• 0

Seed capital voor universiteit' spinouts

Hoi allemaal,

 

Onderstaand een link naar interessant artikel over de effectiviteit van de zgn. Challenge fondsen in het Verenigd Koninkrijk. Deze fondsen investeren in spinouts van veel Engelse universiteiten.

Wellicht is het een idee om iets vergelijkbaar te introduceren in Nederland. Wie voelt zich geroepen om dit in het oor van een van de leden van het innovatieplatform te fluisteren?

 

From ferment to firmament

Five years ago, the UK government launched one of Europe’s most ambitious projects for seeding start-ups. The University Challenge scheme has already led to a host of spin-outs. But the toughest times lie ahead.

 

Je kunt verder lezen op http://www.realdeals.eu.com/(2iaoot45c3tscm55xpduwe45)/show.aspx

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk persoonlijk dat dit een van de maatregelen van de Nederlandse regering kan zijn op de kenniseconomie te versterken. Naar mijn inzien presteren de Nederlandse universiteiten op dit moment weinig op het gebied van innovatie. Een dergelijke regeling kan een flinke stimulans zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ties,

 

Interessant artikel.

 

Uiteraard wil ik wel proberen om het in het oor van een lid van het Innovatieplatform te fluisteren, maar ik vrees dat deze leden een dermate ego hebben dat zij niet direct openstaan voor opmerkingen van gewone stervelingen.

 

Maar zoals Leo al aangeeft is dit een goede mogelijkheid.

 

 

Groet,

 

Michael Klijn.

 

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een beetje een slap verhaal. Wat is de boodschap? Is er zonder de genoemde fondsen geen geld voor spinouts?

 

Het grote voorbeeld, dat iedereen is gespannen afwachting volgt bestaat al 18 jaar en is door business angels gefund

When Wolfson Microelectronics makes its stockmarket debut later this year, it will be watched with great interest. And not only by financiers and entrepreneurs hoping it signals a return of the high-tech IPO market. Academics will be following its progress with a keen eye. The highly profitable microchip developer, spun out from Edinburgh University 18 years ago, has already attracted money from a host of business angels, VCs and strategic investors. Could Wolfson be the next big success story for university-based ventures?
Vergis je niet, ik ben VOOR spinouts van universiteiten en ik ben ook VOOR voldoende seed kapital voor die bedrijven, maar ik denk niet dat een overaanbod aan kapitaal het succes van de bedrijven gaat bevorderen. Dat hebben we namelijk al een paar keer meegemaakt. :P Het maakt ondernemers lui en leidt de aandacht af van de klanten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De RUG heeft naar ik weet een holding waarmee ze in spinouts investeert. Presteert niet echt goed, en m.i. zijn het ook niet de uni's die hierin moeten investeren...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jelmer,

 

Ben het met je eens dat het niet aan de universiteiten is om in spinouts te investeren:

 

But some venture firms have gone further and are actually managing Challenge funds. These include Quester Capital Management, Scottish Equity Partners, Aberdeen Murray Johnstone Private Equity and Generics Asset Management.

 

Dat is de grootste fout die Twinning en Newconomy ooit maakten. "Schoenmaker blijf bij je leest!" is in venture capital land belangrijk.

 

Niet alleen via de Challenge Funds maar ik denk dat we i.h.a. wel iets van het Verenigd Koninkrijk kunnen leren v.w.b. het stimuleren van early stage venture capital en daaraan gekoppeld ondernemerschap. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de fiscale stimulansen voor business angels en de zgn. smart awards.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Kan helaas het artikele niet (meer) vinden (ik heb een abo nodig?), maar kan er aan de hand van de reacties wel iets van begrijpen.

 

Ik weet dat er in Amerika ook een aantal universiteiten zijn die wel een eigen VC fund hebben. Zover ik weet managen ze die niet actief, maar o.a. MIT en Babson University hebben hiervoor wel een zogenaamd Founders Fund opgericht. Starters kunnen hier (semi) vrijwillig een deel van het nieuwe bedrijf in onderbrengen als ze geholpen worden bij het starten. Als dit succesvol is dan zouden op langere termijn ook meer kapitaal intensieve bedirjven er mee gefinanciers kunnen worden.

 

Daarbij ben ik er zeker ook voor om het fiscaal aantrekkelijker te maken om te investeren in startende bedrijven. Ideeen die ik al langs hoorde komen zijn een matchingfunds (overheid legt euro bij elke euro investering) of garantiefonds. Wat zou de opzet van zo een garantiefonds moeten zijn? Een investeerder krijgt minmaal de helft van zijn geinvesteerde vermogen terug mocht het verkeerd gaan? Of zie ik dat verkeerd?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.