• 0

Kostprijsberekening per pizza

Goedemiddag,

 

Ik heb concrete plannen om op korte termijn een pizzeria te openen en ben druk aan het kijken naar kredietmogelijkheden. Mijn ondernemingsplan is in een 1e ronde goedgekeurd. De 2e ronde is een kritische kijk van een aantal experts. Wat nog aan mijn plan ontbreekt is een kostprijsberekening per pizza. Ik heb een berekening gemaakt van zaken als de dagomzet, inkoopprijs per pizza etc.

 

Ik weet dat de kostprijs bestaat uit loonkosten, afschrijvingen, energiekosten, transportkosten etc. De vraag is: hoe verwerk ik dit zodat ik de kostprijs (en dus winst) per pizza krijg??

 

Mijn dank is groot!!!

 

PLM

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst enorm voor jullie reacties! Wat een behulpzaamheid hier. En ten tweede, sorry dat ik zo laat reageer. Ik had wat problemen met mijn internetverbinding.

 

Op basis van jullie input, het volgende:

 

Ik wil me uiteraard onderscheiden van mijn concurrenten en wat betreft het product pizza kan dat prima op het gebied van de prijs. De gemiddelde pizza in mijn omgeving kost 8-9 euro. Ik zit hier een paar euro onder. 8-9 euro voor een (weliswaar heerlijk) stuk deeg met 50 ml tomatensaus, 60 gram kaas, 30 gram groenten en 40 gram vlees is in mijn ogen gewoon te duur. Om mijn winsten te behalen heb ik inderdaad kritisch gekeken naar de goedkoopste (maar kwalitatief niet mindere) leveranciers. En mijn verpakkingen (pizzadozen etc.) haal ik bijvoorbeeld rechtsreeks uit een fabriek in Turkije. Dit klinkt duur, maar is zo'n 40% goedkoper dan de verpakkingen in NL. Ook zal ik gebruik maken van parttime studenten die flexibel en relatief goedkoop zijn. Wat betreft mijn omzet, deze zal niet gelijk zijn als die van de bekende pizzaketens (NY Pizza en Domino's, goed voor 350.000 euro pj. per vestiging). Dat hoeft ook niet, want ik ben nota bene een starter. De jaarwinst die ik voor mezelf heb berekend is prima in mijn ogen. Ik verkoop overigens niet alleen pizza's. Ook pasta's, schotels, stokbrood, drinken staan op het menu.

 

Wat betreft de kredietverstrekker. Rechtsreeks via de bank lukt het niet om een lening te krijgen. Ik heb daarom een beroep gedaan op de SZW-borgstelling. Tijdens een 1e gesprek is mijn plan goedgekeurd. De 2e stap is dat er een extern bureau mijn plan gaat beoordelen. Deze experts gaan kritisch kijken naar het financiele plaatje.

 

Ik heb zelf de volgende berekening gemaakt:

 

1.Per pizza berekend wat de kosten voor de ingredienten zijn

2.Hierbij heb ik alle kosten bij opgeteld (huur, verpakkingskosten, lening bank, marketingkosten, loonkosten, energiekosten, afschrijvingskosten).

3. Deze jaarkosten heb ik vervolgens per dag uitgerekend, dus: totale kosten/het aantal openingsdagen per jaar/aantal te verkopen producten per dag (dus ook pasta's schotels, drinken etc.).

 

Dus bijvoorbeeld:

 

Een pizza margherita kost qua ingredienten: € 0,76 (en ik heb echt niet gesnoept)

Totale kosten (huur, energie, marketing etc): € 2,38 (€ 70.000/363 dagen/81)

Kostprijs pizza margherita : € 3,14

 

 

Stel dat een pizza margherita € 6,00 kost, dan is mijn marge 47,6% (€ 2,86). Bovenstaande berekening heb ik ook losgelaten op mijn andere producten en dat ging niet helemaal. Op bijvoorbeeld een blikje cola maak ik op deze manier verlies (lijkt me niet handig). Ik ben geen rekenwonder en weet ook niet of deze berekening klopt (ik neig naar niet). Wellicht zal ik toch een accountant moeten inschakelen om hier face to face eens over te praten.

 

Nogmaals, mijn dank is enorm groot voor jullie input!!!

 

PLM

 

Link naar reactie
  • 0

...Wellicht zal ik toch een accountant moeten inschakelen om hier face to face eens over te praten.

 

 

Dat kan maar kost geld. Waarom niet iemand in je omgeving zoeken die handig is met cijfers en goed kan rekenen? Familie, een vriend? Een avondje rekenen onder het genot van een pizza en je bent er zo uit.

 

Let ook op dat je met verschillende omzetten rekent: wat als je matig verkoopt, 'normaal' of heel goed? Hoe varieren de cijfers dan?

 

Zorg ook dat je je 'break even' weet: hoeveel moet je omzetten om precies uit je kosten te komen?

 

Je hebt het over loonkosten, neem je mensen in dienst? Heb je een eenmanszaak of een BV?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste PLM,

 

Bij het opstellen van een kostenverwachting t.b.v. een kredietaanvraag voor dit soort horecabedrijven zou je het bij een simpele inkoopberekening kunnen houden, en daarnaast een totaalkostenplaatje. Bedenk bij deze berekening:

[*]Maak het niet onnodig ingewikkeld en moeilijk voor jezelf; het product dat je gaat maken en verkopen betreft pizza’s. We hebben het hier niet over de productie van complexe kapitaalintensieve goederen...

[*]Probeer een opstelling te maken die aansluit bij de beoordelingswijze van de beoogde kredietverstrekkers. Een bank bijvoorbeeld let bij een benchmark analyse op de kostenstructuur t.o.v. omzet en rendement.

[*]Ga bij een dergelijke kostprijsberekening zoveel mogelijk uit van cijfers die gebaseerd zijn op feiten. Hoe ingewikkelder de berekening en hoe meer aannames (over bijvoorbeeld omzet en bezetting) je maakt, hoe onbetrouwbaarder de uitkomst wordt.

 

Daarom zou ik bij de kostprijsberekening alleen uitgaan van de direct toe te wijzen inkoopkosten en evt. verpakkingskosten. Daarnaast kun je een exploitatieverwachting op jaarbasis opstellen, waarbij je onder meerdere omzetscenario’s alle andere exploitatiekosten zet om tot je rendementsverwachting te komen. Bij ingekochte dranken heb je te maken met een andere inkoopmarge dan op je zelfgemaakte foodproducten. De dranken maken echter een klein deel van je omzet uit (bv 10 %) en zijn dus minder bepalend voor jouw totale bruto winst. Heb je al eens naar voorbeelden van een exploitatieopzet gekeken bij het bedrijfschap op http://hinc.databank.nl/has/default.asp? Je expoitatiebegroting laten nakijken door een boekhouder vergroot m.i. je slaagkans bij de kredietaanvraag.

 

Bij haalbaarheidsonderzoeken i.h.k.v. een borgstellingkrediet (die wij ook doen) wordt ten aanzien van omzet- en rendementsverwachtingen niet alleen gelet op jouw kennis en ervaring. Ook aspecten zoals je vestigingslocatie, koopstromen, omvang/inkomen in jouw verzorgingsgebied, doelgroepen, concurrentie/onderscheidend vermogen, prijsstelling, gemiddelde besteding, externe marketing, omzetcapaciteit en dergelijke zijn van belang.

 

Afhaal/bezorgzaken met dit soort producten (pizza/shoarma) behoren overigens tot de horecabedrijven met de kortste gemiddelde exploitatieduur, en met het grootse aantal oprichtingen èn opheffingen in de branche. Dit heeft te maken met de laagdrempelige startmogelijkheden, maar zegt ook iets over het gemiddelde rendement. Maar met een onderscheidend concept, professionele bedrijfsvoering en actief ondernemerschap zijn er altijd kansen.

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

N.B. Om jouw goedkope pizzavoorbeeld aan te halen: inclusief 5 % voor bederf e.d. kom je op een inkoop van 80 cent. Als je deze verkoopt aan de klant voor bijvoorbeeld € 4,50 is de inkoopprijs zonder btw € 4,25 en je inkoopmarge 19%.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1 vraagje, zijn die totale kosten (2,38) inclusief de loonkosten?

 

Ik sluit me bij Fred aan. Doe het gewoon zelf, eventueel met een vriend(in) of familielid. Hetgeen we hier tot nog toe van je gezien hebben toont aan dat je zelf over voldoende capaciteiten beschikt om een exploitatieoverzicht te maken.

 

Ik zou beginnen om gewoon eens contact op te nemen met die expert. Informeer naar wat voor informatie ze willen. En in welke vorm ze dat willen zien.

 

Verder sluit ik me bij Fred aan. Maak een drietal scenario's waarin je varieert met je omzet (worst case, normal & best case). Daarna kan je nog eens 3 andere scenario's maken waarbij je een andere verkoopprijs hanteert (als de concurrentie 8-9 hanteert en jij 6 van plan bent, maak dan ook de 3 scenario's bij 7 euro).

 

Als laatste, probeer dit alles in Excel te doen. En zet het dan zo op dat als je de prijs of afzet (hoeveelheid) aanpast, dit direct wordt doorgerekend in je eindresultaat. (en als je een laptop hebt, neem deze dan ook mee naar de bespreking met dit overzicht)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paul/Fred,

 

Dank voor jullie reactie. Ik neem inderdaad ook mensen in dienst en de ondernemingsvorm is een eenmanszaak. De verschillende omzetscenario's is een goede tip en hier ga ik mee aan de slag. Keyword is dus het niet ingewikkeld maken en me te richten op de directe inkoop- en verpakkingskosten.

