• 0

Pand box 1 verhuurd aan familielid

Hallo,

 

Ik beschik prive over een beleggingspand.

 

Sinds kort heb ik dit pand verhuurd aan mijn vrouw die een adviesburo is begonnen. Mijn boekhouder heeft dit in mijn aangifte in Box 1 verwerkt (TBS Regeling).

 

Mijn vrouw heeft haar eigen boekhouder (jawel, functiescheiding ;)). Nu stelt deze accountant dat er voor mijn vrouw sprake is van verplicht ondernemersvermogen en dat dit pand daarom al bij haar in de aangifte moet komen (inclusief de hypotheek die er op rust).

 

Weet iemand hoe dit zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog even een nabrander:

 

Ik zit zelf in de 52% groep met mijn IB, mijn vrouw zit in een lagere schijf. Ze huurt vanaf 2008.

 

Over 2008 heb ik meer kosten dan opbrengsten voor het pand gemaakt => gunstig.

Voor 2009 slaat dit om => ongunstig.

 

Het lijkt daarom niet zo onverstandig om het pand naar de onderneming van mijn vrouw over te hevelen. Wellicht dan handig om dit met terugwerkende kracht te doen?

 

Overigens verwacht ik dat de onderneming van mijn vrouw slechts een paar jaar in het pand gevestigd blijft en dat het pand dan weer aan een derde wordt verhuurd (box 3). Wanneer er dan sprake is van een waardedaling zou het wellicht toch nuttig zijn om het pand in mijn eigen aangifte te houden?

 

Vragen stellen is eenvoudig .... Alvast dank voor jullie tijd en reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.