• 0

Kosten pensioenberekening

Hallo,

Ik heb onze boekhouder gevraagd te berekenen hoeveel pensioen mijn man en ik over de afgelopen 6 jaar nog mogen aftrekken (inhalen).

Daartoe heb ik alle aangiftes over die jaren gestuurd, alsmede een excel sheet waarin de relevante gegevens naast elkaar staan. Hij hoefde alleen de berekening te doen.

Nou komt hij met een rekening van EUR 970. Ook heeft hij (ongevraagd) er nog een freelance boekhouder naar laten kijken.

Ik vind het een onwijs hoge rekening en vraag me af of dit redelijk is?? (overigens heeft het in totaal 10 maanden geduurd eer de berekening eruit kwam).

Daarnaast heb ik hem gevraagd een accountantsverklaring af te geven over een eenmanszaak over een periode van 6 maanden. In de eenmanszaak gebeurt eigenlijk niets meer, op de bank zijn er 6 boekingen geweest en 2 kosten (kvk en nog iets), geen inkomsten. Alles zit netjes in 1 map. (is hij overigens ook al 4 maanden mee bezig). Ben benieuwd wat daar de rekening dan van gaat worden :-\

De reden dat ik dat vraag dat ik bezwaar wil maken tegen de eerste rekening, maar dan moet EUR 970 natuurlijk niet een 'heel normaal' bedrag oid zijn ;D

Vandaar mijn vraag wat een redelijk bedrag zou zijn voor die pensioenberekening en ook voor een accountantsverklaring.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Phiebe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi Phiebe

De berekening van de inhaalruimte voor lijfrentes lijkt op het oog complex, maar als je alle relevante gegevens hebt, dan mag het niet gek veel langer duren dan een uur of twee/drie. Het is nl. gewoon invullen van gegevens en de software doet de rest. Dus ja, 970 is wel erg gortig. Max. 300 lijkt me redelijk in deze.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe

De berekening van de inhaalruimte voor lijfrentes lijkt op het oog complex, maar als je alle relevante gegevens hebt, dan mag het niet gek veel langer duren dan een uur of twee/drie. Het is nl. gewoon invullen van gegevens en de software doet de rest. Dus ja, 970 is wel erg gortig. Max. 300 lijkt me redelijk in deze.

groet

joost

Hoi Joost,

Dank voor je snelle reactie. Ik ga het hier met de accountant over hebben. Schrok me kapot toen ik de rekening zag :)

Hoeveel zou bovenstaande accountantsverklaring in jouw ogen moeten kosten (jaarrekening enzo zijn al door mij opgesteld overigens)?

Groet,

Pheebs

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Omdat de eenmanszaak wordt overgenomen door de B.V. waar mijn man nu 100% aandeelhouder van is. Ik wil mezelf voor 50% in de B.V. van mijn man inkopen omdat ik ook DGA wil zijn. Het idee van onze accountant was om mijn eenmanszaak dan geruisloos te laten overnemen door de B.V. Maar er zit eigenlijk niets meer in die eenmanszaak.

Misschien moet ik dit op deze manier helemaal niet willen eigenlijk.

Ik wil gewoon de helft van de aandelen van de B.V. van mijn man.

Groet,

Phiebe.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe

Dat klinkt redelijk onzinnig inderdaad. Een lege eenmanszaak inbrengen in een BV en daar dan een inbrengverklaring van een accountant voor op laten stellen. Gaat die accountant soms goodwill op de balans zetten van de EMZ?

Waarom geeft de BV niet gewoon nieuwe aandelen aan jou uit? Dan vervreemdt jouw man zijn aandelen niet en hoeft hij niet af te rekenen. Jij bent dan natuurlijk wel een zakelijke koopsom verschuldigd aan de BV. Dan zou de accountant beter de BV kunnen waarderen.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar