• 0

Valt dit onder werk of niet??

Goedenmiddag,

 

Mijn naam is Laurens en ben nieuw hier op het forum en tevens nieuw in het ondernemerswereldje.

 

Ik heb op wat sites gekeken maar het antwoord niet kunnen vinden. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op voor mij.

 

Ik werk fulltime bij een bedrijf en tevens ben ik een eenmanszaak begonnen. Ik ben hier eigenlijk de hele avond wel mee bezig. Het is een wereldwijde site waarop Intellectuele eigendoms agenten hun bedrijf kunnen promoten. De website is dus altijd bereikbaar en adverteerders kunnen 24 uur per dag inloggen.

 

Nu heb ik er voorlopig wel elke avond flink wat werk aan (een uur of 5) maar kan me voorstellen dat wanneer straks alles goed loop dit minder kan worden. Wel ben ik de hele avond paraat voor mailtjes van over de hele wereld en moet ik dingen controleren.

 

Mijn vraag is nu. Worden die uren dat ik niet continue achter mijn laptop zit nou als gewerkt meegerekend? Eigenlijk ben ik dan toch ook aan het werk. Alles verloopt automatisch dus snachts komen er ook facturen binnen op mijn mailadres.

 

Wie heeft er enig idee?

 

Met een groet,

Laurens

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn ongetwijfeld fiscalisten op dit forum die je van een heel deskundig en gedetailleerd antwoord gaan voorzien. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Als jij van 7 uur 's avonds tot 1 uur 's nachts je aandacht gelijk verdeelt over je TV, je pooltafel en je werk, dan tel je voor die avond bij je urenadministratie 1/3*6=2 uur op. Simpel.

Link naar reactie
  • 0

Nee dat zien ze niet als werk. Ik las 'n keer 'n artikel in 'n tijdschrift over iets soortgelijks. Het ging om de partner van een dierenarts die tijdens haar nachtdiensten meehielp. Hij rekende de uren dat hij lag te slapen ook. Ondanks dat hij thuis moest blijven om paraat te staan, zagen ze het niet als werkuren. Het liep uit tot een rechtszaak en zij gaven de belastingdienst gelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vraag is nu. Worden die uren dat ik niet continue achter mijn laptop zit nou als gewerkt meegerekend? Eigenlijk ben ik dan toch ook aan het werk. Alles verloopt automatisch dus snachts komen er ook facturen binnen op mijn mailadres.

 

Nee, natuurlijk niet. Je PC werkt, jij niet, en je PC krijgt geen ondernemersaftrek ;D.

 

Je moet de fiscus overtuigend kunnen laten zien hoeveel uren jij naast je baan in je bedrijf stopt. En met een volledige baan zal de fiscus dat minder makkelijk accepteren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik kan zelfs een parallel trekken naar iemand die aan huis een kapsalon had. Deze was de gehele dag open, maar ze werkte niet de hele dag. Zij telde de uren dat ze open was, maar niets deed, mee voor het urencriterium.

 

De Rechter was het daar niet mee eens.

 

Dat maakt dan een casus draaiende website via de PC nog veel duidelijker.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kan zelfs een parallel trekken naar iemand die aan huis een kapsalon had. Deze was de gehele dag open, maar ze werkte niet de hele dag. Zij telde de uren dat ze open was, maar niets deed, mee voor het urencriterium.

 

De Rechter was het daar niet mee eens.

 

Dat maakt dan een casus draaiende website via de PC nog veel duidelijker.

 

groet

Joost

 

Dat vind ik toch apart als je het hier over een huis aan huis kapper hebt. Betekend dat ook, voor iemand met een kapperszaak, dat hij alleen de uren mag tellen dat hij daadwerkelijk staat te knippen?

 

Edit: Ben zo te zien niet de enige

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ook meten met twee maten. In feite ben ik gewoon aan het werk want ik ben de hele avond bereikbaar voor emails en dergelijke. Kan me wel baantjes bedenken waar mensen ook niet veel meer doen als dat.

 

Maar goed ik snap dat een rechter het weer anders ziet.

Link naar reactie
  • 0

Dit is met alle respect toch geen meten met twee maten? Als je op de bank TV zit te kijken terwijl je zogenaamd wel via e-mail bereikbaar bent... Dat is natuurlijk niet werken. Anders zou simpelweg Outlook aanzetten met om de minuut je mail checken, al werken zijn...

 

Wanneer je bereikbaar bent de hele avond, èn tegelijkertijd e-mails aan het afhandelen bent, aan je site aan het werken bent, marketingplannen aan het ontwerpen bent of ander echt werk aan het doen bent, is het dat wel. Lijkt me eigenlijk zeer logisch, en volgens mij voel je dat zelf ook wel aan :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

...stel dat je iemand moet inhuren om de kapsalon te draaien dan betaal je diegene toch ook niet alleen de uren dat er klanten waren?...

Nee, dan zorg je dat de werknemer ondertussen ook ander werk kan doen. Bv schoonmaken, opruimen, vakbladen lezen, etc. ;)

 

[cynische mode] Pff, waar haal jij die werknemers dan vandaan? Ik moet ze meestal na elk klusje uitleggen wat ze daarna moeten gaan doen, anders staan ze met hun armen over elkaar te wachten tot het werk zichzelf gedaan heeft want degene die eigen initiatief tonen zijn zeer zeldzaam. [/cynische mode] >;(

 

Maar dat is even off-topic....

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit verhaal vind ik ook vrij logisch. Ik bedoelde meer over de kapper, als je iemand aanneemt die in je winkel staat te wachten tot er klanten komen is het werk. Doe je dit zelf dan is het geen werk?

 

De Rechter zal twee dingen zeggen:

 

1. daarom ben je ondernemer en geen werknemer

2. het is wel werk, maar de uren tellen niet mee voor het urencriterium

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is dat ergens overzichtelijk te vinden? Welke uren nou wel en welke niet meetellen voor het urencriterium?

 

 

 

Hoi Dennis

 

Zoals reeds vele malen op HL aangegeven: alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming. Dat daarin grijze vlakken zitten, ontkom je niet aan. Zorg altijd dat je een pleitbaar standpunt hebt als je uren noteert voor het urencriterium.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.