverrichter woont of is gevestigd etc. Dat wordt: daar waar de afnemer is gevestigd. Dus van oorsprongland- naar bestemmingslandbeginsel. Uiteraard met alle uitzonderingen van dien.

Bij leveringen verandert er niets wat dat betreft. Maar het maakt nogal verschil of je gewoon NL kan heffen of dat je je in een ander land moet gaan registreren.

Deze materie heb ik nog niet helemaal helder voor ogen. Kan ik hieruit afleiden dat indien het abonnement als een dienst gekwalificeerd wordt, dat ik, indien ik abonnementen aan particulieren in de VS verkoop, me moet aanmelden bij de VS ficus (IRS?) en daar tax moet gaan afdragen voor het abonnement dat ik verkoop? Idem dito voor alle andere landen buiten de EU?

 

Het rekenvoorbeeld verduidelijkt veel.

Link naar reactie
  • 0

Hoi LBC,

 

Dank voor je bedankje. ;)

 

Zoals ik al zei: dat het handig is etc. is geen argument. Maar in dit geval ik zou het kwalificeren als levering omdat het m.i. opgaat in de levering van de software. Een samengestelde prestatie kan gesplitst worden als ze (beide) los van elkaar kunnen bestaan, of omdat de prestaties apart in rekening worden gebracht.

 

Ik heb dit er in eerste instantie niet bij vermeld, omdat je anders boekwerken vol kan schrijven. Je moest eens weten hoeveel er al geschreven is (jurisprudentie en meer) over soms enkel een woord uit een wettekst.

 

Wat de 2e quote betreft. 't Is niet aan de orde hier. Maar O.K. dan, indien de heffing ogv de wet in een derde land plaatsvindt dan geldt voor de EU dat je in de meeste gevallen de heffing kan verleggen naar je ondernemer-afnemer.

 

Buiten de EU gelden de regels van bijv. de IRS en die ken ik niet. En de IRS kent onze EU-BTW-regels niet.

Jij moet de NL fiscus desgevraagd laten zien om wat voor dienst het gaat en dat deze ogv de wet buiten NL plaatsvindt. Zie Wet OB art. 6, http://www.st-ab.nl/wetten/0677_Wet_op_de_omzetbelasting_1968_Wet_OB.htm (maar dit verandert dus vanaf 2010).

 

De BTW komt niet op je NL-BTW-aangifte en wat de niet-EU-fiscus daarmee doet zal je zelf moeten uitzoeken bij de ambtenaren daar. Dat verschilt per land en daar zijn er nogal wat van. :-\

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.