 

Paul, de belangrijke aspecten die jij benoemt (vestigingslocatie, koopstromen, doelgroepen, concurrentie/onderscheidend vermogen etc.) komen allemaal aan bod in mijn plan.

 

Dank!

 

PLM

Link naar reactie
  • 0

Ik gaf aan om een accountant te bezoeken voor een voorstel omdat ik uit je eerdere postings niet opmaakte dat je zelf een kostprijs uberhaupt kan bepalen

 

Wat ik als voordeel zie in een accountant, of een financiele man is dat hij/zij weet wat er verwacht gaat worden. Wat wil de expert zien? Hoe moet je de informatie presenteren, hoe bereken je je kostprijs (bij diverse omzetten) etc. etc.

Ik kan het zelf ook, maar ik besteed dit soort dingen altijd direct uit.. Waarom zelf 10 uur zitten klooien als iemand die het dagelijks mee maakt het in een uur (bij wijze van) inzichtelijk gemaakt heeft. Ondernemen is m.i. doen waar je goed in bent en vooral niet doen waar je niet goed in bent.

 

 

@joost: wat een goede tip natuurlijk!! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat je iets wat je zelf niet of niet zo goed kan, maar beter kan uitbesteden. Tenzij je zelf alle tijd hebt om het te doen en in staat bent om een even goed eindresultaat te produceren. Dan is het zonde van je geld vind ik.

 

Ben nog wel even nieuwsgierig naar het volgende. Stel je laat het door een accountant doen. Ik vind dat dit geen super standaard iets is voor een accountant. Je moet het dus maar net treffen dat jouw accountant/bureau hiervoor een standaard/template voor heeft. Maar dan nog zal je al je gegevens moeten aanleveren (al je aannames/verwachtigen), toch?

En aan de hand daarvan gaat de accountant dan een mooi overzicht opstellen. Vervolgens moet je het eindresultaat bekijken en misschien moet de accountant hier nog enige toelichting geven. Al met al ben je dan al snel een paar uur kwijt en kost het je vast en zeker ook een aardig bedrag (3 uur a 30-50 euro....?).

 

Als het zo gaat als ik hierboven schets, dan ben je alsnog best wat tijd kwijt. En vooral een bak geld voor een relatief simpel overzicht. Waarbij je geen enkele garantie hebt dat de accountant het goed heeft gedaan. Als je het zelf doet weet je bovendien een stuk meer van de verschillende (Best-worse case) scenario's.

Link naar reactie
  • 0

@avelache: Het ligt natuurlijk wel aan je accountant/bankier (noem het maar even adviseur) of je die een beetje kent en weet wat hij kan. Hij moet natuurlijk ook heel goed kunnen adviseren, advies is iets wat de meeste accountants ook gewoon doen. Als jouw accountant enkel samenstelt, is het kort door de bocht meer een boekhouder..

 

Wat je nog vergeet mee te nemen is de ervaring die de accountant heeft bij dit soort berekeningen en die jij misschien niet hebt. Ik weet niet of de topicstarter al vaker iets heeft ondernomen, of dat hij al jaaren ervaring heeft. Ik denk het niet want dan zou je geen topic openen (no offence natuurlijk).

Neem je bijvoorbeeld alles wel mee in je berekening? Zijn je berekeningen wel realistisch? Ondernemers schatten alles vaak nogal rooskleurig in, de meeste adviseurs die ik ken rekenen je bij een begroting juist echt niet te snel rijk..

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij moet iedere ondernemer toch wel de basics van finance onder de knie hebben. Het berekenen van een simpele kostprijs hoort daar naar mijn mening gewoon bij. Dat is echt niet moeilijk en geeft je heel veel inzicht in je business. Je ziet vanzelf de mogelijkheden tot besparen of extra te verdienen. Ik ben er van overtuigd dat een beetje finance kennis enorm aan het succes zal bijdragen.

 

Je kunt finance volledig uitbesteden, maar blijft er wel verantwoordelijk voor. Ik ken meerdere ondernemers die blind op hun accountant / boekhouder vertrouwden en op de fles gingen. Ook bij buy outs adviseer ik de koper die onvoldoende finance kennis hebben om eerst een cursus te doen. Hoeft echt geen zware studie te zijn, enkel de basics van bedrijfseconomie: balans en resultaat kunnen lezen, weten wat kasstromen zijn, kostensoorten herkennen en enkele kostprijscalculaties. Kunt dit zelfs bij de LOI doen (praktijkdiploma ondernemer MKB). Staat gelijk met de vroeger verplichte AOV.

 

Kosten zijn 8 x € 34,50 = € 276,-... Kan je krap 2 uurtjes met je accountant voor gaan zitten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.